| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak komunikować wynagrodzenia?

Jak komunikować wynagrodzenia?

Komunikacja wynagrodzeń powinna stanowić jeden z obszarów prowadzonej w firmie komunikacji wewnętrznej. Aby była ona efektywna i użyteczna z punktu widzenia przedsiębiorstwa, konieczne jest przyjęcie odpowiedniej strategii komunikacji wynagrodzeń.

Nie ma skutecznej komunikacji bez zarządu, który jest świadomy jej znaczenia i bierze w niej czynny udział, m.in. określając cele. Zarząd niezaangażowany w komunikację staje się obcym bytem, któremu trudniej o zaufanie, zrozumienie i lojalność pracowników. Nie bez znaczenia jest tu rola samych menedżerów różnego szczebla – bezpośrednich przełożonych, którzy chcą i potrafią się komunikować z pracownikami.

W bardzo wielu firmach to właśnie oni są decydentami w obszarze indywidualnych decyzji dotyczących wynagradzania i najbardziej pożądanym źródłem informacji. Ich wiarygodność i autorytet zależą w dużej mierze od kompetencji komunikacyjnych, jakie posiadają. Oczywiście warto wesprzeć się osobą (działem), który stanowić ma wsparcie dla menedżerów w obszarze komunikacji, ale nie może ona pełnić funkcji ich zastępcy.

Strategia wynagradzania a cel

Komunikacja wynagrodzeń nie może się ograniczać wyłącznie do poinformowania pracowników o zasadach wynagradzania i wysokości wydatków na ten cel, ale powinna służyć osiągnięciu konkretnego rezultatu. Dlatego zarząd musi w pierwszej kolejności odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Jakie są oczekiwania firmy dotyczące tego, co pracownik ma zrobić z informacją o wysokości swojego całkowitego wynagrodzenia?
  • Jak firma pokaże pracownikom, że całkowite wynagrodzenia wspiera cele firmy?
  • Co pracownicy mają wiedzieć o swoim całkowitym wynagrodzeniu?
  • Jak będzie mierzony sukces komunikacyjny?

Redakcja poleca: Personel i Zarządzanie

Takie podejście umożliwi rozwiązanie problemów organizacji, a nie będzie jedynie pustym sloganem wywołującym niesmak i cynizm pracowników.

Firmy, formułując cel komunikacji systemu wynagradzania, najczęściej wiążą je ze: wzrostem docenienia przez pracowników wynagrodzenia, zapewnieniem sprawiedliwości wynagradzania, czy poprawą opinii pracowników na temat systemu wynagrodzeń (np. ocena konkurencyjności programu, postrzeganie jego wartości, poziomu zrozumienia systemu etc.).

Zadaj pytanie na FORUM

Co dokładnie komunikować?

Należy ujawniać maksymalnie dużo, jak to możliwe. Komunikacja wynagrodzeń może potencjalnie obejmować:

  • filozofię i strategię wynagradzania oraz jej powiązanie ze strategią firmy, w tym informacje dotyczące:

– tego, za co wynagradzamy, np. wyniki, kompetencje, staż etc.,

– pozycji konkurencyjnej płacy względem rynku,

– elementów pakietu wynagradzania pracowników; poza płacą także różnego typu świadczenia i korzyści z pracy, np. elastyczny czas pracy.

reklama

Autor:

Partner zarządzający w Exellon, konsultantka, interim menedżer i trenerka HR, doktorantka w SGH oraz wykładowca na wyższych uczelniach, ewelina.rypina-cywinska@exellon.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Jak komunikować wynagrodzenia? / Fot. Fotolia
Jak komunikować wynagrodzenia? / Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Drapała

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »