REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unikatowa metoda nauczania języka polskiego jako obcego – jak działa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Unikatowa metoda nauczania języka polskiego jako obcego – jak działa?
Unikatowa metoda nauczania języka polskiego jako obcego – jak działa?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co roku wyraźnie przybywa chętnych do uczenia się języka polskiego jako obcego. Dane Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego wskazują, że w 2016 roku certyfikat zdawało 1111 osób, podczas gdy w 2024 było to już 21781 osób. Najczęściej to Ukraińcy, Białorusini, Hindusi, Turcy, Azerowie, Uzbecy, Kazachowie, ale nie tylko. Polska przyciąga coraz więcej studentów, pracowników czy uchodźców, a znajomość języka jest kluczem do ich integracji ze społeczeństwem. Język polski może natomiast sprawiać cudzoziemcom problemy związane z użyciem końcówek, wymową czy ortografią. Nauka polskiego może jednak przebiegać szybciej i skuteczniej dzięki nowatorskiej metodzie, która łączy elementy neurodydaktyki, lingwistyki oraz psychologii uczenia się.

Podejście to opiera się na trzech filarach: wykorzystaniu potencjału ludzkiego mózgu w procesie edukacji, traktowaniu języka przede wszystkim jako narzędzia komunikacji oraz tzw. spiralnym modelu rozwoju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Neurodydaktyka – nauka w zgodzie z mózgiem

Badania pokazują, że ludzki mózg najefektywniej uczy się w bezpiecznym i pozytywnym środowisku. Dlatego w procesie nauki kluczowe znaczenie mają takie elementy jak:
• budowanie atmosfery komfortu i bezpieczeństwa,
• pozytywne wzmocnienia (pochwały, docenienie postępów), które stymulują wydzielanie dopaminy odpowiedzialnej za motywację i zapamiętywanie,
• zaangażowanie emocjonalne, polegające na pracy z treściami ważnymi dla ucznia i odnoszącymi się do jego codziennych doświadczeń.

W procesie nauki należy zadbać o przyjazną i wesołą atmosferę podczas zajęć. Śmiech zwiększa aktywację kory czołowej, która jest kluczowa dla myślenia abstrakcyjnego i rozwiązywania problemów. W tym przypadku można więcej zapamiętać i lepiej zrozumieć materiał, ponieważ informacje połączone z humorem wywołują wzrost poziomu dopaminy, neuroprzekaźnika wzmacniającego motywację i pamięć, nawet w przypadku neutralnych czy mało znaczących informacji. Ponadto humor na zajęciach redukuje dystans społeczny, zwiększa zaufanie i motywację uczniów, co pozytywnie wpływa na ich zaangażowanie i efektywność uczenia się. Ważnym aspektem jest również kompatybilność światopoglądu i zdolności werbalnych, czyli uczenie się tworzenia komunikatów zgodnych z własnymi przekonaniami czy przemyśleniami. Dzięki temu proces nauki staje się bardziej naturalny i w większym stopniu angażuje słuchaczy.

Język jako narzędzie komunikacji

Istotnym filarem jest traktowanie języka jako narzędzia do wymiany informacji i budowania relacji. Współpracę ze słuchaczem należy zacząć od diagnostyki jego potrzeb oraz dotychczasowych wyzwań, takich jak bariera przed mówieniem, problemy z pisaniem, trudności z poszczególnymi zjawiskami gramatycznymi czy ubogie słownictwo.

Następnym krokiem jest ustalenie planu nauki odpowiedniego dla konkretnej osoby, obejmującego zarówno komunikację ustną i pisemną, jak i aspekty werbalne oraz niewerbalne. Szczególną uwagę zwraca się na:
• poprawną artykulację, akcent i intonację,
• specyficzne trudności języka polskiego (np. dwuznaki, znaki diakrytyczne, ubezdźwięcznienia, samogłoski nosowe),
• zasady gramatyczne i składniowe,
• różnice stylistyczne i kulturowe wpływające na sposób formułowania wypowiedzi.

Celem jest, aby uczniowie nie tylko opanowali struktury językowe, ale także potrafili świadomie i skutecznie posługiwać się językiem w różnych kontekstach i sytuacjach.

Model spiralny – stopniowe poszerzanie kompetencji

Elementem tej metody jest także spiralny model nauki. Zakłada on stopniowe rozszerzanie zakresu materiału: od prostych struktur na początku nauki, po coraz bardziej złożone formy wraz ze wzrostem kompetencji językowych.

Takie podejście ilustrują następujące zdania:
• Na poziomie początkującym możemy powiedzieć: „W piątek byłam w kinie”,
• Osoba biegle posługująca się językiem polskim potrafi w recenzji filmu napisać: „W piątek byłam w kinie na przedpremierowym pokazie najnowszego dramatu wyreżyserowanego przez Agnieszkę Holland”.

Dzięki regularnemu powracaniu do wcześniej poznanych treści na wyższym poziomie złożoności, uczący się systematycznie utrwalają wiedzę i rozwijają elastyczność językową.

REKLAMA

Przebieg zajęć

Na każdych zajęciach ćwiczone są wszystkie kompetencje językowe. Istotne jest, aby podczas lekcji pracować nad umiejętnościami niezbędnymi do komunikacji dwustronnej (np. rozmowy), natomiast te potrzebne do komunikacji jednostronnej (np. czytanie prasy lub pisanie listu) słuchacze mogą ćwiczyć samodzielnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każde zajęcia rozpoczynają się od swobodnej rozmowy. Taki wstęp ma na celu nie tylko wprowadzenie kursantów w środowisko językowe, ale także zbudowanie pozytywnej atmosfery. Na tym etapie zajęć skupiamy się najczęściej na dobrych i wesołych informacjach.

W toku lekcji staramy się utrzymać koncentrację i dobry nastrój słuchaczy poprzez stosowanie określonych technik pracy. Na przykład do ćwiczenia słuchania jako materiału można użyć filmu fabularnego wraz z przygotowanym do niego testem, który pomaga słuchaczom zachować skupienie oraz wychwycić istotne informacje. Filmu nie oglądamy w całości, tylko dzielimy na części puszczane w toku całego semestru. Czekanie na kolejną część aktywizuje ośrodek nagrody. Istotny jest także dobór filmu – zależy nam, aby podobał się kursantom. Z reguły są to stare klasyki, współczesne komedie lub filmy animowane.

Do ćwiczenia mówienia podchodzimy dwojako. Większy nacisk kładziemy na rozmowę w parach lub w małych grupach, co zmniejsza stres mówiących oraz zwiększa uważność na wypowiedź rozmówcy. Na forum stosujemy techniki podobne do ćwiczeń improwizacyjnych, np. prosimy grupę o wspólne ułożenie historii danego bohatera. Każda kolejna osoba ma dopowiedzieć jedno zdanie będące kontynuacją poprzedniego. Mimo że nie narzucamy grupie, że historia ma być humorystyczna, z naszego doświadczenia wynika, że absurdalność wypowiedzi słuchaczy powstaje samoistnie, a grupa dobrze się bawi i uczy, nie skupiając się jednocześnie na samym procesie nauki.

Zajęcia indywidualne, chociaż dają mniejszą przestrzeń do improwizacji i zabaw, pozwalają na nawiązanie bliższej relacji z lektorem. W tak małym gronie słuchacze chętniej opowiadają o osobistych sprawach, dzięki czemu są bardziej zaangażowani w proces. Ponadto szybciej mają poczucie sukcesu, ponieważ program i stosowane metody są dopasowane do ich potrzeb oraz zainteresowań.

Skuteczność metody

Połączenie neurodydaktyki, praktycznego podejścia komunikacyjnego i spiralnego modelu sprawia, że proces uczenia się języka polskiego jest nie tylko szybszy, ale także bardziej motywujący i przyjazny dla ucznia. Kluczowe staje się nie samo opanowanie słownictwa czy gramatyki, lecz możliwość swobodnego i naturalnego funkcjonowania w polskojęzycznym środowisku.

Agata Zaman, współzałożycielka Lingo Comm, internetowej szkoły nauczającej języka polskiego jako obcego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unikatowa metoda nauczania języka polskiego jako obcego – jak działa?

Co roku wyraźnie przybywa chętnych do uczenia się języka polskiego jako obcego. Dane Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego wskazują, że w 2016 roku certyfikat zdawało 1111 osób, podczas gdy w 2024 było to już 21781 osób. Najczęściej to Ukraińcy, Białorusini, Hindusi, Turcy, Azerowie, Uzbecy, Kazachowie, ale nie tylko. Polska przyciąga coraz więcej studentów, pracowników czy uchodźców, a znajomość języka jest kluczem do ich integracji ze społeczeństwem. Język polski może natomiast sprawiać cudzoziemcom problemy związane z użyciem końcówek, wymową czy ortografią. Nauka polskiego może jednak przebiegać szybciej i skuteczniej dzięki nowatorskiej metodzie, która łączy elementy neurodydaktyki, lingwistyki oraz psychologii uczenia się.

Przedsiębiorco, w jednym miesiącu możesz nie płacić ZUS-u! Pamiętaj o wakacjach składkowych - w listopadzie już ostatnia szansa na wniosek w tym roku

ZUS daje przedsiębiorcom możliwość skorzystania raz w roku z wakacji składkowych. Czy o tym pamiętasz? Wniosek należy złożyć w miesiącu poprzedzającym ten, w którym chcesz skorzystać z wakacji, co oznacza, że w tym roku można składać wnioski jeszcze tylko w październiku – na listopad 2025, oraz w listopadzie – na grudzień 2025. W grudniu nie będzie już można skorzystać z tej możliwości za ten rok, gdyż złożony wniosek będzie dotyczył stycznia 2026.

Co za niespodzianka dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami: niebawem koniec zbierania zaświadczeń i osobistych wizyt w urzędach

Co za niespodzianka dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami: niebawem koniec zbierania zaświadczeń i osobistych wizyt w urzędach. Dlaczego? Mają zmienić się obowiązujące aktualnie przepisy ustawy z 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 420) i ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1631). Dotychczasowe przepisy wymagają od emerytów i rencistów corocznego składania oświadczeń o wysokości przychodów.

ZUS przypomina: 300 plus tylko do końca listopada. Coraz mniej czasu na złożenie wniosku o wyprawkę szkolną z programu „Dobry Start”

Do 30 listopada rodzice i opiekunowie mają czas na złożenie wniosku o świadczenie z programu „Dobry Start”, czyli tzw. 300 plus. Po tym terminie pieniądze na wyprawkę szkolną będą przysługiwać jedynie w wyjątkowych przypadkach – gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada. Komu dokładnie przysługuje wsparcie i jak złożyć wniosek online?

REKLAMA

W 2026 r. pracodawca musi dodatkowo wypłacić 72 090 zł – ale trzeba spełnić jeden warunek

Dlaczego wartość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2026 r. ma znaczenie? Oprócz oczywistości, jako pewnej minimalnej gwarantowanej co miesiąc płacy, również wiele uprawnień pracowniczych jest powiązanych z kwotą minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku kalendarzowym. W niniejszym artykule skupimy się na jednym z aspektów, to jest obowiązku wypłaty przez pracodawcę 72 090 zł, jeżeli dojdzie do spełnienia pewnych ustawowych przesłanek.

Na polskim rynku pracy nie Twoje kompetencje, ale wiek, płeć i kod pocztowy mogą zdecydować o tym, czy w ogóle dostaniesz szansę i pracę [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu firmy Staffly o równości, inkluzywności, uznaniu i sprawiedliwości w polskich organizacjach, mimo licznych deklaracji o polityce równych szans, codzienna praktyka odbiega od ideałów. Okazuje się, że ponad połowa polskich pracowników doświadcza dyskryminacji ze względu na wiek lub płeć, co trzeci czuje się niedoceniony, a miejsce zamieszkania wciąż jest przeszkodą na drodze do kariery.

8-godzinny dzień pracy obowiązuje już 107 lat! Kiedy wreszcie skrócą czas pracy? Resort pracy podaje daty

We wrześniu 2025 r. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zakończyło nabór do programu pilotażowego skróconego czasu pracy za zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia. W związku z naborem złożono aż 1994 wniosków. W październiku 2025 r. mają być załatwione formalności z pracodawcami, a pilotaże ruszyć mają od stycznia 2026 r. Od oceny efektów pilotażu będzie zależało, czy skrócony tydzień czasu pracy przyjmie się jako jeden ze sposobów na zachowanie work-life balance, czy też odejdzie w niepamięć.

Depresja kosztuje polską gospodarkę miliardy, a niemal 80% pracowników niezbyt dobrze ocenia swój dobrostan. 10 października – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

W dniu 10 października przypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Okazuje się, że blisko połowa zatrudnionych w Polsce – aż 45% – wykazuje objawy wypalenia zawodowego, a 78% ocenia swój dobrostan psychiczny jako niski lub umiarkowany. Co więcej, można powiedzieć, że depresja kosztuje polską gospodarkę miliardy. Czas zainwestować w zdrowie, a w tym w zdrowie w miejscu pracy, bo to właśnie zwolnienia lekarskie generują ogromne koszty.

REKLAMA

Zwolnienia, wypowiedzenia zmieniające i bezrobocie: czy to nas czeka na rynku pracy w 2026 r.?

Zwolnienia, wypowiedzenia zmieniające i bezrobocie: czy to nas czeka na rynku pracy w 2026 r.? Według Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sytuacja wcale nie jest taka zła, a polski rynek pracy wciąż jest w dobrej kondycji, ba Polska utrzymuje silną pozycję na tle UE pod względem kondycji rynku pracy. Poniżej przedstawiamy szczegółowy komunikat resortu pracy.

Uczestnik PPK ma wpływ na to jak inwestowane są jego środki: konwersja PPK, zmiana funduszu i transfer środków

Czy uczestnik PPK ma wpływ na to jak inwestowane są jego środki? Tak. W każdym czasie może zmienić fundusz. O co chodzi z funduszem zdefiniowanej daty? Jak dokonać konwersji PPK i zamiany funduszu? Możliwy jest także transfer środków pomiędzy swoimi rachunkami PPK.

REKLAMA