Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?
REKLAMA
REKLAMA
Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń
Nieprawidłowości w umowach o pracę mogą wynikać z różnych przyczyn, z których najczęstszymi są nieznajomość przepisów prawa pracy i omyłki pisarskie. Takie sytuacje mogą powodować określone konsekwencje finansowe dla pracodawcy. Mogą też pozostać bez wpływu na uprawnienia pracownika i będą co najwyżej wymagały modyfikacji w drodze aneksu do umowy albo tylko omówienia pomyłki w dokumencie umowy.
REKLAMA
Każda umowa o pracę musi określać jej strony, rodzaj, datę zawarcia oraz warunki pracy i płacy, obejmujące w szczególności: rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy (art. 29 Kodeksu pracy).
Błędy w umowie o pracę mogą się pojawić już w zakresie wyżej wskazanych jej elementów obligatoryjnych. Jeśli błędy dotyczą kwestii oczywistych i wynikają z omyłki pisarskiej, można je usunąć przez poprawienie zapisu w dokumencie.
Błąd dotyczący wysokości wynagrodzenia za pracę
Pomyłka dotycząca warunków pracy, a szczególnie uzgodnionego przez strony wynagrodzenia, może okazać się dla pracodawcy bardziej kosztowna. Co do zasady strony mogą swobodnie kształtować warunki umowy o pracę. Błąd dotyczący wynagrodzenia musi być wręcz oczywisty, aby z powołaniem się na niego można było wycofać się z obowiązku zapłaty pracownikowi kwoty wskazanej w umowie. Należy zaznaczyć, że drobne błędy wynikające z niewielkich pomyłek z reguły nie są tego rodzaju błędami, które dawałyby możliwość naprawienia ich za pomocą oświadczenia. Jednak w niektórych sytuacjach ten tryb prostowania błędów będzie właściwy.
REKLAMA
Aby uzyskać zatrudnienie, kandydat na pracownika świadomie wprowadził w błąd swojego przyszłego pracodawcę, przedstawiając mu kilka fałszywych zaświadczeń o posiadanych kwalifikacjach. Na tej podstawie pracodawca zawarł z kandydatem umowę o pracę na stanowisku specjalisty i zaoferował wynagrodzenie kilkukrotnie wyższe niż dla pracownika nieposiadającego takich kwalifikacji. Po kilku dniach okazało się, że pracownik nie ma żadnych predyspozycji do wykonywania pracy na stanowisku specjalisty. Pracownik przyznał się do oszustwa. Zawarcie umowy o pracę nastąpiło w wyniku podstępu, jakiego użył pracownik, aby dostać pracę na stanowisku dobrze wynagradzanym. Taka sytuacja umożliwia pracodawcy uchylenie się od skutków swojego oświadczenia woli. Podstawą jest w tym przypadku art. 86 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 300 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli błąd wywołała podstępnie druga strona, uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu może nastąpić także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy nie dotyczył treści czynności prawnej. Zatem w tych okolicznościach pracodawca może wycofać się z zawarcia całej umowy, a nie tylko części dotyczącej wynagrodzenia. Ponadto w tym przypadku pracownik może ponieść odpowiedzialność karną za fałszowanie dokumentów.
Jeśli pracodawca w wyniku omyłki wskaże w umowie o pracę wynagrodzenie pracownika, które nie będzie w sposób znaczący odbiegało od siatki płac w firmie, naprawienie tego błędu będzie bardzo trudne. Zwykle jedynym sposobem jest złożenie pracownikowi wypowiedzenia warunków płacy.
W niewielkiej spółce pracownicy zatrudnieni w dziale produkcyjnym zarabiają w granicach między 4000 zł a 5500 brutto. O wysokości pensji decydują różne czynniki, które podlegają ocenie pracodawcy. Prezes wynegocjował z jednym z pracowników wynagrodzenie w wysokości 4000 zł, a z drugim - 5500 zł. Pracownik kadr źle zrozumiał przekazaną mu informację dotyczącą zatrudnienia tych dwóch pracowników i pomylił ich pensje. Pierwszy, który miał zarabiać mniej, podpisał już umowę i rozpoczął świadczenie pracy, a drugi, podpisując umowę po tygodniu, od razu wychwycił błąd i poprosił o korektę kwoty 4000 zł na 5500 zł. Pracownik, któremu omyłkowo wpisano do umowy kwotę 5500 zł, nie zgadza się na żadne modyfikacje tego dokumentu. Jedynym wyjściem dla pracodawcy jest wypowiedzenie temu pracownikowi warunków umowy o pracę w zakresie wynagrodzenia.
(…)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat