REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Obecnie menedżerowie, którzy do tej pory koncentrowali się przede wszystkich na aktywach materialnych, muszą zdobywać informacje na temat gospodarki opartej na wiedzy oraz jej podstawowego zasobu - kapitału intelektualnego. W przyszłości to ich umiejętności zarządzania aktywami niematerialnymi będą stanowić o sukcesie biznesowym przedsiębiorstwa.

Zasadniczo termin „kapitał intelektualny (KI)” stosowany jest na określenie niematerialnych aktywów lub niematerialnych czynników biznesowych przedsiębiorstwa, które mają znaczący wpływ na jego wyniki i całkowity sukces firmy. Źródłem KI jest intelekt, przy czym mowa jest przede wszystkim o wiedzy, która stosowana jest w kontekście biznesowym i którą wykorzystuje się przy kreowaniu wartości. Na KI składają się: kapitał ludzki i strukturalny.

REKLAMA

REKLAMA

Kapitał ludzki (KL)

Obejmuje wszystkich pracowników wraz z ich indywidualną oraz kolektywną wiedzą, zdolnościami, postawami, kompetencjami, zachowaniami, doświadczeniami i emocjami. Dla pracodawcy ogół pracowników stanowi pewien potencjał, ale nie reprezentuje kapitału ludzkiego per se. Dzieje się tak jedynie w wypadku, gdy pracownicy są w stanie zastosować swoją wiedzę i umiejętności w pracy i tym samym przyczynić się do kreowania wartości firmy.

Ze względu na takie czynniki, jak intelektualna lotność, kreatywność, innowacyjność, umiejętność rozwiązywania problemów, wytrwałość i inicjatywa, kapitał ludzki staje się kluczowym czynnikiem kreowania wartości w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Dlatego też traktowanie nakładów na pracowników (pensji, podatków, premii, szkoleń, programów motywacyjnych) jako kosztów nie jest właściwe, gdyż są one raczej inwestycjami.

Kapitał strukturalny (KS)

Jest to infrastruktura wspomagająca kapitał ludzki. KS jest wynikiem wcześniejszej działalności kapitału ludzkiego, który zachował się w postaci pewnej formy - tradycji, wizerunku, zasad, procedur, standardów. Termin ten odnosi się do wszystkich niematerialnych czynników, które umożliwiają firmie osiągnięcie sukcesu oraz bycie konkurencyjnym bez fizycznej obecności pracowników. Bieżąca aktywność kapitału ludzkiego może albo polepszyć, albo pogorszyć stan kapitału strukturalnego firmy. Pracownicy mogą opuścić firmę w każdej chwili (np. ze względu na emeryturę, przejście do konkurencji, chorobę) i w ten sposób przedsiębiorstwo pozbawione zostaje pewnej wiedzy. Im bardziej wiedza ta jest unikalna i istotna dla kreowania wartości, tym gorzej dla przedsiębiorstwa. Z drugiej jednak strony wiedza, którą pracownicy dzielą się ze swoimi kolegami, która stosowana i wdrażana jest w procesach biznesowych, programach, produktach i usługach, pozostaje w firmie i staje się jej kapitałem strukturalnym. Kapitał strukturalny możemy podzielić na organizacyjny oraz relacji z klientami.

REKLAMA

Kapitał strukturalny organizacyjny

Obejmuje strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa, sposoby i metody prowadzenia biznesu, podsystemy zarządzania, szkice, środki kontroli, systemy informacji i komunikacji, systemy zarządzania wartością, rozwój, relacje z innymi pracownikami, bazę danych, dokumentację oraz aktywa intelektualne: patenty, prawa autorskie, licencje itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innowacyjność obejmuje umiejętności firmy w zakresie stałego wprowadzania innowacji we wszystkich dziedzinach jej aktywności biznesowej (np. w odniesieniu do produktów/usług, sposobu organizacji, podejścia do klienta, narzędzi zarządzania), a także mniejsze i większe ulepszenia w procesach produkcji lub świadczenia usług, które zostały zaproponowane przez pracowników różnych szczebli hierarchii firmy. Zdolność do innowacji danej firmy zależy od lotności intelektualnej wszystkich jej pracowników, która charakteryzuje się elastycznością, kreatywnością, innowacyjnością, kontrolą nad strachem przed tym, co nowe. Innowacyjność wspierana jest przez kulturę przedsiębiorstwa, która promuje nowe pomysły i idee, umożliwiając ich realizację w warunkach minimalnego oporu. W wypadku gospodarki opartej na wiedzy zdolność firmy do innowacji jest kluczowa dla jej konkurencyjności.

Procesy (w tym procesy biznesowe, techniki, jakość, programy dla personelu itp.) zwiększają efektywność produkcji lub świadczenia usług oraz jakość. Według dr. Tominovica, pierwszego dyrektora ds. KI w Chorwacji, to właśnie w trakcie tych procesów kreowana lub niszczona jest wartość i dlatego wymagają one stałego monitorowania lub, jeśli zachodzi taka konieczność, ponownego ich zdefiniowania, tak aby spełniały potrzeby i wymagania klientów.

Kultura przedsiębiorstwa może zostać opisana jako łączna suma indywidualnych opinii, wspólny system wartości, postawy, normy i zachowania. Kultura stanowi odzwierciedlenie tego, co jest nagradzane (i do czego się zachęca) oraz tego, co jest karane w firmie. Mimo iż często jest niewidoczna, w niektórych firmach można ją po prostu odczuć. Kultura przedsiębiorstwa jest ważnym czynnikiem stanowiącym o powodzeniu w biznesie. Pomaga realizować postawione cele. Gdy jest negatywna, może stać się jednak tykającą bombą, mogącą unicestwić najlepszą wizję czy misję. Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w warunkach gospodarki opartej na wiedzy nie jest możliwe bez udziału kultury przedsiębiorstwa, która wspomaga zaangażowanie, ciągłą naukę, doskonalenie, innowacyjność, efektywną komunikację, współpracę oraz kreowanie wartości.

Przywództwo stanowi istotny element KI bazujący na działaniach kapitału ludzkiego (ścisłego kierownictwa) i znajdujący swoje odzwierciedlenie w wizji przedsiębiorstwa, jego misji i celach. Od kierownictwa zależy, czy poprowadzi firmę we właściwym kierunku, ustanawiając odpowiednie cele oraz komunikując je całemu przedsiębiorstwu i w ten sposób mobilizując personel do osiągania w przyszłości wyższej konkurencyjności i kreowania wartości. Aby to zrealizować, istotne jest, by kierownictwo badało aktualne tendencje ekonomiczne.

Kapitał relacji z klientami

Obejmuje on zarówno same relacje z klientami, jak i bazy danych zwierające informacje na ich temat. Kapitał relacji z klientami odnosi się również do wartości wywodzącej się ze stałych relacji z klientami i kreowanej przez nie. Celem nadrzędnym jest zadowolenie klienta oraz zaskarbienie sobie jego lojalności w stosunku do firmy, co realizowane jest w drodze przewidywania i zaspokajania potrzeb i życzeń klienta.

Karmen Jelcic, autorka artykułu, będzie gościem specjalnym pierwszego w Europie Centralnej Międzynarodowego Kongresu Kadry „Teraz HR” pod patronatem ASTD, który odbędzie się 24-27 listopada 2008 r. w hotelu Hilton w Warszawie. Organizatorem wydarzenia jest Nowoczesna Firma oraz Fundacja Obserwatorium Zarządzania.

Karmen Jelcic

Autorka od 2001 roku jest dyrektorem generalnym chorwackiego Centrum Kapitału Intelektualnego, jedynej firmy doradczej w Chorwacji specjalizującej się w kwestiach związanych z gospodarką opartą na wiedzy oraz zarządzaniem kapitałem intelektualnym i jego pomiarami. Jest współodpowiedzialna za realizację Programu Zwiększania Efektywności Krajowego Kapitału Intelektualnego (2006-2008) wdrożonego przez chorwackie Ministerstwo Gospodarki.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA