REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dlaczego latem biura pracują gorzej?/Fot. Fotolia
Dlaczego latem biura pracują gorzej?/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lato to dla wielu firm okres odpoczynku i urlopów. Taki stan rzeczy ma swoje uzasadnienie w badaniach. Wynika z nich, że pracownicy są w tym okresie dużo mniej wydajni. Jakie czynniki są za to odpowiedzialne? Co zrobić, by niwelować ich wpływ?

Jak donosi Captivate Network, firma zarządzająca nieruchomościami w Stanach Zjednoczonych, efektywność pracy spada latem jest o 20%. Jednocześnie liczba nieobecności rośnie o 19%, a czas realizacji projektów wydłuża się o 13%. 45% zatrudnionych wspomina także, że w miesiącach wakacyjnych trudniej im o pełną koncentrację. Z czego wynika taki stan rzeczy? Jak zapobiegać jego wystąpieniu?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Urlop a wydajność

Przepisy prawa pracy i eksperci z zakresu zarządzania kadrami są zgodni co do kluczowej roli urlopu dla długofalowej efektywności pracownika. Kwestią sporną pozostaje jednak, jaki wpływ ma dłuższa przerwa w pracy na funkcjonowanie bezpośrednio po powrocie. Istnieją badania według których pozytywny wpływ wakacji na wydajność nie jest widoczny od razu. Fakt, że w części przypadków poprawa jakości pracy jest zauważalna dopiero po trzech tygodniach, tłumaczy się koniecznością złapania na nowo „zadaniowego rytmu”.

Polecamy produkt: Personel i Zarządzanie

Z drugiej strony, w artykule opublikowanym w Harvard Business Review dowodzono, że po urlopie pracownik jest w stanie rozwiązywać problemy, które przed wakacjami zdawały się przeszkodami nie do pokonania. Każda godzina przerwy miałaby w związku z tym przekładać się na niebagatelny wzrost wydajności. Przyczyna różnic w postrzeganiu krótkoterminowych skutków urlopu może tkwić w podejściu do metodologii badań. Przykładowo, ze względu na duże nasilenie nieobecności, analizując w sezonie urlopowym wyniki całej firmy, można przeoczyć pozytywny wpływ wakacyjnego wypoczynku na pojedynczych pracowników. Bez względu na to, jaką zależność pourlopowego wzrostu wydajności uznamy za prawdziwą, istnieją nasilające się latem czynniki, mogące utrudniać optymalne funkcjonowanie.

REKLAMA

Słońce – kiedy pomaga, kiedy szkodzi?

Od końca maja do końca lipca na naszej szerokości geograficznej dzień trwa ponad 16 godzin. Zwiększa się również średnia liczba bezchmurnych dni. Wpływa to korzystnie na nasłonecznienie, które z kolei ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania intelektualnego. - Jak wykazują badania, występuje pozytywna zależność pomiędzy natężeniem światła uzyskanym od oświetlenia dziennego, a rezultatami w testach mierzących sprawność umysłową, koncentrację uwagi i pamięć krótkoterminową  – mówi Krzysztof Rajecki, projektant oświetlenia w firmie TRILUX Polska. – Wyniki zwiększają się najszybciej przy wzroście natężenia światła od 0 do 200 lx. Dynamika ta osłabia się przy iluminacji od 200 do 700 lx, ale poprawa wciąż jest zauważalna. Warto więc zorganizować biuro tak, by – szczególnie latem, gdy promienie słoneczne docierają do nas w dużej ilości – maksymalizować to pozytywne oddziaływanie na pracowników – tłumaczy ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silne promienie słoneczne mogą jednak również powodować tak zwany efekt nieprzyjemnego olśnienia. Mamy z nim do czynienia, gdy w polu widzenia występuje duże zróżnicowanie natężeń światła i pracownik jest „oślepiany” odbłyskami. Według raportu Kalifornijskiej Komisji Energetycznej, zjawisko skutkuje spadkiem wydajności pracy nawet o 15-21%. Efekt najsilniej odbija się na poziomie wykonywania zadań wizualnych oraz tych wymagających dobrej koncentracji. Jak przeciwdziałać jego występowaniu? – W przypadku oświetlenia elektrycznego stosuje się systemy emitujące światło pośrednie, pozwalające zmniejszać różnice natężeń w polu widzenia pracownika. Dla ograniczenia nieprzyjemnych olśnień, powodowanych światłem naturalnym, kluczowe jest właściwe ustawienie biurek względem okna – mówi Krzysztof Rajecki. - Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest układ prostopadły, dzięki któremu unikniemy odbijania się promieni słonecznych w ekranie komputera. Jeśli mebel jest ustawiony frontem lub tyłem do okna, dobrym rozwiązaniem będzie montaż zasłon lub rolet, aby wyeliminować bądź ograniczyć nadmierną jaskrawość obszarów i powierzchni – radzi projektant oświetlenia TRILUX Polska.

Zobacz serwis: Choroby zawodowe

W upale pracujemy gorzej

W badaniach naukowych wiele wspomina się także o uzależnieniu wydajności pracowników biurowych od temperatury. Według fińskich badaczy, 35-stopniowe upały mogą zmniejszać efektywność wykonywania zadań nawet o 20%. Intelektualnemu funkcjonowaniu najbardziej sprzyja temperatura między 21° a 24°C. Najprostszym, choć stosunkowo kosztownym sposobem na jej zachowanie jest klimatyzowanie pomieszczeń roboczych. Jeśli z jakichś względów nie można skorzystać z tego rozwiązania, w najgorętsze dni warto rozważyć zmianę organizacji pracy – na przykład poprzez wprowadzenie około południa sjesty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA