REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje ataku zimy to też spora odpowiedzialność po stronie firm

Subskrybuj nas na Youtube
praca biuro zima
praca biuro zima
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zima to piękny czas, który zarazem stwarza dodatkowe zagrożenia dla pracowników i osób korzystających z terenów przedsiębiorstwa. Podstawowym zagrożeniem jest śliska nawierzchnia. Nie można również zapominać o naciekach lodu na krawędziach dachów czy klasycznych soplach. Ostatnim czynnikiem, ale mogącym powodować największe szkody w infrastrukturze, jest zalegający na dachu śnieg. Pracodawca, jak również administrator obiektu, muszą przeciwdziałać każdemu z tych zagrożeń.

Okres zimowy w pracy

REKLAMA

Jak wynika z aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, okres zimowy w Polsce rozpoczyna się 1 listopada i trwa do 31 marca. Jest to informacja szczególnie istotna z punktu widzenia pracodawcy, ponieważ w ciągu tych pięciu miesięcy spoczywają na nim dodatkowe obowiązki w zakresie ochrony pracowników wykonujących pracę w obniżonych temperaturach, ale również odpowiedniego zabezpieczenia firmy i terenów do niej należących.

REKLAMA

- Codziennym obowiązkiem pracodawcy powinno być więc prawidłowe zabezpieczenie ciągów komunikacyjnych terenu zewnętrznego firmy. Chodzi głównie o odśnieżanie chodników i dróg wewnętrznych oraz przeciwdziałanie oblodzeniu tych ciągów – na przykład sypanie solą. Warto się do tego odpowiednio przyłożyć, ponieważ pobieżne odśnieżenie lub niepełne usunięcie lodu w przypadku wypadku, może skutkować uznaniem winy pracodawcy przez zespół wypadkowy lub uznaniem winy administratora przez sąd czy towarzystwo ubezpieczeniowe, a co za tym idzie, poniesieniem kosztów leczenia czy uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego. Co to zatem znaczy przykładać się? Wykonać wszystko co w mocy, oczywiście w ujęciu dostępnej technologii oraz funduszy. Podstawowym kryterium będzie wyznaczenie, przeszkolenie i wyposażenie odpowiednich osób, następnie opisanie sposobu, czasu i częstotliwości działania. Nie zapominajmy również o odpowiednim zabezpieczeniu w materiały – szypy, sól, łopaty, małe odśnieżarki, etc. – mówi Andrzej Bączkowski, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

O czym należy pamiętać?

REKLAMA

Przy silnych opadach śniegu pracodawcy i administratorzy muszą pamiętać o usuwaniu pokrywy śnieżnej oraz nawisów lodowych z dachów – niestety jest to obowiązek, na temat którego część pracodawców świadomości nie ma, a jego niewypełnienie grozi nawet katastrofą budowlaną i śmiertelnymi ofiarami. Najtragiczniejszym zdarzeniem, pośrednio spowodowanym zalegającym śniegiem, była katastrofa budowlana hali Międzynarodowych Targów Katowickich w 2006 roku. Pochłonęła ona życie 65 ofiar i zdrowie 170 rannych. - Osoba odpowiedzialna za budynek musi przede wszystkim uzyskać informacje, jaka pokrywa śniegu jest dopuszczalna na danym dachu. Analogicznie do odśnieżania ciągów komunikacyjnych należy wyznaczyć osoby i odpowiednio je wyposażyć oraz przeszkolić i zapewnić pisemne procedury dla konkretnych działań. Nieodśnieżony dach może być przyczyną nałożenia mandatu do 5 000zł lub nawet skierowania sprawy do sądu – dodaje Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

W Polsce próżno szukać ogólnokrajowych statystyk związanych z wypadkami zimą. Jednak biorąc pod uwagę same wypadki przy pracy, to w 2021 i 2020 roku okres stycznia i lutego obfitował w największą liczbę zdarzeń - łącznie to prawie 1/5 wszystkich wypadków w danym roku. Do pory zimowej w zakładach pracy warto więc odpowiednio się przygotować. Nie chodzi tylko o świadomość zagrożeń, a głównie o realne i skuteczne procedury działania, w których określa się jasno kto, kiedy, czym i do jakiego stanu ma doprowadzić dany element infrastruktury.

Źródło: W&W Consulting

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA