REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kształcenie dla przywództwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Włudarczyk

REKLAMA

Przed programami MBA stoją dziś ambitne zadania. Sztuką nie jest już nauczanie menedżerów o standardowych procesach funkcjonowania firmy, absolwenci MBA muszą iść krok naprzód, przewidywać i reagować na to, co zupełnie nieprzewidywalne.

18 czerwca 2008 r. podczas III Ogólnopolskiego Zjazdu Dyrektorów Programów MBA zostały ogłoszone wyniki Ratingu programów MBA organizowanego przez Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej FORUM, partnerem projektu jest BRE Bank. Ogłoszeniu wyników towarzyszyła dyskusja z udziałem m.in. Anny Kozińskiej, dyrektora Banku ds. zarządzania kadrami w BRE Banku, Jacka Glinki, prezesa zarządu spółki Spectra Investment, prof. Alojzego Nowaka, dziekana Wydziału Zarządzania UW, prof. Witolda Orłowskiego, dyrektora Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, oraz Jacka Sochy, wiceprezesa PricewaterhouseCoopers w Polsce. Zaproszeni goście wymienili się doświadczeniami na temat nowoczesnej edukacji menedżerskiej.

REKLAMA

Autopromocja

Nieprzewidywalne przywództwo

Dyskusję zainicjował wykład prof. Piotra Płoszajskiego. Uczestnicy zgodzili się, że przed programami MBA pojawiło się nowe wyzwanie - przygotowanie menedżerów do funkcjonowania w rzeczywistości, która jest nieprzewidywalna. Zaskoczenie jest dzisiaj kluczem do zarządzania. Dlatego główne pytania, na które muszą odpowiedzieć studenci MBA, to, co może się wydarzyć w biznesie, a co nie powinno się wydarzyć. Dotychczasowe programy odpowiadały na pytania, co zrobić, aby firma była stabilna i jak kierować nią, żeby tej stabilności nie straciła. MBA przyszłości - według prof. Płoszajskiego - musi odpowiedzieć na pytania, jak kierować firmą, kiedy nic nie jest stabilne. To zupełnie nowy model, który musi pokazać studentom, jak szybko reagować na zmiany i jak je przewidywać. Wyzwaniem przyszłych przywódców nie jest reorganizacja tego, co zaistniało, ale wyprzedzanie tej sytuacji. Profesor Płoszajski dobitnie zaznaczał, że edukacja na studiach MBA powinna ewoluować w kierunku nauczania wartości, zmiany stanu umysłu, a nie przekazywania informacji. Jednak po to, żeby zmieniać innych. Sami twórcy programów MBA i ich wykładowcy muszą się zmieniać. Służy temu monitoring zmian programów MBA.

Monitoring konieczny

Głównym celem Ratingu jest opracowanie środowiskowej procedury oceny jakości programów MBA, przeprowadzenie oceny programów zgodnie z zaproponowaną procedurą.

Tegoroczna edycja rozpoczęła się od aktualizacji bazy programów. Jak pokazuje doświadczenie twórców Ratingu, obszar edukacji menedżerskiej jest bardzo dynamiczny, pojawiają się lub, z różnych względów, znikają z rynku studia MBA, dochodzi do łączenia programów prowadzonych w ramach tej samej uczelni.

REKLAMA

Uzupełnieniem dla danych podstawowych, pozyskanych z ankiet przesyłanych przez dyrektorów poszczególnych programów studiów, stały się opinie absolwentów i pracodawców. Sam fakt uczestnictwa, w różnej skali, interesariuszy w projekcie jest już znaczący, a ich opinie i oceny potwierdzały, w większości, użyteczność tych studiów w karierze zawodowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadesłane informacje o programach weryfikowano na podstawie zgromadzonych wcześniej danych (w bazach SEM Forum), danych upowszechnianych na stronach internetowych programów i innych, ogólnodostępnych (i nie tylko) statystyk i publikacji. Oceny panelu ekspertów zatwierdziła Kapituła Ratingu 2008.

Program pod lupą

REKLAMA

Program MBA poddany ocenie mógł uzyskać maksymalnie 40 punktów (pięć ocenianych kategorii - instytucjonalizacja, rekrutacja, kształcenie, kariery absolwentów, udział absolwentów i pracodawców w procesie oceny - w każdej dwie oceniane od 0 do 4 punktów cechy).

Przyznane programom oceny punktowe pozwoliły na ich przyporządkowanie do klas ratingowych. I tak uzyskanie przez program nie mniej niż 87,5 proc. możliwych do zdobycia punktów kwalifikował do klasy mistrzowskiej. Uzyskanie nie mniej niż 75 proc. możliwych do zdobycia punktów kwalifikowało program do klasy profesjonalnej. Uzyskanie nie mniej niż 62,5 proc. punktów dawało miejsce w klasie standardowej. Wreszcie uzyskanie przez program nie mniej niż 50 proc. możliwych punktów kwalifikuje go do klasy aspirującej. Odrębną klasę stanowią programy obiecujące, które nie mają jeszcze absolwentów lub mają tylko jeden ich rocznik. Programy takie muszą jednak spełnić wymagania jakościowe w zakresie instytucjonalizacji, rekrutacji, programu i procesu nauczania.

W bieżącej edycji do procedury Ratingu przystąpiło 35 programów. Do klas ratingowych zakwalifikowano 34. Łącznie 16 programów MBA pozostało poza klasami ratingowymi (jeden, który się nie zakwalifikował, i 15, które nie zdecydowały się lub - z powodu reorganizacji - nie mogły przystąpić do procedury oceny).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opracowała Anna Włudarczyk

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowa straciła w ZUS 450 000 zł składek. Za 19 lat wpłat (od 2003 r.). ZUS emerytury (od 450 000 zł) nie przyzna

Księgowa straciła w praktyce przyszłą emeryturę. Choć wpłaciła do ZUS składki na 450 000 zł. Składki (i przyszła emerytura) przepadły. Legalnie.

Nadchodzą zmiany w Funduszu Pracy, który odpowiada za: zasiłki, dodatki aktywizacyjne, koszty kształcenia ustawicznego

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia nr RD229, przygotowanego na podstawie art. 277 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (z dnia 20 marca 2025 r.). Ma ono uszczegółowić oraz uporządkować reguły dotyczące gospodarowania środkami Funduszu Pracy, aby zapewnić transparentność i zgodność z nowymi ramami prawnymi.

Edukacja a praca ludzi młodych: ile osób w wieku 15-34 lat pracuje, uczy się, jest w grupie NEET [Badanie GUS]

GUS raz na 8 lat przeprowadza badanie modułowe „Osoby młode na rynku pracy”. Można dowiedzieć się z niego ciekawych informacji, takich jak: ile osób młodych pracuje i uczy się jednocześnie, uczy się, przerywa naukę czy jest w grupie NEET. Co to oznacza? Jakie są przyczyny porzucania edukacji przez Polki i Polaków?

Zmiany w systemie ubezpieczeń, to koniec instytucji: CIE. Prezydent podpisał ustawę. Jakie konsekwencje?

Prezydent RP podpisał ustawę uchylającą przepisy o Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Chodzi o ustawę z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Ustawa została podpisana w dniu 21 sierpnia 2025 r. Większość funkcji, które miały być realizowane przez odrębny system CIE, zostanie włączona do Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS).

REKLAMA

Projekt: Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji. Startuje konkurs

Startuje konkurs „Bezpieczna Uczelnia” - wspólna odpowiedzialność za budowę kampusów wolnych od mobbingu. Projekt „Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji – działania na rzecz wspierania polityki antymobbingowej i działań niepożądanych na polskich uczelniach” ma na celu uzyskanie diagnozy w jaki sposób uczelnie wyższe w Polsce radzą sobie z problemem mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy i nauki. Zadanie finansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i realizowane pod Patronatem Honorowym Głównego Inspektora Pracy oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Czy rodzic dziecka z niepełnosprawnością ma prawo do dłuższego urlopu?

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka nie uprawnia rodzica do dłuższego urlopu wypoczynkowego. Z informacji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż w najbliższym czasie przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.

Wrzesień 2025: kadry i płace. O tym trzeba pamiętać

Wrzesień 2025: kadry i płace. O tym trzeba pamiętać. Dlaczego? Bo wrzesień to miesiąc intensywnych prac dla działów kadr i płac. Z jednej strony trzeba uwzględnić standardową normę czasu pracy i dodatki, z drugiej – zmiany wskaźników, nowe obowiązki raportowe i terminy składania dokumentów do różnych instytucji. Poniżej znajduje się kompleksowy przegląd tego, o czym nie można zapomnieć w całym wrześniu 2025 r.

Praca sezonowa za granicą: czy nadal się opłaca?

Tylko 11% polskich pracowników wyjechało w 2025 r. do pracy sezonowej za granicę. Największym motywatorem wyjazdu jest wyższe wynagrodzenie niż otrzymywane w Polsce. Czy jednak taka praca wciąż się opłaca?

REKLAMA

Większość profesjonalistów bez podwyżek w 2025 r. Słabe prognozy do końca roku [Raport]

Aż 57% profesjonalistów nie otrzymało podwyżki w 2025 r. i nie spodziewa się wyższego wynagrodzenia do końca tego roku. Przekłada się to na satysfakcję z pracy i zaangażowanie pracowników. Raport bije na alarm.

Formy zatrudnienia oraz podstawowe prawa i obowiązki [umowa o pracę, zlecenie, dzieło]

Zatrudnienie w Polsce opiera się na dwóch odmiennych fundamentach prawnych – prawa pracy i prawa cywilnego. Wybór formy umowy determinuje zakres uprawnień, obowiązków oraz stopień ochrony pracownika. Zrozumienie różnic między umową o pracę a umowami cywilnoprawnymi pozwala być świadomym swoich praw oraz dawać poczucie bezpieczeństwa, zarówno zawodowego jak i finansowego.

REKLAMA