| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Temat: premie regulaminowe

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu premie regulaminowe. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące premie regulaminowe.

Premia wakacyjna zamiast świadczenia urlopowego

Aktualizacja: 20.07.2015

Pracodawca, który likwiduje zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS) i co za tym idzie świadczenie urlopowe, może przyznać pracownikom premię wakacyjną. Prawo do premii ustala się w regulaminie wynagradzania. Jednak od takiego świadczenia będzie miał obowiązek odprowadzić składki ZUS. »

Podstawa wymiaru zasiłku a premie z przesuniętym terminem płatności

Aktualizacja: 20.04.2015

Jak w podstawie wymiaru zasiłku uwzględniać premie z przesuniętym terminem płatności? Czy przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku premię za dany miesiąc należy uwzględniać w podstawie wymiaru zasiłku zgodnie z datą wypłaty? »

Pozbawienie premii z powodu kary porządkowej

Aktualizacja: 09.03.2015

Pozbawienie premii z powodu kary porządkowej jest możliwe. To pracodawca decyduje w regulaminie premiowania, od jakich przesłanek zależy nabycie prawa do premii. Gdyby pracownik nie spełnił przesłanek określonych przez pracodawcę, nie uzyska za dany miesiąc prawa do premii. »

Niekorzystna zmiana zasad wypłacania premii regulaminowej

Aktualizacja: 06.02.2014

Umowa o pracę może przewidywać prawo do premii. W zakresie zmiany regulaminu premiowania na mniej korzystny dla pracownika pracodawca ma ograniczoną swobodę. Niekorzystna zmiana zasad wypłacania premii regulaminowej może zostać wprowadzona tylko za porozumieniem stron lub za wypowiedzeniem. »

Kiedy premia regulaminowa, a kiedy uznaniowa

Aktualizacja: 10.03.2015

Premia stanowi część wynagrodzenia za pracę. Prawo do żądania premii powstaje wówczas, gdy odpowiednie akty przewidują z góry skonkretyzowane i zobiektywizowane wskaźniki premiowania i wskaźniki te potwierdzają prawo pracownika do premii, jak również w sytuacji, gdy pracodawca będzie stosował przejrzyste kryteria premiowania, nawet w razie braku aktów wewnątrzzakładowych to regulujących (wyrok Sądu Najwyższego z 30 marca 1977 r., I PRN 26/77, OSNC 1977/11/225). »

Kiedy pracownik ma prawo do premii regulaminowej, a kiedy może otrzymać premię uznaniową

Aktualizacja: 04.01.2013

W obowiązującym w naszym zakładzie regulaminie zapisaliśmy, że pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku przedstawiciela handlowego może być wypłacona premia uznaniowa. Decyzję o jej przyznaniu, w wysokości nie większej niż 20% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z umowy o pracę, podejmuje bezpośredni przełożony pracownika po przeanalizowaniu osiągniętego przez niego poziomu sprzedaży naszych artykułów. Co do zasady, wysokość premii jest ustalana procentowo w zależności od liczby umów sprzedażowych zawartych przez pracowników z naszymi klientami. Ostatnio jeden z pracowników zażądał wypłaty premii uznaniowej, której nie przyznał mu przełożony ze względu na nieobecność pracownika w pracy przez znaczną część miesiąca z powodu choroby i w związku z tym niższą sprzedaż. Czy w razie niewypłacenia premii pracownik będzie mógł wystąpić do sądu z roszczeniem o jej wypłatę? »

Kiedy pracodawca może żądać zwrotu nadpłaconego wynagrodzenia

Aktualizacja: 14.12.2012

Pracownicy naszej firmy mają prawo do premii regulaminowej w wysokości do 3 tys. zł za zrealizowanie celów określonych w regulaminie premiowania (3 tys. zł przysługuje za 100% zrealizowanych celów). Jest ona wyliczana przez dział finansowy na podstawie określonego wzoru matematycznego. Jedna z pracownic otrzymuje przeciętnie co miesiąc premię w wysokości ok. 2 tys. zł. W jednym z miesięcy otrzymała premię w wysokości 3 tys. zł. Po kilkunastu dniach zauważyliśmy błąd w rozliczeniach i okazało się, że wypłaciliśmy pracownicy premię w wysokości zawyżonej o 1 tys. zł. Wezwaliśmy pracownicę do zwrotu nadpłaty. Oświadczyła jednak, że nie może tego zrobić, bo otrzymaną premię wydała na spłatę kredytu. Czy w tej sytuacji mamy roszczenie o zwrot nadpłaconej premii? »

Jak ustalić podstawę wymiaru zasiłku, gdy premia miesięczna została zamieniona na premię roczną

Aktualizacja: 23.08.2012

Do końca marca 2012 r. wypłacaliśmy pracownikom premie miesięczne pomniejszane za okres absencji chorobowej na podstawie przepisów płacowych (w sposób inny niż proporcjonalny). Premie te były uwzględniane w podstawie wymiaru zasiłku (w kwocie faktycznie wypłaconej). Od kwietnia br. zaprzestaliśmy wypłacania premii miesięcznych (przez zmianę przepisów płacowych). W miejsce zlikwidowanych premii miesięcznych wprowadziliśmy premię roczną (również pomniejszaną za czas absencji chorobowej). Zatem premia miesięczna, której wypłaty zaprzestaliśmy, została zamieniona na inny składnik wynagrodzenia, tj. na premię roczną. Pierwsza premia roczna (za 2012 r.) zostanie wypłacona w styczniu 2013 r. W jaki sposób należy ustalić podstawę wymiaru zasiłku dla pracownika, który zachorował w lipcu br.? Jak powinniśmy ustalać podstawę wymiaru zasiłku dla pracowników, którzy staną się niezdolni do pracy w kolejnych miesiącach br., a jak dla pracownika, który zachoruje np. w styczniu 2013 r.? »

Czy można odstąpić od wypłaty premii zagwarantowanej w regulaminie wynagradzania

Aktualizacja: 02.07.2012

Nasza firma znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Obecnie jesteśmy w stanie wypłacać pracownikom regularnie wyłącznie wynagrodzenie za pracę. Na podstawie obowiązującego w naszym zakładzie regulaminu wynagradzania pracownikom zostały zagwarantowane takie świadczenia, jak premie regulaminowe oraz nagrody uznaniowe. Niestety, na ich wypłatę nie mamy środków. Czy mamy prawo odmówić pracownikom wypłaty dodatkowych świadczeń aż do momentu odzyskania płynności finansowej i poprawienia się sytuacji firmy? »

Kiedy pracownik może domagać się wypłaty premii

Aktualizacja: 24.01.2012

Jeżeli w umowie o pracę określono zasady przyznawania premii, to pracownik może domagać się jej wypłaty przed sądem pracy. Gdy zasad tych nie określono, to mamy do czynienia z nagrodą, która nie ma charakteru roszczeniowego. »

Prawo do premii bez określonego terminu jej wypłaty

Aktualizacja: 09.08.2011

Pracodawca zobowiązał się w umowie o pracę, że wypłaci mi premię w wysokości 20% wynagrodzenia, pod warunkiem że osiągnę określone procentowo wyniki finansowe lub zmniejszę jego wydatki. Wymagane wyniki osiągnąłem w 3 pierwszych miesiącach 2009 r. Gdy otrzymałem raport z działu księgowości, który potwierdzał te wyniki, poprosiłem pracodawcę o wypłatę premii za te 3 miesiące. Pracodawca powiedział, że wypłaci mi ją w bliżej nieokreślonym terminie i do dzisiaj jej nie otrzymałem. Czy w takiej sytuacji mogę żądać od pracodawcy natychmiastowej wypłaty premii? »

Uwzględnianie premii regulaminowej w podstawie wynagrodzenia za godziny nadliczbowe

Aktualizacja: 22.07.2011

W naszej spółce pracownicy oprócz stałego wynagrodzenia otrzymują również premię regulaminową, której wysokość może wynosić maksymalnie 30% płacy zasadniczej. Przyznanie premii i jej wysokość zależą od jakości wykonanych produktów, czasu dostawy i dni nieobecności pracownika w pracy. Czy taką premię możemy uznać za stały składnik wynagrodzenia i wliczać do dodatku i wynagrodzenia za godziny nadliczbowe? »

Nagrody i premie dla pracowników

Aktualizacja: 26.05.2011

Pracodawca nie ma obowiązku przyznawania pracownikom nagród i premii. Jeśli jednak zdecyduje się na przyznawanie takich świadczeń, powinien dokładnie określić, czy będą to nagrody, czy premie, a w przypadku tych ostatnich – jaki będą miały charakter: uznaniowy czy regulaminowy. Od tego zależy bowiem, czy i kiedy pracownik ma prawo domagać się wypłaty. »

Im wyższy poziom stanowiska, tym wyższa premia

Aktualizacja: 23.05.2011

W Polsce krótkoterminowe zmienne wynagrodzenie zarządów stanowi średnio 26 proc. podstawowej pensji. W europejskich firmach przeciętna roczna premia dla najwyższej kadry zarządzającej waha się od 23 proc. podstawowej pensji na Węgrzech do 45 proc. w Niemczech. »

Czy pracownik powinien zwrócić pracodawcy premię wypłaconą przez pomyłkę

Aktualizacja: 02.03.2011

Pod koniec 2010 r. na konto pracownika przelano premię w wysokości 4000 zł. Za te pieniądze pracownik kupił telewizor i trochę materiałów budowlanych. Po nowym roku zadzwoniła do niego księgowa, która poinformowała pracownika, że zrobiła niewłaściwy przelew. Pieniądze były przeznaczone dla wiceprezesa i musi je jak najszybciej oddać. Pracownik nie ma już tych pieniędzy i nie chce ich oddać. Czy pracodawca może żądać od niego zwrotu nienależnie wypłaconej premii? »

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Cymerman

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »