Jak złożyć wniosek PIT-WZ i rozliczyć podatek za 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA
Służy on wskazaniu informacji o korzystaniu z odliczeń od podatku lub dochodu, np. z tytułu przysługującej ulgi na dzieci, wydatków, na cele rehabilitacyjne, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów czy przekazania 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego. Na podstawie tych danych oraz wartości wykazanych przez płatników (np. pracodawców i organy rentowe) w informacjach podatkowych urząd skarbowy jest w stanie przygotować roczne zeznanie podatkowe PIT-37.
REKLAMA
Wniosek PIT-WZ może być złożony tylko przez podatnika będącego osobą fizyczną, uzyskującego dochody od płatników, które podlegają wykazaniu w informacjach: PIT-11, PIT-R, PIT-8C, PIT-40A/PIT-11A. Nie ma przy tym znaczenia, czy dana osoba rozlicza się sama, wspólnie z małżonkiem czy też jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
PIT-WZ nie może być złożony przez pełnomocnika.
Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od stycznia 2018 r.
Złożenie PIT-WZ krok po kroku
PIT-WZ składa się wyłącznie elektronicznie w terminie do 15 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W 2018 r. dzień ten przypada na niedzielę więc termin na złożenie ulega przesunięciu na 16 kwietnia 2018 r. Procedura z tym związana przebiega następująco:
Krok 1. Wypełnienie wniosku PIT-WZ
Wniosek można wypełnić korzystając z:
- formularza online na Portalu Podatkowym dostępnym pod adresem: www.portalpodatkowy.mf.gov.pl, www.ppuslugi.mf.gov.pl (trzeba przejść do zakładki Wniosek o sporządzenie zeznania (PIT-WZ) i wybrać "Składam wniosek PIT-WZ" lub skorzystać z banera zamieszczonego na stronie głównej Portalu Podatkowego),
- formularza interaktywnego i aplikacji e-Deklaracje Desktop,
- systemu teleinformatycznego wybranych banków krajowych i SKOK.
Składając PIT-WZ przez Portal Podatkowy lub e-Deklaracje, należy go podpisać:
- danymi autoryzującymi, czyli kwotą przychodu z zeznania za poprzedni rok (w przypadku wniosku za 2018 r. chodzi o przychody z 2017 r.) - gdy zeznanie podatkowe za zeszły rok nie było składane należy wpisać wartość zero "0" lub
- podpisem elektronicznym bądź
- profilem zaufanym ePUAP.
Jeśli omawiany wniosek składany jest przez stronę PKO Banku Polskiego (wraz z Inteligo), BGŻ BNP Paribas (wraz z BGŻ Optima) i Raiffeisen POLBANK, należy skorzystać ze standardowych danych uwierzytelniających (czyli np. loginu i hasła), które te banki na co dzień stosują do weryfikacji posiadaczy rachunków.
W PIT-WZ wpisuje się m.in.:
- dane identyfikacyjne podatnika (również współmałżonka, jeśli chodzi o wspólne rozliczenie), takie jak w każdym składanym zeznaniu PIT,
- urząd skarbowy właściwy do złożenia zeznania,
- sposób opodatkowania: indywidualnie, wspólnie z małżonkiem, jako rodzic samotnie wychowujący dzieci,
- informacje o kosztach uzyskania przychodów oraz przysługujących ulgach podatkowych, np. uldze rehabilitacyjnej lub uldze na dzieci, w przypadku której trzeba podać liczbę dzieci i ich dane identyfikacyjne, a także kwotę należnej ulgi,
- kwotę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, gdy podatnik chce zwrotu nieodliczonej w zeznaniu ulgi na dzieci, do wysokości tych składek (dotyczy to sytuacji, gdy kwota ulgi jest wyższa niż kwota wyliczonego w zeznaniu podatkowym podatku - we wniosku należy wpisać zarówno składki wynikające z informacji od płatników złożonych do urzędu skarbowego, jak i składki wpłacone samodzielnie do ZUS lub za granicą, pomniejszone o składki, które już zostały odliczone w innych zeznaniach składanych za dany rok),
- nr KRS wybranej organizacji pożytku publicznego, na rzecz której zostanie przekazana kwota w wysokości 1% podatku należnego wynikającego z zeznania,
- adres poczty elektronicznej, na który urząd skarbowy prześle informację o sporządzeniu zeznania podatkowego.
Krok 2. Wysyłka wniosku
Po złożeniu PIT-WZ na wskazany adres e-mailowy powinna przyjść wiadomość z informacją o:
- złożeniu wniosku wraz z kodem autoryzującym umożliwiającym odszukanie wniosku.
- zmianie statusu przetworzenia i możliwości pobrania UPO (Urzędowego Poświadczenia Odbioru), jeśli dokument uzyskał status "200".
Krok 3. Udostępnienie na Portalu Podatkowym przez urząd skarbowy zeznania PIT-37
Urząd skarbowy udostępnia zeznanie PIT-37 w terminie 5 dni roboczych od dnia złożenia poprawnego PIT-WZ (ale nie wcześniej niż 15 marca 2018 r.). O fakcie tym podatnik zostanie poinformowany e-mailem, który powinien zawierać m.in. kod autoryzujący i link umożliwiający odnalezienie udostępnionego PIT-37.
Jeśli brak będzie podstaw do udostępnienia wspomnianego zeznania, urząd skarbowy wyśle e-mailem informację w tej sprawie.
Krok 4. Akceptacja bądź odrzucenie PIT-37 przez podatnika
Podatnik w terminie do 30 kwietnia 2018 r. powinien zaakceptować treść przygotowanej przez administrację skarbową deklaracji PIT-37 lub poinformować o jej odrzuceniu. Weryfikacja negatywna wiąże się z koniecznością samodzielnego sporządzenia rocznego rozliczenia podatkowego. Akceptacja treści PIT-37 jest natomiast równoznaczna z dokonaniem wspomnianego rozliczenia i uzyskaniem UPO poprawnie złożonej deklaracji PIT-37.
Odrzucenie omawianego zeznania podatkowego oznacza, że nie zostało ono złożone. Jeśli podatnik nie zaakceptuje PIT-37 lub go nie odrzuci, rozliczenie roczne PIT przygotowane przez skarbówkę z ostatnim dniem kwietnia, uznane zostanie za złożone.
Zgodnie z zasadami ogólnymi rozliczeń podatkowych, w dowolnym momencie podatnik może skorygować złożoną w takiej formie deklarację podatkową.
Pamiętajmy, że zarówno za PIT-37 złożony samodzielnie, jak i za ten sporządzony przez skarbówkę w trybie złożenia wniosku PIT-WZ odpowiedzialność ponosi podatnik. Z tego powodu trzeba skrupulatnie weryfikować przekazaną nam do akceptacji deklarację PIT-37, ponieważ za błędy, takie jak niewykazanie przychodów, zawyżenie kwoty ulg podatkowych lub kosztów uzyskania przychodów, odpowiedzialność ponosić będzie osobiście podatnik.
Podatnik ponosi odpowiedzialność za PIT-37 sporządzony przez urząd skarbowy na podstawie wniosku PIT-WZ.
W celu zaakceptowania PIT-37 należy:
- po uzyskaniu informacji e-mail o sporządzeniu zeznania podatkowego na podstawie wniosku odszukać udostępnione zeznania podatkowe,
- sprawdzić poprawność wykazanych danych (przygotowanego PIT-37 na tym etapie nie można korygować),
- wybrać przycisk "AKCEPTUJ",
- wybrać rodzaj podpisu: "dane autoryzujące", profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny,
- podpisać zeznanie podatkowe PIT-37,
- wysłać.
Po akceptacji podatnik e-mailem otrzyma informację potwierdzającą złożenie zeznania PIT-37.
Po zmianie statusu przetwarzania PIT-37 wysłana zostanie informacja o zmianie statusu i możliwości pobrania UPO w przypadku poprawnego złożenia rozliczenia i uzyskania statusu "200".
W celu odrzucenia sporządzonego rozliczenia PIT-37 należy:
- odszukać udostępnione zeznania podatkowe po uzyskaniu informacji e-mail o jego sporządzeniu,
- wybrać przycisk ODRZUĆ.
Po odrzuceniu PIT-37:
- do podatnika na adres e-mail wysyłana jest informacja potwierdzająca ten fakt,
- podatnik musi samodzielnie sporządzić roczne rozliczenie z podatku za dany rok.
Wyszukanie i wydruk PIT-WZ i PIT-37
Aby wyszukać lub wydrukować PIT-WZ oraz przygotowany przez urząd skarbowy PIT-37 należy:
Krok 1. Wejść na stronę Portalu Podatkowego do zakładki "Wniosek o sporządzenie zeznania (PIT-WZ)" i kliknąć "Wyszukaj/sprawdź status wniosku" (przekierowanie do Kroku 3) lub na stronie głównej ww. portalu kliknąć na baner.
Krok 2. W panelu bocznym wybrać link "Wyszukaj/sprawdź status".
Krok 3. W wyświetlonej na ekranie sekcji "ZNAJDŹ SWÓJ WNIOSEK/SWOJĄ DEKLARACJĘ" podać adres e-mail wskazany we wniosku PIT-WZ oraz kod autoryzujący, który został wygenerowany automatycznie przy wysyłaniu lub zapisywaniu wniosku do późniejszej edycji. Po uzupełnieniu danych trzeba wybrać przycisk "Szukaj".
Krok 4. Na ekranie zostanie wyświetlony wysłany dokument. W przypadku złożonego zeznania podatkowego podatnik ma możliwość:
- wydruku wyszukanego dokumentu lub pobrania go w formacie pdf (przycisk "Drukuj"),
- pobrania dokumentu w formacie XML (link "Pobierz dokument XML w sekcji "Co dalej"),
- pobrania UPO w formacie XML (link "Pobierz UPO XML") - możliwość taka jest tylko dla dokumentów ze statusem "200" - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO. Status taki oznacza, że złożony dokument jest poprawny i podatnik może pobrać UPO,
- wyświetlenia (pobrania) UPO w formacie .pdf (link "UPO PDF") - możliwość taka jest tylko dla dokumentów ze statusem "200" - Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO. Na formularzu będzie także widoczny aktualny status złożonego wniosku (sekcja "Szczegóły statusu").
Podstawa prawna:
-
art. 45ca ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2016 r. poz. 2032; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2494),
-
§ 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 14 marca 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych we wniosku o sporządzenie zeznania przez urząd skarbowy (Dz.U. z 2017 r. poz. 540).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat