REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coaching i zderzenie dwóch światów

Halina Guryn
Halina Guryn
Coaching i zderzenie dwóch światów. /Fot. Fotolia
Coaching i zderzenie dwóch światów. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Trzy pytania do dr. Johna Scherera, coacha w dziedzinie przywództwa i transformacji

Mówi się, że coaching opiera się na specyficznej relacji między coachem a klientem. Jak jest budowana, aby ten proces przebiegał pomyślnie?

Dobrze obrazuje to mandala. Jej zewnętrzne koło odpowiada temu, jak pokazujesz się światu. Podczas pierwszego spotkania obie strony – coach i klient – odbywają pewien taniec, starając się jak najlepiej zaprezentować się przed drugą osobą. Rozkładają pióra, jak piękne ptaki. I czasami to wystarczy. Wystarczy, jeżeli klient oczekuje, że ktoś go uważnie wysłucha. Do pewnego momentu takie podejście się sprawdza. Jednak – tak, jak jest na rysunku mandali, który mam przed sobą – warto spojrzeć, co jest w jej centrum: to odcisk kciuka – osobisty, indywidualny zestaw cech, który wskazuje, kim jesteśmy naprawdę. Często też posługuję się metaforą wody – powyżej jej lustra są plany, budżety, cele do osiągnięcia, a pod powierzchnią – zachowania, postawy, przekonania i wynikające z nich interakcje z innymi ludźmi. Bywa tak, że klient przychodzi na coaching i sprawia wrażenie, jakby nie chciał w ogóle wejść do wody, nie chciał się zmoczyć. Jeżeli chcecie być dobrym liderem, powinniście być w stanie wejść do wody, a nie pozostawać tylko na powierzchni – tam, gdzie są plany, budżety i cele.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy również serwis: Motywowanie

W jakim stopniu planowanie pomaga w procesie coachingu, a kiedy może być przeszkodą?

To, co mamy ponad lustrem wody, oznacza stosowany model coachingowy. Natomiast poniżej tej linii wody jest przestrzeń, w której dwie osoby – coach i klient – próbują wspólnie do czegoś dojść. W wojsku nauczyłem się, że planowanie jest bezcenne. Ale samo planowanie jest bezużyteczne. Model przetrwa tylko do czasu, kiedy jako coachowie zaczniecie z klientem rozmawiać. Wtedy zaczyna się coś nowego. Plan (model) zostaje poddany weryfikacji. Czasami są to ułamki sekund, kiedy musisz zdecydować, co zrobić w wyniku tego, co przed chwilą usłyszałeś. Wtedy założony z góry plan okazuje się zupełnie nieprzydatny. W coachingu działają na siebie siły wywierające wzajemny nacisk. To zestawy potrzeb, jakie ma każda ze stron w tym procesie. Coach nie pełniłby tej funkcji, gdyby nie miał potrzeby służenia innym swoją pomocą. Z kolei klient decyduje się na coaching, ponieważ tej pomocy potrzebuje. Prawdziwym wyzwaniem dla coacha jest więc przeprowadzenie klienta przez drogę z tego miejsca, w którym obecnie się znajduje do tego, czego potrzebuje, aby osiągnąć następny etap w wewnętrznym rozwoju. Dlatego przywołuję metaforę wody i mówię o tym,
co istotne znajduje się pod jej powierzchnią.

Zobacz również: Zaangażowanie pracowników

Jaki jest zatem sposób działania w coachingu, który, Pana zdaniem, sprawdza się najlepiej w relacji z klientem?

Proponuję coś, co nazywam miejscem szczególnej efektywności. Każdy, kto gra w tenisa wie, że kiedy uderzenie rakietą nastąpi w centralnym jej punkcie – tam, gdzie naciąg jest największy – to osiągnie się najlepszy rezultat. I to jest właśnie miejsce szczególnej efektywności: tam, gdzie są twoje naturalne zdolności i talenty, które mogą stanowić wartość dla drugiej osoby w relacji z jej oczekiwaniami i potrzebami. Kwestia, jak dojść do tego miejsca szczególnej efektywności, jest bardzo ważna. Uważam, że misją coacha nie jest zachęcenie klienta do zmiany, ale do tego, aby był tym, kim jest naprawdę. Jeżeli ty jako coach nie jesteś w stanie być sobą, to nie będziesz umiał w tym procesie wesprzeć swojego klienta. On pójdzie za tobą tylko tam, dokąd ty sam doszedłeś. Każdy z nas ma wewnętrzny system operacyjny, który pokazuje, w jaki sposób widzimy świat i jak go automatycznie interpretujemy. A to powoduje, że pewnych rzeczy wcale nie dostrzegamy. Coach potrafi otworzyć przed klientem przestrzeń, w której pojawiają się alternatywne warianty działania, przedtem niewidoczne. Dlatego tak istotna jest droga, w której coach odchodzi od swego modelu postępowania i na bieżąco reaguje na potrzeby klienta. Wewnętrzny system operacyjny podpowiada nam, co robić. Jest jak czarna skrzynka z zapisanymi danymi. Zachęcam jednak do zdjęcia pokrywy z tej skrzynki i zajrzenia do środka. Do odkrycia tego, kim jesteśmy naprawdę – z jakimi wyzwaniami musimy się zmierzyć, jakie mamy tu doświadczenia, co nami steruje, jakie są nasze najważniejsze cele w życiu i jak możemy wyzwolić wewnętrzną siłę, aby działać w zgodzie z samym sobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: Forum Kadry

dr John Scherer

coach w dziedzinie przywództwa i konsultant. Specjalizuje się w transformacji indywidualnej i środowiska pracy. Były oficer bojowy w US Navy i były pastor luterański. Twórca kursów przywództwa, które ukończyli liderzy i konsultanci zmian z 28 krajów. Autor artykułów, materiałów audiowizualnych i książek (na polskim rynku ukazała się Pięć pytań, które zmieniają wszystko). Według The Steven Covey Organization jest jednym z 100 najważniejszych innowatorów w dziedzinie rozwoju osobistego i przywództwa. Założyciel firmy Leadership Development Intensive (LDI) z siedzibą w Krakowie i Seattle. John Scherer był gościem IV Międzynarodowej Naukowej Konferencji Coachingu „Leadership coaching jako odpowiedź na wyzwania współczesnego świata”, zorganizowanej przez Akademię im. Leona Koźmińskiego (Warszawa, 24–26 lutego 2013).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA