REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w firmie - od czego zacząć?

Wioletta Małota
Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach
Zmiany w firmie - opinie pracowników. /Fot. Fotolia
Zmiany w firmie - opinie pracowników. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w firmie często mogą doprowadzić do lepszych rezultatów. Wykorzystanie wiedzy i mądrości pracowników może pomóc w określeniu niezbędnych zmian. Od czego zacząć? Jakie narzędzia HR zastosować?

Rozpoczynamy cykl artykułów Wioli Małota poświęconych zarządzaniu organizacją i ludźmi, w których przedstawi najnowsze koncepcje zarządzania oraz podzieli się dobrymi praktykami w tym zakresie.

REKLAMA

Autopromocja

„Zacznij od tu i teraz, z tym co masz, nie czekając na lepsze jutro. Bo czasami lepsze jutro jest właśnie dzisiaj”

Organizacja jest tak efektywna, jak efektywni są jej pracownicy i menedżerowie nimi zarządzający. Na efektywność organizacji wpływa sposób, w jaki wykorzystywane są zasoby ludzkie oraz zasoby materialne i niematerialne. Jakość zasobów ludzkich to wiedza, umiejętności i motywacja pracowników. Rolą menedżera HR jest zapewnienie pracowników w organizacji, o takich kompetencjach, które zapewnią w bieżącym okresie realizację celów organizacji oraz antycypacja potrzeb w zakresie przyszłych kompetencji pracowników.

Polecamy również serwis: Motywowanie

Narzędzia HR wykorzystywane w zarządzaniu kompetencjami pracowników

Niedawno zostałam poproszona przez prezesa pewnej fundacji o zaplanowanie szkoleń dla pracowników, gdyż jeden ze sponsorów fundacji poprosił o wgląd w taki plan. Prezes zasugerował mi, abym przygotowała ten plan w ciągu 4 dni. Energicznie zabierając się do pracy, poprosiłam o profile kompetencyjne stanowisk pracy, oraz o oceny okresowe pracowników. Moim zamiarem było zebranie zidentyfikowanych w procesie ocen pracowniczych potrzeb pracowników w zakresie szkoleń oraz rekomendacji ich przełożonych, aby na tej podstawie jak i na podstawie strategicznych celów fundacji dokonać przeglądu kompetencyjnego i opracować plan szkoleń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety okazało się, iż fundacja nie ma opisanych profili kompetencyjnych stanowisk, nie wiadomo więc jakich kompetencji oczekuje się od pracowników pracujących na danych stanowiskach, tym samym nie można było stwierdzić, jakie luki kompetencyjne występują. Z nadzieją w głosie zapytałam o system ocen pracowniczych (SOP), licząc, iż jedną z funkcji systemu SOP jest określenie potrzeb rozwojowych pracownika (przez niego zaproponowanych) i następnie zaakceptowanych przez przełożonego.

Organizacja również nie korzystała z tego narzędzia. Już z mniejszą nadzieją w głosie zapytałam, czy fundacja stosuje system zarządzanie przez cele (ZPC), licząc na to, iż jeśli będą one dobrze określone, opisane będą zasoby niezbędne do ich realizacji (np. kompetencje osób realizujących cele), to znając niezbędne kompetencje do wykonania zadań oraz przeprowadzając audyt istniejących kompetencji pracowników, wykonam moje zadanie.

Niestety prezes odpowiedział, iż nie stosują żadnych takich narzędzi, zakładając dobrą motywację pracowników i wolontariuszy przy realizacji celów. Nie mając dużo czasu – zaproponowałam warsztat, celem którego było zdefiniowanie potrzeb szkoleniowych całej organizacji bez indywidualizacji potrzeb danego pracownika, ale określając potrzeby szkoleniowe na poziomie stanowiska. Brało w nim udział kilkanaście pracowników, reprezentujących różne stanowiska pracy.

"Zacznij od tu i teraz, z tym co masz"

Udało się! Plan szkoleń (określonych na podstawie realnych potrzeb) został opracowany. Warsztat ten, a właściwie jego podsumowanie spisane na flipcharcie przez uczestników – wyrażające opinie pracowników o braku motywacji do pracy („nie wiem co mam robić i kiedy coś robię, nie wiem jest to dobrze zrobione , bo nie dostaję żadnej informacji zwrotnej”), o braku wiedzy na temat ich zadań i ról jakie pełnią („robię tutaj wszystko, gdyż szef uważa iż tak pracuje się w fundacji, ale nie wiem jakie są główne moje zadania oraz jakie są moje perspektywy rozwoju”) uzmysłowiły prezesowi, iż stoi przed dużymi wyzwaniami.

Zobacz również: Komunikowanie problemów w zakładzie pracy

Czas na systemowe działanie – system zarządzania przez cele (ZPC)

Po zapoznaniu się z wynikami warsztatu – przyznał to, co ja sugerowałam mu wcześniej na sesji mentoringu – czas na systemowe działanie!

REKLAMA

Ta (nowa) świadomość prezesa ucieszyła mnie, bo były to pierwszy krok do wprowadzenia kompleksowych systemów HR w zarządzaniu ludźmi w fundacji. W tej sytuacji - przedstawiona przez mnie koncepcja zmian – opracowanie systemu kompetencyjnego, wprowadzenie systemu zarządzania przez cele (ZPC), następnie – po oswojeniu się z nim zarówno przez pracowników i przełożonych, wprowadzenie systemu ocen pracowniczych i z tym związanego systemu motywacyjnego - znalazły zrozumienie u prezesa.

I tak zmiany zawsze w organizacji zaczynają się od góry (zależą od woli i decyzji kierownictwa), ale bodźcem do ich podjęcia może być desperacja (bardzo złe wyniki firmy) lub inspiracja. W tym przypadku inspiracji dostarczyli sami pracownicy, którzy – dzięki stworzonej im możliwości wypowiedzenia się na warsztacie, dali bodziec do zmiany.

Powyższy przykład ilustruje kilka spraw:

  • po pierwsze – kierownictwo nie ma co liczyć na to, iż pracownicy sami z siebie będą mówić otwarcie o dysfunkcjach organizacji. Czasami menedżerowie skarżą się, iż pracownicy zapytani na zebraniu nic nie mówią, co jest brane za dobrą oznakę, a jest de facto złą.
  • po drugie – jeśli chcemy poznać opinie pracowników i to co nie działa, nie wystarczy przeprowadzić ankietę, gdyż ona tylko zdiagnozuje klimat organizacyjny, ale przeprowadzić warsztat, na którym wypracowane zostaną propozycje zmian. Aby pracownicy się otworzyli, warsztat powinien być moderowany przez osobę z zewnątrz (dobrego faciliatora)
  • po trzecie – nie należy się bać nie tylko zmian, ale i kosztów finansowych związanych z ich wprowadzaniem – dobrze jest pracować z taką firmą konsultingową, która wykorzysta zasoby i mądrość organizacji, w taki sposób organizując pracę, aby czerpać jak najwięcej z istniejących zasobów organizacji i wiedzy – tej jawnej i wydobywać tę niejawną. Dlatego konsultant powinien również być dobrym mentorem i facilitatorem, gdyż wiele procesów doradczych bazuje na warsztatach facilitacyjnych.

Zadaj pytanie: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Wykorzystanie wiedzy w praktyce

I na koniec moja wskazówka – jeśli w organizacji coś nie działa, zorganizuj warsztat prowadzony przez dobrego facilitatora, który wyzwoli w ludziach energię i motywację do wyrażenia swoich opinii, propozycji, spostrzeżeń, które stanowić będą podstawę do dokonania zmian.

Taka forma – jest kosztowo oszczędna – warsztat na ogół prowadzony jest w siedzibie firmy, i nawet jeśli wynagrodzenie dobrego facilitatora (to nie jest trener, to jest osoba o znacznie szerszych kompetencjach, dużej wiedzy organizacyjnej) jest wyższe niż trenera, to jest znacznie niższe niż wynagrodzenie kilku konsultantów.

WAŻNE!

Jeśli coś nie działa – wykorzystaj wiedzę i mądrość swoich pracowników do określenia niezbędnych zmian.

Autorka jest konsultantem w zakresie strategii HR, doradza firmom w zakresie zmian w kulturze organizacyjnej. Pracuje jako Executive Coach i Mentor. Jest ekspertem w zakresie coachingowej i mentoringowej kultury zarządzania. Doktorantka w zakresie nauk o zarządzaniu na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, jej praca doktorancka dotyczy kultury mentoringu w organizacjach w Polsce. Szkoli i konsultuje w j. polskim i angielskim.
Kontakt: avanti@avanti-szkolenia.pl
www.avanti-szkolenia.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA