REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak maksymalnie skupić się w pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kuzub
Skupienie pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
Skupienie pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Statystycznie każdy człowiek o spędza koło 1/3 swojego życia w pracy. Czas ten powinien być wykorzystany przez pracownika jak najefektywniej. Istnieje wiele czynników, takich jak presja czasu czy duża liczba obowiązków, które rozpraszają pracownika w pracy. Jak maksymalnie skupić się w pracy?

Presja czasu, natłok obowiązków, świadomość nieuchronnie dobiegających terminów, a Ty masz problem ze skupieniem w pracy? Skąd on się bierze? Jak się okazuje zjawisko to dotyczy wielu pracowników, ale istnieją skuteczne sposoby radzenia sobie z nim.

REKLAMA

REKLAMA

Spędzamy w nim niemal, a niektórzy nawet więcej niż 1/3 swego życia, a jednak nie zawsze ten czas wykorzystujemy efektywnie. Biuro, bo o nim mowa, to miejsce, gdzie wiele bodźców może rozpraszać naszą uwagę. Z niektórymi z nich możemy sobie poradzić sami, usprawniając tym samym proces naszej pracy.

Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne

Skupienie w pracy pomaga nam wykonać ją szybciej i lepiej. Czasami jednak, mimo wielu prób, ciężko nam zebrać myśli. Od czego warto zacząć, aby skutecznie walczyć z rozproszeniem uwagi w pracy? Najpierw trzeba zdiagnozować problem. Czy czynniki, które nas rozpraszają, pochodzą z zewnątrz czy też z naszego wnętrza? Jeżeli przyczyny są zewnętrzne, bardzo często możemy im zaradzić. Zbyt głośna muzyka? Bałagan na biurku? Niska temperatura powietrza? A może upał? Niewygodne buty… - to tylko kilka z przyczyn, na które mamy wpływ. Warto więc, jeszcze przed przystąpieniem do pracy zadbać o to, aby nic z zewnątrz nam już nie przeszkadzało. Jeżeli jednak okaże się w trakcie pracy, że coś nam dokucza, czasem lepiej jest poświęcić kilka minut na wyeliminowanie problemu, niż pracować kilka godzin w niekomfortowych warunkach i obniżonym skupieniu.

W przypadku czynników wewnętrznych, które nas rozpraszają, ich całkowite usunięcie nie jest już takie proste. Zazwyczaj naszą uwagę obciążają bowiem natrętne myśli, zwykle związane z osobistymi problemami, kłopotami finansowymi, problemami rodzinnymi. Trudno je wymazać z pamięci. Czasem jednak warto spróbować stawić im czoła. Dobrym rozwiązaniem może być, np. zapisanie ich na kartce albo w komputerze, rozmowa z bliską osobą. Jeżeli nie mamy wiele czasu, czasem warto wykonać chociaż krótki telefon, który pomoże nam zebrać myśli, wziąć się w garść i rozpocząć efektywnie pracę.

REKLAMA

Zobacz również serwis: Motywowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykonywanie kilku zadań jednocześnie

Wielozadaniowość to czynnik, który możemy zaliczyć do wewnętrznych przyczyn rozpraszania się w trakcie pracy. Bardzo często mamy z nim do czynienia. Nasze tempo życia jest bardzo szybkie, w pracy musimy być zmobilizowani, działać bardzo dynamicznie, co zazwyczaj objawia się w wykonywaniu kilku zadań jednocześnie. Paradoksalnie jednak taki stan rzeczy tylko obniża naszą efektywność. Wykonując kilka czynności w tym samym czasie, skupiamy się na nich mniej, niż gdybyśmy mieli pochylić się w tym samym okresie tylko nad jedną z nich. Zazwyczaj jest tak, że trudno jest zrezygnować z pozostałych zadań, jednak, jeżeli tylko mamy taką możliwość, warto wyznaczać sobie priorytety i skupiać się na jednym zadaniu, a dopiero po jego zakończeniu, wykonywać następne.

Pomocne przy walczeniu z wielozadaniowością jest np. tworzenie list zadań do wykonania z uwzględnieniem priorytetu każdego zadania. Jeżeli mamy wrażenie, że często zdarza nam się pracować nad tematami, które rozwlekają się w czasie, kosztem innych zadań, warto podzielić sobie dzień na konkretne bloki czasu. Na naszej liście oprócz kolejności zadań, zaznaczamy sobie czas, jaki przeznaczamy na wykonanie danej sprawy. Oczywiście, jeżeli jest on zbyt krótki, wracamy do tego zajęcia po pewnym czasie, co też powinno być uwzględnione w naszym harmonogramie.

Polecamy także: Bierna obecność pracownika w pracy


Warunki sprzyjające skupieniu

Każdy z nas ma swoje sposoby na to, aby pracować efektywniej, tylko że bardzo często korzystamy z nich nieświadomie. Mając dużo pracy, niektórzy wolą zjeść kanapkę przy biurku niż iść do pokoju socjalnego, gdzie spożywanie posiłku może przeobrazić się w przydługą dyskusję z kolegą z pracy. Czasem warto jest więc unikać tego rodzaju sytuacji, gdzie współpracownicy mogą nas zagadywać, odciągając nasze myśli od zadania, nad którym właśnie pracujemy. Z całą pewnością wskazane są przerwy w pracy, jednak ważne jest to, aby ich czas był wyważony w stosunku do czasu poświęconego na wykonywane zadania.

Dobry rozwiązaniem jest też zachowanie porządku wokół siebie, na biurku, na pulpicie komputera i w skrzynce e-mailowej, np. dzięki zastosowaniu filtrów. Takie działanie pozwoli nam zyskać czas, który poświęcilibyśmy na szukanie informacji, a jednocześnie zbędne czynniki nie odwracają naszej uwagi od zasadniczego zadania, na którym planujemy się skupić.

Poza wszystkimi, wyżej wymienionymi metodami, jest jeszcze jedna, najskuteczniejsza. Nie zawsze da się zastosować, ale warto w nią zainwestować. Naprawdę na pracy potrafimy być skupieni wówczas, gdy nas interesuje. Warto więc zaangażować się w wykonywane zadnia, bo gdy będziemy lubić to, co robimy, problem z rozpraszaniem uwagi i niską efektywnością nie powinien nas dotyczyć, przynajmniej na co dzień.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w prawie pracy: rząd dopuszcza e‑mail, SMS czy skan podpisanego dokumentu - zamiast formy papierowej. Deregulacja i cyfryzacja dialogu społecznego [PROJEKT]

Rząd zaproponował projekt nowelizacji ustaw regulujących stosunki między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, którego celem jest uproszczenie i zdigitalizowanie obiegu informacji. Najważniejszym elementem projektu jest formalne dopuszczenie obok tradycyjnej formy pisemnej dwóch alternatyw: formy dokumentowej oraz formy elektronicznej. Zmiana ma zredukować formalności, przyspieszyć dialog społeczny i lepiej dostosować procedury do współczesnych praktyk komunikacyjnych.

"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zmiana czasu na zimowy trwa moment, ale konsekwencje w pracy i w życiu osobistym ciągną się tygodniami. Czy wszystkie są korzystne

Choć co roku powraca dyskusja o sensie zmiany czasu i coraz częściej pojawiają się postulaty, by z niej zrezygnować, decyzja o jej utrzymaniu w wielu krajach wynika głównie z tradycji. W teorii ma to sprzyjać lepszemu wykorzystaniu światła dziennego i poprawie efektywności funkcjonowania społeczeństwa.

Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców

Zawodowi kierowcy podejmują decyzję o złożeniu wypowiedzenia, a wtedy szansa na ich zatrzymanie jest minimalna. To nie jednostkowe przypadki, a branżowy standard. Okazuje się bowiem, że aż 70 proc. przedsiębiorstw przewozowych w Europie ma poważne lub bardzo poważne problemy kadrowe. Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców.

REKLAMA

Konieczna nowelizacja w ZUS. Trzeba odebrać ZUS do zabierania składek za 19 lat wpłacania. Jedną decyzją! [społeczny projekt nowelizacji]

W Polsce od kilku lat narasta problem, o którym mało kto mówi głośno.Zakład Ubezpieczeń Społecznych potrafi po wielu latach stwierdzić, że ktoś… nigdy nie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Nieważne, że przez 10, 15 czy 20 lat co miesiąc płacił składki. Jedna decyzja urzędnika wystarczy, by wszystkie te lata zniknęły z systemu — a razem z nimi emerytura, zasiłek czy prawo do zwrotu pieniędzy.

Nowe przepisy o stażu pracy to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Dlaczego papierowe teczki nie wystarczą w nowej rzeczywistości prawnej? To narzędzie o ograniczonej użyteczności. Tymczasem nowe przepisy o stażu pracy, które wchodzą w życie już w styczniu 2026 roku, to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka znacznie usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Użyczanie pracowników do Niemiec – dokumenty, formalności, wszystko co trzeba wiedzieć

Użyczanie pracowników tymczasowych do Niemiec wiąże się̨ z koniecznością̨ uzyskania oficjalnego pozwolenia o nazwie Arbeitnehmerüberlassungserlaubnis (inaczej licencji agencji pracy tymczasowej w Niemczech). Aby otrzymać to pozwolenie, w pierwszej kolejności niezbędne jest posiadanie wpisu działalności do rejestru agencji w Polsce, a następnie złożenie wniosku o uzyskanie licencji w Niemczech. Warto wiedzieć, że polskie firmy składają̨ wniosek o wydanie licencji zawsze w Bundesagentur für Arbeit w Düsseldorf. Jeśli Twoja firma chce użyczać pracowników tymczasowych do Niemiec – to świetnie trafiłeś, z tego artykułu przygotowanego we współpracy z firmą Euro-lohn dowiesz się, od czego należy zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie oraz zgodnie z niemieckim prawem pracy.

Co powinna zawierać idealna oferta pracy? Wygrywa skandynawski model pracy

Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.

REKLAMA

Mieliśmy brać przykład z pokolenia Z, a tymczasem ono się wypala. Młodzi częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych

Eksperci wypowiadali się, że w wielu aspektach starsi pracownicy powinni brać przykład z pokolenia Z. Tymczasem raport Hays Poland i Fundacji OFF school „Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę” pokazuje mocne dane - aż 45% pracowników pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego, a przecież są to młodzi ludzie. Częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych.

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy [Nowe przepisy]

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy. Nowe przepisy pozwalają na zaliczanie okresu pracy na umowach cywilnoprawnych czy prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy, od którego zależą liczne uprawnienia pracownicze. Jak pracownik może potwierdzić ten okres u pracodawcy? Na możliwość składania wniosków w ZUS trzeba jeszcze poczekać.

REKLAMA