REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie pracownika na każdym etapie ścieżki zawodowej

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Wsparcie pracownika - dlaczego jest tak ważne?
Wsparcie pracownika - dlaczego jest tak ważne?
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wsparcie pracownika na każdym etapie ścieżki zawodowej ma fundamentalne znaczenie. Oto 4 sytuacje, kiedy jest szczególnie ważne.

Wsparcie pracownika ma fundamentalne znaczenie

Wsparcie udzielane pracownikowi może przybierać różne oblicza: od „prowadzenia za rękę”, poprzez delegowanie zadań, które mają przybliżać daną osobę do wyznaczonych celów, po okazanie absolutnego zaufania. Wszystko zależy od momentu, w którym na swojej ścieżce zawodowej znajduje się pracownik oraz od długofalowych planów menedżera. Oto cztery strategiczne sytuacje, kiedy wspieranie pracownika ma szczególne znaczenie.

REKLAMA

Autopromocja

1. Onboarding

Nie bez przyczyny coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza strategię onboardingu. Od tego, w jaki sposób pracownik zostanie przyjęty na pokładzie, zależy zarówno to, czy zdecyduje się na nim pozostać, jak i to, na ile zwiąże się z firmą i jak bardzo będzie zaangażowany w jej projekty.

Warto pamiętać, że onboarding to pojęcie znacznie szersze niż powitanie pracownika w firmie i pokazanie mu biura. Obejmuje on cały proces, począwszy od przygotowania miejsca pracy, stworzenia karty stanowiskowej, przydzielenia dostępów do portalu pracowniczego, firmowej platformy e-learningowej, po wyznaczenie opiekuna, który przez określony czas, zależny od obejmowanego stanowiska, będzie przewodnikiem i pomocnikiem nowo zatrudnionej osoby – twierdzi Maciej Kabaciński, Szef Pionu HR w firmie Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP w obszarze HR.

W zależności od kultury organizacji, taki opiekun może pełnić rolę bardziej lub mniej formalną. Coraz częściej, zwłaszcza na wysokich stanowiskach, w ramach wprowadzania specjalisty w nowe obowiązki, zapewniane mu są sesje z coachem, które mają pomóc w wytyczeniu celów i odnalezieniu się w nowej sytuacji.

2. Rozwój ścieżki zawodowej

REKLAMA

Im wyższe stanowisko, tym trudniej o zewnętrzne wsparcie w zakresie planowania ścieżki kariery. Często wynika to wprost ze struktury organizacyjnej i faktu, że od menedżerów wymaga się w tym zakresie i wizjonerstwa, i samodzielności. Dlatego to właśnie ta grupa zawodowa coraz częściej korzysta z pomocy coacha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy na niższych stanowiskach powinni z kolei móc liczyć na dyskretne wsparcie menedżera. To jego rolą jest bowiem takie kierowanie ścieżkami ich kariery, aby w jak najlepszym stopniu realizować cele firmy, na przykład dotyczące sukcesji. Tu menedżerowie mogą korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych, np. SAP SuccessFactors Succession & Development, które potrafią porównać kompetencje danej osoby z wymaganiami konkretnego stanowiska i ocenić potencjał kandydata do ewentualnego awansu – wyjaśnia ekspert Quercus.

Podkreśla przy tym, że odkrycie luk kompetencyjnych znacznie ułatwia planowanie ścieżki rozwoju pracownika, w tym udostępnianych szkoleń. Dobry menedżer odnajdzie te szanse i stworzy pracownikowi optymalne warunki, aby mógł się rozwijać w pożądanym kierunku.

3. Wspieranie firmowych talentów

Kim jest firmowy talent? Paradoksalnie to nie zawsze ten najbardziej rzutki, co minutę rzucający pomysłami pracownik, lecz osoba, która naprawdę potrafi w sposób nieszablonowy rozwiązywać problemy, przyczyniając się do usprawniania procesów w firmie, do redukcji kosztów lub na przykład lepszej ergonomii pracy. Nie zawsze piastuje eksponowane stanowisko, częściej jest szeregowym pracownikiem, który „optymalizację ma w genach” i potrafi urzeczywistniać swoje koncepcje.

Odkrycie talentu to już sukces, ale też wyzwanie – by odpowiednio nim pokierować, tak aby nie czuł presji, ale miał świadomość, że jest doceniany i widział sens swoich innowacji. Ważne, aby nie próbować na siłę wdrażać go w jakieś struktury i schematy. Na przykład wymagać, żeby – ubrany w oficjalny strój – spędzał długie godziny na zebraniach, podczas gdy wiadomo, że na najlepsze pomysły wpada wówczas, gdy może pracować w pojedynkę, w spokoju, w dżinsach i T-shircie – zauważa Maciej Kabaciński z Quercus.

Nieodpowiednie podejście do talentu i zbyt duża presja mogą go po prostu zablokować. Dlatego warunkiem koniecznym owocnej współpracy z talentem jest poznanie jego oczekiwań i upodobań, życzliwe podejście, nie naciskanie. Bo taka niekomfortowa sytuacja może nie tylko stłumić kreatywność pracownika, ale doprowadzić również do tego, że zdecyduje się odejść. A to byłaby dla firmy prawdziwa strata.

4. Potencjał mentora

Mentoring to zjawisko obecne w wielu firmach, nawet jeśli nie jest to część oficjalnej strategii HR, lecz zjawisko naturalne. Często dzieje się tak przy okazji planowania sukcesji, kiedy starszy stażem pracownik przygotowuje młodszego do objęcia pełnionej przez siebie funkcji.

Nie należy mylić coachingu z mentoringiem. Najważniejszą różnicą jest to, że coach najczęściej jest osobą spoza firmy. Mentor w większości przypadków to długoletni pracownik z doświadczeniem, który dzieli się swoją wiedzą merytoryczną i dobrze zna firmę. Dlatego często są to pracownicy seniorzy – którzy mogą w ten sposób przygotować się do odejścia na emeryturę lub po prostu przekwalifikować pod koniec kariery zawodowej, aby wciąż aktywnie uczestniczyć w życiu firmy, być jej ważną częścią, a jednocześnie mieć większy komfort pracy i mniej stresu związanego z obsługą codziennych procesów – podsumowuje Szef Pionu HR firmy Quercus.

Bo – jak podkreśla – wykorzystanie potencjału seniorów to przykład wsparcia wielokierunkowego: udzielanego pracownikowi, który ma się uczyć od bardziej doświadczonego kolegi, ale także menedżerowi, z którego mentor zdejmuje ten obowiązek, oraz oczywiście samego mentora, jeśli jest nim pracownik będący w okresie przejściowym przed odejściem na emeryturę, przygotowujący swojego następcę. A proces taki może trwać nawet kilka lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA