REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do PPK po złożeniu deklaracji o niedokonywaniu wpłat

Joanna Gawęda
Ekspert PFR Portal PPK
Czy można wrócić do PPK po złożeniu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do programu?
Czy można wrócić do PPK po złożeniu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do programu?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy powrót do PPK jest możliwy po złożeniu deklaracji o niedokonywaniu wpłat? Kto może złożyć wniosek o dokonywanie wpłat w PPK?

Powrót do PPK po deklaracji o niedokonywaniu wpłat

Osoby, które złożyły deklarację o niedokonywaniu wpłat do PPK, mogą w każdej chwili ją „odwołać” i przystąpić do programu.

REKLAMA

Autopromocja

Uczestnik PPK, który podjął decyzję o rezygnacji z dokonywania wpłat do programu, może w każdym czasie wrócić do oszczędzania, składając pracodawcy - w formie pisemnej - wniosek o dokonywanie wpłat do PPK. Wniosek ten obowiązuje od chwili jego złożenia. Oznacza to, że pracodawca powinien naliczyć i pobrać pierwsze wpłaty do PPK już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po złożeniu tego wniosku i przekazać je do instytucji finansowej do 15. dnia następnego miesiąca. Złożenie wniosku i ponowne dokonywanie wpłat do PPK nie wymaga zmiany umowy o prowadzenie PPK.

Ważne!

Pracodawca nie może wznowić dokonywania wpłat do PPK za uczestnika PPK, który złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, a następnie - po ukończeniu 70 lat - złożył wniosek o dokonywanie wpłat.

Jeśli po złożeniu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat uczestnik PPK złoży pracodawcy wniosek o dokonywanie wpłat do PPK, to deklaracje w zakresie wysokości wpłaty podstawowej i dodatkowej - złożone temu pracodawcy przed dniem złożenia deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK - pozostają ważne. Ustawa o PPK nie określa bowiem terminu końcowego obowiązywania deklaracji dotyczących wysokości wpłaty podstawowej oraz wpłaty dodatkowej. Jeśli uczestnik PPK będzie chciał zmienić ich wysokość, powinien to zrobić w formie zmiany tych deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek może złożyć także pracownik, który nie jest uczestnikiem PPK

Jeżeli wniosek o dokonywanie wpłat do PPK złoży osoba zatrudniona, w imieniu i na rzecz, której nie została zawarta umowa o prowadzenie PPK (osoba ta złożyła deklarację o niedokonywaniu wpłat do PPK przed zawarciem w jej imieniu i na jej rzecz umowy o prowadzenie PPK), obowiązek naliczenia wpłat do PPK będzie poprzedzony obowiązkiem zawarcia w imieniu i na rzecz tej osoby umowy o prowadzenie PPK.

Umowa o prowadzenie PPK powinna zostać zawarta niezwłocznie po otrzymaniu wniosku o dokonywanie wpłat – jeżeli pracownik ma wymagany 90-dniowy okres zatrudnienia lub do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynie 90-dniowy okres zatrudnienia - jeżeli pracownik nie ma wymaganego 90-dniowego okresu zatrudnienia.

Pierwsze wpłaty do PPK powinny zostać naliczone i pobrane już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi po zawarciu dla niego umowy o prowadzenie PPK i przekazane do instytucji finansowej do 15. dnia następnego miesiąca.

Ważne!

Pracownik niebędący uczestnikiem PPK, który ukończył 55. rok życia, ale nie ukończył 70 lat, aby rozpocząć oszczędzanie w PPK powinien złożyć pracodawcy wniosek o zawarcie w jego imieniu umowy o prowadzenie PPK.

Ponowny automatyczny zapis do PPK

REKLAMA

Należy przy tym pamiętać, że co 4 lata (pierwszy raz w 2023 r.) - od 1 kwietnia – pracodawca będzie zobowiązany wznowić dokonywanie wpłat do PPK za wszystkie osoby, które ukończyły 18. rok życia, ale nie ukończyły 55 lat i złożyły deklarację o rezygnacji (nawet jeśli uczestnik PPK nie będzie pozostawał w zatrudnieniu w dniu, od którego następuje automatyczne wznowienie wpłat do PPK, ale później wróci do pracy u tego pracodawcy). Pracodawca nie wznowi automatycznie wpłat za osoby, które ukończyły 55 lat, ale nie ukończyły 70 lat, jeśli wcześniej nie złożą mu wniosku o dokonywanie wpłat.

Automatyczny zapis do programu dotyczy także tych pracowników, którzy nie są uczestnikami PPK. Przy czym osoby 55+ zostaną zapisane do PPK tylko wówczas, gdy złożą pracodawcy wniosek o zawarcie w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 4 października 2018 roku o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1342)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA