| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Jak komunikować wynagrodzenia?

Jak komunikować wynagrodzenia?

Komunikacja wynagrodzeń powinna stanowić jeden z obszarów prowadzonej w firmie komunikacji wewnętrznej. Aby była ona efektywna i użyteczna z punktu widzenia przedsiębiorstwa, konieczne jest przyjęcie odpowiedniej strategii komunikacji wynagrodzeń.

  • wysokość poszczególnych składników całkowitego wynagrodzenia pracownika i ich wartość, dotyczy to szczególnie świadczeń. W ich przypadku należy także precyzyjnie wyjaśnić, co pracownik dokładnie otrzyma w związku z danym świadczeniem, np. zamiast „ubezpieczenie NW, które kosztuje firmę rocznie 1000 zł”, podać „pracownik posiada ubezpieczenie NW na kwotę 30 tys. zł”,
  • zasady zarządzania poszczególnymi składnikami i narzędzia wykorzystywane w tym celu. I tak np. w kontekście wynagradzania zasadniczego będą to kryteria podwyższania wynagrodzenia, kwestie związane z administracją, wynagrodzeniami (poziomy, kategorie, widełki itp.). Z kolei w przypadku składników zmiennych, informacje o terminie i sposobie przyznania oraz wypłaty, kryteriów, np. celów i ich powiązania ze strategią firmy, postęp w spełnianiu kryteriów, szczegóły planu własnego,
  • inne kwestie wymagane prawem, np. potrącenia z tytułu alimentów, podatku,
  • uzasadnienie decyzji dotyczących wynagrodzenia każdego pracownika,
  • zmiany w systemie wynagradzania.

Jak negocjować podwyżkę?

Kto odbiorcą?

Komunikacja powinna różnić się w zależności od grupy osób, do której jest skierowana. Umożliwi to uniknięcie błędów, takich jak:

  • używanie terminów, tj. kompetencje, struktura wynagrodzeń, które mówią wszystko HR-owcom, ale nic pracownikom,
  • opowiadanie pracownikom całej historii opracowywania nowego programu, zamiast skoncentrowania się na tym, co się zmieniło i co pracownicy muszą z tym zrobić,
  • niepodanie powiązań i kontekstu, np. niepokazanie pracownikom różnych składników, które składają się na ich całkowite wynagrodzenie.

Aby tego uniknąć, należy wziąć pod uwagę informacje demograficzne, tj. wiek, płeć, lokalizację, staż pracy w firmie, zaszeregowanie – informacje dadzą przede wszystkim odpowiedź na pytanie dotyczące tego, co komunikować komu, jakie argumenty przekonają odbiorców, jaki kanał komunikacji wybrać, kiedy i gdzie komunikować. Warto podjąć próbę oceny, co pracownicy rozumieją/wiedzą, a czego nie mogą pojąć, oraz zbudować komunikację wokół preferencji pracowników. A następnie ładnie to zapakować, tak jakby się sprzedawało klientowi produkt.

Zakaz rozmów o wynagrodzeniu

Jaki język?

Komunikacja wynagrodzeń musi być krótka, skupiona na tym, co najważniejsze, i osadzona w kontekście organizacji. Należy unikać segregatorów pełnych zasad i reguł polityki wynagradzania, umieszczonych w miejscu dostępnym dla wszystkich pracowników, którzy je de facto ignorują. Znacznie lepsze efekty można osiągnąć, skupiając się na kilku kluczowych informacjach, które ludzie zrozumieją, niż na powszechnym komunikowaniu wszystkiego. W tym celu należy wybrać trzy, cztery główne informacje z zakresu polityki wynagrodzeń, które pracownicy powinni znać i rozumieć. Nie należy zalewać ich szczegółami, ale trzeba udostępnić je zainteresowanym. Brak spisanej polityki utrudnia jej komunikację. Ale to nie oznacza, że jej spisanie oznacza zrozumienie.

reklama

Autor:

Partner zarządzający w Exellon, konsultantka, interim menedżer i trenerka HR, doktorantka w SGH oraz wykładowca na wyższych uczelniach, ewelina.rypina-cywinska@exellon.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Jak komunikować wynagrodzenia? / Fot. Fotolia
Jak komunikować wynagrodzenia? / Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Poła

Analityk New World Alternative Investment.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »