REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?

Joanna Niemyjska
Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?. /Fot. Fotolia
Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenie pracowników w dzisiejszych czasach staje się normą, a nie wyjątkiem. Mimo wysokiego bezrobocia, pracodawcy często nie mogą znaleźć odpowiednich osób do pracy. Decydują się więc na zainwestowanie w szkolenia, nie zaś w procesy rekrutację, które nierzadko są kosztowne, a zawsze pochłaniają czas.

Szukać czy szkolić?

Pracodawcy, którzy planując strategię rozwoju firmy, widzą, że stanowiska niektórych pracowników są zagrożone, mogą zdecydować się na szkolenie tych podwładnych. Pozwoli to nie tylko na zatrzymanie wartościowych osób w firmie, które znają już specyfikę jej działania, ale też obniży koszty i ryzyko związane z ewentualną rekrutacją. Co ważne, takie decyzje ocieplają wizerunek firmy, wzmacniają więzi załogi, a to z kolei wpływa bardzo korzystnie na funkcjonowanie całej organizacji. W sytuacji, gdy wiele osób po studiach ma problem ze znalezieniem pracy, w związku z czym decyduje się na przebranżowienie, pracodawcy, którzy proponują szkolenia swoim pracownikom zazwyczaj spotykają się z pozytywnym odbiorem. Co więcej, biorąc pod uwagę trendy na rynku pracy i fakt, że niedługo wkroczymy w okres, gdy młodych osób, które dopiero rozpoczynają życie zawodowe, będzie mniej niż dziś, warto pomyśleć o dodatkowych szkoleniach dla pracowników, którzy już są zatrudnieni, a którzy na emeryturę przejdą dopiero w wieku 67 lat.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz także: Ocena pracowników - bieżąca czy roczna?

Rozwój szkoleń miękkich

Szkoleniowcy rozróżniają dwa główne typy szkoleń: twarde i miękkie. To jednak te ostatnie obecnie najmocniej ewoluują. Do szkoleń miękkich zaliczamy takie, które są związane z pracą w zespole, umiejętnością radzenia sobie ze stresem, asertywnością, motywowaniem, pozyskiwaniem nowych klientów, negocjacjami biznesowymi. Charakteryzują się tym, że rozwijają kompetencje psychologiczne pracowników, pozwalając im lepiej wykonywać swoje obowiązki służbowe, co bezpośrednio przekłada się na zwiększone zyski firmy. Ze względu na to, że firm szkoleniowych kształcących w zakresie umiejętności miękkich jest więcej niż twardych, panuje tu większa konkurencja. Zróżnicowane są ceny, a jakość, niejako wymuszona przez konkurencję, jest coraz wyższa. Trenerzy, aby sprostać wymaganiom rynku, nieustannie pracują nad poprawianiem prezentacji, dostosowując je zarazem do poziomu odbiorców, zakresu ich wiedzy, pełnionych ról w firmie. Na zajęciach są wykorzystywane różne techniki, ćwiczenia aktywizujące, które mają nie tylko sprawić, by szkolenie było ciekawe, ale przede wszystkim efektywne. Tempo prowadzonych zajęć jest w miarę możliwości dostosowywane do odbiorców. Poza tym konkurencja na rynku wymusza na firmach szkoleniowych wdrażanie coraz to skuteczniejszych narzędzi promocyjnych, zwłaszcza w Internecie.

Szkolenia twarde – nisza na rynku?

Zazwyczaj są skierowane do węższego grona osób i związane z nabywaniem ścisłej wiedzy merytorycznej. Mogą trwać dłużej, a gdy się kończą, uprawniają do wykonywania dodatkowych zadań, co potwierdza otrzymany certyfikat lub zaświadczenie. Szkoleniowcy techniczni to zazwyczaj osoby, które mają bogatą i wszechstronną wiedzę, ale nie zawsze są w stanie umiejętnie ją przekazać. Nie przywiązują także wagi do tego, aby materiały, które przygotowali na poprzednie szkolenie modyfikować. Z jednej strony jest to podyktowane faktem, że informacje, które są przekazywane, nadal są aktualne, z drugiej jednak warto wprowadzać pewne modyfikacje, dodatkowe, najnowsze przykłady, co wzbogaca język wypowiedzi szkoleniowca. Warto przy tym podkreślić, że to trenerzy szkoleń twardych umiejętnie wykorzystali najnowsze technologie do obniżenia kosztów szkolenia. Dzięki nim na rynku pojawił się, a później upowszechnił e-learning oraz strumienie video, które obecnie są wykorzystywane nie tylko do szkoleń, ale też np. relacji konferencji, a ponadto szkolenia online i aplikacje chmur (Cloud Computing).

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym, co łączy oba typy szkoleń, twarde i miękkie, jest fakt, że przekazana wiedza ma być jak najszybciej wykorzystana w praktyce. Dobrze jest więc, gdy firmy szkoleniowe dbają o to, aby np. można było skonsultować jeszcze pewne fakty z trenerem już po szkoleniu, a przy wdrażaniu w życie nabytych umiejętności. Obowiązkowo warto korzystać z materiałów szkoleniowych, które firma powinna mieć przygotowane dla każdego uczestnika.

Biorąc pod uwag dynamikę rynku pracy, można pokusić się o stwierdzenie, że rynek szkoleniowy się rozwija. Warto więc skorzystać z jego usług, co może przynieść wymierne korzyści obu stronom, zarówno pracodawcy jak i pracownikowi.

Polecamy serwis: Zarządzanie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA