REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AI nie zastąpi empatii. Joanna Sidor: Przyszłość pracy to człowiek, nie algorytm

ai, człowiek, rekrutacja, praca
AI nie zastąpi empatii. Joanna Sidor: Przyszłość pracy to człowiek, nie algorytm
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja na zawsze zmieniła sposób pracy, ale nie zastąpi relacji międzyludzkich. W nowoczesnych organizacjach kluczowe znaczenie mają kompetencje miękkie – empatia, zdolności komunikacyjne i myślenie strategiczne. Liderzy HR coraz częściej poszukują talentów, które łączą biegłość technologiczną z umiejętnością budowania zaufania. Również kandydaci do pracy coraz częściej pytają o takie kwestie jak kultura organizacyjna, styl komunikacji w firmie i przestrzeń na rozwój.

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza do polskich firm, a jej znajomość pośród kandydatów jest kluczowa – według analiz już co najmniej 72 proc. organizacji w Polsce oficjalnie wdrożyło rozwiązania AI, a 53 proc. pracowników i pracowniczek korzysta z nich regularnie w celach zawodowych. Zdaniem Polaków sztuczna inteligencja w pracy pomaga zwiększyć efektywność (64 proc. odpowiedzi), ułatwia wymyślanie pomysłów oraz innowacyjność (56 proc.), pozytywnie wpływa na jakość pracy i podejmowanie decyzji (54 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Większość wymaganych obecnie umiejętności to kompetencje przyszłości

W świecie, w którym technologia sztucznej inteligencji rozwija się błyskawicznie, pytanie o kompetencje przyszłości staje się strategiczne. Jako osoba odpowiedzialna za rekrutację w firmie, która intensywnie inwestuje w nowoczesne rozwiązania technologiczne i poszukuje nowych talentów na rynku pracy, na co dzień obserwuję, jak zmieniają się oczekiwania wobec kandydatów i jak coraz trudniej jest je jednoznacznie zdefiniować – są płynne, interdyscyplinarne, często zależne od kontekstu konkretnego projektu. Mówimy o tzw. kompetencjach przyszłości, ale w praktyce większość wymaganych obecnie cech i umiejętności mieści się w tej kategorii. Podczas moich ostatnich rekrutacji oczekiwania wobec idealnego kandydata przypominały te wobec osoby, z którą chętnie poszłabym na randkę: błyskotliwy, z charyzmą, dowcipem… Ale też z zacięciem sprzedażowym i biegłością technologiczną, potrafiący nie tylko analizować dane, ale też przekładać je na język korzyści dla klienta. To, co dziś buduje wartość zawodową, to mix kompetencji: technologicznych, komunikacyjnych, analitycznych i społecznych. Osoby, które potrafią eksperymentować, testować pomysły i weryfikować najbardziej nieprawdopodobne rozwiązania, ale też potrafią myśleć strategicznie, rozumieją potrzeby klienta i zespołu, są najbardziej pożądane na nowoczesnym rynku pracy. Jednocześnie taki profil nie jest częsty, należy więc uzbroić się w cierpliwość. Znalezienie odpowiedniej osoby to inwestycja, która po czasie przynosi efekty.

Polecamy Kalendarz 2026 oraz Wideoszkolenie: Procedura korzystania z AI i inne obowiązki pracodawców 2025

Konieczna jest równowaga między korzystaniem z inteligencji sztucznej i własnej

Według wspomnianego już badania 81 proc. Polaków odczuwa niepokój związany z potencjalną utratą zatrudnienia z powodu sztucznej inteligencji. Tymczasem AI w pracy nie powinna być postrzegana jako zagrożenie, ale jako narzędzie, dzięki któremu zyskujemy czas na to, co najważniejsze: koncepcję, strategię i budowanie relacji. Sztuczna inteligencja potrafi naśladować wskazany styl pisania, moderować ton wypowiedzi, przygotowywać notatki ze spotkań, analizować dane czy zaproponować ciekawy layout do prezentacji, ale nie odczyta ironii, nie rozumie kontekstu kulturowego, nie pocieszy w sytuacji kryzysu czy spadku formy ani nie wykaże się tzw. zdrowym rozsądkiem. Nie zastąpi też rozmowy przy kawie, wspólnego śmiechu czy intuicyjnego wyczucia nastroju zespołu. Zachowanie równowagi między korzystaniem z inteligencji sztucznej i własnej jest konieczne, by pozostać autentycznym, konkurencyjnym i atrakcyjnym zawodowo.

REKLAMA

Czas uwolniony dzięki automatyzacji pracy warto więc przeznaczyć na działania, które wzmacniają kreatywność i dodają energii: rozmowy z kolegami, szukanie inspiracji w książkach i filmach, udział w wydarzeniach branżowych. Eliminacja powtarzalnych zadań zwiększa motywację do działania i pozwala skupić się na tym, co naprawdę ważne – strategii, innowacji, współpracy. Sztuczna inteligencja nie ma odbierać pracy, ale ją przekształcać – nadal to człowiek nadaje sens, kontekst i emocje. Przyszłością pracy nie jest więc opozycja „człowiek vs sztuczna inteligencja”, ale model „człowiek + sztuczna inteligencja”. Wiele firm to rozumie – już w ubiegłym roku według raportu EY liderzy i liderki za kluczowe wskazywali kompetencje interpersonalne, adaptacyjne i technologiczne, a sztucznej inteligencji wolą powierzać przede wszystkim zadania czasochłonne, powtarzalne i nie związane z relacjami międzyludzkimi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strategiczną kompetencją staje się empatia – zdolność do rozumienia emocji, potrzeb i motywacji innych, umiejętność budowania dobrej i szczerej relacji z drugim człowiekiem. Szczególnie działy HR muszą rozumieć to wyraźnie. Choć sami korzystamy z wielu rozwiązań sztucznej inteligencji, to właśnie rozmowa, uważność i zrozumienie są tym, co buduje zaufanie i zaangażowanie. Również kandydaci i kandydatki do pracy coraz częściej pytają nie tylko o zakres obowiązków, ale też o kulturę organizacyjną, styl komunikacji, przestrzeń na eksperymentowanie i rozwój. Równie istotną kwestią staje się też innowacyjność organizacji, rozumiana właśnie jako chęć do korzystania z narzędzi oraz myślenie w duchu continuous improvement. Zarówno pracodawcom jak i pracownikom oraz pracowniczkom chodzi o zgranie w tym duecie, czyli wracamy do definicji randki – ma być tak, by chciało się pójść na kolejną i by przyszłość była kolorowa.

Joanna Sidor Head of HR Enyo Agency member of the By The People Group

Źródło zewnętrzne

Joanna Sidor, Head of HR, ekspertka By The People Group, marketingowego powerhouse’u zrzeszającego profesjonalistów, strategów i wizjonerów tworzących nową jakość komunikacji

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Pracownicy 55 plus i 60 plus triumfują po przełomowej uchwale Sądu Najwyższego: to prawo daje im niezwykłą ochronę. Koniec z rozbieżnościami w interpretacji ochrony przedemerytalnej

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego wydał 30.09.2025 r. uchwałę definitywnie rozstrzygającą dotychczas niejednolicie interpretowane przepisy dotyczące ochrony przedemerytalnej przed utratą zatrudnienia. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nią pracownicy, którzy przekroczyli 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni) – orzeczenie to rozstrzyga bowiem kwestię, czy zakaz wypowiedzenia umowy o pracę chroni również ich.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA