REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Onboarding - jak wdrożyć nowego pracownika

rozmowa kwalifikacyjna
rozmowa kwalifikacyjna

REKLAMA

REKLAMA

Onboarding odgrywa istotną rolę w późniejszym funkcjonowaniu w pracy oraz zwiększeniu motywacji i efektywności pracownika. Jak zatem wprowadzić nowego pracownika do firmy?

Rekrutacja nowych pracowników jest kosztownym i jednocześnie bardzo czasochłonnym procesem. Dlatego nie warto ponosić kolejnych nakładów finansowych, wynikających z tego, że nowy członek naszego zespołu będzie czuł się zagubiony, czy niekompetentny z powodu braku właściwego wdrożenia w działalność firmy. Dobrze jest zainwestować czas w przygotowanie pracownika do przejęcia obowiązków, co zwiększy jego motywację i efektywność. Kluczem do sukcesu może być tzw. onboarding.

REKLAMA

REKLAMA

Dużo się mówi o tym, jak ważny jest proces rekrutacji, jednakże nie mniej istotne jest właściwe wdrożenie nowego pracownika w system pracy. Właściwy onboarding to skuteczny sposób, żeby nowe osoby nie poczuły się na wstępie zostawione samym sobie, a także szybko zintegrowały z zespołem i efektywnie wykonywały zadania.

Witamy na pokładzie

Słowo „onboarding” pochodzi z angielskiego „on board”, co oznacza „wszyscy na pokład!”. Dla HR-owców jest to jednak proces aklimatyzacji nowej osoby w nieznanym dla niej środowisku pracy. Dlaczego jest to tak ważne? Szacuje się, że aby zintegrować się z grupą i zaaklimatyzować w nowym miejscu pracy, świeży członek zespołu potrzebuje od 3 do 6 miesięcy. Dodatkowo w Polsce okres próbny zazwyczaj trwa 3 miesiące i jest to tak zwany okres sprawdzający, czy nowa osoba poradzi sobie z nałożonymi na nią obowiązkami. Niestety, wielu pracodawców wymaga pełnej efektywności od świeżo zatrudnionych już na samym starcie, bez umożliwienia im wdrożenia się w system pracy. Duża ilość osób łatwo się zniechęca i w ciągu okresu próbnego rezygnuje ze stanowiska. Aż 51% firm traci większość pracowników w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od ich zatrudnienia. – Są to fatalne dla firm dane, gdyż każda strata pracownika oznacza dodatkowe nakłady finansowe i czasowe, które trzeba przeznaczyć na kolejną rekrutację. Nie mówiąc o tym, że tak duża rotacja nie służy pracodawcy również wizerunkowo – mówi Anna Warecka, Human Resources Director w Perfetti Van Melle Polska. Co w takim razie można zrobić, żeby nowe osoby poczuły się dobrze w naszej firmie?

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

REKLAMA

Pierwsze kroki

Dobry proces onboardingu wcale nie jest taki trudny, jak się może wydawać. Należy po prostu wprowadzić kilka elementów, które pozwolą przyjaźnie i z dużą dawką profesjonalizmu wdrożyć nową osobę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed przyjściem nowej osoby należy zadbać najpierw o poinformowanie o tym wszystkich pracowników. Ważne żeby biurko i sprzęt był od razu gotowy, dzięki czemu można uniknąć chaosu już na samym początku. Warto również pomyśleć o stworzeniu pakietu powitalnego, czyli jakimś upominku, chociażby w formie gadżetu firmowego oraz sporządzeniu również teczki z dokumentami, aby od razu załatwić formalności. Dobrym pomysłem może być również wyznaczenie koleżanki/kolegi, tzw. buddy’ego, do którego pracownik będzie mógł się zwrócić szukając pomocy w pierwszych dniach. Koniecznie należy wysłać do nowo zatrudnionego maila z informacją, jaki jest szczegółowy zakres jego obowiązków i które kwestie powinien traktować jako priorytet.

Wprowadzenie nowej osoby najlepiej zacząć od podpisania wszystkich dokumentów, po czym powinno się ją oprowadzić po biurze i zapoznać z wszystkimi pracownikami. W trakcie oprowadzania warto opowiedzieć o firmie, o zwyczajach w niej panujących - od historii jej powstania po kwestie praktyczne, np. kiedy odbywają się spotkania zespołowe. Można również przygotować handbooka z wszystkimi najważniejszymi informacjami, dzięki czemu nie trzeba tworzyć notatek w trakcie słuchania. Dobrym pomysłem może być również przygotowanie odpowiedniego szkolenia np. produktowego, które umożliwi nowej osobie zorientowanie się w bogatym asortymencie firmy. Dzięki temu nie będzie się czuć zagubiona i pozwoli jej to wkroczyć na nowe stanowisko z dużą ilością przydatnej wiedzy. Tym bardziej, że słuchanie zewsząd w pierwszych dniach nomenklatury, której jeszcze nie znamy zawsze powoduje dużo stresu i niepewności. Na koniec już pierwszego dnia należy zarezerwować w procesie trochę czasu dla buddy’ego, który wprowadzi w środowisko działu i koleżanek, kolegów.

- Oczywiście onboarding nie kończy się pierwszego dnia, gdyż jest to cały program wymagający czasu. - kontynuuje Anna Warecka. Ważna jest też rola HR, aby w tych pierwszych dniach być blisko i w odpowiednim momencie zainteresować się i zapytać tak po ludzku jak nowa osoba się czuje w naszej firmie i czy czegoś jej nie brakuje. W końcu każdy feedback jest na wagę złota!

Autor: Perfetti van Melle 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA