Pracownik odpowiada tylko za rzeczywistą szkodę (art. 115)
REKLAMA
REKLAMA
Pracownik ponosi odpowiedzialność za rzeczywistą szkodę. Czyli tylko za straty poniesione przez pracodawcę za normalne następstwa działania lub zaniechania. Dokładnie pojęcie rzeczywistej straty nie zostało jednoznacznie zdefiniowane przez przepisy prawa pracy. Przyjmuje się, że rzeczywista szkoda oznacza uszczerbek poniesiony przez pracodawcę w mieniu, które do niego należało przed wyrządzeniem szkody.
REKLAMA
Zobacz: Kiedy pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną pracodawcy? (art. 114)
Szkoda to uszczerbek w składnikach majątkowych pracodawcy. Przejawia się w różnicy między aktualnym stanem majątkowym pracodawcy a tym, jaki posiadałby, gdyby nie doszło do wyrządzenia szkody.
Odszkodowanie za szkodę wyrządzoną przez pracownika ustala się w wysokości poniesionej przez pracodawcę szkody. W przepisach kodeksu pracy wprowadzono górną granicę wysokości odszkodowania. Jest nią kwota trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu jej wyrządzenia. W przypadku, jeśli strata jest mniejsza niż trzymiesięczne wynagrodzenie pracownika, jej wysokość decyduje o rozmiarze odpowiedzialności pracownika. Natomiast, jeżeli szkoda przewyższa górną granicę, pracownik zapłaci wynagrodzenie w wysokości trzymiesięcznej pensji.
Zobacz serwis: Zatrudnienie
Podstawa prawna: Art. 115 Kodeksu pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat