Kształcenie dla przywództwa
REKLAMA
18 czerwca 2008 r. podczas III Ogólnopolskiego Zjazdu Dyrektorów Programów MBA zostały ogłoszone wyniki Ratingu programów MBA organizowanego przez Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej FORUM, partnerem projektu jest BRE Bank. Ogłoszeniu wyników towarzyszyła dyskusja z udziałem m.in. Anny Kozińskiej, dyrektora Banku ds. zarządzania kadrami w BRE Banku, Jacka Glinki, prezesa zarządu spółki Spectra Investment, prof. Alojzego Nowaka, dziekana Wydziału Zarządzania UW, prof. Witolda Orłowskiego, dyrektora Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, oraz Jacka Sochy, wiceprezesa PricewaterhouseCoopers w Polsce. Zaproszeni goście wymienili się doświadczeniami na temat nowoczesnej edukacji menedżerskiej.
REKLAMA
Nieprzewidywalne przywództwo
Dyskusję zainicjował wykład prof. Piotra Płoszajskiego. Uczestnicy zgodzili się, że przed programami MBA pojawiło się nowe wyzwanie - przygotowanie menedżerów do funkcjonowania w rzeczywistości, która jest nieprzewidywalna. Zaskoczenie jest dzisiaj kluczem do zarządzania. Dlatego główne pytania, na które muszą odpowiedzieć studenci MBA, to, co może się wydarzyć w biznesie, a co nie powinno się wydarzyć. Dotychczasowe programy odpowiadały na pytania, co zrobić, aby firma była stabilna i jak kierować nią, żeby tej stabilności nie straciła. MBA przyszłości - według prof. Płoszajskiego - musi odpowiedzieć na pytania, jak kierować firmą, kiedy nic nie jest stabilne. To zupełnie nowy model, który musi pokazać studentom, jak szybko reagować na zmiany i jak je przewidywać. Wyzwaniem przyszłych przywódców nie jest reorganizacja tego, co zaistniało, ale wyprzedzanie tej sytuacji. Profesor Płoszajski dobitnie zaznaczał, że edukacja na studiach MBA powinna ewoluować w kierunku nauczania wartości, zmiany stanu umysłu, a nie przekazywania informacji. Jednak po to, żeby zmieniać innych. Sami twórcy programów MBA i ich wykładowcy muszą się zmieniać. Służy temu monitoring zmian programów MBA.
Monitoring konieczny
Głównym celem Ratingu jest opracowanie środowiskowej procedury oceny jakości programów MBA, przeprowadzenie oceny programów zgodnie z zaproponowaną procedurą.
Tegoroczna edycja rozpoczęła się od aktualizacji bazy programów. Jak pokazuje doświadczenie twórców Ratingu, obszar edukacji menedżerskiej jest bardzo dynamiczny, pojawiają się lub, z różnych względów, znikają z rynku studia MBA, dochodzi do łączenia programów prowadzonych w ramach tej samej uczelni.
Uzupełnieniem dla danych podstawowych, pozyskanych z ankiet przesyłanych przez dyrektorów poszczególnych programów studiów, stały się opinie absolwentów i pracodawców. Sam fakt uczestnictwa, w różnej skali, interesariuszy w projekcie jest już znaczący, a ich opinie i oceny potwierdzały, w większości, użyteczność tych studiów w karierze zawodowej.
Nadesłane informacje o programach weryfikowano na podstawie zgromadzonych wcześniej danych (w bazach SEM Forum), danych upowszechnianych na stronach internetowych programów i innych, ogólnodostępnych (i nie tylko) statystyk i publikacji. Oceny panelu ekspertów zatwierdziła Kapituła Ratingu 2008.
Program pod lupą
Program MBA poddany ocenie mógł uzyskać maksymalnie 40 punktów (pięć ocenianych kategorii - instytucjonalizacja, rekrutacja, kształcenie, kariery absolwentów, udział absolwentów i pracodawców w procesie oceny - w każdej dwie oceniane od 0 do 4 punktów cechy).
REKLAMA
Przyznane programom oceny punktowe pozwoliły na ich przyporządkowanie do klas ratingowych. I tak uzyskanie przez program nie mniej niż 87,5 proc. możliwych do zdobycia punktów kwalifikował do klasy mistrzowskiej. Uzyskanie nie mniej niż 75 proc. możliwych do zdobycia punktów kwalifikowało program do klasy profesjonalnej. Uzyskanie nie mniej niż 62,5 proc. punktów dawało miejsce w klasie standardowej. Wreszcie uzyskanie przez program nie mniej niż 50 proc. możliwych punktów kwalifikuje go do klasy aspirującej. Odrębną klasę stanowią programy obiecujące, które nie mają jeszcze absolwentów lub mają tylko jeden ich rocznik. Programy takie muszą jednak spełnić wymagania jakościowe w zakresie instytucjonalizacji, rekrutacji, programu i procesu nauczania.
W bieżącej edycji do procedury Ratingu przystąpiło 35 programów. Do klas ratingowych zakwalifikowano 34. Łącznie 16 programów MBA pozostało poza klasami ratingowymi (jeden, który się nie zakwalifikował, i 15, które nie zdecydowały się lub - z powodu reorganizacji - nie mogły przystąpić do procedury oceny).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Opracowała Anna Włudarczyk
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat