REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak motywować i zatrzymywać pracowników?

Ewelina Stachowiak
Marketing Team Leader w firmie HR Tools
Jak motywować i zatrzymywać pracowników?
Jak motywować i zatrzymywać pracowników?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Praca pełna wyzwań, wyznaczanie celów, nagradzanie za ich osiąganie, planowanie ścieżek rozwoju, dobra komunikacja, konstruktywna dyskusja, podsumowanie pracy i jej wpływu na rozwój biznesu - wszystko to powinno zawierać się w długofalowej retencji pracowników. Duży w tym udział managerów, którym HR powinien dostarczyć narzędzi niezbędnych do tego, aby praca stała się dla nich możliwie najbardziej atrakcyjna.

W jaki sposób psychometria wspomaga retencję?

Opracowanie i wdrożenie skutecznego systemu retencji okazuje się nie lada wyzwaniem. Już samo pozyskanie prawdziwych talentów i kluczowych pracowników do organizacji wymaga dziś wielkiego wysiłku. Ich zatrzymanie w firmie okazuje się jednak zadaniem zdecydowanie trudniejszym. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej w obu przypadkach, zwłaszcza jeśli mowa o poszukiwaniu pracowników posiadających wyjątkowo rzadkie na rynku kwalifikacje.

REKLAMA

REKLAMA

Umiejętnie opracowany system retencyjny to nie tylko strategia wynagrodzeń i dodatkowych świadczeń. To przede wszystkim skuteczne zarządzanie w obszarze kariery. Należy to szczególnie podkreślić, tym bardziej, że jak wynika z przeprowadzonych badań, prawdziwym powodem odejścia zdecydowanej większości pracowników, wcale nie są pieniądze. Przyjęło się mówić, że to właśnie zbyt niskie zarobki stanowią przyczynę wysokiej rotacji w firmach. Tymczasem uwagę należałoby zwrócić na sposób zarządzania, w tym przede wszystkim na motywowanie pracowników. Nie bez powodu mówi się przecież, że “ludzie odchodzą od managerów, a nie od firm”. Zrozumienie najważniejszych motywatorów stanowi w tym przypadku podstawę do stworzenia skutecznego systemu retencji.

Jak motywować i zatrzymywać pracowników?

Praca pełna wyzwań, wyznaczanie celów, nagradzanie za ich osiąganie, planowanie ścieżek rozwoju, dobra komunikacja, konstruktywna dyskusja, podsumowanie pracy i jej wpływu na rozwój biznesu - wszystko to powinno zawierać się w długofalowej retencji pracowników. Duży w tym udział managerów, którym HR powinien dostarczyć narzędzi niezbędnych do tego, aby praca stała się dla nich możliwie najbardziej atrakcyjna. Pracownicy powinni wiedzieć, czego mogą oczekiwać od firmy, a działy HR powinny opracować narzędzia, dzięki którym managerowie będą mogli odpowiednio motywować pracowników. Konieczne jest zainicjowanie dialogu i znalezienie wspólnej płaszczyzny, na podstawie której pracownicy będą mogli spełniać się zawodowo, a firma będzie w stanie realizować swoje cele biznesowe. Aby pracownik mógł się rozwijać zawodowo w danej organizacji, powinien być na bieżąco informowany o tym, jakie są możliwości kształtowania jego kariery oraz jak firma określa jego potencjał. Jednym z narzędzi, które umożliwiają prowadzenie skutecznego dialogu na temat planowania ścieżki kariery i motywowania pracowników, jest psychometria.

Polecamy: Personel i Zarządzanie

REKLAMA


Psychometria w służbie retencji

W większości firm planowanie kariery pracowników jest nieodłącznym elementem procedur, jakie w nich obowiązują. Prowadzenie dialogu na temat rozwoju zawodowego pracownika przynosi ogromne korzyści dla obydwu stron. Pracownik dzięki temu zyskuje większą świadomość swoich umiejętności i aspiracji. Lepsze zrozumienie możliwości jego kariery zwiększa motywację działania i pozwala na podejmowanie skutecznych decyzji, łączących rozwój życia zawodowego pracownika z wyznawanymi przez niego celami życiowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki psychometrii możliwe jest efektywne motywowanie pracowników, podnoszenie morale i zwiększanie zaangażowania. Narzędzia psychometryczne dostarczają dokładnych oraz obiektywnych danych na temat stylu działania danej osoby w środowisku zawodowym. Managerowie są w stanie uzyskać trafne odpowiedzi, na takie pytania, jak:

  • Jakie są mocne strony pracownika?
  • Na jakie ograniczenia może on napotkać?
  • Czy pracownik aktywnie dąży do osiągnięcia sukcesu?
  • Jaki jest najbardziej skuteczny sposób motywowania pracownika?
  • W jaki sposób buduje on relacje w miejscu pracy?

Narzędzia psychometryczne pozwalają dopasować odpowiedniego pracownika do odpowiedniego stanowiska i określić, co należy zrobić, aby mógł pracować on na maksimum swoich możliwości. Większa świadomość zdolności pracowników pozwala wpłynąć na ich zaangażowanie, przede wszystkim poprzez stawianie odpowiednich wyzwań. Wszystkie te informacje pozwalają ocenić, w jakim stopniu pracownik będzie w stanie korzystać z programów szkoleniowych i w jakim stopniu jesteśmy w stanie wpływać na jego rozwój właśnie poprzez takie szkolenia.

Psychometria pozwala na efektywną retencję w organizacji, zwłaszcza poprzez zapewnianie wyzwań adekwatnych do potencjału pracowników. Wykorzystanie psychometrii w zarządzaniu pozwala na zwiększenie motywacji i zaangażowania pracowników, co w praktyce skutkuje redukcją niepożądanych zmian na stanowiskach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

REKLAMA

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

REKLAMA

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA