REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skupienie pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
Skupienie pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Statystycznie każdy człowiek o spędza koło 1/3 swojego życia w pracy. Czas ten powinien być wykorzystany przez pracownika jak najefektywniej. Istnieje wiele czynników, takich jak presja czasu czy duża liczba obowiązków, które rozpraszają pracownika w pracy. Jak maksymalnie skupić się w pracy?

Presja czasu, natłok obowiązków, świadomość nieuchronnie dobiegających terminów, a Ty masz problem ze skupieniem w pracy? Skąd on się bierze? Jak się okazuje zjawisko to dotyczy wielu pracowników, ale istnieją skuteczne sposoby radzenia sobie z nim.

REKLAMA

REKLAMA

Spędzamy w nim niemal, a niektórzy nawet więcej niż 1/3 swego życia, a jednak nie zawsze ten czas wykorzystujemy efektywnie. Biuro, bo o nim mowa, to miejsce, gdzie wiele bodźców może rozpraszać naszą uwagę. Z niektórymi z nich możemy sobie poradzić sami, usprawniając tym samym proces naszej pracy.

Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne

Skupienie w pracy pomaga nam wykonać ją szybciej i lepiej. Czasami jednak, mimo wielu prób, ciężko nam zebrać myśli. Od czego warto zacząć, aby skutecznie walczyć z rozproszeniem uwagi w pracy? Najpierw trzeba zdiagnozować problem. Czy czynniki, które nas rozpraszają, pochodzą z zewnątrz czy też z naszego wnętrza? Jeżeli przyczyny są zewnętrzne, bardzo często możemy im zaradzić. Zbyt głośna muzyka? Bałagan na biurku? Niska temperatura powietrza? A może upał? Niewygodne buty… - to tylko kilka z przyczyn, na które mamy wpływ. Warto więc, jeszcze przed przystąpieniem do pracy zadbać o to, aby nic z zewnątrz nam już nie przeszkadzało. Jeżeli jednak okaże się w trakcie pracy, że coś nam dokucza, czasem lepiej jest poświęcić kilka minut na wyeliminowanie problemu, niż pracować kilka godzin w niekomfortowych warunkach i obniżonym skupieniu.

W przypadku czynników wewnętrznych, które nas rozpraszają, ich całkowite usunięcie nie jest już takie proste. Zazwyczaj naszą uwagę obciążają bowiem natrętne myśli, zwykle związane z osobistymi problemami, kłopotami finansowymi, problemami rodzinnymi. Trudno je wymazać z pamięci. Czasem jednak warto spróbować stawić im czoła. Dobrym rozwiązaniem może być, np. zapisanie ich na kartce albo w komputerze, rozmowa z bliską osobą. Jeżeli nie mamy wiele czasu, czasem warto wykonać chociaż krótki telefon, który pomoże nam zebrać myśli, wziąć się w garść i rozpocząć efektywnie pracę.

REKLAMA

Zobacz również serwis: Motywowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykonywanie kilku zadań jednocześnie

Wielozadaniowość to czynnik, który możemy zaliczyć do wewnętrznych przyczyn rozpraszania się w trakcie pracy. Bardzo często mamy z nim do czynienia. Nasze tempo życia jest bardzo szybkie, w pracy musimy być zmobilizowani, działać bardzo dynamicznie, co zazwyczaj objawia się w wykonywaniu kilku zadań jednocześnie. Paradoksalnie jednak taki stan rzeczy tylko obniża naszą efektywność. Wykonując kilka czynności w tym samym czasie, skupiamy się na nich mniej, niż gdybyśmy mieli pochylić się w tym samym okresie tylko nad jedną z nich. Zazwyczaj jest tak, że trudno jest zrezygnować z pozostałych zadań, jednak, jeżeli tylko mamy taką możliwość, warto wyznaczać sobie priorytety i skupiać się na jednym zadaniu, a dopiero po jego zakończeniu, wykonywać następne.

Pomocne przy walczeniu z wielozadaniowością jest np. tworzenie list zadań do wykonania z uwzględnieniem priorytetu każdego zadania. Jeżeli mamy wrażenie, że często zdarza nam się pracować nad tematami, które rozwlekają się w czasie, kosztem innych zadań, warto podzielić sobie dzień na konkretne bloki czasu. Na naszej liście oprócz kolejności zadań, zaznaczamy sobie czas, jaki przeznaczamy na wykonanie danej sprawy. Oczywiście, jeżeli jest on zbyt krótki, wracamy do tego zajęcia po pewnym czasie, co też powinno być uwzględnione w naszym harmonogramie.

Polecamy także: Bierna obecność pracownika w pracy


Warunki sprzyjające skupieniu

Każdy z nas ma swoje sposoby na to, aby pracować efektywniej, tylko że bardzo często korzystamy z nich nieświadomie. Mając dużo pracy, niektórzy wolą zjeść kanapkę przy biurku niż iść do pokoju socjalnego, gdzie spożywanie posiłku może przeobrazić się w przydługą dyskusję z kolegą z pracy. Czasem warto jest więc unikać tego rodzaju sytuacji, gdzie współpracownicy mogą nas zagadywać, odciągając nasze myśli od zadania, nad którym właśnie pracujemy. Z całą pewnością wskazane są przerwy w pracy, jednak ważne jest to, aby ich czas był wyważony w stosunku do czasu poświęconego na wykonywane zadania.

Dobry rozwiązaniem jest też zachowanie porządku wokół siebie, na biurku, na pulpicie komputera i w skrzynce e-mailowej, np. dzięki zastosowaniu filtrów. Takie działanie pozwoli nam zyskać czas, który poświęcilibyśmy na szukanie informacji, a jednocześnie zbędne czynniki nie odwracają naszej uwagi od zasadniczego zadania, na którym planujemy się skupić.

Poza wszystkimi, wyżej wymienionymi metodami, jest jeszcze jedna, najskuteczniejsza. Nie zawsze da się zastosować, ale warto w nią zainwestować. Naprawdę na pracy potrafimy być skupieni wówczas, gdy nas interesuje. Warto więc zaangażować się w wykonywane zadnia, bo gdy będziemy lubić to, co robimy, problem z rozpraszaniem uwagi i niską efektywnością nie powinien nas dotyczyć, przynajmniej na co dzień.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami handlu?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

REKLAMA

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA