W jakim czasie pracodawca musi wydać, a w jakim sprostować świadectwo pracy
REKLAMA
REKLAMA
7 dni na wydanie świadectwa pracy
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Co więcej wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawca. Tylko w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy, pracodawca nie ma obowiązku wydawania świadectwa pracy. Może to uczynić tylko na wniosek pracownika.
REKLAMA
Polecamy nowe artykuły:
Świadectwo pracy po przywróceniu do pracy
Czy trzeba skorygować świadectwo pracy z błędami ortograficznymi?
Nie zawsze udaje się wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu rozwiązania stosunku pracy. Co w takiej sytuacji? W przypadku, gdy wydanie świadectwa w dniu rozwiązania umowy o pracę nie jest możliwe, pracodawca ma obowiązek, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, przesyłać świadectwo pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej do odbioru za pośrednictwem poczty albo doręcza go w inny sposób. Doręczenie świadectwa pracy powinno nastąpić na adres pracownika podany w aktach osobowych.
Termin siedmiodniowy wydania świadectwa pracy liczy się w dniach kalendarzowych.
Co się dzieje, kiedy pracodawca nie wyda świadectwa pracy w terminie? W takiej sytuacji pracownik może po pierwsze domagać się wydania świadectwa pracy od pracodawcy nakazem sądu pracy. Po drugie pracownik może dochodzić od pracodawcy naprawienia wyrządzonej w związku z tym szkody. Odszkodowanie takiej sytuacji przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż sześć tygodni.
Odszkodowanie w razie niewydania świadectwa pracy
3 dni na sprostowanie świadectwa pracy
Pracownik może w ciągu 7 dni od dnia otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem o jego sprostowanie, jeśli w świadectwie znajdują się błędy. Pracodawca ma obowiązek w ciągu 7 dni zbadania wniosku oraz zawiadomienia pracownika na piśmie o podjętej przez siebie decyzji. W razie uznania przez pracodawcę, że w świadectwie pracy znajdują się błędy, pracodawca zamiast zawiadomienia o podjętej decyzji ma obowiązek niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy.
Czy pracownik może domagać się sprostowania świadectwa pracy, jeśli pracodawca nie uwzględnił jego wniosku? Tak. Pracownika w ciągu 7 dni ma prawo wystąpić do sądu pracy z pozwem o sprostowanie świadectwa pracy. Jeśli sąd uwzględni żądanie pracownika, pracodawca ma obowiązek wydać nowe świadectwo pracy niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od zgłoszenia przez pracownika takiego żądania.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 maja 1996 roku w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu wydania i prostowania (Dz. U. Nr 60, poz. 282 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat