Jazdy lokalne pracowników stowarzyszenia
REKLAMA
REKLAMA
Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zostało określone miejsce pracy pracowników wykonujących jazdy lokalne.
REKLAMA
Jazdy lokalne to wyjazdy pracowników w granicach miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy. Definicja ta nie została nigdzie określona przepisami, wynika natomiast z definicji podróży służbowych. Podróżą służbową jest zlecony pracownikowi wyjazd poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałe miejsce pracy tego pracownika (art. 775 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; dalej: k.p.). Skoro wyjazd poza miejsce pracy pracownika będzie podróżą służbową, to wyjazdy w granicach jego miejsca pracy będą jazdami lokalnymi. O tym, czy dany pracownik będzie wykonywał jazdy lokalne, czy jego wyjazd będzie już podróżą służbową, decyduje zatem, w jaki sposób zostało określone jego miejsce pracy.
Zobacz także: Jak obniżyć dietę krajowa o zapewnione wyżywienie
Określenie miejsca pracy powinno wskazywać na jakiś stały, określony punkt, który może zostać zlokalizowany. Może to być np. siedziba stowarzyszenia czy miejscowość, na terenie której wykonywana jest praca. Jako miejsce pracy można również określić miejsce, w którym pracownik otrzymuje przydział zadań roboczych. Przez miejsce pracy należy rozumieć bądź stały punkt w znaczeniu geograficznym, bądź pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić dopełnienie świadczenia pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 1 kwietnia 1985 r., sygn. akt I PR 19/85, OSP 1986/3/46).
Przykład
Stowarzyszenie ma swoją siedzibę w Warszawie. Pracownik stowarzyszenia jako miejsce pracy ma w umowie zapisane miasto Warszawa. Czy wyjazd do podwarszawskiego Konstancina będzie jazdą lokalną tego pracownika?
Nie, zlecony wyjazd w celach służbowych do Konstancina (mimo że to w zasadzie aglomeracja Warszawy) będzie podróżą służbową tego pracownika. Miejscem pracy pracownika jest teren miasta Warszawa. Jazdy lokalne będą zatem dopuszczalne tylko w obrębie tego miasta. Każdy wyjazd poza granice miasta wskazanego jako miejsce pracy pracownika powinien być traktowany jako podróż służbowa.
O tym, w jaki sposób określamy miejsce pracy pracowników, decyduje przydzielony im zakres obowiązków służbowych. Pracownik, który swoje obowiązki wykonuje poza siedzibą pracodawcy, jako miejsce pracy powinien mieć wskazane miasto, w którym siedziba ta się znajduje lub inny szerszy obszar (np. województwo).
Przykład
Siedziba stowarzyszenia mieści się w Warszawie. Miejscem pracy pracownika jest jednak teren województwa mazowieckiego. Jak należy traktować wyjazd służbowy tego pracownika do Wołomina?
W takim przypadku wyjazd pracownika będzie uznany za jazdę lokalną. Skoro jako miejsce pracy tego pracownika wskazano teren województwa mazowieckiego, wszystkie wyjazdy pracownika w obrębie tego województwa będą jego jazdami lokalnymi. Podróżą służbową tego pracownika byłby natomiast wyjazd poza teren województwa mazowieckiego.
Pracodawca może zwracać pracownikowi koszty używania prywatnego samochodu w jazdach lokalnych, stosując jedną z dwóch form:
- miesięczny ryczałt pieniężny – wypłacany jest na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy pracownikiem a pracodawcą o używanie pojazdu do celów służbowych, która powinna ustalać szczegóły takiego porozumienia,
- na podstawie tzw. kilometrówki – rozliczenie faktycznie przejechanych przez pracownika kilometrów, przy zastosowaniu obowiązującej stawki za kilometr przebiegu pojazdu.
Zadaj pytanie na: Forum Kadry
Zwrot kosztów używania pojazdów do celów służbowych w formie miesięcznego ryczałtu oblicza się, mnożąc stawkę za kilometr przez miesięczny limit przebiegu kilometrów (§ 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy). Koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe niż:
- dla samochodu osobowego:
- o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,5214 zł,
- o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 0,8358 zł,
- dla motocykla – 0,2302 zł,
- dla motoroweru – 0,1382 zł.
Maksymalna liczba kilometrów w jazdach lokalnych, ustalana dla pracownika przez pracodawcę, rozliczana co miesiąc, zależy od liczby mieszkańców miejscowości, w której pracodawca ma siedzibę.
Miesięczne limity kilometrów na jazdy lokalne
Pojazd prywatny używany do celów służbowych |
Wysokość limitów i okresy obowiązywania |
||
Limit (gmina lub miasto do 100 tys. mieszkańców) |
Limit (gmina lub miasto od 100 tys. do 500 tys. mieszkańców) |
Limit (gmina lub miasto powyżej 500 tys. mieszkańców) |
|
Samochód osobowy o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 |
156,42 zł |
260,70 zł |
364,98 zł |
Samochód osobowy o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 |
250,74 zł |
417,90 zł |
585,06 zł |
Motocykl |
69,06 zł |
115,10 zł |
161,14 zł |
Motorower |
41,46 zł |
69,10 zł |
96,74 zł |
REKLAMA
Do rozliczenia jazd niezbędne jest również pisemne oświadczenie pracownika o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu. Oświadczenie to powinno zawierać dane dotyczące pojazdu (pojemność silnika, marka, numer rejestracyjny) oraz określać liczbę dni nieobecności pracownika w miejscu pracy w danym miesiącu z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej lub innej nieobecności, a także liczbę dni, w których pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.
Dane te są wymagane ze względu na fakt, że kwotę ustalonego ryczałtu zmniejsza się o 1/22 za każdy roboczy dzień nieobecności pracownika w miejscu pracy z powodu choroby, urlopu, podróży służbowej trwającej co najmniej 8 godzin lub innej nieobecności oraz za każdy dzień roboczy, w którym pracownik nie dysponował pojazdem do celów służbowych.
Przykład
Pracownik stowarzyszenia otrzymuje ryczałt na jazdy lokalne na terenie Warszawy. W kwietniu przez dwa dni był chory. Ile wyniesie przysługujący mu ryczałt?
Zakładając, że do jazd lokalnych pracownik wykorzystuje swój samochód o pojemności 1400 cm3, ryczałt liczymy w następujący sposób:
- 585,06 zł – miesięczny limit kilometrów na jazdy lokalne w mieście powyżej 500 tys. mieszkańców na samochód o pojemności silnika powyżej 900 cm3,
- 0,8358 zł – stawka za 1 kilometr przebiegu samochodu osobowego o pojemności silnika powyżej 900 cm3,
- 0,8358 zł × 585,06 zł = 488,99 zł – wysokość ryczałtu na jazdy lokalne, gdy pracownik przepracował cały miesiąc,
- 2/22 – obniżenie ryczałtu za dwa dni choroby pracownika w miesiącu: 488,99 zł × 2/22 = 44,45 zł,
- 488,99 zł – 44,45 zł = 444,54 zł – wysokość przysługującego pracownikowi ryczałtu za kwiecień.
Podstawą zwrotu wydatków wynikających z faktycznej liczby przejechanych kilometrów (czyli na podstawie tzw. kilometrówki) jest prowadzona przez pracownika ewidencja przebiegu pojazdu.
Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej:
- nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazd,
- numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,
- kolejny numer wpisu,
- datę i cel wyjazdu,
- opis trasy (skąd – dokąd),
- liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,
- stawkę za kilometr przebiegu,
- kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za kilometr przebiegu,
- podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.
Pracodawca, aby móc zaliczyć takie wydatki w koszty – powinien co miesiąc potwierdzić wpisy w ewidencji (podpisać w dacie ostatniego dnia miesiąca).
Polecamy serwis: Ochrona wynagrodzenia
Wyjazd pracownika poza obszar wskazany jako miejsce pracy będzie już podróżą służbową tego pracownika i tak powinien być rozliczany.
Podstawy prawne:
● ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 2)
● rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 61, poz. 308)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat