Jak motywować i zatrzymywać pracowników?
REKLAMA
REKLAMA
W jaki sposób psychometria wspomaga retencję?
Opracowanie i wdrożenie skutecznego systemu retencji okazuje się nie lada wyzwaniem. Już samo pozyskanie prawdziwych talentów i kluczowych pracowników do organizacji wymaga dziś wielkiego wysiłku. Ich zatrzymanie w firmie okazuje się jednak zadaniem zdecydowanie trudniejszym. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej w obu przypadkach, zwłaszcza jeśli mowa o poszukiwaniu pracowników posiadających wyjątkowo rzadkie na rynku kwalifikacje.
REKLAMA
Umiejętnie opracowany system retencyjny to nie tylko strategia wynagrodzeń i dodatkowych świadczeń. To przede wszystkim skuteczne zarządzanie w obszarze kariery. Należy to szczególnie podkreślić, tym bardziej, że jak wynika z przeprowadzonych badań, prawdziwym powodem odejścia zdecydowanej większości pracowników, wcale nie są pieniądze. Przyjęło się mówić, że to właśnie zbyt niskie zarobki stanowią przyczynę wysokiej rotacji w firmach. Tymczasem uwagę należałoby zwrócić na sposób zarządzania, w tym przede wszystkim na motywowanie pracowników. Nie bez powodu mówi się przecież, że “ludzie odchodzą od managerów, a nie od firm”. Zrozumienie najważniejszych motywatorów stanowi w tym przypadku podstawę do stworzenia skutecznego systemu retencji.
Jak motywować i zatrzymywać pracowników?
Praca pełna wyzwań, wyznaczanie celów, nagradzanie za ich osiąganie, planowanie ścieżek rozwoju, dobra komunikacja, konstruktywna dyskusja, podsumowanie pracy i jej wpływu na rozwój biznesu - wszystko to powinno zawierać się w długofalowej retencji pracowników. Duży w tym udział managerów, którym HR powinien dostarczyć narzędzi niezbędnych do tego, aby praca stała się dla nich możliwie najbardziej atrakcyjna. Pracownicy powinni wiedzieć, czego mogą oczekiwać od firmy, a działy HR powinny opracować narzędzia, dzięki którym managerowie będą mogli odpowiednio motywować pracowników. Konieczne jest zainicjowanie dialogu i znalezienie wspólnej płaszczyzny, na podstawie której pracownicy będą mogli spełniać się zawodowo, a firma będzie w stanie realizować swoje cele biznesowe. Aby pracownik mógł się rozwijać zawodowo w danej organizacji, powinien być na bieżąco informowany o tym, jakie są możliwości kształtowania jego kariery oraz jak firma określa jego potencjał. Jednym z narzędzi, które umożliwiają prowadzenie skutecznego dialogu na temat planowania ścieżki kariery i motywowania pracowników, jest psychometria.
Polecamy: Personel i Zarządzanie
Psychometria w służbie retencji
W większości firm planowanie kariery pracowników jest nieodłącznym elementem procedur, jakie w nich obowiązują. Prowadzenie dialogu na temat rozwoju zawodowego pracownika przynosi ogromne korzyści dla obydwu stron. Pracownik dzięki temu zyskuje większą świadomość swoich umiejętności i aspiracji. Lepsze zrozumienie możliwości jego kariery zwiększa motywację działania i pozwala na podejmowanie skutecznych decyzji, łączących rozwój życia zawodowego pracownika z wyznawanymi przez niego celami życiowymi.
Dzięki psychometrii możliwe jest efektywne motywowanie pracowników, podnoszenie morale i zwiększanie zaangażowania. Narzędzia psychometryczne dostarczają dokładnych oraz obiektywnych danych na temat stylu działania danej osoby w środowisku zawodowym. Managerowie są w stanie uzyskać trafne odpowiedzi, na takie pytania, jak:
- Jakie są mocne strony pracownika?
- Na jakie ograniczenia może on napotkać?
- Czy pracownik aktywnie dąży do osiągnięcia sukcesu?
- Jaki jest najbardziej skuteczny sposób motywowania pracownika?
- W jaki sposób buduje on relacje w miejscu pracy?
REKLAMA
Narzędzia psychometryczne pozwalają dopasować odpowiedniego pracownika do odpowiedniego stanowiska i określić, co należy zrobić, aby mógł pracować on na maksimum swoich możliwości. Większa świadomość zdolności pracowników pozwala wpłynąć na ich zaangażowanie, przede wszystkim poprzez stawianie odpowiednich wyzwań. Wszystkie te informacje pozwalają ocenić, w jakim stopniu pracownik będzie w stanie korzystać z programów szkoleniowych i w jakim stopniu jesteśmy w stanie wpływać na jego rozwój właśnie poprzez takie szkolenia.
Psychometria pozwala na efektywną retencję w organizacji, zwłaszcza poprzez zapewnianie wyzwań adekwatnych do potencjału pracowników. Wykorzystanie psychometrii w zarządzaniu pozwala na zwiększenie motywacji i zaangażowania pracowników, co w praktyce skutkuje redukcją niepożądanych zmian na stanowiskach.
Dołącz do nas na Facebooku!
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat