Pierwszy dzień w pracy
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest onboarding?
Onboarding to proces wdrożenia nowych pracowników w działalność firmy, zapoznanie ze strukturą organizacyjną, budynkiem i innymi pracownikami. Ważne jest, aby proces adaptacji nowego pracownika przebiegł sprawnie, gdyż dopiero wówczas możliwe będzie przejście do wykonywania obowiązków. Nie można jednak zrobić tego pobieżnie, ponieważ to w jaki sposób pracownik zapamięta swój pierwszy dzień, czy pierwsze dni w pracy, może rzutować na sposób, w jaki będzie on postrzegał firmę i jak będzie dla niej pracował. Niezwykle ważne jest świadome wdrażanie nowych pracowników w ich obowiązki. Musi być ono kompleksowe, a przy tym należy pamiętać, aby nie przytłoczyć pracownik nadmiarem informacji już w pierwszym dniu.
REKLAMA
Jak zwiększyć poziom energii u pracownika i uchronić go przed pracoholizmem?
Dawkowanie informacji
Nie można od razu mówić o wszystkim. Najlepiej podzielić wdrożenie pracownika na etapy. Oczywiste jest przecież, że w ciągu jednego dnia, nie zapamięta wszystkich informacji, od struktury zaczynając, a na imionach współpracowników kończąc. Nowy pracownik przeważnie jest zestresowany, dlatego odpowiedzialna firma powinna w miarę możliwości nie niepokoić go bardziej. Dobrym rozwiązaniem jest też poinformowanie pozostałych pracowników o tym, że w firmie pojawi się nowa osoba (np. w biuletynie wewnętrznym). Można rozesłać informacje o tym, czym osoba ta zajmowała się wcześniej, jakie stanowisko zajmie oraz kilka słów o jej zainteresowaniach. Pracownicy będą mieli czas na poznanie przyszłego współpracownika, zanim jeszcze zostanie im przedstawiony, a dzięki informacjom dodatkowym przełamana zostanie bariera i rozmowa nie będzie ograniczać się wyłącznie do pracy. Nowy pracownik nie będzie anonimowy, a to z pewnością zwiększy jego zaangażowanie.
Osoba, która zadba o nowego pracownika
Popularne jest wyznaczanie jednej osoby, która w czasie adaptacji zatroszczy się o nowego pracownika. Nie wolno zostawić go w tym czasie samego. Opiekunem może być bezpośredni przełożony lub inny pracownik z działu, do którego dołącza nowy pracownik. „Starzy pracownicy”, to nieformalni liderzy opinii, osoby, które znają wszystkich i bez skrępowania poruszają się po firmie. W towarzystwie osoby na podobnym stanowisku, nowy pracownik poczuje się swobodniej. Przy wdrażaniu może także uczestniczyć znana już pracownikowi z procesu rekrutacji osoba z HR.
Nowoczesne narzędzia badania well-being pracowników
Etapy adaptacji
Każda firma proces wdrażania pracowników prowadzi według własnych ustaleń. Elementy stałe to oprowadzenie po budynku, cykl szkoleń, spotkania z różnymi pracownikami, zapoznanie ze strukturą organizacji. Wiele firm korzysta ze specjalnie przygotowanych podręczników, czy segregatorów, gromadzących najważniejsze informacje o firmie. Stanowią one kompendium wiedzy, gromadzą informacje o podstawowych sprawach jak np. zasady rezerwacji sal konferencyjnych i sprzętu multimedialnego. Niektóre działy wykorzystują prezentacje lub interaktywne platformy e-learningowe, które ułatwiają przyswojenie dużego materiału.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA