REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hybrydowy model pracy – jak zarządzać zespołem?

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Olga Lekh
Jak zarządzać zespołem pracującym hybrydowo?
Jak zarządzać zespołem pracującym hybrydowo?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Hybrydowy model pracy nigdy nie był tak popularny jak dziś. Jak zarządzać zespołem pracującym w trybie hybrydowym?

Hybrydowy model pracy – jak zarządzać zespołem w dobie niepewności?

Nigdy wcześniej hybrydowy model pracy nie był stosowany na tak szeroką skalę. Nowa rzeczywistość zmusiła jednak wiele firm do niestandardowego działania. Budzi ono jednak sporo wątpliwości wśród przedsiębiorców i managerów. Jak więc zarządzać zespołem, który pracuje w trybie hybrydowym? Kompleksowe podejście sprawi, że pracownicy będą efektywnie pracować, niezależnie od tego, czy znajdują się w biurze czy też wykonują zadania zdalnie.

REKLAMA

REKLAMA

Autorka: Olga Lekh

starszy konsultant Randstad Polska

Randstad

Przedstawiamy 7 części składowych kompleksowego podejścia do zarządzania zespołem pracującym w trybie hybrydowym.

1. Koncentracja na pracownikach

W dobie niepewności skupienie się na potrzebach personelu jest nie tylko wyrazem troski, ale również narzędziem emlpoyer brandingu. Poświęć więc teraz nieco czasu swoim pracownikom, by czerpać korzyści w przyszłości. Wsłuchaj się w ich potrzeby i motywacje. Poznaj ich rozterki i punkt widzenia.

Wspieraj ich niezależnie od tego, czy przychodzą do biura czy też pracują zdalnie. Monitoruj ich samopoczucie. Cyklicznie upewniaj się, że cały zespół podąża we właściwym kierunku, a każdy pracownik ma wszystkie narzędzia niezbędne do wykonywania swoich obowiązków.

REKLAMA

2. Klarowne zdefiniowanie ról

W trybie hybrydowym pracownik może część zadań wykonywać w biurze, a część zdalnie. Istotną kwestią jest więc, po pierwsze, właściwe zakwalifikowanie czynności do określonych miejsc ich wykonywania. Po drugie, zachowanie równowagi między pracą w domu i w biurze. Pod uwagę należy wziąć nie tylko efektywność pracownika, ale również względy bezpieczeństwa oraz zachowania dystansu fizycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli Twój personel jest bardziej produktywny podczas pracy zdalnej, wykorzystaj to. Weź jednak pod uwagę osobiste preferencje i opinie pracowników. Nie każdemu bowiem praca z domu przypadnie do gustu.

Dopiero po zdefiniowaniu zadań i poznaniu zdania personelu możesz określić harmonogram trybu hybrydowego. Zanim przydzielisz obowiązki, upewnij się także, że pracownicy dysponują odpowiednimi narzędziami do ich wykonywania.

3. Odpowiednia organizacja miejsca pracy

Niezależnie od tego, gdzie Twoi pracownicy wykonują swoje obowiązki, muszą mieć do tego odpowiednie warunki. Klasyczne biura w nowej rzeczywistości często wymagają reorganizacji. Istotną kwestią jest przede wszystkim utrzymanie dystansu społecznego. Jeśli będziesz potrzebował dodatkowej przestrzeni między biurkami, pojemność biura najprawdopodobniej się zmniejszy. Zastanów się więc, czy chcesz wynająć dodatkową przestrzeń, czy może przesunąć więcej personelu do pracy zdalnej.

Osobom pracującym z domu pozwól zorganizować przestrzeń na własną rękę. Dzięki temu będą działać efektywniej. Jak jednak zostało już wspomniane, upewnij się, czy dysponują odpowiednimi narzędziami i zasobami do wykonywania swoich zadań.

4. Elastyczność

Żeby sprostać nowej rzeczywistości, pracodawca musi być elastyczny. Dynamiczne zmiany to codzienność, dlatego powinieneś być na nie przygotowany. Analizuj więc, które działania się sprawdzają, a z których w dłuższej perspektywie lepiej zrezygnować. Komunikuj zmiany pracownikom, badaj ich reakcję i konsultuj się z nimi.

Pamiętaj, że Twój zespół może pracować z dowolnego miejsca na Ziemi i o dowolnym czasie. Bądź więc otwarty na różne sposoby działania. Szukaj również innowacji i nie bój się ich wprowadzać. Wówczas hybrydowa praca będzie efektywna.

5. Określenie oczekiwań

Jasne określenie oczekiwań to klucz do sukcesu. Niezależnie od tempa zmian czy też miejsca wykonywania obowiązków precyzyjne postawienie celów ułatwi pracę całemu zespołowi. Systematycznie rewiduj oczekiwania i dostosowuj je do bieżącej sytuacji. Postaw na jasną i rzetelną komunikację. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy wprowadzane zmiany i cele są zrozumiałe i osiągalne na pracowników.

6. Wypełnienie luki

W przypadku pracy w trybie hybrydowym część pracowników przebywa na co dzień w biurze, część w domu. Warto więc znaleźć sposób na ich efektywną współpracę. W tym celu wykorzystać możesz wideokonferencje, a także komunikatory, które umożliwiają szybką wymianę zdań. Na rynku nie brakuje narzędzi, które pozwolą zintegrować zespół i zapewnić mu swobodną komunikację. Przetestuj kilka wraz z pracownikami i wybierz najlepsze rozwiązanie.

7. Planowanie powrotu

Niepewność to znak nowej rzeczywistości. Dlatego potrzebujesz dobrego planu, który określi sposób prowadzenia działalności niezależnie od sytuacji. Nawet jeśli dziś część zespołu pracuje w biurze, za kilka dni może się okazać, że muszą oni przejść na pracę zdalną. I na odwrót – ci, którzy pracują w domu, mogą za niedługo wrócić do biura. Twój plan powinien więc uwzględniać różne scenariusze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA