REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potęga intelektu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karmen Jelcic

REKLAMA

Obecnie menedżerowie, którzy do tej pory koncentrowali się przede wszystkich na aktywach materialnych, muszą zdobywać informacje na temat gospodarki opartej na wiedzy oraz jej podstawowego zasobu - kapitału intelektualnego. W przyszłości to ich umiejętności zarządzania aktywami niematerialnymi będą stanowić o sukcesie biznesowym przedsiębiorstwa.

Zasadniczo termin „kapitał intelektualny (KI)” stosowany jest na określenie niematerialnych aktywów lub niematerialnych czynników biznesowych przedsiębiorstwa, które mają znaczący wpływ na jego wyniki i całkowity sukces firmy. Źródłem KI jest intelekt, przy czym mowa jest przede wszystkim o wiedzy, która stosowana jest w kontekście biznesowym i którą wykorzystuje się przy kreowaniu wartości. Na KI składają się: kapitał ludzki i strukturalny.

REKLAMA

REKLAMA

Kapitał ludzki (KL)

Obejmuje wszystkich pracowników wraz z ich indywidualną oraz kolektywną wiedzą, zdolnościami, postawami, kompetencjami, zachowaniami, doświadczeniami i emocjami. Dla pracodawcy ogół pracowników stanowi pewien potencjał, ale nie reprezentuje kapitału ludzkiego per se. Dzieje się tak jedynie w wypadku, gdy pracownicy są w stanie zastosować swoją wiedzę i umiejętności w pracy i tym samym przyczynić się do kreowania wartości firmy.

Ze względu na takie czynniki, jak intelektualna lotność, kreatywność, innowacyjność, umiejętność rozwiązywania problemów, wytrwałość i inicjatywa, kapitał ludzki staje się kluczowym czynnikiem kreowania wartości w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Dlatego też traktowanie nakładów na pracowników (pensji, podatków, premii, szkoleń, programów motywacyjnych) jako kosztów nie jest właściwe, gdyż są one raczej inwestycjami.

Kapitał strukturalny (KS)

Jest to infrastruktura wspomagająca kapitał ludzki. KS jest wynikiem wcześniejszej działalności kapitału ludzkiego, który zachował się w postaci pewnej formy - tradycji, wizerunku, zasad, procedur, standardów. Termin ten odnosi się do wszystkich niematerialnych czynników, które umożliwiają firmie osiągnięcie sukcesu oraz bycie konkurencyjnym bez fizycznej obecności pracowników. Bieżąca aktywność kapitału ludzkiego może albo polepszyć, albo pogorszyć stan kapitału strukturalnego firmy. Pracownicy mogą opuścić firmę w każdej chwili (np. ze względu na emeryturę, przejście do konkurencji, chorobę) i w ten sposób przedsiębiorstwo pozbawione zostaje pewnej wiedzy. Im bardziej wiedza ta jest unikalna i istotna dla kreowania wartości, tym gorzej dla przedsiębiorstwa. Z drugiej jednak strony wiedza, którą pracownicy dzielą się ze swoimi kolegami, która stosowana i wdrażana jest w procesach biznesowych, programach, produktach i usługach, pozostaje w firmie i staje się jej kapitałem strukturalnym. Kapitał strukturalny możemy podzielić na organizacyjny oraz relacji z klientami.

REKLAMA

Kapitał strukturalny organizacyjny

Obejmuje strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa, sposoby i metody prowadzenia biznesu, podsystemy zarządzania, szkice, środki kontroli, systemy informacji i komunikacji, systemy zarządzania wartością, rozwój, relacje z innymi pracownikami, bazę danych, dokumentację oraz aktywa intelektualne: patenty, prawa autorskie, licencje itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innowacyjność obejmuje umiejętności firmy w zakresie stałego wprowadzania innowacji we wszystkich dziedzinach jej aktywności biznesowej (np. w odniesieniu do produktów/usług, sposobu organizacji, podejścia do klienta, narzędzi zarządzania), a także mniejsze i większe ulepszenia w procesach produkcji lub świadczenia usług, które zostały zaproponowane przez pracowników różnych szczebli hierarchii firmy. Zdolność do innowacji danej firmy zależy od lotności intelektualnej wszystkich jej pracowników, która charakteryzuje się elastycznością, kreatywnością, innowacyjnością, kontrolą nad strachem przed tym, co nowe. Innowacyjność wspierana jest przez kulturę przedsiębiorstwa, która promuje nowe pomysły i idee, umożliwiając ich realizację w warunkach minimalnego oporu. W wypadku gospodarki opartej na wiedzy zdolność firmy do innowacji jest kluczowa dla jej konkurencyjności.

Procesy (w tym procesy biznesowe, techniki, jakość, programy dla personelu itp.) zwiększają efektywność produkcji lub świadczenia usług oraz jakość. Według dr. Tominovica, pierwszego dyrektora ds. KI w Chorwacji, to właśnie w trakcie tych procesów kreowana lub niszczona jest wartość i dlatego wymagają one stałego monitorowania lub, jeśli zachodzi taka konieczność, ponownego ich zdefiniowania, tak aby spełniały potrzeby i wymagania klientów.

Kultura przedsiębiorstwa może zostać opisana jako łączna suma indywidualnych opinii, wspólny system wartości, postawy, normy i zachowania. Kultura stanowi odzwierciedlenie tego, co jest nagradzane (i do czego się zachęca) oraz tego, co jest karane w firmie. Mimo iż często jest niewidoczna, w niektórych firmach można ją po prostu odczuć. Kultura przedsiębiorstwa jest ważnym czynnikiem stanowiącym o powodzeniu w biznesie. Pomaga realizować postawione cele. Gdy jest negatywna, może stać się jednak tykającą bombą, mogącą unicestwić najlepszą wizję czy misję. Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w warunkach gospodarki opartej na wiedzy nie jest możliwe bez udziału kultury przedsiębiorstwa, która wspomaga zaangażowanie, ciągłą naukę, doskonalenie, innowacyjność, efektywną komunikację, współpracę oraz kreowanie wartości.

Przywództwo stanowi istotny element KI bazujący na działaniach kapitału ludzkiego (ścisłego kierownictwa) i znajdujący swoje odzwierciedlenie w wizji przedsiębiorstwa, jego misji i celach. Od kierownictwa zależy, czy poprowadzi firmę we właściwym kierunku, ustanawiając odpowiednie cele oraz komunikując je całemu przedsiębiorstwu i w ten sposób mobilizując personel do osiągania w przyszłości wyższej konkurencyjności i kreowania wartości. Aby to zrealizować, istotne jest, by kierownictwo badało aktualne tendencje ekonomiczne.

Kapitał relacji z klientami

Obejmuje on zarówno same relacje z klientami, jak i bazy danych zwierające informacje na ich temat. Kapitał relacji z klientami odnosi się również do wartości wywodzącej się ze stałych relacji z klientami i kreowanej przez nie. Celem nadrzędnym jest zadowolenie klienta oraz zaskarbienie sobie jego lojalności w stosunku do firmy, co realizowane jest w drodze przewidywania i zaspokajania potrzeb i życzeń klienta.

Karmen Jelcic, autorka artykułu, będzie gościem specjalnym pierwszego w Europie Centralnej Międzynarodowego Kongresu Kadry „Teraz HR” pod patronatem ASTD, który odbędzie się 24-27 listopada 2008 r. w hotelu Hilton w Warszawie. Organizatorem wydarzenia jest Nowoczesna Firma oraz Fundacja Obserwatorium Zarządzania.

Karmen Jelcic

Autorka od 2001 roku jest dyrektorem generalnym chorwackiego Centrum Kapitału Intelektualnego, jedynej firmy doradczej w Chorwacji specjalizującej się w kwestiach związanych z gospodarką opartą na wiedzy oraz zarządzaniem kapitałem intelektualnym i jego pomiarami. Jest współodpowiedzialna za realizację Programu Zwiększania Efektywności Krajowego Kapitału Intelektualnego (2006-2008) wdrożonego przez chorwackie Ministerstwo Gospodarki.

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w prawie pracy: rząd dopuszcza e‑mail, SMS czy skan podpisanego dokumentu - zamiast formy papierowej. Deregulacja i cyfryzacja dialogu społecznego [PROJEKT]

Rząd zaproponował projekt nowelizacji ustaw regulujących stosunki między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, którego celem jest uproszczenie i zdigitalizowanie obiegu informacji. Najważniejszym elementem projektu jest formalne dopuszczenie obok tradycyjnej formy pisemnej dwóch alternatyw: formy dokumentowej oraz formy elektronicznej. Zmiana ma zredukować formalności, przyspieszyć dialog społeczny i lepiej dostosować procedury do współczesnych praktyk komunikacyjnych.

"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców

Zawodowi kierowcy podejmują decyzję o złożeniu wypowiedzenia, a wtedy szansa na ich zatrzymanie jest minimalna. To nie jednostkowe przypadki, a branżowy standard. Okazuje się bowiem, że aż 70 proc. przedsiębiorstw przewozowych w Europie ma poważne lub bardzo poważne problemy kadrowe. Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców.

Konieczna nowelizacja w ZUS. Trzeba odebrać ZUS do zabierania składek za 19 lat wpłacania. Jedną decyzją! [społeczny projekt nowelizacji]

W Polsce od kilku lat narasta problem, o którym mało kto mówi głośno.Zakład Ubezpieczeń Społecznych potrafi po wielu latach stwierdzić, że ktoś… nigdy nie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Nieważne, że przez 10, 15 czy 20 lat co miesiąc płacił składki. Jedna decyzja urzędnika wystarczy, by wszystkie te lata zniknęły z systemu — a razem z nimi emerytura, zasiłek czy prawo do zwrotu pieniędzy.

REKLAMA

Nowe przepisy o stażu pracy to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Dlaczego papierowe teczki nie wystarczą w nowej rzeczywistości prawnej? To narzędzie o ograniczonej użyteczności. Tymczasem nowe przepisy o stażu pracy, które wchodzą w życie już w styczniu 2026 roku, to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka znacznie usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Użyczanie pracowników do Niemiec – dokumenty, formalności, wszystko co trzeba wiedzieć

Użyczanie pracowników tymczasowych do Niemiec wiąże się̨ z koniecznością̨ uzyskania oficjalnego pozwolenia o nazwie Arbeitnehmerüberlassungserlaubnis (inaczej licencji agencji pracy tymczasowej w Niemczech). Aby otrzymać to pozwolenie, w pierwszej kolejności niezbędne jest posiadanie wpisu działalności do rejestru agencji w Polsce, a następnie złożenie wniosku o uzyskanie licencji w Niemczech. Warto wiedzieć, że polskie firmy składają̨ wniosek o wydanie licencji zawsze w Bundesagentur für Arbeit w Düsseldorf. Jeśli Twoja firma chce użyczać pracowników tymczasowych do Niemiec – to świetnie trafiłeś, z tego artykułu przygotowanego we współpracy z firmą Euro-lohn dowiesz się, od czego należy zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie oraz zgodnie z niemieckim prawem pracy.

Co powinna zawierać idealna oferta pracy? Wygrywa skandynawski model pracy

Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.

Mieliśmy brać przykład z pokolenia Z, a tymczasem ono się wypala. Młodzi częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych

Eksperci wypowiadali się, że w wielu aspektach starsi pracownicy powinni brać przykład z pokolenia Z. Tymczasem raport Hays Poland i Fundacji OFF school „Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę” pokazuje mocne dane - aż 45% pracowników pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego, a przecież są to młodzi ludzie. Częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych.

REKLAMA

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy [Nowe przepisy]

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy. Nowe przepisy pozwalają na zaliczanie okresu pracy na umowach cywilnoprawnych czy prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy, od którego zależą liczne uprawnienia pracownicze. Jak pracownik może potwierdzić ten okres u pracodawcy? Na możliwość składania wniosków w ZUS trzeba jeszcze poczekać.

Chodzi o ZUS. Prezydent zdecydował: od 1 listopada, ale nie 2025 r. a 2026 r. ZUS udostępni dane płatnika m.in. bankom, instytucjom finansowym, instytucjom kredytowym oraz instytucjom pożyczkowym

Już za rok, w listopadzie 2026 r. będą obowiązywały przepisy, które sprawią, że ZUS udostępni dane płatnika bankom, instytucjom finansowym, instytucjom kredytowym oraz instytucjom pożyczkowym. Celem ustawy jest wprowadzenie systemowego mechanizmu umożliwiającego dostęp do danych przedsiębiorcy posiadającego konto płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przez określone podmioty dokonujące weryfikacji jego sytuacji gospodarczej i finansowej.

REKLAMA