REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca hybrydowa - 3 sposoby na poprawienie jakości pracy zdalnej

Warszawskie Centrum Doradztwa Finansowego I sp. z o.o.
Biuro rachunkowe. Outsourcing księgowości
Praca hybrydowa - 3 sposoby na poprawienie jakości pracy zdalnej
Praca hybrydowa - 3 sposoby na poprawienie jakości pracy zdalnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca hybrydowa przekonała już do siebie wielu pracodawców, bez względu na ich wielkość i rodzaj działalności. Model ten cieszy się dużym poparciem pracowników i dobrze zorganizowany jest niewątpliwym atutem firmy jako pracodawcy. Jak sprawić, by praca hybrydowa była wydajna i satysfakcjonująca dla pracowników i pracodawców?

Praca hybrydowa w 2022 roku

Gdyby Gabriel Garcia Marquez żył w naszych czasach mógłby śmiało pokusić się o tytuł powieści „Praca w czasach zarazy”, ponieważ rynek pracy nabrał zupełnie nowego wymiaru. Pandemia wymusiła na wszystkich firmach szybką reorganizację dotychczasowego modelu pracy, bez względu na to, czy były na to gotowe, czy nie. Niestety wiele z nich podczas zmian popełniło błędy, przez które spadła efektywność i zaangażowanie ich pracowników.  Nawet najlepsi zaczęli zmagać się z wypaleniem zawodowym i stopniowo odchodzić z firmy. Praca zdalna i model pracy hybrydowej stały się znakiem naszych czasów.

Z badania Work Reimagined Employer Survey 2021 przeprowadzonego przez EY wynika, że co drugi pracownik jest skłonny odejść, jeśli pracodawca nie uwzględni ich potrzeb dotyczących elastycznego trybu pracy. 9 na 10 badanych uważa ten aspekt za istotny czynnik wpływający na ich zadowolenie ze współpracy z danym pracodawcą.

Co ciekawe pod tym względem występują różnice pokoleniowe - młodsi pracownicy są bardziej skłonni pracować zdalnie niż przedstawiciele starszych pokoleń, w tym tzw. baby boomers. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy za optymalny uważają system 2/3, czyli dwa lub trzy dni pracy z domu i trzy lub dwa dni pracy w biurze. Taki hybrydowy model, łączy zalety obu światów i pozwala zwiększyć efektywność pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego praca hybrydowa cieszy się poparciem większości pracowników?

Badania pokazują, że pracownicy, którzy mają możliwość pracować z domu nie biorą L4 – mniej chorują. Odczuwają większe zadowolenie z warunków pracy i robią krótsze przerwy, rośnie więc ich produktywność, co przekłada się na lepsze wyniki.

Z drugiej jednak strony praca z domu niesie za sobą szereg poważnych zagrożeń.

Pracownicy zdalni są narażeni na poczucie izolacji przez pomniejszenie liczby interakcji społecznych. Izolacja wpływa na zmniejszenie transferu wiedzy i wymiany doświadczeń. Pracownicy tracą poczucie przynależności do zespołu i ducha współpracy w skutek czego zaczynają negatywnie postrzegać możliwość rozwoju swojej kariery. Równie dużym zagrożeniem jest brak umiejętności „wyłączenia się” z trybu praca i oddzielenie go od życia prywatnego, co prowadzi np. do przewlekłego stresu i bezsenności.

REKLAMA

Model pracy hybrydowej stawia wiele wyzwań również przed kadrą zarządzającą. Jak panować nad zespołem pracującym zdalnie? Jak skutecznie delegować zadania? Jak utrzymać ducha współpracy, skuteczną komunikację i morale zespołu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liderzy często popełniają kluczowy błąd - wdrażają schematyczne, zewnętrzne rozwiązania zamiast wypracować własny model pracy. Każda firma jest inna i ma inne potrzeby, należy więc pamiętać, że nie ma uniwersalnego wzorca organizacji pracy.

Pomocne okazuje się przeanalizowanie dobrych praktyk stosowanych w innych przedsiębiorstwach i inspirowanie się nimi do wdrażania rozwiązań w naszej firmie.

Jak poprawić jakość pracy hybrydowej?

Oto kilka przykładów jak poprawić wydajność i zadowolenie z pracy zespołów pracujących hybrydowo.

Wprowadzenie dni bez spotkań

W modelu pracy zdalnej dużym obciążeniem dla pracowników są niekończące się spotkania on-line. Łatwość ich zaaranżowania niekoniecznie idzie w parze z ich celowością. Często są źle zorganizowane i zamiast wnosić wartość zabierają cenny czas pracowników.

Wpływ zastosowania dni bez spotkań okazał się znaczący w wielu firmach. Po wprowadzeniu jednego dnia w tygodniu, w którym nie odbywały się żadne zebrania, poprawiła się autonomia, komunikacja, zaangażowanie i satysfakcja z pracy, co zaowocowało zmniejszeniem mikrozarządzania i stresu, a w konsekwencji wzrostem wydajności.

W badaniach ustalono, że optymalna liczba dni wolnych od zebrań, to trzy w tygodniu. Przeznaczenie dwóch dni w tygodniu na spotkania jest niezbędne z dwóch powodów: utrzymania więzi społecznych i zarządzania tygodniowymi harmonogramami.

Coworking – połączenie środowiska biurowego z pełną elastycznością

Nawet gdy pandemia się skończy trend pracy z domu się utrzyma, o czym świadczą komunikaty wielu firm — w tym Facebooka, Twittera, Shopify i Slacka. Organizacje te planują umożliwić dużej liczbie zatrudnionych pracę z domu, praktycznie w nieskończoność. Inne firmy prawdopodobnie pójdą w ich ślady nie tylko po to, by zredukować koszty, ale także dlatego, że wielu pracowników nie chce już wracać do biur.

Przestrzeń coworkingowa daje pracownikom elastyczność i autonomię w wyborze tego, co jest dla nich odpowiednie. Zapewnienie swobody wyboru przestrzeni do pracy może być przełomowe pod względem przyciągania i utrzymania talentów w firmie.

Coworkingowe środowisko pracy może zwiększyć innowacyjność pracowników, poprawić ich relacje i produktywność. Społeczności coworkingowe mogą oferować nowe pomysły i nowe rozwiązania, z którymi w innym przypadku pracownicy by się nie spotkali.

Kolejną zaletą przenoszenia pracowników do przestrzeni coworkingowych jest znaczne obniżenie jednego z największych wydatków operacyjnych organizacji, jakim jest wynajem biura.

Wzmocnienie kultury organizacji

Ostatnio na rynku dostępnych jest wiele aplikacji i programów pomagających zwiększyć zaangażowanie pracowników w życie organizacji i budować kulturę opartą o pozytywną motywację. Coraz bardziej popularna staje się koncepcja Kudo Box. Cieszy fakt, że idea ta została wymyślona w polskiej firmie.

Wyobraźmy sobie, że w firmie stoi skrzynka, do której wszyscy możemy wrzucać kartki. Wrzucamy tylko takie, które w nagłówku mają napis "Świetna praca", "Dzięki za pomoc". Nie ma ograniczeń, za co chcemy wyrazić wdzięczność. Wszyscy w firmie mogą przekazywać sobie „podziękowania”, również ci, którzy pracują zdalnie.

Kudo Box i Kudo Cards pomagają nie tylko zmienić kulturę w organizacji. Pomagają też zmienić naszą mentalność ukształtowaną często przez tzw. model chwalenia przez krytykę. A przecież wszyscy, niezależnie od miejsca w organizacji, potrzebujemy pochwalenia i docenienia.

Podsumowując praca hybrydowa na stałe zagościła do organizacji, bez względu na ich wielkość i rodzaj działalności. Model ten cieszy się dużym poparciem pracowników i dobrze zorganizowany jest niewątpliwym atutem firmy jako pracodawcy.

Od kadry zarządzającej zależy, czy skutecznie zostaną utrzymane czynniki organizacyjne związane z wydajnością, takie jak komunikacja i morale pracowników. Kluczowym elementem w pracy zdalnej jest również zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym.

Roksana Łukasik, Business Development Manager

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

REKLAMA

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA