REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak maksymalnie skupić się w pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kuzub
Skupienie pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
Skupienie pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Statystycznie każdy człowiek o spędza koło 1/3 swojego życia w pracy. Czas ten powinien być wykorzystany przez pracownika jak najefektywniej. Istnieje wiele czynników, takich jak presja czasu czy duża liczba obowiązków, które rozpraszają pracownika w pracy. Jak maksymalnie skupić się w pracy?

Presja czasu, natłok obowiązków, świadomość nieuchronnie dobiegających terminów, a Ty masz problem ze skupieniem w pracy? Skąd on się bierze? Jak się okazuje zjawisko to dotyczy wielu pracowników, ale istnieją skuteczne sposoby radzenia sobie z nim.

REKLAMA

REKLAMA

Spędzamy w nim niemal, a niektórzy nawet więcej niż 1/3 swego życia, a jednak nie zawsze ten czas wykorzystujemy efektywnie. Biuro, bo o nim mowa, to miejsce, gdzie wiele bodźców może rozpraszać naszą uwagę. Z niektórymi z nich możemy sobie poradzić sami, usprawniając tym samym proces naszej pracy.

Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne

Skupienie w pracy pomaga nam wykonać ją szybciej i lepiej. Czasami jednak, mimo wielu prób, ciężko nam zebrać myśli. Od czego warto zacząć, aby skutecznie walczyć z rozproszeniem uwagi w pracy? Najpierw trzeba zdiagnozować problem. Czy czynniki, które nas rozpraszają, pochodzą z zewnątrz czy też z naszego wnętrza? Jeżeli przyczyny są zewnętrzne, bardzo często możemy im zaradzić. Zbyt głośna muzyka? Bałagan na biurku? Niska temperatura powietrza? A może upał? Niewygodne buty… - to tylko kilka z przyczyn, na które mamy wpływ. Warto więc, jeszcze przed przystąpieniem do pracy zadbać o to, aby nic z zewnątrz nam już nie przeszkadzało. Jeżeli jednak okaże się w trakcie pracy, że coś nam dokucza, czasem lepiej jest poświęcić kilka minut na wyeliminowanie problemu, niż pracować kilka godzin w niekomfortowych warunkach i obniżonym skupieniu.

W przypadku czynników wewnętrznych, które nas rozpraszają, ich całkowite usunięcie nie jest już takie proste. Zazwyczaj naszą uwagę obciążają bowiem natrętne myśli, zwykle związane z osobistymi problemami, kłopotami finansowymi, problemami rodzinnymi. Trudno je wymazać z pamięci. Czasem jednak warto spróbować stawić im czoła. Dobrym rozwiązaniem może być, np. zapisanie ich na kartce albo w komputerze, rozmowa z bliską osobą. Jeżeli nie mamy wiele czasu, czasem warto wykonać chociaż krótki telefon, który pomoże nam zebrać myśli, wziąć się w garść i rozpocząć efektywnie pracę.

REKLAMA

Zobacz również serwis: Motywowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykonywanie kilku zadań jednocześnie

Wielozadaniowość to czynnik, który możemy zaliczyć do wewnętrznych przyczyn rozpraszania się w trakcie pracy. Bardzo często mamy z nim do czynienia. Nasze tempo życia jest bardzo szybkie, w pracy musimy być zmobilizowani, działać bardzo dynamicznie, co zazwyczaj objawia się w wykonywaniu kilku zadań jednocześnie. Paradoksalnie jednak taki stan rzeczy tylko obniża naszą efektywność. Wykonując kilka czynności w tym samym czasie, skupiamy się na nich mniej, niż gdybyśmy mieli pochylić się w tym samym okresie tylko nad jedną z nich. Zazwyczaj jest tak, że trudno jest zrezygnować z pozostałych zadań, jednak, jeżeli tylko mamy taką możliwość, warto wyznaczać sobie priorytety i skupiać się na jednym zadaniu, a dopiero po jego zakończeniu, wykonywać następne.

Pomocne przy walczeniu z wielozadaniowością jest np. tworzenie list zadań do wykonania z uwzględnieniem priorytetu każdego zadania. Jeżeli mamy wrażenie, że często zdarza nam się pracować nad tematami, które rozwlekają się w czasie, kosztem innych zadań, warto podzielić sobie dzień na konkretne bloki czasu. Na naszej liście oprócz kolejności zadań, zaznaczamy sobie czas, jaki przeznaczamy na wykonanie danej sprawy. Oczywiście, jeżeli jest on zbyt krótki, wracamy do tego zajęcia po pewnym czasie, co też powinno być uwzględnione w naszym harmonogramie.

Polecamy także: Bierna obecność pracownika w pracy


Warunki sprzyjające skupieniu

Każdy z nas ma swoje sposoby na to, aby pracować efektywniej, tylko że bardzo często korzystamy z nich nieświadomie. Mając dużo pracy, niektórzy wolą zjeść kanapkę przy biurku niż iść do pokoju socjalnego, gdzie spożywanie posiłku może przeobrazić się w przydługą dyskusję z kolegą z pracy. Czasem warto jest więc unikać tego rodzaju sytuacji, gdzie współpracownicy mogą nas zagadywać, odciągając nasze myśli od zadania, nad którym właśnie pracujemy. Z całą pewnością wskazane są przerwy w pracy, jednak ważne jest to, aby ich czas był wyważony w stosunku do czasu poświęconego na wykonywane zadania.

Dobry rozwiązaniem jest też zachowanie porządku wokół siebie, na biurku, na pulpicie komputera i w skrzynce e-mailowej, np. dzięki zastosowaniu filtrów. Takie działanie pozwoli nam zyskać czas, który poświęcilibyśmy na szukanie informacji, a jednocześnie zbędne czynniki nie odwracają naszej uwagi od zasadniczego zadania, na którym planujemy się skupić.

Poza wszystkimi, wyżej wymienionymi metodami, jest jeszcze jedna, najskuteczniejsza. Nie zawsze da się zastosować, ale warto w nią zainwestować. Naprawdę na pracy potrafimy być skupieni wówczas, gdy nas interesuje. Warto więc zaangażować się w wykonywane zadnia, bo gdy będziemy lubić to, co robimy, problem z rozpraszaniem uwagi i niską efektywnością nie powinien nas dotyczyć, przynajmniej na co dzień.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chcesz sobie zrobić długi weekend i bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - pomylisz się i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper - przepisy prawa pracy niby oczywiście chronią pracowników, ale można też natrafić na minę. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu.

Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

Pielęgnacyjne świadczenie: kiedy zrozumieją, że warunkiem przyznania świadczenia nie powinno być wyłącznie posiadanie przez współmałżonka OzN orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności? NSA wciąż milczy

W ostatnich latach polski system zabezpieczenia społecznego stoi przed wyzwaniami związanymi z ochroną praw osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Jednym z najbardziej istotnych i ważnych tematów jest świadczenie pielęgnacyjne – forma wsparcia finansowego dla tych, którzy rezygnują z pracy, aby opiekować się bliskimi wymagającymi stałej pomocy. Jednak rygorystyczne przepisy często stają na drodze do uzyskania tej pomocy, nawet gdy opieka jest sprawowana na co dzień. Przykładem jest sprawa, która trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Szczegółowy zakres faktyczny i prawny sprawy poniżej.

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

REKLAMA

AI nie zastąpi empatii. Joanna Sidor: Przyszłość pracy to człowiek, nie algorytm

Sztuczna inteligencja na zawsze zmieniła sposób pracy, ale nie zastąpi relacji międzyludzkich. W nowoczesnych organizacjach kluczowe znaczenie mają kompetencje miękkie – empatia, zdolności komunikacyjne i myślenie strategiczne. Liderzy HR coraz częściej poszukują talentów, które łączą biegłość technologiczną z umiejętnością budowania zaufania. Również kandydaci do pracy coraz częściej pytają o takie kwestie jak kultura organizacyjna, styl komunikacji w firmie i przestrzeń na rozwój.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

REKLAMA

Wyższe emerytury i renty, nawet o 20% i koniec drakońskich potrąceń? Pismo już na biurku Nawrockiego

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

REKLAMA