Wybór instytucji zarządzającej PPK wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną
REKLAMA
REKLAMA
- Wybór instytucji zarządzającej PPK
- Brak porozumienia ze stroną społeczną
- Zmiana umowy o zarządzanie PPK
- Zmiana instytucji finansowej
Wybór instytucji zarządzającej PPK
Oszczędności w PPK stanowią prywatną własność uczestników tego programu. Reprezentacja osób zatrudnionych powinna mieć więc wpływ na to, z jaką instytucją finansową pracodawca zawrze umowę o zarządzanie PPK. Dotyczy to także zmiany umowy o zarządzanie PPK lub zmiany instytucji finansowej przez pracodawcę.
REKLAMA
W ustawie o pracowniczych planach kapitałowych przyjęto, że podmiot zatrudniający wybiera instytucję finansową, z którą zawrze umowę o zarządzanie PPK, w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie. Jeżeli w danym podmiocie nie działa zakładowa organizacja związkowa, wyboru instytucji finansowej dokonuje się w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie zatrudniającym.
Polecamy: Zbiegi tytułów do ubezpieczeń społecznych 66 praktycznych przykładów PDF (wersja elektroniczna)
U przedsiębiorcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, co powoduje, że wybór instytucji finansowej, z którą ten podmiot zawrze umowę o zarządzanie PPK, powinien zostać dokonany w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych w tym podmiocie. Definicja „osób zatrudnionych” zawarta jest w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK. Nie są to wyłącznie pracownicy (z wyjątkiem m.in. młodocianych), ale także np. zleceniobiorcy podlegający z tytułu tego zlecenia obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Przedsiębiorca ustalił tryb wyboru reprezentacji osób zatrudnionych, ale nie może sam wskazać składu tej reprezentacji. Wyboru reprezentacji dokonają osoby zatrudnione.
Wyboru instytucji finansowej dokonuje się w szczególności na podstawie oceny proponowanych przez te instytucje warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywności w zarządzaniu aktywami oraz posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Wyboru dokonuje się, mając także na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.
Brak porozumienia ze stroną społeczną
Dopiero jeżeli na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest obowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, nie zostanie osiągnięte porozumienie z tzw. stroną społeczną, podmiot zatrudniający sam wybiera instytucję finansową, z którą zawrze umowę o zarządzanie PPK. Podstawowym trybem wyboru instytucji finansowej jest wybór w porozumieniu z tzw. stroną społeczną. Możliwość wyboru instytucji finansowej bez tego porozumienia jest niejako „buforem bezpieczeństwa” – celem tego rozwiązania jest uniknięcie niezawarcia umowy o zarządzanie PPK w ustawowym terminie.
Spółka zatrudniła pierwsze osoby zatrudnione 2 września br. Umowa o zarządzanie PPK zostanie zawarta przez nią 26 listopada br., a umowy o prowadzenie PPK - w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych - zostaną zawarte 10 grudnia br. Spółka prowadziła konsultacje z reprezentacją osób zatrudnionych w sprawie wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, ale nie osiągnięto porozumienia w tej sprawie. W tej sytuacji spółka sama wybierze instytucję finansową, ale ma obowiązek uwzględnić m.in. najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.
Zmiana umowy o zarządzanie PPK
Zgodnie ze stanowiskiem uzgodnionym m.in. z UKNF i opublikowanym w „Zagadnieniach prawnych w zakresie ustawy o PPK” (por. https://www.mojeppk.pl/pliki/repozytorium-plikow/materialy-do-pobrania/pdf/Zagadnienia-prawne-19.10.2023.pdf, str. 21-22), uzgodnienia z tzw. stroną społeczną wymaga także wprowadzenie w umowie o zarządzanie PPK zmiany, która ma wpływ na warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK. Warunki zmiany umowy o zarządzanie PPK są określone w tej umowie.
Przedsiębiorca rozważa finansowanie wpłaty dodatkowej do PPK za uczestników PPK, ale obawia się, że jeśli w przyszłości zechce zrezygnować z tej wpłaty albo obniżyć jej wysokość, będzie to wymagało zgody tzw. strony społecznej. Nie będzie ciążył na nim obowiązek uzyskania takiej zgody. Podmiot zatrudniający może zadeklarować w umowie o zarządzanie PPK dokonywanie, finansowanej przez siebie, wpłaty dodatkowej w wysokości do 2,5% wynagrodzenia. Podmiot zatrudniający może później zmienić wysokość wpłaty dodatkowej albo zrezygnować z jej dokonywania - w formie zmiany umowy o zarządzanie PPK. W przeciwieństwie do przepisów dotyczących wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, przepisy dotyczące finansowania przez podmiot zatrudniający wpłaty dodatkowej do PPK nie przewidują obowiązku osiągnięcia porozumienia z tzw. stroną społeczną.
Zmiana instytucji finansowej
Podmiot zatrudniający może zmienić instytucję finansową, z którą łączy go umowa o zarządzanie PPK. Należy jednak pamiętać, że podmiot zatrudniający może wypowiedzieć umowę o zarządzanie PPK dopiero wtedy, gdy zawarł umowę o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową zarządzaną przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, powszechne towarzystwo emerytalne, pracownicze towarzystwo emerytalne albo zakład ubezpieczeń, wpisane do Ewidencji PPK (lista podmiotów oferujących PPK dostępna jest pod linkiem: https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html). Również zmiana instytucji finansowej przez podmiot zatrudniający wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną.
Spółka chce zrezygnować z PPK i zamiast PPK utworzyć pracowniczy program emerytalny (PPE). Spółka ma zamiar zawrzeć w tej sprawie porozumienie z tzw. stroną społeczną. Nie można skorzystać z takiego rozwiązania. Przepisy ustawy o PPK nie przewidują rezygnacji z PPK przez podmiot zatrudniający. W art. 13 ust. 2 ustawy o PPK przewidziano, że podmiot zatrudniający, który zawarł umowę o zarządzanie PPK oraz umowy o prowadzenie PPK, a następnie utworzył PPE i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, może - w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie - nie finansować, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym PPE został zarejestrowany przez KNF, wpłat podstawowych i wpłat dodatkowych do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do PPE. W razie utworzenia PPE, spółka będzie mogła jednak skorzystać z takiej możliwości tylko, jeśli działa w niej zakładowa organizacja związkowa (wskazanego wyżej porozumienia z zakładową organizacją związkową nie można zastąpić porozumieniem z inną reprezentacją osób zatrudnionych).
Ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 427)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat