REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza 4.0 – projektowane zmiany w zakresie pracy zdalnej

Oliwia Walentynowicz
Aplikant Radcowski, prawnik w dziale prawnym spółki AmRest
Tarcza 4.0 – projektowane zmiany w zakresie pracy zdalnej.
Tarcza 4.0 – projektowane zmiany w zakresie pracy zdalnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana regulacji w zakresie pracy zdalnej ma zostać wprowadzona w Tarczy 4.0 poprzez dodanie do art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695 i 875) (tzw. Specustawy w sprawie koronawirusa) ustępów 3-9 uszczegóławiających sposób wykonywania pracy zdanej oraz prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy.  

I. Kryteria, które muszą zostać spełnione, aby pracownik mógł wykonywać pracę zdalnie

Nowe przepisy określają warunki, które muszą zostać spełnione, aby pracodawca mógł zlecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej (w pierwotnej wersji Specustawy w art. 3 ust. 1 wskazano jedynie „W celu przeciwdziałania COVID–19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).”) teraz natomiast, jako rozwinięcie, ustawodawca wskazuje, że, aby wykonywać pracę zdalnie, pracownik musi mieć:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- odpowiednie umiejętności – ustawodawca nie wskazuje jednak co należy rozumieć pod tym pojęciem na gruncie omawianej ustawy, stąd powinny być one interpretowane słownikowo tj. jako „praktyczna znajomość czegoś, biegłość w czymś” (definicja pojęcia „umiejętność” według słownika PWN). Krótko mówiąc pracownik musi być w stanie wykonywać daną pracę, niejako samodzielnie z domu.

- możliwości techniczne oraz lokalowe – pracownik musi dysponować odpowiednimi środkami/urządzeniami i mieć miejsce gdzie może pracę we właściwy sposób wykonywać (moim zdaniem powinno się mieć na uwadze możliwość świadczenia pracy w taki sposób, aby wszelkie poufne dane bądź tajemnice pracodawcy były odpowiednio chronione, ale też prozaiczne kwestie jak dostęp do internetu itp.)

- ponadto na świadczenie pracy w formie zdalnej musi pozwalać jej rodzaj, tj. zadania pracownika muszą być możliwe do wykonania zdalnie.

REKLAMA

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Prawo pracy i ZUS. Pakiet 5 ebooków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis przewiduje, że praca zdalna może być wykonywana w szczególności przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych (np. pracownicy zakładu szewskiego lub krawieckiego biorący materiały i pracujący w domu). Przy czym nie jest to wyliczenie wyczerpujące, a jedynie przykładowe, co oznacza, że praca zdalna może być świadczona również w innej formie.

Powyższe punkty mają przeciwdziałać ponoszeniu ewentualnych negatywnych konsekwencji pracy w formie zdalnej przez pracownika tj. mają umożliwić mu odmowę pracy zdalnej w sytuacji kiedy w jego ocenie nie ma do tego warunków tj. np. musiałby specjalnie do tego celu wynająć nowy pokój/mieszkanie, doprowadzać internet itp. W przypadku ewentualnych roszczeń ze strony pracowników, sytuacja każdego z nich powinna być oceniania indywidualnie.

II. Prawa i obowiązki pracodawcy

Pracodawca jest zobowiązany do :

  • zapewnia pracownikowi materiałów oraz środków pracy potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej;
  • zapewnienia obsługi logistycznej pracy zdalnej;

(–> ustawodawca nie wskazuje jednak, co dokładnie należy rozumieć pod tymi pojęciami, co może prowadzić do rozbieżności interpretacyjnych, moim zdaniem oznacza to, że po stronie pracodawcy leży obowiązek min. ewentualnego wykupienia dodatkowych dostępów do komunikatorów internetowych, wykupienia dodatkowych licencji na niezbędne do pracy programy np. takie które dotychczas były dostępne jedynie w biurze, zapewnienia obiegu dokumentów, opłacania usług kurierskich itp.)

Pracodawca ma prawo :

  • w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej (w ust. 1 art. 3 Specustawy wskazywano, że „pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy”) zapis ten ma dać pracodawcy więcej elastyczności - w przypadku kiedy pracodawca polecił swoim pracownikom pracę zdalną np. do 1 lipca może żądać powrotu do wykonywania jej w formie tradycyjnej również wcześniej, w zasadzie w dowolnie wybranym momencie;
  • zobowiązać pracownika do prowadzenia ewidencji wykonanych czynności, która powinna zawierać w szczególności opis czynności, datę oraz czas jej wykonywania (przy czym ponownie, jest to jedynie wyliczenie przykładowe, a co za tym idzie pracodawca może sam zadecydować jakich dokładnie danych oraz w jakiej formie i częstotliwości będzie wymagał od pracowników w celu prowadzenia ewidencji) ma to na celu umożliwienie pracodawcy kontroli nad wykonywaniem przez pracownika zleconej mu pracy oraz rozliczania jej efektów.

III. Zmiany w zakresie BHP oraz użytkowania sprzętu prywatnego

  • nowe przepisy wprost wskazują, że przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać środków pracy niezapewnionych przez pracodawcę, przy czym mogą być one wykorzystywane jedynie w sposób umożliwiający poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę – w ustawie nie jest to poruszone, jednak należy pamiętać również o wewnętrznych wytycznych pracodawcy, stąd wspomniany przepis co prawda umożliwia korzystanie z np. prywatnego komputera, ale powinno to mieć miejsce jedynie tam gdzie pozwalają na to wewnętrzne uregulowania i polityki pracodawcy;

(-> przepis jest jednak nie jasny, ponieważ daje możliwość korzystania z prywatnego sprzętu pracownika dla potrzeb pracodawcy, ale nie reguluje kwestii rozliczeń – co oznacza, że pracownik teoretycznie mógłby żądać od pracodawcy dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu, przy czym ustawodawca nie wskazuje na jakich zasadach)

  • nowe uregulowania ograniczają odpowiedzialność pracodawcy w zakresie BHP przy wykonywaniu pracy zdalnej (oraz za wypadki przy tej pracy) tylko do odpowiedzialności w zakresie związanym z zapewnionymi przez niego środkami pracy lub materiałami do pracy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

REKLAMA

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

REKLAMA

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA