REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie opis stanowiska pracy?

Magdalena Golińska
aplikant radcowski
Zakres obowiązków pracownika w umowie o pracę.
Zakres obowiązków pracownika w umowie o pracę.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opis stanowiska pracy to nic innego jak zakres obowiązków, które pracownik będzie zobowiązany wykonywać na swoim stanowisku pracy. W praktyce po stronie pracodawcy wiele trudności występuje w związku z określaniem tzw. zakresów czynności, które są powierzone pracownikowi do wykonywania w ramach spełniania jego obowiązków wynikających ze stosunku pracy.

Państwowa Inspekcja Pracy w trakcie kontroli żąda przedstawienia tzw. zakresów czynności, w związku z czym pracodawcy sporządzają takie zakresy, nie do końca zdając sobie sprawę z przypadków, w których taka konieczność zachodzi, z charakteru prawnego zakresów czynności oraz konsekwencji związanych ze sposobem ich ujęcia.

REKLAMA

Autopromocja

Porównaj: Dział kadr w przedsiębiorstwie

W trakcie kontroli dokonywanej przez Państwową Inspekcję Pracy powszechną praktyką jest żądanie okazania sporządzonych na piśmie zakresów czynności, co uzasadnia się najczęściej stanowiskiem, iż pracodawca powinien przed dopuszczeniem pracownika do pracy zapoznać go wcześniej z zakresem czynności powierzonych mu indywidualnie do wykonywania. Ze stanowiskiem takim można polemizować - nie ma bowiem w przepisach prawa pracy takiego wyraźnego obowiązku.

Polecamy serwis: Zatrudnianie

W przypadku sporządzania tzw. zakresów czynności trzeba pamiętać, że ich istotą jest jedynie doprecyzowanie obowiązków pracowniczych wynikających z treści umowy o pracę. Tak więc nie można w omawianym wyliczaniu czynności powierzonych pracownikowi do wykonywania wychodzić poza zakres obowiązków wynikający z ogólnych postanowień umowy o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązków wynikających z zatrudnienia pracownika jako księgowego, co zapisano bez uszczegółowienia w umowie o pracę, nie można następnie przez spisanie tzw. zakresu czynności rozszerzyć na sprzątanie biura.

Podsumowując - wyliczenie sporządzone w omawianym zakresie winno obejmować obowiązki zwyczajowo, bezpośrednio związane z danym stanowiskiem pracy. Tak więc z korzyścią dla pracodawcy i pracownika jest dookreślenie w tzw. zakresie czynności tych obowiązków związanych ze stanowiskami pracy, które nie są jasne i wyraźnie nie oddają specyfiki danej pracy - np. starszy asystent ds. handlowych, młodszy specjalista ds. jakości bądź inspektor ds. kontroli. W większości przypadków nie ma natomiast takiej potrzeby - np. w odniesieniu do stanowiska księgowego, portiera czy kierowcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności zostanie wydłużona. Będą nowe przepisy

19 lipca 2024 r. do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dzięki nowym przepisom zostanie wydłużona ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności niemal 400 tys. osób.

Dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe - sprawdź, czy Twoje jest odpowiednie

Przepisy bhp wymagają odpowiednio przygotowanych i dostosowanych stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Sprawdź, czy Twoje stanowisko pracy jest zgodne z przepisami!

Czy pracownik na zwolnieniu lekarskim może wyjechać na urlop

Podczas zwolnienia lekarskiego pracownikowi nie wolno wykonywać żadnej pracy zarobkowej. Ponadto nie może wykorzystywać zwolnienia w sposób niezgodny z jego celem. Czy to oznacza, że podczas choroby pracownik powinien zostać w domu i nie wolno mu wyjechać na urlop?

Wskaźnik waloryzacji na ustawowym minimum. W 2025 r. emerytury i renty wzrosną o 6,78 proc.

6,78 proc. - co najmniej o tyle wzrosną emerytury i renty w przyszłym roku. Rząd pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

REKLAMA

Czy 21 lipca to niedziela handlowa?

Czy przedostatnia niedziele lipca to niedziela handlowa? Czy sklepy będą otwarte? 

Składki tylko do ZUS czy do ZUS i OFE. Kończy się czas na podjęcie decyzji

Wkrótce „okno transferowe” pozwalające ubezpieczonym decydować, gdzie ma być przekazywana część ich składki emerytalnej, zostanie zamknięte. O tym, gdzie ma trafiać część składki, mogą decydować mężczyźni, którzy nie ukończyli 55 lat, i kobiety, które nie ukończyły 50 lat.

Wypłata z PPK bez podatku – wystarczy wybrać odpowiedni sposób wypłaty

Środki z PPK można wypłacić bez podatku. Bez względu na to, jaki wariant wypłaty oszczędności uczestnik PPK wybierze – zyski wypracowane przez 25% środków zgromadzonych na jego rachunku PPK będą zwolnione z podatku dochodowego. Rozłożenie wypłaty na co najmniej 120 miesięcznych rat zwalnia z podatku zyski wypracowane przez całość oszczędności. 

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności – projekt ustawy

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja przewiduje wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności maksymalnie o 6 miesięcy.

REKLAMA

Czy pracodawca może zmusić do 14-dniowego urlopu?

Według Kodeksu pracy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 lub 26 dni – w zależności od stażu pracy pracownika. Urlop może być podzielony na części, z których co najmniej jedna powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Czy 14-dniowy urlop jest obowiązkowy?

4 dni albo 35 godzin tygodnia pracy w Polsce do 2027 roku? Za granicą już testowali a efekty są pozytywne

W oczekiwaniu na zapowiadane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  skrócenie tygodniowego czasu pracy w Polsce, warto przyjrzeć się przykładom z innych państw. Dotąd w programach pilotażowych 4-dniowego tygodnia pracy zaobserwowano np. spadek rotacji zatrudnienia o 40 proc., polepszenie dobrostanu pracowników w 82 proc. firm oraz oszczędności dla pracodawców na poziomie niemal 2 mln zł w skali roku. Krótszy tydzień pracy najlepiej przyjął się na Islandii, gdzie 86 proc. pracowników korzysta z niego lub ma taką możliwość. Ale polscy pracodawcy nie są entuzjastami tego rozwiązania. Aż 51 proc. firm uważa, że w ich branży jest ono niemożliwe. Jeżeli nie uda się skrócić tygodnia pracy, to dobrą alternatywą dla 54 proc. Polaków mogłaby być częstsza praca zdalna lub hybrydowa. 

REKLAMA