REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak radzić sobie z gadułą w pracy?

MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Jak radzić sobie z gadułą w pracy? / Fot. Fotolia
Jak radzić sobie z gadułą w pracy? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Efektywne wykonywanie obowiązków pracowniczych powinno odbywać się w skupieniu. Problem mogą stanowić współpracownicy. Nierzadko zdarza się, że osoba pracująca w tym samym pomieszczeniu jest gadułą. Jak radzić sobie z tego typu osobą w pracy?

Gaduła

Szef wyznaczył Ci trudne i odpowiedzialne zadanie. Masz mało czasu, tymczasem nie możesz nawet zebrać myśli, żeby rozpocząć pracę. Los pokarał Cię bowiem towarzystwem gaduły, która skutecznie uprzykrza życie Twoje i innych osób w biurze. Ekspert monsterpolska.pl radzi jak poradzić sobie z uciążliwym współpracownikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozmowny towarzysz w pracy nie zawsze przeszkadza. Zdarzają się przecież dni czy okresy, kiedy nie ma za dużo pracy, można więc miło spędzić czas na pogaduszkach. Można wręcz powiedzieć, że "biurowa gaduła" jest wtedy doskonałą receptą na nudę. Nie tylko wie o wszystkim, co wydarzyło się w biurze, ale i uraczy Cię najnowszymi plotkami ze świata gwiazd czy przedstawi najistotniejsze wydarzenia polityczne.

Gaduła staje się jednak uprzykrzeniem, gdy masz jakąś pracę do wykonania. Niektóre zadania wymagają przecież wyjątkowego skupienia, aby uniknąć pomyłki. Jeśli musisz opracować budżet projektu opiewający na kilkaset tysięcy złotych, to ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujesz, jest kolega z pracy opowiadający przez kilka godzin o swoich miłosnych podbojach czy opisujący trofeum z wyprawy wędkarskiej. Każdy błąd w obliczeniach może Twoją firmę kosztować olbrzymie sumy, a w takim przypadku nikt nie będzie chciał słuchać wyjaśnień w rodzaju: "pomyliłem się, bo Adam mi przeszkadzał", albo: "zrobiłbym to dobrze, ale Kasia dużo gadała i nie mogłem się skupić".

Redakcja poleca produkt: Personel i Zarządzanie

REKLAMA

Aby uniknąć takich sytuacji, najlepiej im zapobiegać. Metod jest kilka:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozmowa

Najprostszym sposobem na rozwiązanie problemu nazbyt rozmownej osoby jest...rozmowa z nią. Bardzo możliwe jest przecież, iż nie zdaje sobie sprawy, że Tobie przeszkadza. Każdy ma inne wymagania - niektóre osoby dają sobie doskonale radę we wszechobecnym gwarze, inne preferują ciszę. Postaraj się więc wytłumaczyć, że akurat Tobie hałas przeszkadza w pracy. Twój gadatliwy kolega może być tym zaskoczony, ale w większości przypadków powinien to doskonale zrozumieć.

W znakomitej większości przypadków wystarczy zatem zwykła, spokojna rozmowa. Staraj się, aby nie przybrała ona ostrego charakteru. Lepiej grzecznie poprosić bądź zwrócić uwagę w sposób żartobliwy, niż udzielać reprymendy. O wiele lepsze efekty uzyskasz bowiem, zachęcając gadułę do częstszego milczenia, niż ją do tego zmuszając – zachęca Małgorzata Majewska. W przypadku konfliktu możesz się bowiem w gadule dorobić osobistego wroga, co nie jest najlepszym rozwiązaniem w przypadku kogoś, kto lubi plotkować.

Zadaj pytanie: FORUM

Koalicja 

Jeżeli pracujesz w pomieszczeniu z kilkoma osobami gaduła prawdopodobnie męczy nie tylko Ciebie, ale i innych. Możesz więc porozmawiać z kolegami i zawiązać "koalicję". Razem będziecie mieli większą siłę przebicia u szefa, a także większy wpływ na gadułę. Taka osoba może uznać bowiem, że jedna osoba zwracająca jej uwagę jest po prostu przewrażliwiona, albo jej nie lubi. Natomiast podobny apel ze strony kilku osób odniesie o wiele lepszy skutek.

Telefony

W walce z gadułą telefony mogą się przydać na dwa sposoby. Po pierwsze, możesz - za każdym razem, gdy gaduła rozpoczyna swój monolog - łapać za telefon komórkowy, mówiąc, że musisz coś pilnie załatwić. Rozmawiaj wtedy długo i głośno, aż gaduła sam zrozumie, jak może to być uciążliwe. Równie dobrze możesz z telefonem wyjść z pokoju, co skutecznie wybije gadułę z rytmu – proponuje Małgorzata Majewska.

Telefon może się także przydać w inny sposób. Jeżeli Twój "prześladowca" dużo czasu spędza prowadząc rozmowy przez telefon, możesz mu na to zwrócić uwagę. Argumentuj, że blokuje linię, przez co nie można się do was dodzwonić. Możesz jeszcze dodać, że spotkałeś się już ze skargami z tego powodu. Dobrze będzie, jeśli napomkniesz, że wasz szef zwracał wam na to kiedyś uwagę. To powinno zmniejszyć gadatliwość Twojego kolegi.

Słuchawki 

Z tego rozwiązania nie wszyscy mogą skorzystać. Są szczęśliwcy, którzy w swojej pracy mogą się odizolować od zewnętrznego świata i skupić tylko na swoim zadaniu. Nie muszą odrywać uwagi od ekranu komputera, aby zajmować się np. rozmową z klientem. Są jednak osoby, które na taki luksus nie mogą sobie pozwolić - np. muszą słyszeć dzwoniący telefon. Niezręczne byłoby również nieusłyszenie szefa, wzywającego do swojego gabinetu – zauważa Małgorzata Majewska.

Konflikt w pracy

Poza tym pamiętajmy, że słuchawki - zgodnie z ostrzeżeniami laryngologów - na dłuższą metę szkodzą słuchowi. Słuchanie muzyki czy radia poprzez słuchawki może być zatem miłym urozmaiceniem biurowej rutyny, ale nie jest to rozwiązanie na osiem lub więcej godzin pracy.

Rozmowa z przełożonym

Rozmowa z przełożonym jest wyjściem ostatecznym, i to z kilku powodów. Po pierwsze, możesz się spotkać z ostracyzmem kolegów z pracy. Mogą oni bowiem uznać, że "donosisz" na współpracowników. Po drugie, sam szef może uznać, że przesadzasz. Zapewne padnie argument, że nikt inny nie zgłasza problemów.

Musisz się zatem starannie przygotować do rozmowy z szefem. Najlepiej będzie, jeśli zaczniesz od tego, że bardzo lubisz "Gadułę" i nie masz z nim konfliktów na innych polach. Następnie zaproponuj jakieś rozwiązanie, np. przypomnij, że gdzieś w biurze jest wolne miejsce na biurko, bądź wśród pracowników jest ktoś, komu "Gaduła" nie przeszkadza. Wtedy łatwo będzie zaaranżować przeniesienie, pod pretekstem jakiegoś wspólnego projektu – opisuje Małgorzata Majewska.

Ostatecznością jest osobista interwencja szefa. Możesz być pewny, że rozwiąże to Twój problem, ale jednocześnie nie przysporzy sympatii u "Gaduły". Dlatego ten krok zastosuj dopiero wtedy, kiedy inne rozwiązania nie zadziałały.

Zanim jednak przystąpisz do jakichkolwiek działań, zastanów się, czy osoba, którą określasz jako "gaduła" jest rzeczywiście tak gadatliwa, jak Ci się wydaje. Być może wcale nie mówi więcej, niż inne osoby w biurze. Może to po prostu Ty jesteś przewrażliwiony? Jeśli jesteś przeładowany pracą, może Cię irytować wszystko - nawet zupełnie normalne zachowania innych pracowników. W takim wypadku raczej weź urlop czy odpocznij w jakikolwiek inny sposób, zamiast wprowadzać w firmie nerwową atmosferę niepotrzebnego konfliktu – podsumowuje Małgorzata Majewska. Pomyśl też, co wolisz - uciążliwy czasami hałas wytwarzany przez inne osoby czy grobową ciszę, która zapadnie po tym, jeśli zaczniesz wszystkim zwracać uwagę, że za dużo rozmawiają.

Niezdrowe współzawodnictwo w pracy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA