| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Onboarding - jak wdrożyć nowego pracownika

Onboarding - jak wdrożyć nowego pracownika

Onboarding odgrywa istotną rolę w późniejszym funkcjonowaniu w pracy oraz zwiększeniu motywacji i efektywności pracownika. Jak zatem wprowadzić nowego pracownika do firmy?

Rekrutacja nowych pracowników jest kosztownym i jednocześnie bardzo czasochłonnym procesem. Dlatego nie warto ponosić kolejnych nakładów finansowych, wynikających z tego, że nowy członek naszego zespołu będzie czuł się zagubiony, czy niekompetentny z powodu braku właściwego wdrożenia w działalność firmy. Dobrze jest zainwestować czas w przygotowanie pracownika do przejęcia obowiązków, co zwiększy jego motywację i efektywność. Kluczem do sukcesu może być tzw. onboarding.

Dużo się mówi o tym, jak ważny jest proces rekrutacji, jednakże nie mniej istotne jest właściwe wdrożenie nowego pracownika w system pracy. Właściwy onboarding to skuteczny sposób, żeby nowe osoby nie poczuły się na wstępie zostawione samym sobie, a także szybko zintegrowały z zespołem i efektywnie wykonywały zadania.

Witamy na pokładzie

Słowo „onboarding” pochodzi z angielskiego „on board”, co oznacza „wszyscy na pokład!”. Dla HR-owców jest to jednak proces aklimatyzacji nowej osoby w nieznanym dla niej środowisku pracy. Dlaczego jest to tak ważne? Szacuje się, że aby zintegrować się z grupą i zaaklimatyzować w nowym miejscu pracy, świeży członek zespołu potrzebuje od 3 do 6 miesięcy. Dodatkowo w Polsce okres próbny zazwyczaj trwa 3 miesiące i jest to tak zwany okres sprawdzający, czy nowa osoba poradzi sobie z nałożonymi na nią obowiązkami. Niestety, wielu pracodawców wymaga pełnej efektywności od świeżo zatrudnionych już na samym starcie, bez umożliwienia im wdrożenia się w system pracy. Duża ilość osób łatwo się zniechęca i w ciągu okresu próbnego rezygnuje ze stanowiska. Aż 51% firm traci większość pracowników w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od ich zatrudnienia. – Są to fatalne dla firm dane, gdyż każda strata pracownika oznacza dodatkowe nakłady finansowe i czasowe, które trzeba przeznaczyć na kolejną rekrutację. Nie mówiąc o tym, że tak duża rotacja nie służy pracodawcy również wizerunkowo – mówi Anna Warecka, Human Resources Director w Perfetti Van Melle Polska. Co w takim razie można zrobić, żeby nowe osoby poczuły się dobrze w naszej firmie?

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

Pierwsze kroki

Dobry proces onboardingu wcale nie jest taki trudny, jak się może wydawać. Należy po prostu wprowadzić kilka elementów, które pozwolą przyjaźnie i z dużą dawką profesjonalizmu wdrożyć nową osobę.

Przed przyjściem nowej osoby należy zadbać najpierw o poinformowanie o tym wszystkich pracowników. Ważne żeby biurko i sprzęt był od razu gotowy, dzięki czemu można uniknąć chaosu już na samym początku. Warto również pomyśleć o stworzeniu pakietu powitalnego, czyli jakimś upominku, chociażby w formie gadżetu firmowego oraz sporządzeniu również teczki z dokumentami, aby od razu załatwić formalności. Dobrym pomysłem może być również wyznaczenie koleżanki/kolegi, tzw. buddy’ego, do którego pracownik będzie mógł się zwrócić szukając pomocy w pierwszych dniach. Koniecznie należy wysłać do nowo zatrudnionego maila z informacją, jaki jest szczegółowy zakres jego obowiązków i które kwestie powinien traktować jako priorytet.

Wprowadzenie nowej osoby najlepiej zacząć od podpisania wszystkich dokumentów, po czym powinno się ją oprowadzić po biurze i zapoznać z wszystkimi pracownikami. W trakcie oprowadzania warto opowiedzieć o firmie, o zwyczajach w niej panujących - od historii jej powstania po kwestie praktyczne, np. kiedy odbywają się spotkania zespołowe. Można również przygotować handbooka z wszystkimi najważniejszymi informacjami, dzięki czemu nie trzeba tworzyć notatek w trakcie słuchania. Dobrym pomysłem może być również przygotowanie odpowiedniego szkolenia np. produktowego, które umożliwi nowej osobie zorientowanie się w bogatym asortymencie firmy. Dzięki temu nie będzie się czuć zagubiona i pozwoli jej to wkroczyć na nowe stanowisko z dużą ilością przydatnej wiedzy. Tym bardziej, że słuchanie zewsząd w pierwszych dniach nomenklatury, której jeszcze nie znamy zawsze powoduje dużo stresu i niepewności. Na koniec już pierwszego dnia należy zarezerwować w procesie trochę czasu dla buddy’ego, który wprowadzi w środowisko działu i koleżanek, kolegów.

- Oczywiście onboarding nie kończy się pierwszego dnia, gdyż jest to cały program wymagający czasu. - kontynuuje Anna Warecka. Ważna jest też rola HR, aby w tych pierwszych dniach być blisko i w odpowiednim momencie zainteresować się i zapytać tak po ludzku jak nowa osoba się czuje w naszej firmie i czy czegoś jej nie brakuje. W końcu każdy feedback jest na wagę złota!

Autor: Perfetti van Melle 

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS 2020

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »