REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza i kontrakt menedżerski - jakie ubezpieczenia?

Joanna Stolarska
Działalność gospodarcza i kontrakt menedżerski - jakie ubezpieczenia? /Fot. Fotolia
Działalność gospodarcza i kontrakt menedżerski - jakie ubezpieczenia? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy przy zgłoszeniu do ubezpieczeń osoby, która ma wpis do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, oraz osoby, która prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą okoliczności te mają jakieś znaczenie? Z jakiego tytułu i jakim ubezpieczeniom będą podlegać nowo zatrudnieni menedżerowie?

PROBLEM

Od 10 grudnia 2013 r. chcemy zatrudnić na podstawie kontraktu menedżerskiego (o charakterze umowy zlecenia) 2 osoby – jedną, która ma wpis do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, i drugą, która prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie doradztwa biznesowego i pozyskiwania pracowników. Czy przy zgłoszeniu tych osób do ubezpieczeń okoliczności te mają jakieś znaczenie? Jeśli tak, to z jakiego tytułu i jakim ubezpieczeniom będą podlegać te osoby z tytułu kontraktu?

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Tak. Rozstrzygnięcie, z jakiego tytułu i jakim ubezpieczeniom będą podlegać nowo zatrudnieni menedżerowie, zależy przede wszystkim od klasyfikacji podatkowej przychodu, który uzyskają z tytułu zawartego kontraktu. Pierwszy z menedżerów, który ma wpis do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, powinien zostać obowiązkowo zgłoszony do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, zgodnie z zasadami obowiązującymi zleceniobiorców. W przypadku drugiego menedżera wystąpi zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych – tj. umowy cywilnoprawnej o charakterze umowy zlecenia oraz działalności gospodarczej. Zatem obowiązek ubezpieczeniowy tej osoby należy rozstrzygnąć zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 9 ustawy systemowej. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kontrakt menedżerski jest zaliczany do umów o świadczenie usług, do których zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia. Umowy tego typu nazywa się również umowami nienazwanymi, ponieważ nie są one wprost uregulowane w przepisach Kodeksu cywilnego – w podobny sposób klasyfikuje się umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, umowy o powiernictwo nad przedsiębiorstwem, umowy zarządu i inne umowy o podobnym charakterze.

Zobacz również serwis: Ubezpieczenia

Przedmiotem kontraktu menedżerskiego jest zobowiązanie menedżera do zarządzania przedsiębiorstwem, w imieniu i na rzecz tego przedsiębiorstwa za określonym wynagrodzeniem. Treść stosunku prawnego łączącego powierzającego zarząd firmą i menedżera jest każdorazowo określona przez strony umowy. W treści umowy powinny znaleźć się m.in.: obowiązki i uprawnienia menedżera, zakres zadań do wykonania i odpowiedzialności, składniki wynagrodzenia, inne dodatkowe świadczenia, zobowiązanie do nieprowadzenia działalności konkurencyjnej oraz do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa, kryteria oceny efektywności zarządzania menedżera, sposoby i warunki rozwiązania kontraktu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenie usług zarządzania przedsiębiorstwem przez osobę prowadzącą działalność jest klasyfikowane pod względem podatkowym jako działalność wykonywana osobiście, a nie jako pozarolnicza działalność gospodarcza. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 9 ustawy o pdof).

Z punktu widzenia obowiązku ubezpieczeniowego, osoby wykonujące pracę wyłącznie na podstawie kontraktu menedżerskiego (o charakterze umowy zlecenia) są traktowane jak zleceniobiorcy. Podlegają one ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach, jak pozostałe osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia czy innych nienazwanych umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia.

Polecamy: Kodeks pracy 2013 z komentarzem - praktycznie o rewolucyjnych zmianach


W przedstawionym przez Państwa przypadku dwóch menedżerów prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i jednocześnie każdy z nich ma wykonywać umowę kontraktu menedżerskiego.

Pierwsza z tych osób posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Co do zasady, umowa o świadczenie usług wykonywana w ramach działalności gospodarczej nie jest uważana za odrębny tytuł do ubezpieczeń społecznych. Nie dotyczy to jednak menedżera. Jeżeli bowiem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej menedżer wykonuje tylko i wyłącznie usługi będące równocześnie przedmiotem zawartego przez niego kontraktu i w związku tym osiąga – w rozumieniu przepisów podatkowych – wyłącznie przychody z działalności wykonywanej osobiście, wówczas podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym tylko z tytułu kontraktu menedżerskiego.

UWAGA!

Osoby wykonujące pracę wyłącznie na podstawie kontraktu menedżerskiego (o charakterze umowy zlecenia) podlegają ubezpieczeniom społecznym jak zleceniobiorcy.

PRZYKŁAD

Mariusz S. w listopadzie 2013 r. założył działalność gospodarczą i uzyskał wpis do ewidencji w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Pracę świadczy na podstawie kontraktu menedżerskiego zawartego z firmą produkcyjno-handlową. Z tytułu tego kontraktu miesięcznie uzyskuje przychód w kwocie 15 000 zł. Poza usługami wykonywanymi na podstawie kontraktu nie świadczy żadnych innych usług. Na podstawie przepisów podatkowych Mariusz S. osiąga wyłącznie przychody z działalności wykonywanej osobiście. Menedżer powinien zostać zgłoszony do ubezpieczeń z kodem tytułu ubezpieczenia 04 11 xx, a przychód uzyskany z tytułu zawartego kontraktu należy oskładkować zgodnie z zasadami dotyczącymi zleceniobiorców.

Polecamy także: Zmiany w ubezpieczeniach społecznych w 2014 r.

Drugi z zatrudnionych przez Państwa menedżerów prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Zawarta umowa kontraktu menedżerskiego jest zapewne tylko jedną z wielu umów, na podstawie której ten przedsiębiorca wykonuje usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Jeżeli zatem:

  • oprócz usług w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, wykonywanych na podstawie kontraktu menedżerskiego, menedżer w ramach własnej działalności gospodarczej wykonuje również inne usługi oraz
  • na podstawie przepisów podatkowych uzyskuje zarówno przychody z działalności wykonywanej osobiście, jak i z działalności gospodarczej,

wówczas dochodzi do zbiegu tytułów do ubezpieczenia – umowy cywilnoprawnej o charakterze umowy zlecenia i działalności gospodarczej. W tym przypadku obowiązek ubezpieczeniowy należy rozstrzygnąć na ogólnych zasadach wskazanych w art. 9 ustawy systemowej.

PRZYKŁAD

Tomasz K. od października 2013 r. świadczy pracę na podstawie kontraktu menedżerskiego zawartego z firmą usługową. Na podstawie tego kontraktu uzyskuje miesięczny przychód w wysokości 20 000 zł. Kontrakt wykonuje w ramach działalności gospodarczej, którą prowadzi od 2010 r. Oprócz zarządzania przedsiębiorstwem przedmiotem prowadzonej działalności są: doradztwo, działalność związana z pozyskiwaniem pracowników, coaching i szkolenia. Poza usługami stanowiącymi przedmiot kontraktu Tomasz K. realizuje również wiele innych umów zawartych w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Zgodnie z przepisami podatkowymi, osiąga zarówno przychody z działalności wykonywanej osobiście (kontrakt menedżerski), jak i przychody z działalności gospodarczej (inne umowy o świadczenie usług zawierane z kontrahentami). Od listopada 2013 r. u Tomasza K. występuje zbieg tytułów do ubezpieczeń: działalność gospodarcza i kontrakt menedżerski (o charakterze umowy zlecenia). Dlatego Tomasz K. podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu, który powstał najwcześniej – w jego przypadku tym tytułem jest działalność gospodarcza. Zleceniodawca kontraktu musi jednak obowiązkowo zgłosić Tomasza K. do ubezpieczenia zdrowotnego. Na swój wniosek menedżer może zmienić tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń i zostać zgłoszony do ZUS przez zleceniodawcę kontraktu. Tomasz K. osiąga bowiem z tej umowy przychód przekraczający minimalną obowiązującą go podstawę wymiaru składek z tytułu działalności pozarolniczej.

Zadaj pytanie: Forum Kadry


REKLAMA

W przedstawionej sytuacji pierwszy z menedżerów musi zostać zgłoszony przez Państwa do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego i zdrowotnego. Będą Państwo musieli również – pod ustawowymi warunkami – opłacać za niego składki na Fundusz Pracy i FGŚP. Z tytułu zawartego kontraktu osoba ta, na swój wniosek, będzie mogła zostać zgłoszona do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Jeżeli menedżer zdecyduje się przystąpić dobrowolnie do tego ubezpieczenia, podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe będzie w jego przypadku ograniczona do kwoty 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale (do 31 grudnia 2013 r.), a od 1 stycznia 2014 r. nie będzie mogła przekraczać miesięcznie 250% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w tym roku. Podstawę wymiaru składek menedżera będzie stanowić przychód uzyskiwany z tytułu zawartego kontraktu. Należy przy tym pamiętać o rocznym ograniczeniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe (w 2013 r. – 111 390 zł).

Drugi z zatrudnionych przez Państwa menedżerów podlegał dotychczas obowiązkowym ubezpieczeniom z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Ponieważ z tytułu kontraktu menedżerskiego prawdopodobnie uzyska przychód znacznie przekraczający obowiązującą go minimalną podstawę wymiaru składek z tytułu prowadzonej działalności, obowiązkowo powinni Państwo zgłosić go tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. Menedżer może jednak z tytułu kontraktu przystąpić do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalno-rentowych (w takiej sytuacji obowiązkowa będzie za niego składka wypadkowa), ale może też zmienić tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń i przystąpić do nich z kontraktu. Wtedy, na wniosek menedżera, zgłoszą go Państwo do ubezpieczeń na ogólnych zasadach dotyczących zleceniobiorców.

Podstawa prawna:

Więcej przeczytasz w Sposobie na Płace >>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sposób na płace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA