REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja HR w czasie pandemii COVID-19

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ManpowerGroup
ManpowerGroup to światowy lider innowacyjnych rozwiązań dla rynku pracy. Usługi w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację stałą i badanie kompetencji pracowników, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing procesów, doradztwo personalne, zarządzanie karierą i outplacement.
Marta Tylak
Manpower, ekspert rynku pracy dywizji rekrutującej w obszarze Legal & Finance, HR & Office Support
Rewolucja HR w czasie pandemii COVID-19
Rewolucja HR w czasie pandemii COVID-19

REKLAMA

REKLAMA

HR - pandemia stała się przyczyną rewolucji działów HR. Cyfryzacja, komunikacja zdalna, rekrutacje online, wdrażanie nowych przepisów z prawa pracy - to wyzwania, przed którymi stanęli specjaliści HR.

Ewolucja działów HR w dobie pandemii

O zmianach zachodzących w funkcji i roli działu personalnego mówi się już od dłuższego czasu, jednak dopiero ostatni rok i okoliczności pandemiczne stały się przełomem dla HR-owców. Jednym z głównych wyzwań w obszarze HR przed 2020 rokiem była transformacja dotychczasowych procesów i zamiana ich na cyfrowe oraz technologiczne. Gdy pandemia zamieniła ewolucję w rewolucję, a praca została przeniesiona do wirtualnej rzeczywistości – wyzwanie stało się szansą. Obecnie funkcja administracyjna i wspierająca odchodzi do lamusa, a dział HR przeobraża się w aktywnego partnera kadry zarządzającej i zaczyna mieć realny wpływ na strategię organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Działy HR ofiarą redukcji w czasie kryzysu

W 2017 roku odbyła się konferencja Pipeline Summit, która dotyczyła skutecznej sprzedaży B2B. Uczestnicy mogli dowiedzieć się między innymi tego, jak w innowacyjnych firmach biznes radzi sobie bez HR. Prelegenci wydarzenia, spośród których wielu reprezentowało dobrze prosperujące software house’y i start-upy, wyjaśniali, dlaczego w ich opinii osobami odpowiedzialnymi za obszar zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji powinni być prezesi zarządu lub szefowie poszczególnych działów. Takie podejście może być niekonwencjonalne, ale głównie dla dużych firm, w których działy personalne są mocno ustrukturyzowane i liczą nawet do kilkudziesięciu osób. W mikro i małych przedsiębiorstwach częstą praktyką jest nadawanie wyżej wspomnianym prezesom zarządu wielu funkcji, w tym między innymi właśnie funkcji personalnej. Warto też tutaj zaznaczyć, że w sektorze MSP działy HR ograniczają się najczęściej do jednego lub dwóch pracowników, którzy zajmują się sprawami kadrowo-płacowymi i którzy, ze względu na charakter swoich obowiązków, są nierzadko mylnie przyporządkowywani do działu księgowości.

Powyższe przykłady pokazują, że departamenty HR okazały się mniej istotne dla organizacji niż tzw. core business, dlatego też nie dziwi fakt, że w dobie cięć kosztów wynikających z ataku pandemii to właśnie one jako pierwsze padły ofiarą redukcji.

Uczciwość w biznesie

Według „Światowego badania uczciwości w biznesie” przeprowadzonego przez EY w 2020 roku kryzys gospodarczy spowodowany epidemią znacząco utrudnił prowadzenie firmy w uczciwy sposób. Aż 79% polskich ankietowanych oceniło, że dochowanie standardów uczciwości może być wyzwaniem w czasach dynamicznych zmian i trudnej sytuacji rynkowej. Co więcej, blisko co czwarty ankietowany w Polsce byłby skłonny postąpić nieetycznie, gdyby miało to pozytywny wpływ na jego wynagrodzenie lub rozwój kariery. Wiąże się to nie tylko z oczywistym ryzykiem prawnym i możliwością nadszarpnięcia reputacji spółki. Nieetyczne standardy prowadzą do braku zaufania pracowników oraz lęku przed niepewną przyszłością w organizacji. W tym miejscu pojawia się kluczowa rola HR. Pracownicy oczekują obecnie od pracodawcy bezpieczeństwa w sferze zdrowia fizycznego oraz psychicznego, a także w kwestii stabilizacji zatrudnienia. Szeroko pojęty well-being stanie się po pandemii benefitem najbardziej pożądanym.

REKLAMA

Transparentna komunikacja

Wartym uwagi rozwiązaniem, wprowadzonym przez HR-owców zatrudnianych przez firmę Wedel, była transparentna komunikacja, która miała na celu między innymi wprowadzenie atmosfery wzajemnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Pomimo wszechobecnego dystansu społecznego, organizacja zdecydowała się na cykliczne spotkania szeregowych pracowników z zarządem oraz częstsze rozmowy w ramach zespołów. Wielu pracodawców poszerzyło również tego typu działania o organizację spotkań z psychoterapeutami oraz webinaria, które miały charakter udzielania porad w zakresie radzenia sobie z lękiem. Dział HR był również nierzadko odpowiedzialny za organizację różnych form integracji, na przykład w postaci grywalizacji. Wszystkie wymienione formy komunikowania się były możliwe dzięki podstawowym narzędziom potrzebnym do home office – komunikatorom i aplikacjom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumentacja elektroniczna

Kolejnym wyzwaniem, z jakim zmierzyli się pracownicy HR, było prowadzenie dokumentacji w sposób zdalny. Najlepszym tego przykładem jest technologiczna inicjatywa kancelarii Raczkowski i Maruta Wachta, której założeniem była eliminacja papieru z procesów HR-owych. Całe przedsięwzięcie skupiało się przede wszystkim na zdalnym zawieraniu umów o pracę, zdalnej obsłudze ZFŚS (Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych) oraz rozwiązywaniu umów drogą elektroniczną. Jest to możliwe między innymi dzięki podpisom elektronicznym czy platformom wspierającym elektroniczny obieg dokumentów. Co więcej, projekt firmy przewiduje także korzystanie z elektronicznej teczki pracowniczej, która bardzo upraszcza wykonywanie obowiązków, a co za tym idzie – pozwala skupić się na innych zadaniach.

Zmiany w prawie pracy w czasie pandemii

Pracownicy odpowiedzialni za kadry i płace stali też przed wyzwaniem dotyczącym wdrażania w organizacji zmian, zachodzących w prawie pracy. Modyfikacje dotyczyły pracy zdalnej, urlopów wypoczynkowych i bezpłatnych, zwolnień, badań lekarskich, szkoleń BHP, wyjazdów służbowych oraz wypowiedzenia i rozwiązania stosunku pracy.

Zdalna rekrutacja

Ogromną próbą dla działów HR były również obowiązki z zakresu HR-u miękkiego. Zdalna rekrutacja pracowników to nie tylko rozmowa prowadzona z domu i wiążące się z nią niedogodności. To również badanie umiejętności behawioralnych i analitycznych, weryfikacja znajomości języków, a także skłonienie kandydata do rozstania z obecnym pracodawcą, co w dobie pandemii i dużej niestabilności na rynku było wyjątkowo trudne. Odpowiedzialność oraz ryzyko związane z zatrudnieniem kandydata leżały po stronie HR. Z drugiej strony, praca zdalna daje możliwości rekrutowania kandydatów spoza lokalizacji, w której znajduje się siedziba firmy. Jeżeli kandydat spełnia wszystkie stawiane mu wymogi, możliwe jest zatrudnienie go w formie stuprocentowo zdalnej. Co więcej, taka forma zatrudniania jest przez pracowników najczęściej preferowana, co udowodniły wyniki badania „efektywność pracy zdalnej”, przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów. Według uczestników badania wykonywanie obowiązków zawodowych z domu jest bardziej efektywne niż praca z biura – takiego zdania jest 51% respondentów. Ponadto, 56% z nich uważa, że pracując z domu, jest znacznie lepiej zorganizowana. Wniosek jest jeden – zatrudnianie zdalne jest korzyścią zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Prawdopodobnie trend ten w większości firm zagości już na stałe.

Podsumowanie rewolucji w HR

Można śmiało stwierdzić, że rewolucja technologiczna, przyspieszona pandemią COVID-19, przyczyniła się do pozytywnych zmian w HR. Innowacje, które do niedawna były tylko kierunkiem, w ciągu roku stały się już utartą ścieżką. Wraz z ewolucją funkcji i roli działu personalnego, ewoluuje również profil idealnego pracownika HR. Kompetencje, które w dobie postpandemicznej rzeczywistości będą wyróżniały świetnego HR-owca, to zdolność do przeprowadzania strategicznych zmian, działanie w warunkach niejednoznacznych i niepewnych, znajomość technologii cyfrowych, kognitywnych oraz sztucznej inteligencji, a także efektywne zarządzanie talentami. HR jako departament będzie dążył do zapewnienia sobie stałego, ale przy tym zróżnicowanego dostępu do kandydatów, co doprowadzi do wykorzystywania jeszcze bardziej innowacyjnych form zatrudniania niż obecnie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

REKLAMA

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

REKLAMA

Bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - jedna pomyłka i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny niemal jak saper w wojsku - przepisy prawa pracy oczywiście mają za zadanie chronić pracowników, ale jeżeli ich nie znasz lub źle zinterpretujesz, natrafisz na minę. I to zastawioną przez siebie samego. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu. Możesz przypadkiem lub przez niewiedzę dać swojemu pracodawcy prosty powód do wręczenia wypowiedzenia, albo co gorsza - natychmiastowego rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.

Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

REKLAMA