Plusy i minusy kontraktu menedżerskiego
REKLAMA
REKLAMA
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia)
REKLAMA
Kontrakt cechuje zasada swobodnego kształtowania, w związku z czym jest on umową cywilnoprawną objętą nie przepisami Kodeksu pracy, a Kodeksu cywilnego. Tego rodzaju umowy zawierane są w celu zarządzania firmą, a stronami są: menedżer przyjmujący zlecenie kierowania przedsiębiorstwem i zlecający przedsiębiorca.
Zobacz również: Samozatrudnienie
Elementy niezbędne w kontrakcie menedżerskim
Kontrakt menadżerski powinien zostać sporządzony na piśmie. W zasadzie o tym, jakie postanowienia znajdą się w kontrakcie, decydują strony. Na pewno powinny w nim znaleźć się takie elementy jak: zakres, charakter i specyfikacja obowiązków menedżera, zasady odpowiedzialności, zasady wynagradzana w zależności od tego, czy jest umową rezultatu czy starannego działania, sposoby rozwiązania oraz okres wypowiedzenia.
Wyższe podatki w kontraktach menedżerskich?
Plusy i minusy kontraktu menedżerskiego
W związku z tym, iż kontrakt menadżerski jest umową cywilnoprawną, dwie zasadnicze cechy odróżniają go od umowy od pracę: brak z góry narzuconego miejsca i czasu świadczenia pracy oraz większa niezależność i swoboda w podejmowaniu decyzji.
Omawiany kontrakt ze względu na swój charakter nie daje prawa do płatnego urlopu wypoczynkowego oraz świadczeń socjalnych. Zapewnia on również mniejszą ochronę zatrudnienia, chociaż w odróżnieniu od innych umów cywilnoprawnych daje możliwość negocjacji warunków.
Na niekorzyść menadżera może również działać to, iż w przypadku takiego zatrudnienia jego odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przedsiębiorcy jest nieograniczona i odpowiada on całym swoim majątkiem. Zabezpieczeniem może być wykupienie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu zarządzania firmą. Istnieje również możliwość określenia kary umownej za niewywiązanie się z obowiązków.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat