REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca hybrydowa - 3 sposoby na poprawienie jakości pracy zdalnej

Warszawskie Centrum Doradztwa Finansowego I sp. z o.o.
Biuro rachunkowe. Outsourcing księgowości
Praca hybrydowa - 3 sposoby na poprawienie jakości pracy zdalnej
Praca hybrydowa - 3 sposoby na poprawienie jakości pracy zdalnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca hybrydowa przekonała już do siebie wielu pracodawców, bez względu na ich wielkość i rodzaj działalności. Model ten cieszy się dużym poparciem pracowników i dobrze zorganizowany jest niewątpliwym atutem firmy jako pracodawcy. Jak sprawić, by praca hybrydowa była wydajna i satysfakcjonująca dla pracowników i pracodawców?

Praca hybrydowa w 2022 roku

Gdyby Gabriel Garcia Marquez żył w naszych czasach mógłby śmiało pokusić się o tytuł powieści „Praca w czasach zarazy”, ponieważ rynek pracy nabrał zupełnie nowego wymiaru. Pandemia wymusiła na wszystkich firmach szybką reorganizację dotychczasowego modelu pracy, bez względu na to, czy były na to gotowe, czy nie. Niestety wiele z nich podczas zmian popełniło błędy, przez które spadła efektywność i zaangażowanie ich pracowników.  Nawet najlepsi zaczęli zmagać się z wypaleniem zawodowym i stopniowo odchodzić z firmy. Praca zdalna i model pracy hybrydowej stały się znakiem naszych czasów.

Z badania Work Reimagined Employer Survey 2021 przeprowadzonego przez EY wynika, że co drugi pracownik jest skłonny odejść, jeśli pracodawca nie uwzględni ich potrzeb dotyczących elastycznego trybu pracy. 9 na 10 badanych uważa ten aspekt za istotny czynnik wpływający na ich zadowolenie ze współpracy z danym pracodawcą.

Co ciekawe pod tym względem występują różnice pokoleniowe - młodsi pracownicy są bardziej skłonni pracować zdalnie niż przedstawiciele starszych pokoleń, w tym tzw. baby boomers. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy za optymalny uważają system 2/3, czyli dwa lub trzy dni pracy z domu i trzy lub dwa dni pracy w biurze. Taki hybrydowy model, łączy zalety obu światów i pozwala zwiększyć efektywność pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego praca hybrydowa cieszy się poparciem większości pracowników?

Badania pokazują, że pracownicy, którzy mają możliwość pracować z domu nie biorą L4 – mniej chorują. Odczuwają większe zadowolenie z warunków pracy i robią krótsze przerwy, rośnie więc ich produktywność, co przekłada się na lepsze wyniki.

Z drugiej jednak strony praca z domu niesie za sobą szereg poważnych zagrożeń.

Pracownicy zdalni są narażeni na poczucie izolacji przez pomniejszenie liczby interakcji społecznych. Izolacja wpływa na zmniejszenie transferu wiedzy i wymiany doświadczeń. Pracownicy tracą poczucie przynależności do zespołu i ducha współpracy w skutek czego zaczynają negatywnie postrzegać możliwość rozwoju swojej kariery. Równie dużym zagrożeniem jest brak umiejętności „wyłączenia się” z trybu praca i oddzielenie go od życia prywatnego, co prowadzi np. do przewlekłego stresu i bezsenności.

REKLAMA

Model pracy hybrydowej stawia wiele wyzwań również przed kadrą zarządzającą. Jak panować nad zespołem pracującym zdalnie? Jak skutecznie delegować zadania? Jak utrzymać ducha współpracy, skuteczną komunikację i morale zespołu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liderzy często popełniają kluczowy błąd - wdrażają schematyczne, zewnętrzne rozwiązania zamiast wypracować własny model pracy. Każda firma jest inna i ma inne potrzeby, należy więc pamiętać, że nie ma uniwersalnego wzorca organizacji pracy.

Pomocne okazuje się przeanalizowanie dobrych praktyk stosowanych w innych przedsiębiorstwach i inspirowanie się nimi do wdrażania rozwiązań w naszej firmie.

Jak poprawić jakość pracy hybrydowej?

Oto kilka przykładów jak poprawić wydajność i zadowolenie z pracy zespołów pracujących hybrydowo.

Wprowadzenie dni bez spotkań

W modelu pracy zdalnej dużym obciążeniem dla pracowników są niekończące się spotkania on-line. Łatwość ich zaaranżowania niekoniecznie idzie w parze z ich celowością. Często są źle zorganizowane i zamiast wnosić wartość zabierają cenny czas pracowników.

Wpływ zastosowania dni bez spotkań okazał się znaczący w wielu firmach. Po wprowadzeniu jednego dnia w tygodniu, w którym nie odbywały się żadne zebrania, poprawiła się autonomia, komunikacja, zaangażowanie i satysfakcja z pracy, co zaowocowało zmniejszeniem mikrozarządzania i stresu, a w konsekwencji wzrostem wydajności.

W badaniach ustalono, że optymalna liczba dni wolnych od zebrań, to trzy w tygodniu. Przeznaczenie dwóch dni w tygodniu na spotkania jest niezbędne z dwóch powodów: utrzymania więzi społecznych i zarządzania tygodniowymi harmonogramami.

Coworking – połączenie środowiska biurowego z pełną elastycznością

Nawet gdy pandemia się skończy trend pracy z domu się utrzyma, o czym świadczą komunikaty wielu firm — w tym Facebooka, Twittera, Shopify i Slacka. Organizacje te planują umożliwić dużej liczbie zatrudnionych pracę z domu, praktycznie w nieskończoność. Inne firmy prawdopodobnie pójdą w ich ślady nie tylko po to, by zredukować koszty, ale także dlatego, że wielu pracowników nie chce już wracać do biur.

Przestrzeń coworkingowa daje pracownikom elastyczność i autonomię w wyborze tego, co jest dla nich odpowiednie. Zapewnienie swobody wyboru przestrzeni do pracy może być przełomowe pod względem przyciągania i utrzymania talentów w firmie.

Coworkingowe środowisko pracy może zwiększyć innowacyjność pracowników, poprawić ich relacje i produktywność. Społeczności coworkingowe mogą oferować nowe pomysły i nowe rozwiązania, z którymi w innym przypadku pracownicy by się nie spotkali.

Kolejną zaletą przenoszenia pracowników do przestrzeni coworkingowych jest znaczne obniżenie jednego z największych wydatków operacyjnych organizacji, jakim jest wynajem biura.

Wzmocnienie kultury organizacji

Ostatnio na rynku dostępnych jest wiele aplikacji i programów pomagających zwiększyć zaangażowanie pracowników w życie organizacji i budować kulturę opartą o pozytywną motywację. Coraz bardziej popularna staje się koncepcja Kudo Box. Cieszy fakt, że idea ta została wymyślona w polskiej firmie.

Wyobraźmy sobie, że w firmie stoi skrzynka, do której wszyscy możemy wrzucać kartki. Wrzucamy tylko takie, które w nagłówku mają napis "Świetna praca", "Dzięki za pomoc". Nie ma ograniczeń, za co chcemy wyrazić wdzięczność. Wszyscy w firmie mogą przekazywać sobie „podziękowania”, również ci, którzy pracują zdalnie.

Kudo Box i Kudo Cards pomagają nie tylko zmienić kulturę w organizacji. Pomagają też zmienić naszą mentalność ukształtowaną często przez tzw. model chwalenia przez krytykę. A przecież wszyscy, niezależnie od miejsca w organizacji, potrzebujemy pochwalenia i docenienia.

Podsumowując praca hybrydowa na stałe zagościła do organizacji, bez względu na ich wielkość i rodzaj działalności. Model ten cieszy się dużym poparciem pracowników i dobrze zorganizowany jest niewątpliwym atutem firmy jako pracodawcy.

Od kadry zarządzającej zależy, czy skutecznie zostaną utrzymane czynniki organizacyjne związane z wydajnością, takie jak komunikacja i morale pracowników. Kluczowym elementem w pracy zdalnej jest również zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym.

Roksana Łukasik, Business Development Manager

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA