REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest efektywność pracy i jak ją zwiększyć?

WorkTime.pl
Czas to zasób nieodnawialny i powinniśmy mądrze nim gospodarować./fot. Shutterstock
Czas to zasób nieodnawialny i powinniśmy mądrze nim gospodarować./fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach coraz częściej spotykamy się z hasłami takimi jak „produktywność” czy „efektywność”. Jeżeli prowadzisz własną firmę to z pewnością stykasz się z tym codziennie. W końcu każdy przedsiębiorca chce, by działania jego i współpracowników przekładały się na zyski, a przy tym niezmiernie ważna jest właśnie efektywność.

Ale czym tak właściwie jest efektywność?

Według Encyklopedii Zarządzania efektywność to rezultat podjętych działań, opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów. Oznacza najlepsze efekty produkcji, dystrybucji, sprzedaży czy promocji, uzyskane po najniższych kosztach.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2019 – Nowe Wydanie. Praktyczny komentarz z przykładami

Częstym błędem w myśleniu o efektywności jest to, że uważamy, że chodzi o to, by robić więcej w krótkim czasie. Ale to nie do końca prawda. Z efektywnością łączy się również metodyka lean, która mówi przede wszystkim o eliminowaniu marnotrawstwa w procesie produkcyjnym przedsiębiorstwa, chociaż obecnie firmy wykorzystują to również w innych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Należy jednak pamiętać, że „obsesja na tym punkcie jest również niewskazana ponieważ często oznacza przesadną koncentrację na osiąganiu krótkoterminowych korzyści i to, niestety kosztem długoterminowego rozwoju przedsiębiorstwa” (dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji Agencji Rozwoju Przemysłu - Bartosz Sokoliński).

REKLAMA

Nasuwa się więc pytanie, co zrobić by nie popaść w pułapkę efektywności, ale jednocześnie nie marnować zasobów, którymi dysponujemy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź wydaje się prosta – chodzi o to, aby pracować mądrzej, a nie więcej.

Według badań przeprowadzonych przez Gallup Organizations ponad 80% respondentów nie ma czasu, aby zrobić wszystko to, co zamierza.

Nie umiemy szanować czasu, dlatego nam go brakuje. Pamiętajmy jednak, że czas to zasób nieodnawialny i powinniśmy mądrze nim gospodarować, ponieważ straconego czasu nie mamy szans odzyskać.

Główne błędy, które wpływają na spadek efektywności

Zanim wdrożymy rozwiązania przyczyniające się do zwiększenia efektywności, warto zastanowić się co najczęściej wpływa na jej spadek. Na podstawie obserwacji wyszczególniliśmy najczęstsze błędy:

  • Brak widocznych efektów pracy - nic tak nie demotywuje jak to, że nasze działania nie przynoszą określonych efektów. Warto więc podzielić daną sprawę na podzadania, dzięki czemu będziemy widzieli postępy pracy.
  • Problemy z komunikacją w zespole - w nadmiarze spraw często zaczyna tworzyć się chaos. Nikt nie wie, kto jest odpowiedzialny za daną rzecz, co z kolei budzi konflikty między pracownikami. Taka atmosfera na pewno nie sprzyja efektywnej pracy, warto więc określić reguły, które pozwolą nad tym zapanować.
  • Brak wiedzy o celu i misji firmy - jeśli pracownicy nie są świadomi celu istnienia firmy to nie będą się z nią utożsamiać, a co za tym idzie - będą pracować mniej efektywnie. Ważne, by wiedzieli po co wykonują dane zadanie i czuli, że ma to sens.
  • Nieustanne zmiany, niejasno sprecyzowane polecenia - nic tak nie frustruje jak sytuacja, w której nie wiemy co konkretnie mamy zrobić, a do tego co chwilę zmieniają się wytyczne. Czasem oczywiście zdarzają się sytuacje, których nie możemy przewidzieć, jednak staraj się dokładnie planować obowiązki pracowników.
  • Niedocenianie pracowników, brak pochwał - jeśli chcesz zwiększyć efektywność pracowników, pamiętaj by chwalić ich za dobrze wykonaną pracę. Nic tak nie motywuje, jak świadomość, że ktoś liczy się z wykonywaną przez nas pracą.
  • Brak ustalonych zasad panujących w kancelarii - wiele firm nie ma ustalonych zrozumiałych zasad funkcjonowania, na przykład tego ile i jak długie przerwy mu przysługują. Warto dokładnie sprecyzować tego typu kwestie, bo nikt nie lubi snuć domysłów.
  • Duża rotacja w zespole - każda zmiana w zespole burzy porządek pracy. Nowa osoba musi przejść przez proces wdrożenia, dopasować się do zespołu, co pochłania sporo czasu. Należy więc zadbać o przemyślany proces rekrutacyjny, by uniknąć częstych zmian.
  • Brak narzędzi umożliwiających mierzenie czasu pracy pracowników - nie chodzi tutaj o kontrolę pracowników, ale o to, by mieli świadomość ile czasu pochłaniają im konkretne zadania. Dzięki temu mogą potem łatwiej oszacować czas potrzebny na daną sprawę.

Jak pomóc pracownikom w osiągnięciu efektywności?

  • Należy zadbać o odpowiedni poziom motywacji – nic tak nie pomaga w efektywności jak odpowiednia motywacja do pracy. Dlatego ważne jest, by podejmowane zadania dążyły do konkretnego celu, który jest w jakiś sposób namacalny,
  • unikanie sytuacji stresowych, chaosu, nagłych zmian w projektach, które powodują nadmierny stres u pracownika i przyczyniają się do spadku jego efektywności,
  • odpowiednie zarządzanie czasem – bardzo pomocne jest stosowanie narzędzi ułatwiających pracę takich jak na przykład WorkTime. Pomagają one w organizacji zadań, delegowaniu ich, ustalaniu priorytetów, komunikacji między pracownikami. To wszystko wpływa na lepszą organizację pracy,
  • zwiększenie umiejętności skupienia się na jednym zadaniu – warto pamiętać, że tak szeroko promowany w wielu kręgach multitasking to mit. Jesteśmy w stanie skupić się skutecznie tylko na jednym zadaniu w danej chwili. Nie wymagajmy więc od współpracowników, że zajmą się pięcioma rzeczami naraz.
  • optymalizacja czasu pracy poprzez program do ewidencji czasu pracy, na przykład WorkTime. Dzięki temu, że mierzymy czas pracy pracowników możemy potem analizować i optymalizować procesy zachodzące w firmie, a także rozliczać czas pracy. W efekcie przyczynia się to do zwiększenia efektywności, , a co za tym idzie – do zwiększenia zysków nawet o 20%.

Efektywność to bardzo rozległy temat i nie sposób poruszyć wszystkich jej aspektów w jednym artykule. Nie da się jednak ukryć, że prowadząc firmę powinniśmy ciągle o niej pamiętać i edukować w tym aspekcie swoich pracowników.

Artykuł powstał przy współpracy z WorkTime.pl.

Polecamy serwis: Zarządzanie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

REKLAMA

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

REKLAMA

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA