PPK - czy jesteś uczestnikiem?
REKLAMA
REKLAMA
PPK - czy jesteś uczestnikiem?
W nowym serwisie sprawdzisz czy jesteś uczestnikiem PPK. Serwis MojePPK jest serwisem informującym uczestników PPK o wartości środków zgromadzonych przez nich na rachunkach PPK. Za jego pośrednictwem sprawdzimy również czy w ogóle oszczędzamy w PPK.
REKLAMA
Od 1 stycznia 2022 r. na oficjalnym portalu pracowniczych planów kapitałowych (www.mojeppk.pl) uruchomiona została nową funkcjonalność – logowanie do serwisu „MojePPK”. W ten sposób PFR Portal PPK sp. z.o.o. realizuje swój ustawowy obowiązek informowania uczestników PPK o wartości środków zgromadzonych przez nich w PPK. Jest to możliwe dzięki udostępnieniu przez PFR S.A. - Portalowi PPK - danych z Rejestru uczestników PPK prowadzonego przez Ewidencję PPK.
Ewidencja PPK
Ewidencja PPK to system teleinformatyczny, który obejmuje ewidencję (rejestr) m.in. instytucji finansowych, podmiotów zatrudniających i uczestników PPK. System Ewidencji PPK jest zintegrowany z instytucjami finansowymi obsługującymi PPK - tak, aby agregować informacje z całego rynku PPK. Instytucje finansowe zobligowane są przepisami prawa do przekazywania do ewidencji PPK informacji m.in. o zawieranych umowach o zarządzanie i prowadzenie PPK, dokonywanych do PPK wpłatach i transakcjach dokonywanych na rachunkach uczestników PPK.
Powyższe oznacza, że jeśli oszczędzamy w PPK nasze dane powinny znajdować się w Rejestrze uczestników PPK i będziemy mogli sprawdzić wartość środków na naszych rachunkach PPK w serwisie MojePPK.
Ważne!
Informacje o oszczędnościach uczestników PPK zgromadzone w Ewidencji PPK prezentowane są wyłącznie w serwisie MojePPK.
Logowanie do serwisu MojePPK
Najprostszym sposobem zalogowania się do serwisu MojePPK jest skorzystanie z opcji logowania przez login.gov.pl za pomocą Profilu Zaufanego, e-dowodu lub mojeID. Zalogowanie do serwisu za pomocą np. Profilu Zaufanego będzie możliwe tylko wtedy, gdy dane identyfikacyjne przypisane do Profilu Zaufanego logującej się osoby pasują do przynajmniej jednego rachunku PPK w systemie Ewidencji PPK. Jeżeli system nie będzie mógł powiązać żadnego rachunku z Ewidencji PPK z danymi z Profilu Zaufanego może to m.in. oznaczać, że nie posiadamy rachunku PPK. W takiej sytuacji w serwisie pojawi się komunikat - „Nie odnaleźliśmy Twojego rachunku PPK”.
To oczywiście nie musi wcale oznaczać, że w PPK w ogóle nie oszczędzamy, bo np. pracodawca - mimo, że miał taki obowiązek – nie zapisał nas do programu. Powodem, dla którego nie zobaczymy w serwisie swoich rachunków PPK może być też m.in. to, że zostaliśmy zapisani do PPK z innymi danymi identyfikacyjnymi niż te przypisane do Profilu Zaufanego albo nie upłynęło wystarczająco dużo czasu by informacja o tym, że przystąpiliśmy do PPK została odnotowana przez Ewidencję PPK (najpierw pracodawca przekazuje dane uczestnika PPK do instytucji finansowej, a dopiero potem trafiają one do Rejestru uczestników PPK w Ewidencji PPK.)
W takiej sytuacji warto jednak sprawdzić co jest powodem „nieodnalezienia naszego rachunku PPK”.
Pracownik przede wszystkim powinien upewnić się w dziale kadr i płac swojej firmy, czy pracodawca zawarł w jego imieniu umowę o prowadzenie PPK. Jeżeli pracownik nie złożył deklaracji rezygnacji pracodawca miał taki obowiązek.
Rejestracja konta w serwisie MojePPK
Jeżeli nie chcemy lub nie możemy skorzystać z logowania przez login.gov.pl możemy zarejestrować konto w serwisie i logować się za pomocą loginu i hasła. Aby utworzyć konto w serwisie MojePPK potrzebne nam będą informacje o jednym z naszych rachunków PPK, w tym min. nazwa instytucji finansowej w której oszczędzamy oraz wysokość ostatniej wpłaty do PPK pracodawcy. Powiązanie konta w serwisie z konkretnym rachunkiem PPK jest konieczne, aby można było poprawnie zweryfikować tożsamość rejestrującej się osoby. Dla zwiększenia bezpieczeństwa serwisu, ten sposób logowania przewiduje tzw. uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Poza loginem i hasłem, wymagane będzie wprowadzanie jednorazowego kodu autoryzacyjnego, który serwis wyśle na telefon lub adres e-mail logującego się uczestnika PPK.
Zawartość serwisu MojePPK
Serwis prowadzony przez PFR Portal Sp. z o.o. jest serwisem wyłącznie informacyjnym nie można dokonywać w nim żadnych transakcji dotyczących oszczędności zebranych w PPK. Wszelkie dyspozycje i zlecenia dotyczące środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnik PPK powinien złożyć bezpośrednio do instytucji finansowej prowadzącej ten rachunek. Do instytucji finansowej uczestnik powinien zwrócić się również wtedy, gdy chce zaktualizować swoje dane czy np. wyznaczyć osoby uprawnione do środków na rachunku PPK.
W serwisie MojePPK:
Żródło: PFR Portal PPK
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat