Kategorie

Pakiet mobilności

Wynagrodzenie kierowcy od 2 lutego 2022 r. czekają zmiany. Spowodują wzrost kosztów firm transportowych o nawet 100%. Co z dietami i ryczałtem?
Wynagrodzenia kierowców znacząco wzrosną w lutym 2022 r. (Pakiet mobilności). Przewoźnicy chcą jednak zmian w polskim prawie mających na celu dostosowanie systemu wynagradzania kierowców do nowych przepisów obowiązujących w UE. W przeciwnym razie wzrost kosztów pracowniczych może spowodować spadek konkurencyjności polskich firm na rynku europejskim.
Czas pracy kierowcy w 2020 r. uległ pewnym modyfikacjom. Od 20 sierpnia obowiązują nowe przepisy z Pakietu mobilności. Jakich przewozów dotyczą zmiany? Artykuł omawia: dwa skrócone odpoczynki pod rząd, maksymalny okres bez powrotu do bazy, miejsce wypoczynku przy regularnych odpoczynkach tygodniowych, odpoczynek na promie i w pociągu, przerwy podczas jazdy pojazdu, przekroczenie czasu prowadzenia przy powrocie do bazy lub miejsca zamieszkania oraz infrastrukturę parkingową.
Polscy przewoźnicy złożyli skargę do TSUE na Pakiet Mobilności I. Wnoszą o stwierdzenie nieważności aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym L 249 z 31 lipca 2020 r. Jak Pakiet Mobilności zmienia czas pracy kierowcy? Dlaczego nowe przepisy są dyskryminujące?
Pakiet mobilności obowiązuje od 20 sierpnia 2020 r. Już po 2 miesiącach funkcjonowania powstało wiele wątpliwości, jak interpretować nowe przepisy. Niejasne są przede wszystkim przepisy dotyczące obowiązkowego powrotu kierowcy do kraju i odpoczynków tygodniowych. Nowe przepisy dotyczące przedłużania czasu jazdy przy powrocie do bazy lub domu zawierają liczne pułapki. Brakuje również rozporządzenia o dokumentowaniu okresów bycia kierowcy poza pojazdem. A co z umową AETR? Jakie wątpliwości ma Komisja Europejska?
Pierwsze zmiany z Pakietu mobilności obowiązują od 20 sierpnia 2020 r. Do 7 nowych regulacji dotyczących pracy kierowcy należą m.in.: obowiązkowy powrót kierowcy do bazy co 4 tygodnie, wymogi do wykorzystania dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych pod rząd, zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu, możliwość przedłużenia czasu jazdy o maksymalnie 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy czy nowe wyłączenia dotyczące tachografu.
Zmiany w delegowaniu pracowników, które wejdą w życie 30 lipca 2020 r., nie dotyczą kierowców. Transport drogowy został wyłączony z tej regulacji. Nowe przepisy dotyczące kierowców zaczną obowiązywać 18 miesięcy od wejścia w życie Pakietu mobilności.
Pakiet mobilności został przyjęty bez poprawek w lipcu 2020 r. Jakie zmiany w pracy kierowcy wprowadza? Dotyczą przede wszystkim czasu pracy, przerw, odpoczynku kierowców oraz delegowania pracowników.
Polska jest przeciwna dyskryminującym przepisom Pakietu Mobilności takim, jak obowiązek powrotu ciężarówek do państwa członkowskiego siedziby przedsiębiorstwa co 8 tygodni czy ograniczenie wykonywania przewozów kabotażowych w formie okresu karencji. 9 państw (Polska, Bułgaria, Cypr, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Rumunia i Węgry) skierowało wspólne pismo w tej sprawie do posłów Parlamentu Europejskiego.
Pakiet mobilności został przegłosowany w pierwszym czytaniu przez Radę UE. Teraz czas na drugie czytanie i przyjęcie przez Parlament Europejski. Najprawdopodobniej dojdzie do tego w lipcu 2020 r. Pierwsze przepisy zaczną obowiązywać już po 20 dniach od opublikowania. Sprawdź, kiedy najwcześniej Pakiet może wejść w życie.