REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać umowę o pracę?

Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
Jak napisać umowę o pracę? Elementy umowy o pracę. / fot. Shutterstock
Jak napisać umowę o pracę? Elementy umowy o pracę. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kadrowiec stanie w pewnym momencie przed koniecznością przygotowania umowy o pracę. Jak ją napisać? O jakich zapisach należy pamiętać? Kiedy umowa powinna być dostarczona pracownikowi?

Treść umowy o pracę

Podstawowe zapisy jakie powinny znaleźć się w umowie o pracę wskazane zostały w Kodeksie pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Oznaczenie pracodawcy

W umowie musisz oczywiście oznaczyć pracodawcę. W lewym górnym rogu stawiasz pieczęć firmową albo wpisujesz w edytorze tekstów: nazwę firmy, jej adres, numer NIP i REGON.

Data

Kolejny krok to data – wpisujesz tu datę sporządzenia tej umowy. Data sporządzenia umowy może być wcześniejsza niż data jej podpisania i data, w której pracownik będzie musiał zacząć pracę. Ile wcześniej można sporządzić umowę? Praktycznie nie ma ograniczeń w tym zakresie. Może być sporządzona nawet pół roku przed planowaną datą zatrudnienia pracownika.

Polecamy: Wynagrodzenia po 1 sierpnia 2019 r. Rozliczanie płac w praktyce

Często zdarza się tak, że pracownicy, których planujemy zatrudnić, chcą wcześniej posiadać egzemplarz umowy, po to by złożyć wypowiedzenie w swojej dotychczasowej firmie. Jeżeli zatem wszystkie warunki zatrudnienia zostały z kandydatem uzgodnione, nie ma przeszkód, aby zawrzeć z nim umowę w formie pisemnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznaczenie pracownika

Kolejny krok to oznaczenie pracownika – wpisujesz jego imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub zameldowania.  

Rodzaj umowy

Ważnym elementem, który musi znaleźć się w umowie o pracę to rodzaj umowy. Należy wskazać, czy ma to być umowa na okres próbny, na czas określony, czy na czas nieokreślony.

Jeżeli ma być zawarta umowa na czas określony, i jest to jeden z przypadków, które wyłączają limitowanie umów, koniecznie w umowie musisz je wskazać.

Pracodawca planuje zawarcie z kandydatem do pracy umowę na zastępstwo. W umowie należy wpisać, że jest to umowa na czas określony – na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika Działu……….

Rodzaj pracy

Kolejny bardzo ważny punkt umowy to rodzaj pracy czyli w praktyce stanowisko jakie będzie zajmował pracownik.

Miejsce wykonywania pracy

W umowie musi również znaleźć się zapis dotyczący miejsca wykonywania pracy. Jak je prawidłowo określić? Miejsce wykonywania pracy będzie uzależnione od tego, gdzie faktycznie pracownik będzie wykonywał pracę. Może to być np. pewien obszar geograficzny np. miejscowość, w której mieści się zakład pracy. Jeżeli będzie to umowa dla pracownika mobilnego np. przedstawiciela handlowego miejsce pracy może być określone rejonem jego działania np. województwo.

Sąd Najwyższy w wyroku z 11 kwietnia 2001 r. wskazał, że miejsce powinno być tak ustalone, by pracownik miał możliwość wykonywania zadań, wliczając w to czas dojazdu do miejsca ich wykonywania, w ramach umówionej dobowej i tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Miejsce wykonywania pracy ma istotne znaczenie przy ustalaniu należności z tytułu podróży służbowych.

Wynagrodzenie za pracę

Oczywiście w umowie nie może zabraknąć postanowień dotyczących wynagrodzenia za pracę; obok wynagrodzenia zasadniczego, które podaje się w odpowiedniej kwocie, należy również wskazać jakie składniki wynagrodzenia będą pracownikowi przysługiwały np. dodatek stażowy, dodatek funkcyjny, premie itp.

Wynagrodzenie zasadnicze może być określone stawką godzinową lub miesięczną.

Wymiar czasu pracy

Kolejny zapis powinien dotyczyć wymiaru czasu pracy w jakim pracownik ma świadczyć pracę. W praktyce wskazuje się czy pracownik będzie pracował w pełnym wymiarze godzin (na cały etat) czy też ma być to praca na część etatu (np. ½ etatu).

Termin rozpoczęcia pracy

No i nie można zapomnieć o kolejnym ważnym terminie, który powinien zostać określony w umowie, a mianowicie o terminie rozpoczęcia pracy. Ma on szczególne znaczenie w sytuacji, gdy umowę o pracę zawierasz z wyprzedzeniem. Termin rozpoczęcia pracy oznacza, bowiem datę nawiązania stosunku pracy. Od tej daty masz 7 dni na zgłoszenie pracownika do ZUS.

W przypadku, gdy zapomnisz wskazać datę rozpoczęcia pracy, wówczas przyjmuje się, że stosunek pracy nawiązał się w dniu zawarcia umowy o pracę.

Forma umowy o pracę i termin jej zawarcia

Umowa o pracę powinna zostać sporządzona na piśmie i opatrzona podpisem pracodawcy lub osoby przez pracodawcę upoważnionej do podpisywania umów. Musi być też podpisana przez pracownika. Umowę należy zawrzeć przed dopuszczeniem pracownika do pracy.

Podstawa prawna:

Art. 26, 29 §1 - § 2 Kodeksu pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS informuje: Zawieszone zajęcia w szkołach. Jak uzyskać zasiłek opiekuńczy?

Od 16 września 2024 r. zawieszono zajęcia w 420 szkołach i placówkach edukacyjnych w 4 województwach narażonych najbardziej na skutki powodzi. Czy z tego tytułu przysługuje prawo do zasiłku opiekuńczego? ZUS odpowiada.

Urlop na żądanie 2024 i 2025

Okazuje się, że istnieje wiele wątpliwości związanych z urlopem na żądanie, np: z jakiego powodu można wziąć urlop na żądanie? Co grozi za urlop na żądanie? Czy szef może odmówić urlopu na żądanie? Czy urlop na żądanie jest płatny 100%? Przyglądamy się regulacjom prawa pracy na 2024 i 2025 r. w zakresie urlopu na żądanie.

Ulgi w spłacie składek do ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS. Chodzi m.in. o odroczenie terminu płatności składek. Sprawdź, co należy zrobić, by otrzymać ulgę. Gdzie złożyć wniosek?

[2 dni wolnego na pięć lat] Nowy typ urlopu i prace rządu. Na dziś dla wybranej grupy zawodowej [Przykłady]

Ministerstwo proponuje urlop według formuły [2 dni urlopu za 5 lat pracy, 4 dni za 10 lat, 6 dni za 15 lat itd.]. Wysłaliśmy do biura prasowego Ministerstwie zapytanie, na jakim etapie prac jest wdrożenie tego pomysłu do formy zapisów projektu ustawy nowelizującej, a potem już finalnej nowelizacji. W artykule poniżej odpowiedź:

REKLAMA

4666 zł - tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie w 2025 r. W 2026 r. wszystko się zmieni - będzie nowa ustawa

To już pewne. Wreszcie wiadomo, że minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2025 r. wyniesie 4666 zł. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych w przyszłym roku równa się 30,50 zł.

MEN i min. edukacji B. Nowacka: Nauczyciele największym przegranym 2025 r.? Co z negocjacjami 14 postulatów? [Podwyżki 15%, nagroda jubileuszowa, nadgodziny, wycieczki, dodatki, zastępstwa]

Już wiemy, że w projekcie budżetu na 2025 r. zapisano podwyżki 5% dla nauczycieli (taki sam poziom jak dla całej budżetówki). Być może rzutem na taśmę uda się podnieść 5% do 7%, ale na 15% nauczyciele nie mają co liczyć. Ale to nie był jedyny postulat nauczycieli. Chyba wszystkie są nie do zrealizowania w najbliższym czasie.

Zmiana zasad naliczania stażu pracy. Nowe przepisy od 1 stycznia 2026 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Zmiana przepisów będzie dotyczyć wydłużenia listy okresów aktywności zawodowej, które będą wliczane do stażu pracy. Projekt ustawy jest obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych i opiniowaniu.

Znamy wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Ile wyniosą świadczenia zależne od płacy minimalnej?

Znamy już wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. Z minimalnym wynagrodzeniem powiązane są niektóre świadczenia. Jakie to są świadczenia? Jaka będzie ich wysokość od 1 stycznia 2025 r.?

REKLAMA

Pracownik (dla premii 2000 zł) chce z zasiłku chorobowego wcześniej wrócić do pracy. Co na to kodeks pracy? [Przykład]

Luką w przepisach kodeksu pracy jest brak uregulowania wprost takiej sytuacji: Pracownik ma jeszcze kilka dni zwolnienia lekarskie, ale uważa że jest już zdrowy. I chce wrócić do pracy. Dlaczego? Bo np. straci 2000 zł premii wynikowej za miesiąc albo kwartał. Pracownik chce więc wrócić do pracy wcześniej (niż wynika ze zwolnienia lekarskiego) i „załapać się” na premię. Deklaruje rezygnację z części zasiłku chorobowego. Co wtedy ma zrobić pracodawca?

Płaca minimalna. Ile będzie wynosić najniższa krajowa w 2025?

Płaca minimalna. Ile będzie wynosić najniższa krajowa w 2025? Znamy stawki, jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. 

REKLAMA