REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek zatrudnienia na umowę o pracę przy zamówieniach publicznych

Obowiązek zatrudnienia na umowę o pracę przy zamówieniach publicznych
Obowiązek zatrudnienia na umowę o pracę przy zamówieniach publicznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Trwają dyskusje nad wprowadzeniem obowiązku zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych. Obecnie projekt ustawy znajduje się na etapie podkomisji.

O tym czy wprowadzić obowiązek zatrudniania na umowy o pracę przy zamówieniach publicznych, gdy spełnione są kryteria Kodeksu pracy, dyskutowała w środę specjalna sejmowa podkomisja. Za argumentowali związkowcy i przedstawiciele pracodawców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Propozycja taka znalazła się w przygotowanym przez resort rozwoju projekcie noweli Prawa zamówień publicznych, którym zajmuje się obecnie podkomisja Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Jak mówił posłom Marek Kowalski z Konfederacji Lewiatan, w nowelizacji z 2014 r. została wprowadzona fakultatywność zatrudniania na umowy o pracę, gdy charakter tej pracy tego wymaga, jednak "niestety życie pokazało, że ta fakultatywność jest omijana, nieprzestrzegana, dlatego że ta możliwość została wykorzystana w całym 2015 r. tylko w 6 proc."

Polecamy produkt: Jak należy płacić składki od umów zlecenia w 2016 r. (PDF)

REKLAMA

"Nie tylko związki zawodowe, ale także przedsiębiorcy z Rady Dialogu Społecznego: Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP i Rzemiosło stwierdziły, że żeby doprowadzić do wyrównania warunków konkurencyjnych na rynku i eliminacji tych przedsiębiorców, którzy w sposób nieuczciwy próbują rozwiązywać problemy związane z umową o pracę, zdecydowaliśmy się, że od tej fakultatywności trzeba przejść krok dalej" - dodał przedstawiciel Lewiatana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie Katarzyna Pietrzak z OPZZ przekonywała, że od wielu lat OPZZ i inne organizacje związkowe oraz organizacje pracodawców pracują nad "uzdrowieniem rynku pracy", a "uporządkowanie systemu prawa zamówień publicznych" służyłoby realizacji tego celu. Przypomniała także, że system zamówień publicznych jest narzędziem realizacji strategii Europa 2020, czyli powinien służyć m.in. promowaniu wzrostu gospodarczego sprzyjającego tzw. włączeniu społecznemu i zwalczaniu ubóstwa wśród pracujących.

"Komisja Europejska już dwukrotne zwróciła nam uwagę (...), abyśmy podjęli stosowne kroki jako państwo ograniczenia nadużywania umów cywilnoprawnych" - podkreśliła Pietrzak.

Innego zdania była przewodnicząca podkomisji posłanka PO Maria Janyska, która przekonywała, że obecne przepisy są wystarczające i należy dać im więcej czasu, by odniosły pozytywne skutki. Jak podkreślała, projekt powinien być jak najprostszy, by można go było szybko uchwalić, gdyż ustawa implementuje również do polskiego prawa dyrektywy unijne, które powinny były zostać wdrożone do 18 kwietnia tego roku.

Janyska miała też wątpliwości, czy takie przepisy nie stanowiłyby nadmiernej ingerencji w działalność przedsiębiorców. "Co z różną organizacją pracy przez wykonawców. Wykonawcy mogą w różny sposób organizować pracę" - mówiła.

Także Michał Rogalski z Izby Informatyki i Telekomunikacji wyraził obawy, że "ten przepis może przynieść więcej złego niż dobrego".

"Sugerowalibyśmy, żeby poczekać z jego wprowadzeniem, żeby dokładniej przemyśleć, z jaki sposób zapisać to, żeby ten cel osiągnąć, a przy okazji nie wylać dziecka z kąpielą" - mówił. Jak podkreślał, ustawodawca założył, że "największym marzeniem każdego człowieka jest umowa o pracę", podczas gdy duża grupa ludzi wcale nie chce pracować na umowy o pracę, gdyż wolą "inne formy związania z pracodawcą".

Polecamy serwis: Umowa o pracę

Jednak zdaniem wiceministra rozwoju Mariusza Haładyja uwagi te były nietrafione, gdyż to nie Prawo zamówień publicznych określa zasady zatrudniania pracowników, ale Kodeks Pracy.

"Jeżeli chodzi o kwestie organizacji pracy, to powiem lekko brutalnie, że pretensje trzeba mieć do Kodeksu pracy, a nie naszego projektu, bo to Kodeks przesądza, kiedy mamy do czynienia ze stosunkiem pracy, a kiedy nie" - zauważył.

Haładyj wyraził też przekonanie, że dyskusja nad obowiązkiem zatrudniania na umowę o pracę nie przedłuża dodatkowo prac nad projektem, nie ma więc powodu, by z tego powodu z nich rezygnować.

Podkomisja nie podjęła jeszcze żadnej decyzji odnośnie tego przepisu, choć - jak podkreśliła Janyska - na pewno będą do niego zgłaszane poprawki poselskie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA