reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?

Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?

Szkolenie pracowników w dzisiejszych czasach staje się normą, a nie wyjątkiem. Mimo wysokiego bezrobocia, pracodawcy często nie mogą znaleźć odpowiednich osób do pracy. Decydują się więc na zainwestowanie w szkolenia, nie zaś w procesy rekrutację, które nierzadko są kosztowne, a zawsze pochłaniają czas.

Szukać czy szkolić?

Pracodawcy, którzy planując strategię rozwoju firmy, widzą, że stanowiska niektórych pracowników są zagrożone, mogą zdecydować się na szkolenie tych podwładnych. Pozwoli to nie tylko na zatrzymanie wartościowych osób w firmie, które znają już specyfikę jej działania, ale też obniży koszty i ryzyko związane z ewentualną rekrutacją. Co ważne, takie decyzje ocieplają wizerunek firmy, wzmacniają więzi załogi, a to z kolei wpływa bardzo korzystnie na funkcjonowanie całej organizacji. W sytuacji, gdy wiele osób po studiach ma problem ze znalezieniem pracy, w związku z czym decyduje się na przebranżowienie, pracodawcy, którzy proponują szkolenia swoim pracownikom zazwyczaj spotykają się z pozytywnym odbiorem. Co więcej, biorąc pod uwagę trendy na rynku pracy i fakt, że niedługo wkroczymy w okres, gdy młodych osób, które dopiero rozpoczynają życie zawodowe, będzie mniej niż dziś, warto pomyśleć o dodatkowych szkoleniach dla pracowników, którzy już są zatrudnieni, a którzy na emeryturę przejdą dopiero w wieku 67 lat.

Zobacz także: Ocena pracowników - bieżąca czy roczna?

Rozwój szkoleń miękkich

Szkoleniowcy rozróżniają dwa główne typy szkoleń: twarde i miękkie. To jednak te ostatnie obecnie najmocniej ewoluują. Do szkoleń miękkich zaliczamy takie, które są związane z pracą w zespole, umiejętnością radzenia sobie ze stresem, asertywnością, motywowaniem, pozyskiwaniem nowych klientów, negocjacjami biznesowymi. Charakteryzują się tym, że rozwijają kompetencje psychologiczne pracowników, pozwalając im lepiej wykonywać swoje obowiązki służbowe, co bezpośrednio przekłada się na zwiększone zyski firmy. Ze względu na to, że firm szkoleniowych kształcących w zakresie umiejętności miękkich jest więcej niż twardych, panuje tu większa konkurencja. Zróżnicowane są ceny, a jakość, niejako wymuszona przez konkurencję, jest coraz wyższa. Trenerzy, aby sprostać wymaganiom rynku, nieustannie pracują nad poprawianiem prezentacji, dostosowując je zarazem do poziomu odbiorców, zakresu ich wiedzy, pełnionych ról w firmie. Na zajęciach są wykorzystywane różne techniki, ćwiczenia aktywizujące, które mają nie tylko sprawić, by szkolenie było ciekawe, ale przede wszystkim efektywne. Tempo prowadzonych zajęć jest w miarę możliwości dostosowywane do odbiorców. Poza tym konkurencja na rynku wymusza na firmach szkoleniowych wdrażanie coraz to skuteczniejszych narzędzi promocyjnych, zwłaszcza w Internecie.

Szkolenia twarde – nisza na rynku?

Zazwyczaj są skierowane do węższego grona osób i związane z nabywaniem ścisłej wiedzy merytorycznej. Mogą trwać dłużej, a gdy się kończą, uprawniają do wykonywania dodatkowych zadań, co potwierdza otrzymany certyfikat lub zaświadczenie. Szkoleniowcy techniczni to zazwyczaj osoby, które mają bogatą i wszechstronną wiedzę, ale nie zawsze są w stanie umiejętnie ją przekazać. Nie przywiązują także wagi do tego, aby materiały, które przygotowali na poprzednie szkolenie modyfikować. Z jednej strony jest to podyktowane faktem, że informacje, które są przekazywane, nadal są aktualne, z drugiej jednak warto wprowadzać pewne modyfikacje, dodatkowe, najnowsze przykłady, co wzbogaca język wypowiedzi szkoleniowca. Warto przy tym podkreślić, że to trenerzy szkoleń twardych umiejętnie wykorzystali najnowsze technologie do obniżenia kosztów szkolenia. Dzięki nim na rynku pojawił się, a później upowszechnił e-learning oraz strumienie video, które obecnie są wykorzystywane nie tylko do szkoleń, ale też np. relacji konferencji, a ponadto szkolenia online i aplikacje chmur (Cloud Computing).

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Tym, co łączy oba typy szkoleń, twarde i miękkie, jest fakt, że przekazana wiedza ma być jak najszybciej wykorzystana w praktyce. Dobrze jest więc, gdy firmy szkoleniowe dbają o to, aby np. można było skonsultować jeszcze pewne fakty z trenerem już po szkoleniu, a przy wdrażaniu w życie nabytych umiejętności. Obowiązkowo warto korzystać z materiałów szkoleniowych, które firma powinna mieć przygotowane dla każdego uczestnika.

Biorąc pod uwag dynamikę rynku pracy, można pokusić się o stwierdzenie, że rynek szkoleniowy się rozwija. Warto więc skorzystać z jego usług, co może przynieść wymierne korzyści obu stronom, zarówno pracodawcy jak i pracownikowi.

Polecamy serwis: Zarządzanie

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

- Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Źródło:

Zielona Linia

Zdjęcia

Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?. /Fot. Fotolia
Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?. /Fot. Fotolia

Webinarium: Forma dokumentów kadrowo-płacowych149.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Agata Koschel-Sturzbecher

Adwokat, publicystka i szkoleniowiec.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama