Kiedy pracodawca może żądać zwrotu nadpłaconego wynagrodzenia
REKLAMA
Jeżeli pracownica odmówiła zwrotu nadpłaconej premii, mogą Państwo wystąpić do sądu pracy z roszczeniem o jej zwrot. Przed sądem będą musieli jednak Państwo wykazać, że pracownica wydatkowała nadpłaconą kwotę mając świadomość, że została jej wypłacona przez pomyłkę.
Zatrudniony nie musi liczyć się z obowiązkiem zwrotu nadwyżki wynagrodzenia, a tym samym z chwilą jej otrzymania może wydatkować ją w taki sposób, że nie będzie już wzbogacony (wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., I PK 31/10). Zatem w takiej sytuacji nie można powoływać się na przepisy Kodeksu cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu (art. 405–411 Kodeksu cywilnego), jako podstawę do domagania się od pracownika zwrotu nienależnie wypłaconego świadczenia. Nadwyżkę wynagrodzenia pracownik może traktować jak decyzję pracodawcy o podwyższeniu jego wynagrodzenia, przyznaniu nagrody czy – jak w opisanym przypadku – przyznaniu premii w prawidłowej wysokości obliczonej na podstawie danych, którymi pracownik bezpośrednio nie dysponuje. Ciężar wykazania, że zatrudniony miał świadomość nienależności świadczenia (np. wydał kwotę nadwyżki po otrzymaniu informacji od pracodawcy, że została ona wypłacona nienależnie) spoczywa na pracodawcy.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat