REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór instytucji zarządzającej PPK wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Puszkarska
Ekspert PFR Portal PPK
ppk zmiana wybór instytucji zarządzającej finansowej porozumienie strona społeczna
PPK: zmiana i wybór instytucji zarządzającej wymaga porozumienia ze stroną społeczną
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wybór instytucji finansowej, która zarządza PPK, wymaga dokonania porozumienia ze stroną społeczną. Co to właściwie oznacza? Co więcej, porozumienia ze stroną społeczną wymaga również zmiana umowy o zarządzanie PPK oraz zmiana instytucji finansowej.

Wybór instytucji zarządzającej PPK

Oszczędności w PPK stanowią prywatną własność uczestników tego programu. Reprezentacja osób zatrudnionych powinna mieć więc wpływ na to, z jaką instytucją finansową pracodawca zawrze umowę o zarządzanie PPK. Dotyczy to także zmiany umowy o zarządzanie PPK lub zmiany instytucji finansowej przez pracodawcę.  

REKLAMA

Autopromocja

W ustawie o pracowniczych planach kapitałowych przyjęto, że podmiot zatrudniający wybiera instytucję finansową, z którą zawrze umowę o zarządzanie PPK, w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie. Jeżeli w danym podmiocie nie działa zakładowa organizacja związkowa, wyboru instytucji finansowej dokonuje się w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie zatrudniającym.

Polecamy: Zbiegi tytułów do ubezpieczeń społecznych 66 praktycznych przykładów PDF (wersja elektroniczna)

Przykład

U przedsiębiorcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, co powoduje, że wybór instytucji finansowej, z którą ten podmiot zawrze umowę o zarządzanie PPK, powinien zostać dokonany w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych w tym podmiocie. Definicja „osób zatrudnionych” zawarta jest w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK. Nie są to wyłącznie pracownicy (z wyjątkiem m.in. młodocianych), ale także np. zleceniobiorcy podlegający z tytułu tego zlecenia obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Przedsiębiorca ustalił tryb wyboru reprezentacji osób zatrudnionych, ale nie może sam wskazać składu tej reprezentacji. Wyboru reprezentacji dokonają osoby zatrudnione.

Ważne

Wyboru instytucji finansowej dokonuje się w szczególności na podstawie oceny proponowanych przez te instytucje warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywności w zarządzaniu aktywami oraz posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi. Wyboru dokonuje się, mając także na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.

Brak porozumienia ze stroną społeczną

Dopiero jeżeli na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest obowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, nie zostanie osiągnięte porozumienie z tzw. stroną społeczną, podmiot zatrudniający sam wybiera instytucję finansową, z którą zawrze umowę o zarządzanie PPK. Podstawowym trybem wyboru instytucji finansowej jest wybór w porozumieniu z tzw. stroną społeczną. Możliwość wyboru instytucji finansowej bez tego porozumienia jest niejako „buforem bezpieczeństwa” – celem tego rozwiązania jest uniknięcie niezawarcia umowy o zarządzanie PPK w ustawowym terminie.  

Przykład

Spółka zatrudniła pierwsze osoby zatrudnione 2 września br. Umowa o zarządzanie PPK zostanie zawarta przez nią 26 listopada br., a umowy o prowadzenie PPK - w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych - zostaną zawarte 10 grudnia br. Spółka prowadziła konsultacje z reprezentacją osób zatrudnionych w sprawie wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, ale nie osiągnięto porozumienia w tej sprawie. W tej sytuacji spółka sama wybierze instytucję finansową, ale ma obowiązek uwzględnić m.in. najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.

Zmiana umowy o zarządzanie PPK 

Zgodnie ze stanowiskiem uzgodnionym m.in. z UKNF i opublikowanym w „Zagadnieniach prawnych w zakresie ustawy o PPK” (por. https://www.mojeppk.pl/pliki/repozytorium-plikow/materialy-do-pobrania/pdf/Zagadnienia-prawne-19.10.2023.pdf, str. 21-22), uzgodnienia z tzw. stroną społeczną wymaga także wprowadzenie w umowie o zarządzanie PPK zmiany, która ma wpływ na warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK. Warunki zmiany umowy o zarządzanie PPK są określone w tej umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Przedsiębiorca rozważa finansowanie wpłaty dodatkowej do PPK za uczestników PPK, ale obawia się, że jeśli w przyszłości zechce zrezygnować z tej wpłaty albo obniżyć jej wysokość, będzie to wymagało zgody tzw. strony społecznej. Nie będzie ciążył na nim obowiązek uzyskania takiej zgody. Podmiot zatrudniający może zadeklarować w umowie o zarządzanie PPK dokonywanie, finansowanej przez siebie, wpłaty dodatkowej w wysokości do 2,5% wynagrodzenia. Podmiot zatrudniający może później zmienić wysokość wpłaty dodatkowej albo zrezygnować z jej dokonywania - w formie zmiany umowy o zarządzanie PPK. W przeciwieństwie do przepisów dotyczących wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, przepisy dotyczące finansowania przez podmiot zatrudniający wpłaty dodatkowej do PPK nie przewidują obowiązku osiągnięcia porozumienia z tzw. stroną społeczną.

Zmiana instytucji finansowej

Podmiot zatrudniający może zmienić instytucję finansową, z którą łączy go umowa o zarządzanie PPK. Należy jednak pamiętać, że podmiot zatrudniający może wypowiedzieć umowę o zarządzanie PPK dopiero wtedy, gdy zawarł umowę o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową zarządzaną przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, powszechne towarzystwo emerytalne, pracownicze towarzystwo emerytalne albo zakład ubezpieczeń, wpisane do Ewidencji PPK (lista podmiotów oferujących PPK dostępna jest pod linkiem: https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html). Również zmiana instytucji finansowej przez podmiot zatrudniający wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną.

Przykład

Spółka chce zrezygnować z PPK i zamiast PPK utworzyć pracowniczy program emerytalny (PPE). Spółka ma zamiar zawrzeć w tej sprawie porozumienie z tzw. stroną społeczną. Nie można skorzystać z takiego rozwiązania. Przepisy ustawy o PPK nie przewidują rezygnacji z PPK przez podmiot zatrudniający. W art. 13 ust. 2 ustawy o PPK przewidziano, że podmiot zatrudniający, który zawarł umowę o zarządzanie PPK oraz umowy o prowadzenie PPK, a następnie utworzył PPE i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, może - w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie - nie finansować, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym PPE został zarejestrowany przez KNF, wpłat podstawowych i wpłat dodatkowych do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do PPE. W razie utworzenia PPE, spółka będzie mogła jednak skorzystać z takiej możliwości tylko, jeśli działa w niej zakładowa organizacja związkowa (wskazanego wyżej porozumienia z zakładową organizacją związkową nie można zastąpić porozumieniem z inną reprezentacją osób zatrudnionych).

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważne terminy na kwiecień 2025 r. dla pracodawcy i pracownika

Od 1 kwietnia zaczął się kolejny II kwartał w 2025 r. W kwietniu jest sporo ważnych terminów, o których muszą pamiętać w szczególności pracodawcy, ale i pracownicy bo te kwestie z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych dotyczą ich bezpośrednio. Podpowiadamy jakie dokumenty powinny wygenerować, złożyć działy księgowe czy kadr oraz jakie należności i składki powinny być opłacone w kwietniu 2025 r.

Uwaga: zaczęła się inwazja kleszczy. Ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową, wypadek przy pracy i świadczenia z ZUS

Jak podaje w swoim komunikacje Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna zaczął się już "sezon" na kleszcze. Nie wiele osób wie, ale ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową czy nawet wypadek przy pracy, a co się z tym wiąże możliwość otrzymywania świadczenia z ZUS czy KRUS. Przytaczamy też mity dotyczące kleszczy ale i niezbędne informacje.

Co się należy oprócz wynagrodzenia? 3 świadczenia wynikające ze stosunku pracy

Wynagrodzenie to świadczenie dla pracownika wynikające ze stosunku pracy. Przepisy prawa pracy przewidują jeszcze trzy inne świadczenia, które należą się pracownikowi. Jakie i co należy o nich wiedzieć?

Tylko 169 zł. Tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r., ale nie dla wszystkich

Tylko 169 zł. Tak, tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich ubezpieczonych. Niby stawka jest niska, ale z drugiej strony w przyszłości emerytura czy renta też będzie niska. Czy warto?

REKLAMA

Nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026

Od 1 kwietnia 2025 r. odszkodowania z ZUS są wyższe. Ile ZUS wypłaci za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu? Oto nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026.

Aktywnie w żłobku. Maksymalny koszt pobytu dziecka w żłobku wynosi 2200 zł

2200 zł - tyle wynosi wysokość kosztu pobytu dziecka w żłobku w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Jest to maksymalna stawka uprawniająca rodziców do skorzystania ze świadczenia „aktywnie w żłobku”.

Bez refundacji dla cukrzyków, a koszt leczenia to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mamy odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia

Zgodnie z Konstytucją RP każdy ma prawo do ochrony zdrowia. Jak się jednak okazuje to zdrowie jest chronione w różnym stopniu w stosunku do różnych osób. Niestety sytuacja niektórych osób cierpiących na cukrzycę nie poprawi się w najbliższym czasie. Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało, że nie planuje poszerzenia populacji uprawnionej do korzyści i dofinansowań związanych z cukrzycą.

Kiedy 36 dni urlopu dla pracownika?

Standardem jest, że pracownicy mają 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku. Niektórzy pracownicy są uprawnieni do nawet 36 dni urlopu. Kto i kiedy może liczyć na tak długi urlop?

REKLAMA

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA