REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak radzić sobie z gadułą w pracy?

MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Jak radzić sobie z gadułą w pracy? / Fot. Fotolia
Jak radzić sobie z gadułą w pracy? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Efektywne wykonywanie obowiązków pracowniczych powinno odbywać się w skupieniu. Problem mogą stanowić współpracownicy. Nierzadko zdarza się, że osoba pracująca w tym samym pomieszczeniu jest gadułą. Jak radzić sobie z tego typu osobą w pracy?

Gaduła

Szef wyznaczył Ci trudne i odpowiedzialne zadanie. Masz mało czasu, tymczasem nie możesz nawet zebrać myśli, żeby rozpocząć pracę. Los pokarał Cię bowiem towarzystwem gaduły, która skutecznie uprzykrza życie Twoje i innych osób w biurze. Ekspert monsterpolska.pl radzi jak poradzić sobie z uciążliwym współpracownikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozmowny towarzysz w pracy nie zawsze przeszkadza. Zdarzają się przecież dni czy okresy, kiedy nie ma za dużo pracy, można więc miło spędzić czas na pogaduszkach. Można wręcz powiedzieć, że "biurowa gaduła" jest wtedy doskonałą receptą na nudę. Nie tylko wie o wszystkim, co wydarzyło się w biurze, ale i uraczy Cię najnowszymi plotkami ze świata gwiazd czy przedstawi najistotniejsze wydarzenia polityczne.

Gaduła staje się jednak uprzykrzeniem, gdy masz jakąś pracę do wykonania. Niektóre zadania wymagają przecież wyjątkowego skupienia, aby uniknąć pomyłki. Jeśli musisz opracować budżet projektu opiewający na kilkaset tysięcy złotych, to ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujesz, jest kolega z pracy opowiadający przez kilka godzin o swoich miłosnych podbojach czy opisujący trofeum z wyprawy wędkarskiej. Każdy błąd w obliczeniach może Twoją firmę kosztować olbrzymie sumy, a w takim przypadku nikt nie będzie chciał słuchać wyjaśnień w rodzaju: "pomyliłem się, bo Adam mi przeszkadzał", albo: "zrobiłbym to dobrze, ale Kasia dużo gadała i nie mogłem się skupić".

Redakcja poleca produkt: Personel i Zarządzanie

REKLAMA

Aby uniknąć takich sytuacji, najlepiej im zapobiegać. Metod jest kilka:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozmowa

Najprostszym sposobem na rozwiązanie problemu nazbyt rozmownej osoby jest...rozmowa z nią. Bardzo możliwe jest przecież, iż nie zdaje sobie sprawy, że Tobie przeszkadza. Każdy ma inne wymagania - niektóre osoby dają sobie doskonale radę we wszechobecnym gwarze, inne preferują ciszę. Postaraj się więc wytłumaczyć, że akurat Tobie hałas przeszkadza w pracy. Twój gadatliwy kolega może być tym zaskoczony, ale w większości przypadków powinien to doskonale zrozumieć.

W znakomitej większości przypadków wystarczy zatem zwykła, spokojna rozmowa. Staraj się, aby nie przybrała ona ostrego charakteru. Lepiej grzecznie poprosić bądź zwrócić uwagę w sposób żartobliwy, niż udzielać reprymendy. O wiele lepsze efekty uzyskasz bowiem, zachęcając gadułę do częstszego milczenia, niż ją do tego zmuszając – zachęca Małgorzata Majewska. W przypadku konfliktu możesz się bowiem w gadule dorobić osobistego wroga, co nie jest najlepszym rozwiązaniem w przypadku kogoś, kto lubi plotkować.

Zadaj pytanie: FORUM

Koalicja 

Jeżeli pracujesz w pomieszczeniu z kilkoma osobami gaduła prawdopodobnie męczy nie tylko Ciebie, ale i innych. Możesz więc porozmawiać z kolegami i zawiązać "koalicję". Razem będziecie mieli większą siłę przebicia u szefa, a także większy wpływ na gadułę. Taka osoba może uznać bowiem, że jedna osoba zwracająca jej uwagę jest po prostu przewrażliwiona, albo jej nie lubi. Natomiast podobny apel ze strony kilku osób odniesie o wiele lepszy skutek.

Telefony

W walce z gadułą telefony mogą się przydać na dwa sposoby. Po pierwsze, możesz - za każdym razem, gdy gaduła rozpoczyna swój monolog - łapać za telefon komórkowy, mówiąc, że musisz coś pilnie załatwić. Rozmawiaj wtedy długo i głośno, aż gaduła sam zrozumie, jak może to być uciążliwe. Równie dobrze możesz z telefonem wyjść z pokoju, co skutecznie wybije gadułę z rytmu – proponuje Małgorzata Majewska.

Telefon może się także przydać w inny sposób. Jeżeli Twój "prześladowca" dużo czasu spędza prowadząc rozmowy przez telefon, możesz mu na to zwrócić uwagę. Argumentuj, że blokuje linię, przez co nie można się do was dodzwonić. Możesz jeszcze dodać, że spotkałeś się już ze skargami z tego powodu. Dobrze będzie, jeśli napomkniesz, że wasz szef zwracał wam na to kiedyś uwagę. To powinno zmniejszyć gadatliwość Twojego kolegi.

Słuchawki 

Z tego rozwiązania nie wszyscy mogą skorzystać. Są szczęśliwcy, którzy w swojej pracy mogą się odizolować od zewnętrznego świata i skupić tylko na swoim zadaniu. Nie muszą odrywać uwagi od ekranu komputera, aby zajmować się np. rozmową z klientem. Są jednak osoby, które na taki luksus nie mogą sobie pozwolić - np. muszą słyszeć dzwoniący telefon. Niezręczne byłoby również nieusłyszenie szefa, wzywającego do swojego gabinetu – zauważa Małgorzata Majewska.

Konflikt w pracy

Poza tym pamiętajmy, że słuchawki - zgodnie z ostrzeżeniami laryngologów - na dłuższą metę szkodzą słuchowi. Słuchanie muzyki czy radia poprzez słuchawki może być zatem miłym urozmaiceniem biurowej rutyny, ale nie jest to rozwiązanie na osiem lub więcej godzin pracy.

Rozmowa z przełożonym

Rozmowa z przełożonym jest wyjściem ostatecznym, i to z kilku powodów. Po pierwsze, możesz się spotkać z ostracyzmem kolegów z pracy. Mogą oni bowiem uznać, że "donosisz" na współpracowników. Po drugie, sam szef może uznać, że przesadzasz. Zapewne padnie argument, że nikt inny nie zgłasza problemów.

Musisz się zatem starannie przygotować do rozmowy z szefem. Najlepiej będzie, jeśli zaczniesz od tego, że bardzo lubisz "Gadułę" i nie masz z nim konfliktów na innych polach. Następnie zaproponuj jakieś rozwiązanie, np. przypomnij, że gdzieś w biurze jest wolne miejsce na biurko, bądź wśród pracowników jest ktoś, komu "Gaduła" nie przeszkadza. Wtedy łatwo będzie zaaranżować przeniesienie, pod pretekstem jakiegoś wspólnego projektu – opisuje Małgorzata Majewska.

Ostatecznością jest osobista interwencja szefa. Możesz być pewny, że rozwiąże to Twój problem, ale jednocześnie nie przysporzy sympatii u "Gaduły". Dlatego ten krok zastosuj dopiero wtedy, kiedy inne rozwiązania nie zadziałały.

Zanim jednak przystąpisz do jakichkolwiek działań, zastanów się, czy osoba, którą określasz jako "gaduła" jest rzeczywiście tak gadatliwa, jak Ci się wydaje. Być może wcale nie mówi więcej, niż inne osoby w biurze. Może to po prostu Ty jesteś przewrażliwiony? Jeśli jesteś przeładowany pracą, może Cię irytować wszystko - nawet zupełnie normalne zachowania innych pracowników. W takim wypadku raczej weź urlop czy odpocznij w jakikolwiek inny sposób, zamiast wprowadzać w firmie nerwową atmosferę niepotrzebnego konfliktu – podsumowuje Małgorzata Majewska. Pomyśl też, co wolisz - uciążliwy czasami hałas wytwarzany przez inne osoby czy grobową ciszę, która zapadnie po tym, jeśli zaczniesz wszystkim zwracać uwagę, że za dużo rozmawiają.

Niezdrowe współzawodnictwo w pracy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

REKLAMA

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

REKLAMA

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już jutro zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS. Co do powyższego mamy autorski komentarz NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA