REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pandemia lekcją dla HR-owców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Mateusz Żydek
Mateusz Żydek
Pandemia lekcją dla HR-owców, która wpłynie na przyszłość tego zawodu
Pandemia lekcją dla HR-owców, która wpłynie na przyszłość tego zawodu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia jest dla HR-owców lekcją, która wpłynie na przyszłość tego zawodu

Dzień HR-owca - 20 czerwca

Nie ma wątpliwości, że jeśli w jakiejkolwiek firmie rola specjalistów HR nie była dotąd docenianie, to w czasie pandemii ten punkt widzenia musiał ulec zmianie. Nie oznacza to jednak, że wszystkim udało się przejść ten wyjątkowo trudny test z powodzeniem. HR okazał się jednak tym obszarem, bez którego nie jest łatwo sprostać takim niecodziennym sytuacjom, które dotykają właściwie każdego członka organizacji. Warto o tym przypominać, a doskonałą okazją do tego staje się przypadający 20 czerwca dzień HR-owca.

REKLAMA

Autopromocja

Pandemia COVID-19 sprawdzianem dla HR-owców

Pandemia niewątpliwie była sprawdzianem dla HR-owców, ale też pokazała, że aktywność, inicjowanie działań wewnątrz organizacji, a przede wszystkim empatia, cecha nieodzowna w tym zawodzie, pozwalały łagodzić skutki tej niecodziennej, bezprecedensowej sytuacji. Nie można było się na nią przygotować, ale można było zrobić wszystko, by w jak najmniejszym stopniu oddziaływała na członków organizacji. Wymagało to często wielu, mozolnie wypracowywanych rozwiązań, do tego wdrażanych w błyskawicznym tempie i zupełnie poza schematem dotychczasowych działań. Szybkiej przebudowy wymagały systemy wynagrodzeń, procesy rekrutacji, działania szkoleniowe i rozwojowe, wypracowywanie z innymi zespołami w firmie takich rozwiązań, które zapewniają bezpieczeństwo i dobrostan pracowników, a wreszcie tworzenie nowej organizacji pracy zespołów na czas po pandemii.

REKLAMA

Te wszystkie działania i dynamiczne przeobrażenia uwidoczniły znaczenie jednej istotnej cechy, która staje się pożądana w przypadku osób zajmujących się HR-em. Zarządzanie zmianą, umiejętność działania w zmiennych warunkach – to kategorie, o których często mówiliśmy już przed pandemią, diagnozując naszą społeczną rzeczywistość, ale pandemia dobitnie pokazała, że jest to słuszny kierunek.

Nie bez znaczenia była w tym okresie zwiększająca się rola komunikacji wewnętrznej w firmie. Wypracowanie odpowiednich narzędzi dotarcia do wszystkich pracowników, angażowanie w przekazywanie informacji managerów na wszystkich szczeblach, otwarte komunikowanie zmian, także tych trudnych, wymagało połączenia umiejętności różnych zespołów, nie tylko HR-u. W praktyce oznaczało szerokie otwarcie się na współpracę ze specjalistami zajmującymi się w firmie komunikacją, ale także na przykład na współpracę z zespołami informatycznymi, które wyjaśniały pracownikom nowy sposób działania przy użyciu nowoczesnych technologii. Tym bardziej, że organizacje w Polsce stają się coraz bardziej różnorodne także pod względem przyswajania technologii i nie wszystkim pracownikom korzystania z plików w chmurze czy nawet wideokonferencji przychodziło łatwo.

Wsparcie psychologiczne i bezpieczeństwo

Inny aspekt, który jest wręcz domeną HR, także w jeszcze większym stopniu uwidocznił się w okresie pandemii. Mam tu na myśli konieczność wsparcia psychologicznej, szczególnej troski o bezpieczeństwo, ale także pomoc w przełamywaniu negatywnych skutków izolacji pracowników wynikających z pracy zdalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co jest bardzo budujące, to fakt, że wielu HR-owców, pomimo własnych obaw o sytuację, zakasało rękawy, by nieść wsparcie dla swoich kolegów i koleżanek z organizacji.

Najważniejszą lekcją, którą dla HR-u przyniosła pandemia, jest potwierdzenie przekonania, że człowiek jest najważniejszy. W pierwszej kolejności powinniśmy troszczyć się o jego obawy i zadbać o poczucie bezpieczeństwa, a na resztę, czyli wyniki, efektywność przyjdzie odpowiedni czas. Organizacje, w których zaangażowanie pracowników było wysokie jeszcze przed COVID-19, w ten trudny okres wkroczyły mocniejsze, bo ich przewagą było zaufanie zbudowane pomiędzy pracownikami i firmą.

Świat po pandemii - digitalizacja, praca zdalna

REKLAMA

Pewne jest, że świat, nie tylko ten HR-owy, po pandemii nie będzie już ten sam. Większość procesów z sukcesem udało się zdigitalizować. I mamy wiele sygnałów, że ta zmiana postrzegana jest wręcz jako korzystna zarówno dla HR-owców, pracowników, jak i kandydatów. Zresztą dzięki nowoczesnej technologii HR-owcy zyskali lepszy wgląd w kompetencje poszczególnych członków organizacji, mogą też skuteczniej zidentyfikować predyspozycje osób, które do organizacji chcą dołączyć.

Efekty przemian w organizacji pracy zostaną z nami zapewne na dłużej. Z najnowszego badania Randstad „Plany Pracodawców” wynika, że są takie sektory jak branża bankowa i ubezpieczeniowa czy nowoczesne usługi dla biznesu, gdzie niemal 8 na 10 firm umożliwia pracę zdalną w pewnym zakresie. W dużych organizacja zatrudniających powyżej 250 pracowników ten odsetek jest zresztą podobny i to bez względu na sektor. Już wiemy z deklaracji przedsiębiorców, że w wielu firmach praca zdalna pozostanie jako część modelu działania. Powoduje to, że aspektami, na których HR skupiać się będzie jeszcze silniej niż dotychczas są zaangażowanie i poczucie przynależności pracowników oraz performance management.

Praca członków zespołów w domach i dominacja interakcji online wpływają na budowanie relacji z kolegami i z firmą. Dlatego tak ważne jest wspieranie zaangażowania pracowników i ich poczucia przynależności. Tu receptą działów HR są nowe rozwiązania angażujące członków zespołu, choćby wirtualne spotkania przy kawie, czy wspólne aktywności fizyczne z użyciem specjalnych aplikacji czy grywalizacja.

Na obszar performance managementu należy natomiast spojrzeć z perspektywy pracownika i zadbać o to, żeby mógł działać w sposób, który jest dla niego najbardziej efektywny. Warto jednak pamiętać, że manager może także potrzebować wsparcia w ułożeniu na nowo sposobu zarządzania zespołem.

Podsumowanie

We wszystkich tych działaniach nauki płynące z okresu pandemii będą niezwykle pomocne. Warto jednak właśnie teraz, gdy sytuacja epidemiczna nieco się uspokoiła, wykonać jeszcze jedno istotne zadanie: krytycznie spojrzeć na wszystkie podejmowane w tym czasie działania, oceniając, które z nich sprawdziły się, a które należy odłożyć na półkę. W tym celu pomocne mogą być też badania zaangażowania pracowników, uwzględniające też aspekty związane z pracą w okresie pandemii. Gorąco zachęcam do takiej analizy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA