REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Maksymalny okres trwania umowy na czas określony

Beata Superson-Polowiec

REKLAMA

Jeżeli do umów o pracę na czas określony trwających w dniu 1 stycznia 2012 r. stosuje się art. 251 k.p., należy uznać, że umowa zawarta w czasie obowiązywania tzw. ustawy antykryzysowej i trwająca po zakończeniu jej obowiązywania jest wliczana do sekwencji umów wynikającej z art. 251 k.p.

W art. 13 ustawy z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (zwanej dalej ustawą) wprowadzono ograniczenia w zatrudnianiu pracowników na podstawie umów o pracę na czas określony. Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy nie może przekraczać 24 miesięcy. Przy czym za kolejną umowę na czas określony uważa się umowę zawartą przed upływem 3 miesięcy od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy zawartej na czas określony. W związku z tym umowa na czas określony nie może być zawarta na okres dłuższy niż 24 miesiące.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto jeżeli po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony między tymi samymi stronami zostanie zawarta kolejna umowa na czas określony, to łączny okres zatrudnienia na podstawie tych umów nie może przekraczać 24 miesięcy.

WAŻNE!

Ustawą antykryzysową wprowadzono do polskiego porządku prawnego maksymalny ogólny czas trwania zatrudnienia terminowego.

REKLAMA

Okres zatrudnienia terminowego

Istotne znaczenie dla stosowania nowej regulacji prawnej w zakresie ograniczenia zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony ma sposób obliczania maksymalnego ogólnego czasu trwania zatrudnienia terminowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w rozliczaniu czasu pracy >>

Stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie określono – w dniu zawarcia umowy (art. 26 k.p.). Natomiast data rozwiązania umowy o pracę na czas określony stanowi jej termin końcowy. Do obliczania tych terminów odpowiednie zastosowanie znajdują – na podstawie art. 300 k.p. – przepisy Kodeksu cywilnego. W związku z tym termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca. Takie obliczanie terminu będzie miało zastosowanie jedynie do umowy na czas określony, która ma charakter ciągły, tzn. gdy została zawarta „z góry” na okres 24 miesięcy.

W przypadku gdy będziemy mieli do czynienia z zawarciem kilku kolejnych umów o pracę na czas określony między tymi samymi stronami, wówczas zastosowanie znajduje art. 114 k.c.


Kiedy stosować art. 251 k.p.

Należy zauważyć, że łączny okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony dotyczy jedynie umów między tymi samymi stronami, tj. tego samego pracownika i tego samego pracodawcy. W przypadku gdy przy zawieraniu kolejnej umowy o pracę na czas określony nastąpi zmiana stron tej umowy, okres 24 miesięcy jest naliczany od początku.

W art. 34 i 35 ustawy uregulowano problematykę intertemporalną zawierania umów o pracę na czas określony. Ograniczenia w zatrudnianiu pracownika na podstawie umów o pracę na czas określony obowiązują do 31 grudnia 2011 r. Dlatego do umów o pracę zawartych na czas określony i trwających w dniu 1 stycznia 2012 r. stosuje się art. 251 k.p. W związku z tym, jeżeli strony dwukrotnie zawarły umowy o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, a przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca, zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony (tj. trzeciej) jest równoznaczne w skutkach z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony. Skoro do umów o pracę zawartych na czas określony trwających w dniu 1 stycznia 2012 r. stosuje się art. 251 k.p. (art. 34 ust. 2 ustawy), należy uznać, że umowa zawarta w czasie obowiązywania ustawy, która trwa 1 stycznia 2012 r., jest wliczana do sekwencji umów wynikającej z art. 251 k.p. Nie są natomiast wliczane do tej sekwencji umowy, które rozwiązały się w trakcie obowiązywania ustawy, a także te zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy, których termin rozwiązania przypada po 31 grudnia 2011 r.

Jak zmienić umowę o pracę zawartą na czas określony na umowę o pracę na czas nieokreślony >>

Kolejne zagadnienia zawarte są w art. 35 ust. 1 ustawy stanowiącym, że do umów o pracę zawartych na czas określony trwających w dniu wejścia w życie ustawy antykryzysowej nie stosuje się art. 251 k.p. Do tych umów ma zastosowanie art. 13 ustawy, który wprowadza maksymalny ogólny okres trwania zatrudnienia terminowego (24 miesiące). W związku z tym powstaje pytanie, jak obliczyć te 24 miesiące i czy do całego zatrudnienia należy wliczyć okres pracy na podstawie umowy o pracę na czas określony, który biegł przed dniem wejścia w życie ustawy.

Obecnie dominujące są dwa poglądy. Pierwszy z nich zakłada, że w tym przypadku znajduje zastosowanie ogólna zasada prawa lex severior retro non agit, a więc, że nie powinno wliczać się okresu zatrudnienia przed dniem wejścia w życie ustawy. Natomiast według drugiego – należy czas ten zaliczać. Więcej zwolenników ma jednak pierwszy pogląd, który mówi o wliczaniu do okresu zatrudnienia jedynie czasu po dniu wejścia w życie ustawy antykryzysowej (tj. po 22 sierpnia 2009 r.).


Umowy trwające po 1 stycznia 2012 r.

Jeżeli termin rozwiązania umowy o pracę na czas określony, zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy antykryzysowej, przypada po 31 grudnia 2011 r., umowa rozwiązuje się z upływem czasu, na który została zawarta (art. 35 ust. 3 ustawy). W związku z tym przepisem budzi wątpliwość art. 34 ust. 2 ustawy. Mówi on bowiem o tym, że do umów o pracę zawartych na czas określony trwających w dniu 1 stycznia 2012 r. stosuje się art. 251 k.p.

Umowy na czas określony >>

Dyskusyjny jest więc przypadek, w którym umowa zawarta przed dniem wejścia w życie ustawy była trzecią umową na czas określony. Powstaje pytanie, czy w związku z tym jest ona w rzeczywistości zgodnie z art. 251 k.p. umową na czas nieokreślony, czy raczej jest wliczana jako pierwsza umowa na czas określony do sekwencji wynikającej z tego przepisu.

Sąd Najwyższy stoi na stanowisku, że data zawarcia trzeciej kolejnej umowy o pracę na czas określony stanowi datę zatrudnienia na czas nieokreślony (wyrok SN z 10 października 2002 r., I PKN 546/2001). Na podstawie dotychczasowej wykładni przepisów prawa pracy należy wywnioskować, że w przypadku gdy umowa została zawarta przed dniem wejścia w życie ustawy antykryzysowej i jednocześnie jest trzecią umową na czas określony, to powinna być uznana za umowę na czas nieokreślony.

Podstawa prawna:

  • wyrok Sądu Najwyższego z 10 października 2002 r. (I PKN 546/01, OSNP 2004/10/169).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA