Zawarliśmy umowę zlecenia, w ramach której osoba zatrudniona (nieposiadająca innych źródeł przychodu) wkrótce ma odbyć 2-dniową podróż do miejscowości innej niż ta, gdzie zamieszkuje i znajduje się nasza siedziba. Jak powinniśmy rozliczyć taki wyjazd? Czy dokonana z jego tytułu wypłata określonych należności może korzystać ze zwolnienia podatkowo-składkowego - pyta Czytelniczka z Bydgoszczy.
Rozliczenia wyjazdu zleceniobiorcy odbytego przy realizacji zlecenia można dokonać na zasadach wskazanych w rozporządzeniu określającym należności przewidziane dla pracowników sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (chyba że umowa zlecenia stanowi inaczej). Od należności wypłaconych zatrudnionemu w opisanej sytuacji nie trzeba naliczać zaliczki podatkowej i składek ZUS pod warunkiem, że zostały one przyznane na podstawie zapisów umowy zlecenia, a ich kwoty nie przekraczają limitów ustanowionych we wspomnianym wyżej rozporządzeniu (opodatkowaniu i oskładkowaniu będzie podlegać ewentualna nadwyżka ponad ww. limity).
reklama
reklama
Polecamy: Urlopy wypoczynkowe Pytania i odpowiedzi
Zleceniodawca powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki związane z należytym wykonaniem zlecenia (art. 742 Kodeksu cywilnego). Zasady związane z kwestią zwrotów określonych kosztów dla zleceniobiorcy powinny być doprecyzowane w treści umowy zlecenia, co pozwala przede wszystkim uniknąć możliwych sporów i nieporozumień między stronami stosunku cywilnoprawnego.
W związku z tym, na zasadzie swobody umów, strony mogą przykładowo uzgodnić, że zatrudniona osoba oprócz wynagrodzenia za pracę otrzyma również zwrot wydatków poniesionych na okoliczność podróży, do których dochodzi przy realizacji umowy zlecenia.
W odniesieniu do umów cywilnoprawnych nie możemy mieć do czynienia z poleceniami służbowymi ani z podporządkowaniem pracodawcy. A zatem w przypadku zleceniobiorców ewentualne wyjazdy nie powinny być dodatkowym obowiązkiem, ale bardziej elementem niezbędnym do prawidłowego wykonania umówionych czynności czy przedmiotu umowy.
Częstą praktyką jest zawieranie w umowach zlecenia zapisów mówiących o tym, że w zakresie przyznawania zleceniobiorcom konkretnych świadczeń z racji odbywanych wyjazdów zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
Na podstawie tego rozporządzenia z racji wyjazdów o charakterze służbowym należne są:
- diety oraz
- zwroty:
- kosztów przejazdów z miejscowości stałego miejsca pracy bądź z miejscowości zamieszkania zatrudnionego do miejscowości stanowiącej cel podróży służbowej i z powrotem,
- kosztów dojazdów (alternatywnie ryczałt),
- kosztów noclegów bądź ryczałt za nocleg,
- innych udokumentowanych i uzasadnionych wydatków, określonych przez pracodawcę.