Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hybrydowy model pracy – jak zarządzać zespołem?

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Olga Lekh
Jak zarządzać zespołem pracującym hybrydowo?
Jak zarządzać zespołem pracującym hybrydowo?
Shutterstock
Hybrydowy model pracy nigdy nie był tak popularny jak dziś. Jak zarządzać zespołem pracującym w trybie hybrydowym?

Hybrydowy model pracy – jak zarządzać zespołem w dobie niepewności?

Nigdy wcześniej hybrydowy model pracy nie był stosowany na tak szeroką skalę. Nowa rzeczywistość zmusiła jednak wiele firm do niestandardowego działania. Budzi ono jednak sporo wątpliwości wśród przedsiębiorców i managerów. Jak więc zarządzać zespołem, który pracuje w trybie hybrydowym? Kompleksowe podejście sprawi, że pracownicy będą efektywnie pracować, niezależnie od tego, czy znajdują się w biurze czy też wykonują zadania zdalnie.

Autorka: Olga Lekh

starszy konsultant Randstad Polska

Przedstawiamy 7 części składowych kompleksowego podejścia do zarządzania zespołem pracującym w trybie hybrydowym.

1. Koncentracja na pracownikach

W dobie niepewności skupienie się na potrzebach personelu jest nie tylko wyrazem troski, ale również narzędziem emlpoyer brandingu. Poświęć więc teraz nieco czasu swoim pracownikom, by czerpać korzyści w przyszłości. Wsłuchaj się w ich potrzeby i motywacje. Poznaj ich rozterki i punkt widzenia.

Wspieraj ich niezależnie od tego, czy przychodzą do biura czy też pracują zdalnie. Monitoruj ich samopoczucie. Cyklicznie upewniaj się, że cały zespół podąża we właściwym kierunku, a każdy pracownik ma wszystkie narzędzia niezbędne do wykonywania swoich obowiązków.

2. Klarowne zdefiniowanie ról

W trybie hybrydowym pracownik może część zadań wykonywać w biurze, a część zdalnie. Istotną kwestią jest więc, po pierwsze, właściwe zakwalifikowanie czynności do określonych miejsc ich wykonywania. Po drugie, zachowanie równowagi między pracą w domu i w biurze. Pod uwagę należy wziąć nie tylko efektywność pracownika, ale również względy bezpieczeństwa oraz zachowania dystansu fizycznego.

Jeśli Twój personel jest bardziej produktywny podczas pracy zdalnej, wykorzystaj to. Weź jednak pod uwagę osobiste preferencje i opinie pracowników. Nie każdemu bowiem praca z domu przypadnie do gustu.

Dopiero po zdefiniowaniu zadań i poznaniu zdania personelu możesz określić harmonogram trybu hybrydowego. Zanim przydzielisz obowiązki, upewnij się także, że pracownicy dysponują odpowiednimi narzędziami do ich wykonywania.

3. Odpowiednia organizacja miejsca pracy

Niezależnie od tego, gdzie Twoi pracownicy wykonują swoje obowiązki, muszą mieć do tego odpowiednie warunki. Klasyczne biura w nowej rzeczywistości często wymagają reorganizacji. Istotną kwestią jest przede wszystkim utrzymanie dystansu społecznego. Jeśli będziesz potrzebował dodatkowej przestrzeni między biurkami, pojemność biura najprawdopodobniej się zmniejszy. Zastanów się więc, czy chcesz wynająć dodatkową przestrzeń, czy może przesunąć więcej personelu do pracy zdalnej.

Osobom pracującym z domu pozwól zorganizować przestrzeń na własną rękę. Dzięki temu będą działać efektywniej. Jak jednak zostało już wspomniane, upewnij się, czy dysponują odpowiednimi narzędziami i zasobami do wykonywania swoich zadań.

4. Elastyczność

Żeby sprostać nowej rzeczywistości, pracodawca musi być elastyczny. Dynamiczne zmiany to codzienność, dlatego powinieneś być na nie przygotowany. Analizuj więc, które działania się sprawdzają, a z których w dłuższej perspektywie lepiej zrezygnować. Komunikuj zmiany pracownikom, badaj ich reakcję i konsultuj się z nimi.

Pamiętaj, że Twój zespół może pracować z dowolnego miejsca na Ziemi i o dowolnym czasie. Bądź więc otwarty na różne sposoby działania. Szukaj również innowacji i nie bój się ich wprowadzać. Wówczas hybrydowa praca będzie efektywna.

5. Określenie oczekiwań

Jasne określenie oczekiwań to klucz do sukcesu. Niezależnie od tempa zmian czy też miejsca wykonywania obowiązków precyzyjne postawienie celów ułatwi pracę całemu zespołowi. Systematycznie rewiduj oczekiwania i dostosowuj je do bieżącej sytuacji. Postaw na jasną i rzetelną komunikację. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy wprowadzane zmiany i cele są zrozumiałe i osiągalne na pracowników.

6. Wypełnienie luki

W przypadku pracy w trybie hybrydowym część pracowników przebywa na co dzień w biurze, część w domu. Warto więc znaleźć sposób na ich efektywną współpracę. W tym celu wykorzystać możesz wideokonferencje, a także komunikatory, które umożliwiają szybką wymianę zdań. Na rynku nie brakuje narzędzi, które pozwolą zintegrować zespół i zapewnić mu swobodną komunikację. Przetestuj kilka wraz z pracownikami i wybierz najlepsze rozwiązanie.

7. Planowanie powrotu

Niepewność to znak nowej rzeczywistości. Dlatego potrzebujesz dobrego planu, który określi sposób prowadzenia działalności niezależnie od sytuacji. Nawet jeśli dziś część zespołu pracuje w biurze, za kilka dni może się okazać, że muszą oni przejść na pracę zdalną. I na odwrót – ci, którzy pracują w domu, mogą za niedługo wrócić do biura. Twój plan powinien więc uwzględniać różne scenariusze.

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Karolina
    2021-07-01 20:56:14
    Witam, w jaki sposób monitorować samopoczucie pracowników- ankieta, rozmowy inne narzędzia oraz jak często? Z tekstu też wnioskuje, że pracodawca może mieć wpływ na to jak wygląda przestrzeń biurowa pracownika w jego własnym domu - skoro powinien mu "pozwolić" na swoją aranżację. I co w przypadku, jeżeli pracownikom, nie przypadnie praca hybrydowa do gustu. Czy można na ten temat dyskutować?
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Świadczenia emerytalno-rentowe
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
1 stycznia
1 marca
1 czerwca
1 września
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praca dla niepełnosprawnych - jakie projekty?
Jednym z głównych funduszy UE jest Europejski Fundusz Społeczny (EFS). W ramach niego kraje członkowskie UE otrzymują wsparcie finansowe na rozwój społeczno-gospodarczy. Właśnie m.in. z EFS przeznaczono 170 mln zł na Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Program ma na celu na aktywizację zawodową i społeczną osób z niepełnosprawnościami i osób biernych zawodowo z powodu choroby. Kto może skorzystać z projektu i co może zyskać?
Czy wystawienie faktury podczas L4 prowadzi do zwrotu zasiłku?
Wystawienie faktury przez przedsiębiorcę podczas zwolnienia lekarskiego, nie stanowi pracy zarobkowej i nie powoduje konieczności zwrotu do ZUS-u pobranego już zasiłku chorobowego.
Czy to koniec epoki "Great Resignation" w Polsce?
Z badania firmy doradczej Kincentric wynika, że mamy do czynienia z sygnałami odwrócenia trendu na rynku pracy. W porównaniu do ubiegłego roku Polacy rzadziej chcą odchodzić z pracy, a poziom lojalności względem swoich pracodawców wzrósł do poziomu obserwowanego ostatnio w trakcie pandemii Covid-19 w 2020 r. Tymczasem, w Europie lojalność pracowników wciąż spada.
Wniosek o świadczenie postojowe do 16 sierpnia 2022 r.
16 sierpnia 2022 r. to ostatni dzień na składanie wniosków o świadczenie postojowe. Jak można ubiegać się o wsparcie?
Pracodawcy będą wiedzieć od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK
Po rozpoczęciu przez uczestnika PPK wypłaty oszczędności PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, wpłaty do PPK za tego uczestnika nie mogą być już dokonywane. Od 21 listopada br. PFR - za pośrednictwem instytucji finansowych - będzie informował pracodawców o rozpoczęciu takich wypłat.
Przedsiębiorcy z obawą patrzą w przyszłość
86% pracodawców spodziewa się kilkuletniego, poważnego kryzysu gospodarczego w Polsce. To przekonanie podzielają przedstawiciele wszystkich firm, niezależnie od wielkości.
Polski pracownik - jest w złej kondycji psychicznej?
Polscy pracownicy mają poważne problemy ze zdrowiem psychicznym – wynika z raportu przygotowanego przez Konfederację Lewiatan. Problem jest na tyle poważny, że nie uda się go rozwiązać bez zmian systemowych.
Rekordowa inflacja, a tempo wzrostu cen spada
W lipcu wskaźnik inflacji wyniósł 15,6 proc. rok do roku — podał Główny Urząd Statystyczny. Mamy kolejny rekordowo wysoki odczyt wskaźnika inflacji, jednak tempo wzrostu cen wyraźnie spadło (0,1 p.p. m/m) – komentuje ekspert.
Zawarcie umowy dla pozoru a ciąża
Czy zawarcie umowy o pracę w ciąży jest zgodne z prawem? Czy krótko po zawarciu umowy można przejść na zwolnienie lekarskie? Czy ZUS może uznać taką umowę zawartą dla pozoru i żądać zwrotu pobranego zasiłku macierzyńskiego? Podobną sprawą zajął się ostatnio Sąd Okręgowy w Kaliszu.
Jakie jest w Polsce bezrobocie?
Kim jest bezrobotny? Jakie są rodzaje bezrobocia? Jaka jest stopa bezrobocia w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE? Co robi Polska, aby dążyć do pełnego produktywnego zatrudnienia? Poniżej najważniejsze dane i informacje.
Co Państwowa Inspekcja Pracy zrobiła w 2021?
W czerwcu 2022 r. odbyło się posiedzenie Rady Ochrony Pracy, która jest organem sprawującym nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy (PIP) jak i warunkami pracy, działającym przy Sejmie RP. Co roku, Główny Inspektor PIP składa Radzie Ochrony Pracy sprawozdanie ze swojej działalności.
Stabilizacja na rynku pracy – aktualne trendy i wyniki badań w zakresie kompetencji i rynku pracy
Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokazują stabilizację na rynku pracy. W czerwcu 2022 r. stopa bezrobocia była niższa niż w maju, a w urzędach pracy było zarejestrowanych mniej bezrobotnych w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Zatrudnianie cudzoziemców - jakie nieprawidłowości?
W Polsce legalnie pracuje ponad milion cudzoziemców. Czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazują nieprawidłowości?
2/3 pracowników ma symptomy wypalenia zawodowego
W ciągu ostatniego roku objawy wypalenia zawodowego zauważyło u siebie dwie trzecie pracowników - wynika z badania Nationale-Nederlanden. Zjawisko to dotyczy coraz częściej także młodszych pracowników - wskazano.
Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
Profil zaufany - jak go założyć?
Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
Praca przy komputerze. Jak zadbać o zdrowie?
Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!
Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
Praca zdalna wymaga doprecyzowania
Praca zdalna zostanie uregulowana w kodeksie pracy. Wątpliwości może wywoływać m.in. forma, w jakiej ustala się miejsce świadczenia pracy poza siedzibą zatrudniającego. Niektóre przepisy może poprawić jeszcze Sejm, który nie spieszy się z uchwaleniem nowelizacji kodeksu pracy.
Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.