REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie wymiaru czasu pracy w ramach okresu rozliczeniowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Dawid Samek
radca prawny, ekspert z zakresu prawa pracy
Jak ustalić wymiar czasu pracy w ramach okresu rozliczeniowego. / Fot. Fotolia
Jak ustalić wymiar czasu pracy w ramach okresu rozliczeniowego. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie wymiaru czasu pracy w ramach okresu rozliczeniowego wymaga zastosowania pewnego obliczenia. Mnoży się 40 godzin przez liczbę pełnych tygodni w obowiązującym okresie rozliczeniowym czasu pracy. Do otrzymanej liczby dodaje się iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostających do końca okresu rozliczeniowego (od poniedziałku do piątku). Następnie odejmuje się od otrzymanego wyniku iloczyn 8 godzin i liczby świąt przypadających w innym dniu niż niedziela.

Jak ustalić wymiar czasu pracy w ramach okresu rozliczeniowego

Na podstawie art. 130 § 1 kodeksu pracy, pracodawca ustala obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w następujący sposób:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. Mnoży się 40 godzin (norma przeciętnie tygodniowa) przez liczbę pełnych tygodni w obowiązującym okresie rozliczeniowym czasu pracy.

W tym obliczeniu uwzględnia się tygodnie w rozumieniu art. 128 § 3 pkt.2 kodeksu pracy, które rozpoczynają się w pierwszym dniu okresu rozliczeniowego i obejmują 7 kolejnych dni kalendarzowych.

W miesięcznym okresie rozliczeniowym obejmującym miesiąc kalendarzowy, zawsze mamy pełne cztery tygodnie, które kończą się 28 dnia tego miesiąca. Gdy okres rozliczeniowy np. rozpoczyna się w środę, pełne tygodnie będą kończyły się we wtorek.   

REKLAMA

2. Dodaje się do otrzymanej liczby (40 * pełne tygodnie w ramach obowiązującego okresu rozliczeniowego czasu pracy) iloczyn 8 godzin (norma dobowa) i liczby dni pozostających do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Odejmuje się od otrzymanego wyniku iloczyn 8 godzin (norma dobowa) i liczby świąt przypadających w innym dniu niż niedziela.

Polecany produkt: KODEKS PRACY 2015 z komentarzem + CD

Obniżenie wymiaru czasu pracy o dni nieobecności w pracy

Gdy pracownik z przyczyn usprawiedliwionej nieobecności nie pracował, to pracodawca przy ustalaniu wymiaru czasu pracy musi go obniżyć o liczbę godzin tej absencji, przypadających do przepracowania w czasie tej nieobecności, zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy. Przykładowo, pracownik zatrudniony w lutym 2014 r. zatrudniony w równoważnym systemie czasu pracy, gdy wykonuje prace w ramach jednomiesięcznego okresu rozliczeniowego (obejmującego miesiąc kalendarzowy) przez 5 dni był nieobecny w pracy na skutek choroby. Obowiązujący wymiar czasu pracy w miesiącu lutym 2015 r. wynosi 160 godzin.  

Zgodnie z obowiązującym harmonogramem, pracownik w te dni w czasie, których był chory miał przepracować w sumie 40 godzin (t.j 10 godzin + 10 godzin + 8 godzin + 8 godzin + 4 godziny = 40 godzin). Z uwagi na powyższe wymiar do przepracowania dla wskazanego pracownika ulega obniżeniu do 120 godzin (160 godzin – 40 godzin = 120 godzin). W przypadku przekroczenia tak ustalonego wymiaru czasu pracy w tym okresie rozliczeniowym czasu pracy na skutek wykonywania przez pracownika pracy ponad 120 godzin, będzie można założyć, iż pracował on  w godzinach nadliczbowych. Gdy godziny nadliczbowe nie wynikały z przekroczenia normy dobowej czasu pracy, nie były to godziny pracy w niedzielę czy święto, możemy przyjąć, iż wynikały one z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej.  

Porozmawiaj o tym na FORUM

Wymiar czasu pracy w 2015 r.

Wymiar czasu pracy dla miesięcznych okresów rozliczeniowych w 2015 r. obejmujących miesiąc kalendarzowy, obliczony zgodnie z wyżej przedstawionym wzorem będzie wynosił dla poszczególnych miesięcy:

  1. styczeń – 160 godz.
  2. luty –  160 godz.
  3. marzec – 176 godz.
  4. kwiecień – 168 godz.
  5. maj – 160 godz.
  6. czerwiec -  168 godz.
  7. lipiec – 184 godz.
  8. sierpień – 160 godz.
  9. wrzesień – 176 godz.
  10. październik – 176 godz.
  11. listopad – 160 godz.
  12. grudzień – 168 godz.

Święto wypadające w innym dniu niż niedziela

Święto, jak już wyżej wskazano, które występuje w okresie rozliczeniowym i przypada w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy pracownika.

Kiedy dochodzi do przekroczenia normy przeciętnie tygodniowej czasu pracy?

Nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy

Okres nieusprawiedliwionej nieobecności pracownika nie powoduje obniżenia wymiaru czasu pracy w okresie rozliczeniowym. W takim przypadku pracodawca może żądać od pracownika odpracowania go w całości lub części, ale tylko do końca obowiązującego go okresu rozliczeniowego czasu pracy i nie może to powodować naruszenia przepisów dotyczących odpoczynku dobowego i tygodniowego.

Różne systemy czasu pracy

Określony w art. 130 kodeksu pracy sposób ustalania obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, będzie miał zastosowanie do prawie wszystkich systemów czasu pracy i rozkładów czasu pracy, za wyjątkiem systemu pracy w ruchu ciągłym (art. 138 kodeksu pracy), co wiąże się ze specyfiką tego sytemu, polegającą na możliwości wykonywania pracy w niedzielę, święto oraz możliwość wydłużenia normy dobowej czasu pracy jak i normy średniotygodniowej czasu pracy. Zasady obliczania wymiaru czasu pracy w tym systemie czasu pracy, zostały określone w art. 138 § 3 kodeksu pracy w sposób szczególny w stosunku do regulacji art. 130 kodeksu pracy.

Praca w warunkach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia

Inaczej należy również ustalić obowiązujący wymiar czasu pracy w przypadku skrócenia czasu pracy poniżej obowiązujące normy czasu pracy dla pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych lub szczególnie szkodliwych dla zdrowia (art. 145 kodeksu pracy). W takim przypadku do metody obliczania wymiaru czasu pracy zgodnie z art. 130 kodeksu pracy należy podstawić zamiast 8 godzin i 40 godzin, skrócone normy czasu pracy obowiązujące pracownika np. 7 godzin i 35 godziny.    

Zasady rozliczania czasu pracy w systemie pracy w ruchu ciągłym

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

REKLAMA

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

Czas pracy 2026. Tabela: wymiar czasu pracy dla 1 miesiąca, 3-miesięcy i 4 miesięcy

Czas pracy w 2026 roku - będzie 2008 godzin pracy, a więc 251 dni roboczych i 114 dni wolnych od pracy. Jaki jest wymiar czasu pracy w poszczególnych miesiącach przyszłego roku? Ile wynosi miesięczna, 3-miesięczna i 4-miesięczna norma czasu pracy? Oto tabela do pobrania i druku.

Rewolucja w Kodeksie Pracy: umowa zlecenie i działalność gospodarcza wliczane do stażu pracy. Sprawdź, co zyskasz w 2026 r.

Nadchodzi prawdziwa rewolucja na polskim rynku pracy. Po latach dyskusji i apeli milionów Polaków, praca na umowie zleceniu czy prowadzenie własnej firmy nareszcie zostaną potraktowane na równi z etatem. Sejm przyjął ustawę, która zrównuje te formy aktywności zawodowej ze stażem pracy. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim dłuższy urlop, wyższe dodatki i większe bezpieczeństwo. Sprawdźmy szczegóły tej historycznej zmiany, która czeka już tylko na podpis Prezydenta.

Nawet 1 mln kobiet po 50 roku życia aktywnie poszukuje pracy. Czas na zmianę myślenia [Debata]

Kobiety po 50 roku życia to jedna z najliczniejszych, a zarazem najmniej aktywnych grup zawodowych w Polsce. Nawet 1 mln kobiet w wieku 50+ aktywnie poszukuje pracy. Debata ekspercka „Z doświadczeniem na marginesie? Jak włączyć kobiety 50+ do rynku pracy” odkrywa, że dojrzałe kobiety to dziś ogromny, lecz wciąż niedostatecznie doceniany potencjał. Jednym z rozwiązać może być sprzedaż bezpośrednia.

REKLAMA

Jeżeli nie złożysz tego wniosku na czas, Twoje pieniądze w ZUS bezpowrotnie przepadną

Jeżeli gromadziłeś składki w ZUS, szczególnie w tym samym czasie w zbiegu, to jest z więcej niż jednego tytułu (np. stosunek pracy i działalność gospodarcza), jest bardzo prawdopodobne, że na Twoim indywidualnym koncie w ZUS istnieje nadpłata, którą możesz odzyskać. Musisz jednak pilnować właściwego terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconych składek, bowiem w razie jego przekroczenia, składki bezpowrotnie przepadną z Twojej historii ubezpieczenia i zostaną wykorzystane przez ZUS na wypłatę bieżących świadczeń.

Przejście z roli kolegi do roli przełożonego najtrudniejszym wyzwaniem awansu. Firma powinna wspierać młodych menadżerów

Młodym menadżerom najtrudniej jest przejść z roli kolegi lub koleżanki w rolę przełożonego lub przełożonej. Firmy awansują szeregowego pracownika i czekają aż się wykaże. Tymczasem organizacje, które wspierają awansowanych pracowników w nowej pozycji, zyskują lepsze wyniki.

REKLAMA