REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym kierować się przy wyborze usług szkoleniowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Cianciara

REKLAMA

Na biurka osób zarządzających budżetami szkoleniowymi trafiają każdego dnia oferty kursów, konferencji, seminariów, propozycje studiów podyplomowych i uzupełniających. Teoretycznie jest w czym wybierać. W praktyce coraz częściej pojawiają się opinie, że poziom różnych szkoleń jest nieodpowiedni. Jak nie popełnić błędu przy wyborze?

Rynek firm i ośrodków szkoleniowych w najbliższych latach nadal będzie się rozrastał, zasilony potężnymi środkami z unijnych funduszy strukturalnych (zwłaszcza Europejskiego Funduszu Społecznego z Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki). Firm szkoleniowych będzie coraz więcej także dlatego, że moda na studia doktoranckie zaowocuje zwiększeniem liczby młodych ludzi przygotowanych do funkcji dydaktycznych poszukujących zarobku. Przybędzie ofert, ale kłopotów z wyborem również.

REKLAMA

Autopromocja

Księgowa w SPA

Menedżerowie coraz częściej odkrywają, że szkolenie pracownika nie dało mu wiedzy i umiejętności, które przekładałyby się na lepsze efekty działania całej organizacji. Zauważają, że pracownicy chętnie ubiegają się o sfinansowanie podnoszenia kwalifikacji, traktując wyjazd na szkolenie jako doskonałą okazję do odpoczynku od codziennych obowiązków, rodzaj rozrywki, okazję towarzyską. Z jednej strony rosną nakłady firm na podnoszenie kwalifikacji, w większości utrwaliło się już pozytywne przeświadczenie o konieczności inwestowania w wiedzę pracowników. Z drugiej - niepokojąco zwiększa się liczba nieskutecznych lub mało skutecznych szkoleń.

Niezależnie od zawodności różnych metod pomiaru korzyści, jakie organizacja ma ze szkolenia (BOS poruszał ten temat w październiku ubiegłego roku), warto poświęcić w firmie nieco czasu na analizę ocen już odbytych szkoleń i uważniej przyjrzeć się ofercie firm.

Źle dobrane szkolenie to nie tylko pieniądze stracone na zapłacenie za nie, to także koszt nieobecności pracownika, czy trudny do oszacowania koszt opóźnienia wykorzystania w firmie nowych kompetencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście, jeśli prezes (burmistrz, minister itp.) chce wysyłać swoją księgową do SPA, to jestem za - pod warunkiem, że świadomie traktuje to jako formę motywowania dobrej księgowej, rodzaj premii. Jeśli jednak zależy mu wyłącznie na wyposażeniu księgowej w wiedzę o najnowszych przepisach dotyczących odliczeń od podatku, niekoniecznie musi wysyłać ją do Sopotu czy Zakopanego.

Analizowałam ostatnio porównywalne programowo oferty szkolenia z zakresu zarządzania personelem: najdroższe było przeszło trzykrotnie droższe od najtańszego. W gruncie rzeczy jest to problem racjonalizacji wydatków w firmie i pewnej przyzwoitości osób zarządzających budżetem szkoleniowym. Wybór szkolenia rzeczywiście podnoszącego kwalifikacje pracownika jest prawdziwym wyzwaniem.

Wyszkoleni sprzedawcy

O dużym pechu możemy mówić, gdy trafimy na firmę, która ma lepszych sprzedawców niż trenerów i wykładowców. W efekcie może się zdarzyć, że zapłacimy za spotkanie z nieśmiałym introwertykiem, który w ramach zajęć odczyta referat przygotowany przez pana profesora. Profesor, który miał prowadzić te zajęcia, gdzieś się zapodział. Zdarzają się też warsztaty dla menedżerów, podczas których miła świeżo upieczona absolwentka psychologii pomaga odkryć, że ludzie uśmiechnięci wydają się milsi niż nieuśmiechnięci. To przykłady z ostatnich miesięcy - szkolenia wykupione w dużych, funkcjonujących już od dłuższego czasu firmach. Dlatego uważam, że każdy zamawiający usługi szkoleniowe powinien najpierw sam nauczyć się technik sprzedaży, żeby umieć kupować.

Sztuka pytania

Wybór szkolenia będzie mniej obciążony ryzykiem, jeśli za każdym razem odpowiemy sobie po kolei na podstawowe pytania:

• Czego pracownik ma się nauczyć?

• Co już umie?

• Kto go tego nauczy?

Umiejętności świeżo upieczonej absolwentki psychologii, odkrywającej z uczestnikami warsztatów potęgę uśmiechu, mogą być całkiem przydatne do szkolenia początkujących pracowników, których chcemy wyposażyć w miękkie kompetencje podstawowe. Jednak podnoszenie kwalifikacji świetnie wykształconego specjalisty wymaga fachowca, najlepiej z dłuższą praktyką i większym doświadczeniem od naszego człowieka. Pracownika, który jest fachowcem, zadowoli wysoki poziom wykładowcy, który praktykowi przekaże teorię, dopełniającą kompetencje itd.

Jeśli uczą wystąpień publicznych - gdzie sami występowali, jeśli prowadzenia zamówień publicznych - ile przetargów poprowadzili, specyfikacji napisali, jeśli będą nas uczyć zarządzania zmianami - jakie firmy, rynki, produkty reorganizowali?

Uwaga

Kłopot z wyborem organizatora i szkolenia będzie zdecydowanie mniejszy, jeśli nie ograniczymy się do lektury otrzymanych ofert. Żeby dokonać wyboru, trzeba zadać pytania. Zawsze żądać konkretów o osobach, które mają szkolić: kim są, jakie jest ich doświadczenie.

Skuteczne zamknięte

Oczywiście szkolenia otwarte, adresowane de facto do nieprzewidywalnie szerokiego grona odbiorców, z założenia muszą mieć nieco uniwersalny charakter. Próby zorientowania się, kim będą jego uczestnicy, są zazwyczaj nieskuteczne. Jak więc zminimalizować przy szkoleniach otwartych ryzyko wybrania takiego, które nie przystaje do naszych oczekiwań? Wybierać te, w których organizator gwarantuje pracę w małych grupach, z przewagą coachingu i ćwiczeń praktycznych. Albo te, w których gwarancją jakości jest nazwisko prowadzącego zajęcia.

Niewątpliwe realizacja planów podnoszenia kwalifikacji w oparciu o szkolenia zamknięte, w których uczestniczą wyłącznie nasi pracownicy, wydaje się znacznie bardziej skuteczna.

Jednostkowy koszt szkoleń zamkniętych (wyliczany dla jednego pracownika) jest zazwyczaj niższy niż uczestnictwo w szkoleniu otwartym, a rentowność wyższa.

W dużych firmach przesuwanie proporcji w kierunku zwiększania liczby szkoleń zamkniętych pozwala też ograniczyć naturalną tendencję pracowników do uprawiania własnej polityki szkoleniowej, niekoniecznie zgodnej z planami i potrzebami organizacji.

 

Jolanta Cianciara

Autorka jest dziennikarzem, menedżerem i nauczycielem akademickim. Współpracuje z wieloma firmami szkoleniowymi. Obecnie m.in. odpowiada za zarządzanie i rozwój zasobów ludzkich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego oraz prowadzi firmę doradztwa personalnego i wizerunkowego.

Kontakt: jolantacianciara@op.pl

 

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA