REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hybrydowy model pracy – jak zarządzać zespołem?

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Olga Lekh
Jak zarządzać zespołem pracującym hybrydowo?
Jak zarządzać zespołem pracującym hybrydowo?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Hybrydowy model pracy nigdy nie był tak popularny jak dziś. Jak zarządzać zespołem pracującym w trybie hybrydowym?

Hybrydowy model pracy – jak zarządzać zespołem w dobie niepewności?

Nigdy wcześniej hybrydowy model pracy nie był stosowany na tak szeroką skalę. Nowa rzeczywistość zmusiła jednak wiele firm do niestandardowego działania. Budzi ono jednak sporo wątpliwości wśród przedsiębiorców i managerów. Jak więc zarządzać zespołem, który pracuje w trybie hybrydowym? Kompleksowe podejście sprawi, że pracownicy będą efektywnie pracować, niezależnie od tego, czy znajdują się w biurze czy też wykonują zadania zdalnie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Autorka: Olga Lekh

starszy konsultant Randstad Polska

Randstad

Przedstawiamy 7 części składowych kompleksowego podejścia do zarządzania zespołem pracującym w trybie hybrydowym.

1. Koncentracja na pracownikach

W dobie niepewności skupienie się na potrzebach personelu jest nie tylko wyrazem troski, ale również narzędziem emlpoyer brandingu. Poświęć więc teraz nieco czasu swoim pracownikom, by czerpać korzyści w przyszłości. Wsłuchaj się w ich potrzeby i motywacje. Poznaj ich rozterki i punkt widzenia.

Wspieraj ich niezależnie od tego, czy przychodzą do biura czy też pracują zdalnie. Monitoruj ich samopoczucie. Cyklicznie upewniaj się, że cały zespół podąża we właściwym kierunku, a każdy pracownik ma wszystkie narzędzia niezbędne do wykonywania swoich obowiązków.

REKLAMA

2. Klarowne zdefiniowanie ról

W trybie hybrydowym pracownik może część zadań wykonywać w biurze, a część zdalnie. Istotną kwestią jest więc, po pierwsze, właściwe zakwalifikowanie czynności do określonych miejsc ich wykonywania. Po drugie, zachowanie równowagi między pracą w domu i w biurze. Pod uwagę należy wziąć nie tylko efektywność pracownika, ale również względy bezpieczeństwa oraz zachowania dystansu fizycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli Twój personel jest bardziej produktywny podczas pracy zdalnej, wykorzystaj to. Weź jednak pod uwagę osobiste preferencje i opinie pracowników. Nie każdemu bowiem praca z domu przypadnie do gustu.

Dopiero po zdefiniowaniu zadań i poznaniu zdania personelu możesz określić harmonogram trybu hybrydowego. Zanim przydzielisz obowiązki, upewnij się także, że pracownicy dysponują odpowiednimi narzędziami do ich wykonywania.

3. Odpowiednia organizacja miejsca pracy

Niezależnie od tego, gdzie Twoi pracownicy wykonują swoje obowiązki, muszą mieć do tego odpowiednie warunki. Klasyczne biura w nowej rzeczywistości często wymagają reorganizacji. Istotną kwestią jest przede wszystkim utrzymanie dystansu społecznego. Jeśli będziesz potrzebował dodatkowej przestrzeni między biurkami, pojemność biura najprawdopodobniej się zmniejszy. Zastanów się więc, czy chcesz wynająć dodatkową przestrzeń, czy może przesunąć więcej personelu do pracy zdalnej.

Osobom pracującym z domu pozwól zorganizować przestrzeń na własną rękę. Dzięki temu będą działać efektywniej. Jak jednak zostało już wspomniane, upewnij się, czy dysponują odpowiednimi narzędziami i zasobami do wykonywania swoich zadań.

4. Elastyczność

Żeby sprostać nowej rzeczywistości, pracodawca musi być elastyczny. Dynamiczne zmiany to codzienność, dlatego powinieneś być na nie przygotowany. Analizuj więc, które działania się sprawdzają, a z których w dłuższej perspektywie lepiej zrezygnować. Komunikuj zmiany pracownikom, badaj ich reakcję i konsultuj się z nimi.

Pamiętaj, że Twój zespół może pracować z dowolnego miejsca na Ziemi i o dowolnym czasie. Bądź więc otwarty na różne sposoby działania. Szukaj również innowacji i nie bój się ich wprowadzać. Wówczas hybrydowa praca będzie efektywna.

5. Określenie oczekiwań

Jasne określenie oczekiwań to klucz do sukcesu. Niezależnie od tempa zmian czy też miejsca wykonywania obowiązków precyzyjne postawienie celów ułatwi pracę całemu zespołowi. Systematycznie rewiduj oczekiwania i dostosowuj je do bieżącej sytuacji. Postaw na jasną i rzetelną komunikację. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy wprowadzane zmiany i cele są zrozumiałe i osiągalne na pracowników.

6. Wypełnienie luki

W przypadku pracy w trybie hybrydowym część pracowników przebywa na co dzień w biurze, część w domu. Warto więc znaleźć sposób na ich efektywną współpracę. W tym celu wykorzystać możesz wideokonferencje, a także komunikatory, które umożliwiają szybką wymianę zdań. Na rynku nie brakuje narzędzi, które pozwolą zintegrować zespół i zapewnić mu swobodną komunikację. Przetestuj kilka wraz z pracownikami i wybierz najlepsze rozwiązanie.

7. Planowanie powrotu

Niepewność to znak nowej rzeczywistości. Dlatego potrzebujesz dobrego planu, który określi sposób prowadzenia działalności niezależnie od sytuacji. Nawet jeśli dziś część zespołu pracuje w biurze, za kilka dni może się okazać, że muszą oni przejść na pracę zdalną. I na odwrót – ci, którzy pracują w domu, mogą za niedługo wrócić do biura. Twój plan powinien więc uwzględniać różne scenariusze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA