Zbiorcze świadectwa pracy
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek wydawania świadectw pracy
REKLAMA
Zgodnie z art. 97 Kodeksu pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca ma obowiązek niezwłocznego wydania pracownikowi świadectwa pracy. Jest to na tyle ważne, że nie można uzależniać wydania świadectwa pracy od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Zobacz: Świadectwo pracy - kiedy trzeba je wydać
Odpowiedzialność pracodawcy
Niedopełnienie powyższego obowiązku stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Na podstawie art. 282 Kodeksu pracy, kto wbrew określonemu obowiązkowi nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy, podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł. Co więcej, pracownik, który nie otrzymał wymaganego dokumentu, może domagać się od pracodawcy odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy będący konsekwencją niewydania świadectwa pracy.
Zobacz również: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki
Termin 24 miesięcy
21 marca 2013 r. mija dwuletni termin od wejścia w życie ustawy zmieniającej Kodeks pracy, która wprowadziła obowiązek wydawania świadczeń pracy po 2 latach zatrudnienia na podstawie umów terminowych u jednego pracodawcy. Zgodnie z art. 97 § 11 Kodeksu pracy jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.
Zobacz: Nowe zasady wydawania świadectwa pracy
W związku z powyższym pracodawca zatrudniający pracownika od 21 marca 2011 r. na podstawie umów terminowych do 21 marca 2013 r. w tym drugim terminie będzie musiał wystawić mu świadectwo pracy. Miało to na celu zmniejszenie liczby wydawanych zaświadczeń. W praktyce stało się zupełnie inaczej. Wiąże się to z tym, że pracownikom przysługuje prawo żądania wydania świadectwa po rozwiązaniu każdej z umów terminowych.
Zobacz: Jak wydawać świadectwo pracy po zmianie przepisów
Dzień upływu terminu
Pracodawca wydaje świadectwo pracy w dniu upływu terminu. Gdyby rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypadało po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę.
Żądanie wydania świadectwa przy każdej umowie
Co więcej, pracownik może w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej wyżej wymienionej umowy o pracę. Może również żądać wydania świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy. Na pracodawcy ciąży obowiązek wydania świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika.
Składniki świadectwa pracy
W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące:
- okresu i rodzaju wykonywanej pracy,
- zajmowanych stanowisk,
- trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy,
- zajęcia wynagrodzenia za pracę w myśli przepisów o postępowaniu egzekucyjnym.
Świadectwo pracy powinno zawierać także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Co więcej, na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy umieścić wzmiankę o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.
Zobacz: 10 najczęstszych błędów popełnianych przy wypełnianiu świadectwa pracy
Sprostowanie
Pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Może uczynić to w ciągu 7 dni od otrzymania dokumentu. Gdyby wniosek nie został uwzględniony, zatrudniony ma prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy. Powinien w tym celu dochować terminu. Na dokonanie tej czynności ma 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy.
Podsumowanie
Podsumowując, po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę pracodawca ma obowiązek niezwłocznego wydania świadectwa pracy. W przypadku nawiązania z dotychczasowym pracodawcą kolejnej umowy o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę, zatrudniający zobowiązany jest wydać świadectwo pracy tylko na żądanie pracownika. W związku z tym nawiązanie kolejnego stosunku pracy, które nie następuje bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy nie rodzi obowiązku wydania świadectwa pracy.
Zobacz również: Forum Kadry - Zatrudnianie i zwalnianie
Pracodawca dopiero wraz z upływem 24 miesięcy wydaje zbiorcze świadectwo pracy obejmujące okresy zatrudnienia terminowych umów o pracę trwających w tym czasie. W przypadku zawierania kolejnych umów terminowych z jednym pracownikiem, których łączny okres zatrudnienia wynosi co najmniej 24 miesiące, obowiązek wydania świadectwa pracy nie powstaje wraz z rozwiązaniem każdej z umów, lecz z upływem określonego w ustawie terminu.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA