REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi pracodawcy za niewykonanie poleceń inspektora pracy

Sebastian Kowalski

REKLAMA

Ustawodawca nie przewidział dla pracodawcy sankcji za niewykonanie wystąpienia inspektora pracy. Jednak pracodawca musi pamiętać, że raz niewykonane polecenie inspektora pracy może być powodem surowszego potraktowania podczas następnej kontroli.

Wystąpienie państwowego inspektora pracy to jedna z form reakcji na naruszenie przez pracodawcę przepisów prawa pracy stwierdzone w czasie kontroli. Doświadczenie wskazuje, że instytucja ta jest często używana w praktyce. Według danych zawartych w sprawozdaniach Głównego Inspektora Pracy w 2008 r. inspektorzy pracy skierowali do pracodawców 53,6 tys. wystąpień, w których zawarli 304,7 tys. wniosków o usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. W 2009 r. wystąpień było już ponad 57 tys. i zawierały 328,3 tys. wniosków. Zaletą wystąpień jest wysoka skuteczność tego środka.

Autopromocja

Przesłanki i treść wystąpienia

W przypadku lżejszych naruszeń przepisów prawa pracy inspektor pracy po zakończeniu kontroli kieruje wystąpienie do kontrolowanego lub podmiotu sprawującego nad nim nadzór. Ustawodawca nie wskazał, w jakich konkretnie przypadkach inspektor pracy może kierować do kontrolowanego wystąpienie. Zastrzegł jednak, że nie może tego uczynić wówczas, gdy inspektor jest uprawniony do wydania nakazów, o których mowa w art. 11 pkt 1–7 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (zwana dalej ustawą o PIP), np. nakazu wstrzymania wykonywania pracy w miejscu, w którym stan warunków pracy stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi. A zatem jeżeli w trakcie kontroli inspektor stwierdzi inne naruszenie przepisów prawa pracy niż kwalifikujące się na wydanie nakazu, może poprzestać na skierowaniu wystąpienia o usunięcie stwierdzonych naruszeń.

Ile razy w roku PIP może kontrolować zakład pracy >>

W wystąpieniu inspektor pracy wskazuje, jakie konkretnie naruszenia zostały stwierdzone w czasie kontroli, oraz wnosi o ich usunięcie. Może również wnosić o wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób winnych.

Choć ustawa tego nie wymaga, to jednak – zgodnie z zarządzeniem Generalnego Inspektora Pracy nr 16/07 z 22 listopada 2007 r. – wystąpienie zawiera także uzasadnienie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sytuacja pracodawcy po wystąpieniu

Wystąpienia nie są decyzjami administracyjnymi, a to oznacza, że nie przysługuje od nich środek zaskarżenia (postanowienie WSA w Warszawie z 24 lipca 2008 r., II SA/Wa 631/08).

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że wystąpienie inspektora pracy nie powoduje żadnego obowiązku po stronie pracodawcy ani też nie stwarza żadnego uprawnienia po stronie pracownika. Nie ma ono charakteru władczego i pracodawca nie musi się temu wystąpieniu podporządkować. Jego obowiązkiem jest wyłącznie zawiadomienie inspektora pracy w terminie określonym w wystąpieniu o terminie i sposobie wykonania ujętych w wystąpieniu wniosków (postanowienie z 23 października 2008 r., I OSK 1029/08). Termin wskazany w wystąpieniu, w którym należy zawiadomić odpowiedni organ inspekcji pracy o realizacji wystąpienia, nie może być dłuższy niż 30 dni.


Wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób winnych może mieć różny przebieg – od zastosowania kary porządkowej po rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Powinno ono być adekwatne do naruszenia obowiązków przez daną osobę, a przede wszystkim musi mieć umocowanie w przepisach prawa pracy. Wystąpienie pokontrolne inspektora pracy nie jest bowiem samo w sobie podstawą do stosowania wobec podwładnych jakichkolwiek sankcji.

Przykład

Pracownik Andrzej T. był członkiem zarządu organizacji związkowej i jednocześnie organizował pracę na budowie prowadzonej przez spółkę (pracodawcę). Okazało się, że lżejsze prace powierzał podwładnym będącym członkami tej samej organizacji związkowej, a cięższe – pozostałym podwładnym zatrudnionym na tych samych stanowiskach. W wystąpieniu inspektor pracy wskazał, że bezzwłocznie należy zaniechać tej praktyki oraz wyciągnąć odpowiednie konsekwencje wobec pracownika winnego naruszania prawa pracowników do równego traktowania w zatrudnieniu. Kontrolowana spółka rozwiązała z Andrzejem T. umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, wskazując, że podstawą tej decyzji jest wystąpienie inspektora pracy. Sąd w postępowaniu o przywrócenie do pracy uwzględnił żądanie Andrzeja T. Stwierdził, że rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia było niedopuszczalne już tylko z uwagi na brak uzyskania zgody organizacji związkowej na rozwiązanie umowy z tym pracownikiem.

Czy wnioskować o wystąpienie

Gdy w toku kontroli pracodawca dowie się o tym, że w jego zakładzie pracy stwierdzono naruszenia prawa pracy, może zasugerować inspektorowi pracy możliwość poprzestania na skierowaniu do niego wystąpienia. Wprawdzie przepisy ustawy o PIP nie przewidują możliwości złożenia takiego wniosku, ale też tego nie zabraniają. Taka prośba może mieć miejsce oczywiście tylko w sytuacji, gdy ujawnionych nieprawidłowości nie można usunąć natychmiast.

Kto ponosi odpowiedzialność za wykroczenia - pracownik służby bhp czy pracodawca >>

Za takimi rozwiązaniami przemawia to, że inspektor pracy powinien kierować wystąpienia tam, gdzie ich szybkie wykonanie jest realne. Natomiast zwrócenie się pracodawcy do inspektora z prośbą o poprzestaniu na skierowaniu wystąpienia niewątpliwie przekonuje o chęci i zamiarze jak najszybszego usunięcia stwierdzonych naruszeń prawa.

Poprzestanie na wystąpieniu może uchronić pracodawcę lub osoby go reprezentujące np. od nałożenia na nich grzywny w formie mandatu. Jeżeli pracodawca przyzna się do naruszenia przepisów prawa pracy i zadeklaruje ich szybkie usunięcie, może to być ważnym argumentem za tym, aby inspektor nie zastosował lub zmniejszył inne sankcje nałożone w wyniku kontroli.


Skutki niewykonania wystąpienia

W ustawie o PIP nie określono żadnych negatywnych skutków dla kontrolowanego lub organu go nadzorującego w razie niewykonania przez pracodawcę wystąpienia inspektora pracy. Sam upływ czasu, przewidziany na zawiadomienie inspekcji pracy o sposobie i terminie zrealizowania wystąpienia, nie powoduje powstania po stronie pracodawcy konkretnych konsekwencji.

To, że pracodawca nie naraża się na jakąkolwiek sankcję administracyjną lub karną z ww. powodu, może skutkować tym, że podczas kolejnej kontroli i ujawnienia naruszeń prawa pracy pracodawca może być już surowiej potraktowany przez kontrolującego.

Kontrola PIP i urzędu skarbowego w jednym czasie >>

Ponadto warto podporządkować się wystąpieniu, gdyż inspektorzy pracy zawsze sprawdzają, w jaki sposób zrealizowano wystąpienia organów PIP. Natomiast informacje o realizacji uprzednich decyzji i wystąpień organów PIP oraz wniosków, zaleceń i decyzji innych organów kontroli i nadzoru nad warunkami pracy są umieszczane w protokole pokontrolnym (art. 31 ust. 2 pkt 6 ustawy o PIP).

Podstawa prawna:

Orzecznictwo:

  • postanowienie WSA w Warszawie z 24 lipca 2008 r. (II SA/Wa 631/08, niepubl.),
  • postanowienie NSA w Warszawie z 23 października 2008 r. (I OSK 1029/08, niepubl.).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA