REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej funduszy na szkolnictwo zawodowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Szkolnictwo zawodowe oprócz budżetowych funduszy marszałków województwa dostanie pieniądze także od MEN. Ministerstwo podkreśla, że w tym roku szkolnym wzrosła ilość gimnazjalistów, którzy zdecydowali się na kształcenie zawodowe, a nie ogólnokształcące.

Kluzik-Rostkowska informuje, że będzie ponad miliard euro na szkolnictwo zawodowe.

REKLAMA

W nowym rozdaniu funduszy unijnych na lata 20014-20 z budżetu marszałków województwa na szkolnictwo zawodowe będzie ponad 900 mln euro, a MEN dołoży jeszcze 124 mln euro - poinformowała w poniedziałek minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.

Liczę, że wykorzystamy tę szansę i rozsądnie wydamy te pieniądze - powiedziała szefowa resortu edukacji w Bolesławcu (Dolnośląskie), gdzie m.in. wzięła udział w powołaniu zawodowego klastra edukacyjnego.

Kluzik-Rostkowska poinformowała podczas konferencji „Mądrzej. Czyli jak uczyć i szkolić dla gospodarki”, że w nowym rozdaniu funduszy unijnych na lata 20014-20 z budżetu marszałków województwa będzie na szkolnictwo zawodowe ponad 900 mln euro, a MEN dołoży jeszcze 124 mln euro.

Potrzeba poprawy systemu kształcenia zawodowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Pieniądze od marszałków są dedykowane na praktyki zawodowe i liczę, że uda się zorganizować praktyki zawodowe u pracodawców. Tylko bowiem w takich realnych warunkach można skutecznie nauczyć zawodu” - mówiła Kluzik-Rostkowska.

Jak dodała, za każdego praktykanta rocznie resort będzie płacił pracodawcy 5 tys. zł. „Dla uczniów to sytuacja bardzo korzystna, ponieważ pozwala znaleźć pracę w miejscu praktyki po zakończeniu edukacji” - oceniła minister.

Jak podkreśliła, na zmieniającym się rynku pracy „MEN nie zostawi nauczycieli” i ma pieniądze na ich przekwalifikowanie.

„Będziemy potrzebowali nowych zawodów. Przedefiniowania wymagają też te, które już mamy. Ministerstwo ma pieniądze i jest w stanie szybko przygotować podstawę programową. Bardzo nam jednak zależy, by to pracodawcy byli współautorami i recenzentami tych podstaw, bo oni wiedza najlepiej, czego i jak trzeba uczyć” - powiedziała Kluzik-Rostkowska.

Zadaj pytanie na FORUM

Szefowa resortu edukacji przypomniała, że rok szkolny 2014/15 został ogłoszony „Rokiem szkoły zawodowców” i najnowsze statystyki świadczą, że więcej gimnazjalistów wybiera kształcenie zawodowe.

„Coś drgnęło, skoro w poprzednim roku licea ogólnokształcące wybrało 51 proc. gimnazjalistów, a w tym roku już tylko 45 proc. Na technika zdecydowało się 37 proc. - o trzy procent więcej – a na szkołę zawodową 17 proc.” - dodała szefowa MEN.

REKLAMA

Wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik podkreśliła, że najważniejsze jest porozumienie i zaufanie pomiędzy pracodawcami, szkołami i innymi uczestnikami klastra. „Obiektywnie firmy potrzebują lepiej dopasowanych pracowników. A młodzi ludzie oczekują, że będą traktowani jako pełnoprawni pracownicy” - dodała Antoniszyn-Klik.

Jak podkreśliła, firmy we wszystkich specjalnych strefach ekonomicznych w kraju zadeklarowały 4,5 tys. miejsc dla praktykantów. „Dolnośląskie strefy jako pierwsze powołały klastry, ale chcemy, by powstały one jak najszybciej we wszystkich regionach kraju” - zadeklarowała Antoniszyn-Klik.

Wiceminister podkreśliła, że to przede wszystkim na strefach spoczywa zadanie odpowiedniego przygotowania oferty dotyczącej kształcenia. „Trudno przewidzieć, jakie zawody będą potrzebne za trzy lata. W urzędzie pracy tego się nie dowiemy. To ludzie ze strefy muszą wysondować” - mówiła.

Klaster Edukacyjny „Invest in Edu” powołany został w poniedziałek w ramach w Wałbrzyskiej Specjalnej Stefy Ekonomicznej „Invest Park” przez 46 podmiotów. Są wśród nich firmy, starostwa powiatowe oraz szkoły zawodowe, w większości z Dolnego Śląska. Jego głównym założeniem jest dostosowanie kształcenia do potrzeb przedsiębiorców. Klaster promować ma również szkolnictwo zawodowe, ułatwić prognozowanie zapotrzebowania na konkretne umiejętności oraz zwiększyć dostępność praktyk i staży. Celem nadrzędnym jest stworzenie systemu dualnego, w którym zajęcia teoretyczne odbywają się w szkołach, natomiast praktyka, w konkretnych zakładach pracy.

Marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski zadeklarował ze swego budżetu 100 mln zł na szkolnictwo zawodowe w regionie.

List intencyjny o utworzeniu klastra sygnowały również: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Skarbu Państwa.

Gwarancje dla młodzieży- rezultaty

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt: Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji. Startuje konkurs

Startuje konkurs „Bezpieczna Uczelnia” - wspólna odpowiedzialność za budowę kampusów wolnych od mobbingu. Projekt „Uczelnia – przestrzeń bezpieczna od mobbingu i dyskryminacji – działania na rzecz wspierania polityki antymobbingowej i działań niepożądanych na polskich uczelniach” ma na celu uzyskanie diagnozy w jaki sposób uczelnie wyższe w Polsce radzą sobie z problemem mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy i nauki. Zadanie finansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i realizowane pod Patronatem Honorowym Głównego Inspektora Pracy oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Czy rodzic dziecka z niepełnosprawnością ma prawo do dłuższego urlopu?

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka nie uprawnia rodzica do dłuższego urlopu wypoczynkowego. Z informacji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż w najbliższym czasie przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.

Praca sezonowa za granicą: czy nadal się opłaca?

Tylko 11% polskich pracowników wyjechało w 2025 r. do pracy sezonowej za granicę. Największym motywatorem wyjazdu jest wyższe wynagrodzenie niż otrzymywane w Polsce. Czy jednak taka praca wciąż się opłaca?

Większość profesjonalistów bez podwyżek w 2025 r. Słabe prognozy do końca roku [Raport]

Aż 57% profesjonalistów nie otrzymało podwyżki w 2025 r. i nie spodziewa się wyższego wynagrodzenia do końca tego roku. Przekłada się to na satysfakcję z pracy i zaangażowanie pracowników. Raport bije na alarm.

REKLAMA

Formy zatrudnienia oraz podstawowe prawa i obowiązki [umowa o pracę, zlecenie, dzieło]

Zatrudnienie w Polsce opiera się na dwóch odmiennych fundamentach prawnych – prawa pracy i prawa cywilnego. Wybór formy umowy determinuje zakres uprawnień, obowiązków oraz stopień ochrony pracownika. Zrozumienie różnic między umową o pracę a umowami cywilnoprawnymi pozwala być świadomym swoich praw oraz dawać poczucie bezpieczeństwa, zarówno zawodowego jak i finansowego.

4 najczęstsze błędy pracodawców przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku. Kary od 3 do nawet 50 tys. zł

Drobny błąd może oznaczać dziesiątki tysięcy złotych kary. Jakie są 4 najczęstsze błędy przy zatrudnianiu cudzoziemców w 2025 roku? Grozi za nie kara od 3 do nawet 50 tys. zł. Co zmieniła ustawa, która weszła w życie 1 czerwca 2025 roku?

Praca w Niemczech. Czy coraz mniej atrakcyjna? To zależy dla jakich grup zawodowych

Niemcy stopniowo tracą na atrakcyjności nie tylko dla sezonowych i niewykwalifikowanych pracowników, ale również wysoko wykwalifikowanych specjalistów z Europy Środkowo-Wschodniej. A tych na rynku brakuje. W 2025 roku całkowita liczba otwartych wakatów w Niemczech wzrosła. Według prognoz Federalnej Agencji Pracy, do końca 2025 liczba wolnych miejsc pracy osiągnie około 625 000, a do 2027 roku może przekroczyć 695 000. To sygnał realnego niedoboru siły roboczej na niemieckim rynku.

Pracownicy z Filipin – na co zwrócić uwagę? Praktyczny poradnik dla pracodawców

Coraz więcej firm w Polsce zatrudnia pracowników z Azji, w tym z Filipin. Zjawisko to przybiera na sile. Co warto wiedzieć o pracy z Filipińczykami? Poradnik zawiera informacje dotyczące podejścia do obowiązków, relacji w zespole, aż przez skuteczne działania adaptacyjne i formalności związane z legalizacją zatrudnienia.

REKLAMA

Powrót wysokiej inflacji i nieuczciwi klienci: tego obecnie najbardziej obawiają się przedsiębiorcy. RAPORT: Bieżące lęki i obawy przedsiębiorców 2025

Choć w ostatnich miesiącach spadła inflacja, obecnie obawia się jej aż 39,4% liderów biznesu. To najczęściej wskazywany lęk z listy 29 wymienionych w raporcie autorstwa UCE RESEARCH i platformy ePsycholodzy.pl. Szczegóły poniżej.

Ile mam pieniędzy w ZUS? Jak sprawdzić?

Ile mam pieniędzy w ZUS? Można to sprawdzić na PUE ZUS. Zakład nie wysyła już listownie IOSKU czyli Informacji o stanie konta ubezpieczonego. NA PUE ZUS należy wejść w panel Ubezpieczonego. Co dalej?

REKLAMA