REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać umowę o pracę?

Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
Jak napisać umowę o pracę? Elementy umowy o pracę. / fot. Shutterstock
Jak napisać umowę o pracę? Elementy umowy o pracę. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kadrowiec stanie w pewnym momencie przed koniecznością przygotowania umowy o pracę. Jak ją napisać? O jakich zapisach należy pamiętać? Kiedy umowa powinna być dostarczona pracownikowi?

Treść umowy o pracę

Podstawowe zapisy jakie powinny znaleźć się w umowie o pracę wskazane zostały w Kodeksie pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Oznaczenie pracodawcy

W umowie musisz oczywiście oznaczyć pracodawcę. W lewym górnym rogu stawiasz pieczęć firmową albo wpisujesz w edytorze tekstów: nazwę firmy, jej adres, numer NIP i REGON.

Data

Kolejny krok to data – wpisujesz tu datę sporządzenia tej umowy. Data sporządzenia umowy może być wcześniejsza niż data jej podpisania i data, w której pracownik będzie musiał zacząć pracę. Ile wcześniej można sporządzić umowę? Praktycznie nie ma ograniczeń w tym zakresie. Może być sporządzona nawet pół roku przed planowaną datą zatrudnienia pracownika.

Polecamy: Wynagrodzenia po 1 sierpnia 2019 r. Rozliczanie płac w praktyce

Często zdarza się tak, że pracownicy, których planujemy zatrudnić, chcą wcześniej posiadać egzemplarz umowy, po to by złożyć wypowiedzenie w swojej dotychczasowej firmie. Jeżeli zatem wszystkie warunki zatrudnienia zostały z kandydatem uzgodnione, nie ma przeszkód, aby zawrzeć z nim umowę w formie pisemnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznaczenie pracownika

Kolejny krok to oznaczenie pracownika – wpisujesz jego imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub zameldowania.  

Rodzaj umowy

Ważnym elementem, który musi znaleźć się w umowie o pracę to rodzaj umowy. Należy wskazać, czy ma to być umowa na okres próbny, na czas określony, czy na czas nieokreślony.

Jeżeli ma być zawarta umowa na czas określony, i jest to jeden z przypadków, które wyłączają limitowanie umów, koniecznie w umowie musisz je wskazać.

Pracodawca planuje zawarcie z kandydatem do pracy umowę na zastępstwo. W umowie należy wpisać, że jest to umowa na czas określony – na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika Działu……….

Rodzaj pracy

Kolejny bardzo ważny punkt umowy to rodzaj pracy czyli w praktyce stanowisko jakie będzie zajmował pracownik.

Miejsce wykonywania pracy

W umowie musi również znaleźć się zapis dotyczący miejsca wykonywania pracy. Jak je prawidłowo określić? Miejsce wykonywania pracy będzie uzależnione od tego, gdzie faktycznie pracownik będzie wykonywał pracę. Może to być np. pewien obszar geograficzny np. miejscowość, w której mieści się zakład pracy. Jeżeli będzie to umowa dla pracownika mobilnego np. przedstawiciela handlowego miejsce pracy może być określone rejonem jego działania np. województwo.

Sąd Najwyższy w wyroku z 11 kwietnia 2001 r. wskazał, że miejsce powinno być tak ustalone, by pracownik miał możliwość wykonywania zadań, wliczając w to czas dojazdu do miejsca ich wykonywania, w ramach umówionej dobowej i tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Miejsce wykonywania pracy ma istotne znaczenie przy ustalaniu należności z tytułu podróży służbowych.

Wynagrodzenie za pracę

Oczywiście w umowie nie może zabraknąć postanowień dotyczących wynagrodzenia za pracę; obok wynagrodzenia zasadniczego, które podaje się w odpowiedniej kwocie, należy również wskazać jakie składniki wynagrodzenia będą pracownikowi przysługiwały np. dodatek stażowy, dodatek funkcyjny, premie itp.

Wynagrodzenie zasadnicze może być określone stawką godzinową lub miesięczną.

Wymiar czasu pracy

Kolejny zapis powinien dotyczyć wymiaru czasu pracy w jakim pracownik ma świadczyć pracę. W praktyce wskazuje się czy pracownik będzie pracował w pełnym wymiarze godzin (na cały etat) czy też ma być to praca na część etatu (np. ½ etatu).

Termin rozpoczęcia pracy

No i nie można zapomnieć o kolejnym ważnym terminie, który powinien zostać określony w umowie, a mianowicie o terminie rozpoczęcia pracy. Ma on szczególne znaczenie w sytuacji, gdy umowę o pracę zawierasz z wyprzedzeniem. Termin rozpoczęcia pracy oznacza, bowiem datę nawiązania stosunku pracy. Od tej daty masz 7 dni na zgłoszenie pracownika do ZUS.

W przypadku, gdy zapomnisz wskazać datę rozpoczęcia pracy, wówczas przyjmuje się, że stosunek pracy nawiązał się w dniu zawarcia umowy o pracę.

Forma umowy o pracę i termin jej zawarcia

Umowa o pracę powinna zostać sporządzona na piśmie i opatrzona podpisem pracodawcy lub osoby przez pracodawcę upoważnionej do podpisywania umów. Musi być też podpisana przez pracownika. Umowę należy zawrzeć przed dopuszczeniem pracownika do pracy.

Podstawa prawna:

Art. 26, 29 §1 - § 2 Kodeksu pracy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie specjalne na 2025 r. [dla kogo, kiedy, od kogo i ile]

Świadczenie specjalne będzie również przyznawane w 2025 r. Ma ono szczególny tryb, ale wciąż wiele osób je otrzymuje. Najpóźniej do 31 stycznia 2025 r., poznamy oficjalną rządową informacje na temat tego, jakie świadczenia specjalne były przyznane za 2024 r. Zatem: dla kogo, kiedy, od kogo i ile?

Komunikat ZUS: Zmiana zasad doręczania pism do klientów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o zmianach w zakresie doręczania pism do klientów.

Tajny raport ZUS niepublikowany od czerwca: Polakom grozi emerytalne ubóstwo

O co chodzi z tajnym raportem ZUS? Powstał na zlecenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Podobno wynika z niego, że wielu Polakom grozi emerytalne ubóstwo, a obecny system sprzyja patologiom rynku pracy, np. fikcyjnemu zatrudnieniu.

Trzynastka: Ile trzeba przepracować? Kiedy trzynastka nie przysługuje?

Trzynastka – jak potocznie nazywa się dodatkowe wynagrodzenie roczne – wypłacana jest pracownikom budżetówki. Warunkiem nabycia prawa do trzynastki jest przepracowanie u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Mimo spełnienia tego warunku pracownik może stracić prawo do dodatkowego wynagrodzenia. Kiedy to może nastąpić?

REKLAMA

Raty ZUS – wniosek, dokumenty i uzasadnienie [Poradnik]

Wiele przedsiębiorców ma długi w ZUS. Zakład pomaga w spłacaniu należności z tytułu składek na kilka sposobów. Jednym z nich jest rozłożenie długu na raty za pomocą tzw. układy ratalnego. Można też wnioskować o odroczenie terminu płatności składek.

Uwaga! ZUS wysyła deklaracje podatkowe PIT za 2024 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaczął wysyłać deklaracje podatkowe PIT-40A, PIT-11A, PIT-11 za 2024 r. Deklaracje trafią do wszystkich, którzy w zeszłym roku otrzymali z ZUS świadczenia z ubezpieczeń społecznych, np. renty, emerytury, zasiłki. Do końca lutego 2025 r. zostanie wysłanych ponad 10 mln formularzy.

Czy dług w ZUSie się przedawnia? [Terminy]

Należności z tytułu składek ZUS ulegają przedawnieniu. Po ilu latach przedawnia się dług w ZUS? Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych reguluje kilka wyjątków od ogólnej zasady przedawniania się składek. Kiedy bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu?

Czy w zadaniowym czasie pracy pracownik może pracować w godzinach nadliczbowych?

System zadaniowego czasu pracy umożliwia pracownikowi podejmowanie samodzielnej decyzji o czasie wykonywania pracy. Pracownik jest bowiem rozliczany z wykonywanych zadań, a nie z godzin pracy. Czy oznacza to, że pracownik nie będzie pracował w nadgodzinach?

REKLAMA

Przy jakiej temperaturze można odmówić pracy? [BHP]

Przy jakiej temperaturze pracownik może odmówić wykonywania pracy? Jakie przepisy regulują kwestie wysokości temperatury w pracy? Czy wobec pracownika, który odmówił wykonywania pracy z powodu zbyt niskiej temperatury można wyciągnąć negatywne konsekwencje?

Senior+ i maksymalnie 2333 zł. W 2025 r. ma wejść dofinansowanie do wynagrodzenia dla osób, które ukończyły 50. rok życia, a nie ukończyły 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni)

Co zyskają pracownicy a co pracodawcy? W 2025 r. ma wejść dofinansowanie do wynagrodzenia dla osób, które ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni). Ma być zawierana specjalna umowa na dofinansowanie wynagrodzenia, ale z kim i co ma zawierać? To będą rewolucyjne zmiany na polskim rynku pracy, bo zmieniają się przepisy po 21 latach.

REKLAMA