REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coaching a skuteczność biznesowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Słoniewska Dorota
Coaching a skuteczność biznesowa. /Fot. Fotolia
Coaching a skuteczność biznesowa. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie zespołem jest zadaniem wymagającym wielu umiejętności. Na ile właściwy i umiejętny coaching może przysporzyć się prowadzonemu biznesowi?

Problem:

REKLAMA

Zawsze chciałem być dobrym szefem. I chociaż projekty są terminowo realizowane, wciąż mam wrażenie, że mogło być lepiej, że stosowane przeze mnie metody zarządzania zespołem nie są wystarczająco skuteczne. Słyszałem o sprawczej roli coachingu w efektywnym zarządzaniu ludźmi. Mam jednak obawy, czy sprawdzę się w roli menedżera coacha.

Rozwiązanie:

REKLAMA

Zarządzanie zespołem jest nie tylko awansem, lecz przede wszystkim wyzwaniem dla każdego szefa. To od mądrości zarządczej menedżera zależą efekty pracy i poziom zaangażowania oraz satysfakcji jego zespołu. Nawet doświadczony menedżer może popaść w pułapkę stereotypów oraz rutyny i stale wzmacniać tylko jeden, autorytatywno-kontrolujący styl zarządzania. Jak tego uniknąć?

Coaching jest nie tylko modnym, lecz rzeczywiście skutecznym narzędziem wspierania procesów zarządczych. Firmy o niskiej świadomości kultury coachingowej korzystają z coachów zewnętrznych, organizując indywidualne sesje wsparcia dla swoich menedżerów. W organizacjach o dojrzałej kulturze coachingowej wsparcie zewnętrzne może nie być potrzebne. Jeśli zostaniesz wyposażony w zestaw kluczowych narzędzi coacha i profesjonalną wiedzę w zakresie ich wykorzystywania, szybko przekonasz się, jak Twoje kompetencje coachingowe przekładają się na motywację, satysfakcję, zaangażowanie i oczekiwane efekty Twojego zespołu. Mało tego, będziesz bardziej świadomy własnych niekompetencji i nie odczujesz z tego powodu dyskomfortu, ponieważ nauczysz się mądrze czerpać wiedzę i umiejętności z potencjału swoich pracowników. Przy tej okazji będziesz miał szansę skutecznie dążyć do osiągania coraz wyższego poziomu własnego rozwoju. Jak zatem przygotować się do roli menedżera coacha?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak zarządzać nowy przejętym zespołem?

Zdobądź gruntowną wiedzę

Coaching w zarządzaniu jest procesem, którego głównym celem jest inspirowanie i wspieranie podwładnych w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej, tj. efektywnej zmiany. Istotą coachingu jest więc oczekiwana zmiana określona suwerenną decyzją osoby, którą wspierasz. Zanim zaczniesz rozwijać się jako coach, upewnij się, że wystarczająco silnie rozwinąłeś już swoje kompetencje menedżerskie. Następnie sam skorzystaj z pomocy doświadczonego coacha. Odpowiednio stosowana wiedza coachingowa pozwoli Ci:

  • wzmocnić efektywność i zaangażowanie członków Twojego zespołu,
  • poprawić relacje oraz atmosferę współpracy, zbudować zaufanie,
  • zwiększyć świadomość potrzeby zmian,
  • zwiększyć użyteczną kreatywność i wdrożyć skuteczniejsze narzędzia i sposoby pracy,
  • zwiększyć satysfakcję z realizacji funkcji menedżera-coacha,
  • ograniczyć fluktuację i zatrzymać najlepszych pracowników.

Wiedza z zakresu relacyjnego zarządzania jest przydatna nie tylko w życiu zawodowym, lecz także prywatnym. Skorzystaj więc z certyfikowanych kursów oraz z fachowej literatury. Przekonaj się na własnej skórze, jak to działa.

Odkryj w sobie i rozwijaj kompetencje coachingowe

Słowo menedżer często jest zamiennie stosowane ze słowem przywódca. Z pozoru trudno jest wyobrazić sobie przywódcę służącego ludziom. Raczej funkcja ta kojarzy się z silną osobowością, trzymającą zespół w ryzach i dyscyplinującą. W rzeczywistości prawdziwy przywódca to lider – coach, który jest otwarty na ludzi, słucha i zadaje odpowiednie pytania, by uruchomić działanie, motywuje i inspiruje, by wydobyć z zespołu cenne pokłady wiedzy i umiejętności. A wszystko po to, by pracownicy mogli zrealizować postawione cele i osiągnąć założone rezultaty. Jak rozpoznać w kompetencjach menedżerskich (tekst podkreślony) rozwinięte kompetencje coachingowe? Po czym poznać kompetentnego przywódcę stosującego wiedzę coachingową? Skutecznego menedżera coacha cechuje:

  • wysoki poziom zdolności interpersonalnych z wyraźnie zarysowaną cechą empatii, umiejętnością słuchania pogłębionego i kompleksowego oraz zdolnością do precyzyjnego formułowania komunikatów,
  • nastawienie na cel i rezultat, do którego dochodzi w konstruktywnych, inspirujących i pobudzających kreatywność rozmowach ze swoimi pracownikami,
  • bardzo dobra organizacja i planowanie pracy – zawsze z uwzględnieniem potrzeb i możliwości swojego zespołu,
  • wysoki poziom etyki biznesowej, której przykłady daje pracownikom poprzez własne etyczne postępowanie, szczerość i uczciwość, budując trwałe zaufanie i poczucie bezpieczeństwa w zespole,
  • myślenie analityczne/operacyjne/strategiczne połączone z umiejętnością eksplorowania środowiska biznesowego i czerpania z wiedzy, doświadczeń i potencjału członków własnego zespołu,
  • skuteczne motywowanie i ocenianie poprzez poznawanie systemu wartości pracownika, wspólne określenie poziomu spełnienia wymaganych na stanowisku kompetencji, właściwy feedback i konstruktywną, partnerską rozmowę oceniającą, dawanie ambitnych, aczkolwiek dostosowanych do poziomu świadomości biznesowej, inspirujących zadań i wyrazu uznania na każdym etapie dochodzenia do rezultatów oraz nagradzanie za wyniki,
  • efektywne szkolenie i rozwój członków zespołu poprzez wspieranie członków zespołu w dochodzeniu do wyższego poziomu samoświadomości biznesowej z uwzględnianiem indywidualnych ścieżek karier nakreślonych w relacyjnej rozmowie przez każdego pracownika, wspieranie w procesie kreowania nowych pomysłów oraz bardziej efektywnych sposobów działania przekładających się na wyniki,
  • umiejętność delegowania poprzez dawanie swobody w podejmowaniu działań i kreowaniu rozwiązań przez samych pracowników, zawsze z gotowością do udzielania niezbędnego wsparcia.

Umiejętnie dobieraj styl zarządzania

Pamiętaj, że nie w każdej sytuacji i warunkach coachingowy styl zarządzania jest najwłaściwszym sposobem osiągania wyników. Kiedy zatem uruchomić coachingowy styl zarządzania?

Stopień, w jakim menedżer powinien stosować coaching, zależy w dużej mierze od poziomu wiedzy i doświadczenia członków jego zespołu. Zastosowanie odpowiedniego stylu zarządzania zależy od sytuacji, a przede wszystkim od poziomu świadomości biznesowej, wiedzy i doświadczenia pracownika. Właściwą metaforą może być w tym przypadku wznoszący się do lotu ptak. Wizualizacja ta pokazuje powolne dawanie swobody pracownikowi od momentu gotowości do przyjmowania wyzwań (pierwsze zerwanie się do lotu), poprzez stopniowe zdobywanie doświadczeń i osiąganie coraz większej biegłości, samodzielności (coraz wyższy pułap lotu) aż do etapu przyjmowania bardzo odpowiedzialnych, samodzielnych zadań/projektów (płynny, wysoki lot).

Polecamy serwis: Ocena pracy

Ważne!

REKLAMA

Coachingowy styl zarządzania jest niezbędnym narzędziem umiejętnego delegowania, skutecznym i przyjaznym dialogiem menedżera z pracownikiem prowadzącym do wzrostu świadomości i odpowiedzialności za podejmowane działania. Jest też swoistą nagrodą polegającą na otwarciu przed pracownikiem nowych wyzwań i płaszczyzn rozwoju dla wyższej jakości pracy i wzrostu poziomu spełnienia. W coachingowym stylu zarządzania menedżer nie narzuca rozwiązań, nie dyscyplinuje. Jest wsparciem przy klaryfikacji celów, odkrywaniu nowych możliwości i sposobów działania, a także w stałym weryfikowaniu efektywności stosowanych metod i narzędzi. Im więcej autorytetu używa menedżer, tym mniej funkcjonuje jako coach.

Kompetentny menedżer coach wie, że pozostawienie bez wsparcia nawet najbardziej ambitnego i zdolnego pracownika rozpoczynającego karierę zawodową może przynieść jemu i organizacji więcej szkody niż pożytku. Obserwując, rozmawiając, zadając pytania, słuchając, kierując się informacjami z koła kompetencji, menedżer coach nie ogranicza jednak pracownika, stopniowo deleguje, dając w odpowiednich momentach wsparcie. Ma świadomość posiadania własnej przestrzeni i wartości każdego członka zespołu. Pozwala odkrywać i uruchomiać potencjał pracowników i tkwiące w nich siły, wzmacnia mocne strony i rozwija słabsze. Umiejętnie wspierany pracownik szybko wchodzi na coraz to wyższy poziom swobody działania i odpowiedzialności, wyznacza sobie odcinkowe cele i sposób ich realizacji. Może też określać i zmieniać zasoby, współpracując z innymi członkami zespołu czy organizacji, otwierać się na nowe wsparcie – jeśli tylko uzna, że służy to zwiększeniu efektywności i zbliża do rezultatu. Profesjonalny menedżer, wyposażony w kompetencje coachingowe, mający wysoki poziom samoświadomości oraz gruntowną wiedzę o relacyjnym sposobie zarządzania jest w stanie stale wzmacniać aktywność i efektywność swojego zespołu, podnosząc tym samym własną skuteczność w przeprowadzaniu zmian i adaptacji nowych procesów i narzędzi w przyszłości. Gruntowna wiedza z zakresu zarządzania ludźmi i umiejętność stosowania narzędzi coachingowych zawsze przekładają się na wyniki organizacji, stają się jednocześnie uzasadnieniem dla przydatności biznesowej menedżera. Służą też kształtowaniu właściwych relacji międzyludzkich, tworzeniu atmosfery bezpieczeństwa i współpracy, samorealizacji zawodowej i satysfakcji, co więcej – lojalności.

Chociaż wiele firm rozumie korzyści z coachingowego stylu zarządzania, wciąż jeszcze nie ma własnej wizji budowania odpowiedniej kultury opartej na wiedzy coachingowej. Nadal menedżerowie tracą cennych pracowników, pozyskując „cenniejszych” z rynku, zapominając o możliwości wykorzystania potencjału tych, którzy do czasu rozstania się z firmą budowali ich własną skuteczność.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

d.sloniewska@gmail.com

Więcej przeczytasz w czasopiśmie PERSONEL I ZARZĄDZANIE >>>

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Microlearning dla pracowników: przyszłość efektywnych szkoleń i nauki czy krótkotrwała moda?

Microlearning przestaje być ciekawostką w edukacji, a staje się realną pomocą w rozwoju pracowników – szczególnie tam, gdzie liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna. Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) aż 85% pracowników uznaje krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych w ten sposób informacji.

NIK: orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego?

NIK: Orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego? Jak pokazuje kontrola przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w jednym z dużych miast w Polsce - system jest pełen luk, niedociągnięć i proceduralnych pułapek, które zamiast wspierać, często zniechęcają i utrudniają życie najbardziej potrzebującym. Systemy działania komisji orzeczniczych są wręcz momentami niezgodne z prawem i niesprawiedliwe.

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS. Należy się każdemu seniorowi, nawet temu, który nie pobiera żadnego świadczenia z ZUS. Taka osoba musi jednak złożyć wniosek. Ile lat trzeba ukończyć, aby móc je otrzymać?

Rekordowy dług w ZUS wynosi prawie 819 mln złotych. Pogarsza się sytuacja finansowa płatników

Rekordowy dług w ZUS w 2025 roku wynosi prawie 819 mln złotych. Dlaczego zadłużenie w ZUS jest tak wysokie? Zdaniem ekspertów dane wskazują m.in. na pogarszającą się sytuację finansową płatników.

REKLAMA

Jedni z milionami, drudzy z groszami. Rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych [DANE]

Na koniec czerwca 2025 roku 625 755 aktywnych płatników miało zadłużenie powyżej 0,01 zł względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). To o 0,6% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kwota zadłużenia na wszystkie fundusze na aktywnych kontach płatników wyniosła 21,069 mld zł. To o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Tak więc: jedni z milionami, drudzy z groszami. Okazuje się, że rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych.

Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

REKLAMA