Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System uczenia się w pracy - badanie gotowości organizacji

System uczenia się w pracy - badanie gotowości organizacji
System uczenia się w pracy - badanie gotowości organizacji
Shutterstock
System uczenia się w pracy przynosi wiele korzyści pracownikom i pracodawcom. Ostatnią częścią systemu LEarNS jest PROMO czyli badanie gotowości organizacji do wdrożenia środowiska uczenia się w miejscu pracy.

PROMO czyli proces i motywacja

Ostatnia część systemu LEarNS – badanie PROMO – jako składowa metodyki uczenia się w miejscu pracy ma zasadniczo inny charakter niż wszystkie do tej pory przedstawione. Sama nazwa to połączenie słów „proces” i „motywacja”. PROMO jest bowiem badaniem gotowości organizacji do wdrożenia i utrzymania środowiska uczenia się w miejscu pracy. Zapoznając się z budową i zakresem wykorzystania PROMO, należy mieć na uwadze, że rozwiązanie to może być razem z opisem strategicznego i operacyjnego wykorzystania LEarNS (zob. Blok C „Strategiczne i operacyjne wykorzystanie LEarNS”) wykorzystywane jako przyczynek do organizacyjnej dyskusji o wdrożeniu efektywnego środowiska uczenia się w miejscu pracy.

Kultura organizacyjna a gotowość do wdrożenia systemu uczenia się w pracy

Rozpocznijmy zatem od przypomnienia, że organizacje, niezależnie od tego, czym zajmują się merytorycznie, zawsze są tworami kulturowymi. Kultura organizacyjna z kolei związana jest na swoim podstawowym poziomie z założeniami dotyczącymi sensu działania, poczucia bezpieczeństwa i wpływu na środowisko, otoczenie. Przypomnę, że na wyższym poziomie analiza kultury organizacyjnej pozwala na przewidywanie, w jaki sposób członkowie organizacji mogą wspólnie interpretować sytuacje, czy ewentualnie będą negocjowali jej znaczenie i czy ostatecznie będą podejmowane sensowne ustalenia. Przy tym „sensowne” ma tu również znaczenie kulturowe, ponieważ same decyzje i sposób podejścia może różnicować organizacje, a nawet poszczególne działy.

Z perspektywy realizacji działań edukacyjnych kultura organizacyjna może mieć znaczenie ze względu na:

  1. szkolenie jako sensowne rozwiązanie, będące konsekwencją analizy problemu – oznacza, że członkowie sytuacji dostrzegają brak kompetencji i doświadczają go, oczekując (w pozytywnym sensie) rozwiązania, dzięki któremu poprawią swój sposób działania. Punkt ten dotyczy dostrzeżenia wartości w samej edukacji jako rozwiązaniu. Często występującym problemem w tym zakresie jest przekonanie, że jednostkowe oddziaływanie poprzez na przykład kilkudniowe działania szkoleniowe jest w stanie zmienić sytuację. Uczestnicy nie zakładają przy tym swojego dłuższego wysiłku, o czym szerzej była już mowa w rozdziale 1 „Dlaczego organizacje częściej szkolą, niż realnie uczą?”. Traktują szkolenie jako produkt, który może być dostarczony i niemal natychmiast wykorzystany. W takich przypadkach mówimy o „produktowym” podejściu do szkolenia. Z perspektywy uczenia się w miejscu pracy interesują nas różnice pomiędzy kulturami organizacyjnymi, które właśnie wpływają na produktowe myślenie o szkoleniach. Im mniej takiego podejścia, tym większe prawdopodobieństwo, że formalne szkolenie zostanie potraktowane jako jeden z elementów umożliwiających nabycie pełnych kompetencji;
  2. treść szkolenia (to, czego uczestnicy dowiadują się na szkoleniu) jako rozwiązanie lub jako jedna z form rozwiązania, które uważają za użyteczne i sensowne – szkolenia mogą dostarczyć zróżnicowanej treści: od takiej, która jest ogólna, szeroka, wymagająca od uczestników większej samodzielności odnośnie do jej wykorzystywania po zakończeniu szkolenia formalnego, po taką, która jest dostosowana do codziennej pracy i silnie z nią powiązana. Co więcej, w takich przypadkach interesuje nas, czy szkolenie jest częścią większej całości rozwiązań, które mogą dotyczyć treści pracy, relacji, procesu, zarządzania, pomiaru itd. Rozwiązania o takim charakterze, czyli łączenie edukacji z innymi rozwiązaniami, sprawiają, że zmiana, jakiej oczekuje organizacja, może stać się bardziej realna, jednak również bardziej złożona i niekiedy trudniejsza do wprowadzenia. Niektóre organizacje kulturowo są przygotowane do takich działań, dla innych uruchomienie takiego sposobu myślenia i działania stanowi duże wyzwanie;
  3. działania po szkoleniu formalnym, jako rozwiązanie wspierające dalszą naukę i pomagające w transferze kompetencji nabytych podczas szkolenia do codziennej pracy – dla wielu organizacji to nadal bardzo abstrakcyjne i niemal nierealne rozwiązanie. Organizacje takie nie mają ani wypracowanych struktur organizacyjnych, ani procesów i ról. Ostatecznie więc transfer nie odbywa się wcale lub jest organizowany spontanicznie;
  4. działania po szkoleniu jako konieczny wysiłek – ostatnią kwestią jest motywacja potrzebna do podjęcia i kontynuacji nauki. Motywacja wynikająca z sensu kulturowego jest również w nim osadzona. Część organizacji jest więc nastawiona na relatywnie krótkotrwały wysiłek, potrzebny do uzyskiwania szybko powtarzalnych wyników. W organizacjach takich motywacja skoncentrowana jest na relatywnie dużym, ale stałym działaniu. Należy w nich działać z determinacją, jednak w zrutynizowany sposób. Inne koncentrują się bardziej na długoterminowym, ale zróżnicowanym działaniu, pozwalającym nie tyle działać na rynku, ile aktywnie go tworzyć.

Gotowość do wdrożenia systemu uczenia się w miejscu pracy - wskaźnik

Oznacza to, że różne organizacje jako społeczności reprezentowane przez znaczące osoby w niej działające mogą w odmienny sposób interpretować sensowność działań edukacyjnych i wykorzystanie dostępnego czasu (Reeves, Haannaes, Simha, 2015). Konsekwencją wpływów kulturowych jest gotowość organizacji do wdrożenia, a następnie utrzymania systemu uczenia się w miejscu pracy. Gotowość ta przejawia się poprzez techniczną gotowość do uczenia się po zakończeniu szkolenia formalnego, związaną z procesami, procedurami oraz rolami porządkującymi sposób uczenia się.

Drugi parametr związany jest z uśrednioną motywacją członków zespołu, którzy są odbiorcami programu szkoleniowego. Badanie realizowane jest bowiem w odniesieniu do różnych środowisk pracy, reprezentowanych przez zespoły wchodzące w skład organizacji. W badaniu oba czynniki podlegają jednoczesnemu pomiarowi, definiując wskaźnik gotowości do nauki w miejscu pracy. Różne zespoły mogą zatem reprezentować odmienny poziom wskaźnika gotowości do uczenia się w miejscu pracy (GUP) dla różnych projektów rozwojowych. Standardowo procedura przewiduje pięć powtórzeń badania PROMO. Pięć jest liczbą minimalną, jednak ze względu na specyficzne uwarunkowania realizacji i pojawiające się trudności może być ich więcej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Poziomy badania PROMO

Poziomy badania PROMO

LEarNS

Badanie oparte jest na opisywanym już wcześniej zestawie dwudziestu kryteriów działania efektywnego środowiska uczenia się w miejscu pracy – W20. 

Samo badanie przyjmuje formę testu, który opiera się na przedstawionych kryteriach, zarówno w zakresie dalekim, odnoszącym się do kultury uczenia się w miejscu pracy, jak i bliskim, dotyczącym realizacji sesji CPL i następującego po nich budowania refl eksji w ramach sesji 2R.

Niniejszy artykuł stanowi fragment książki „LEarNS - stwórz efektywny system uczenia się w miejscu pracy”, w której Marcin Żółtak wskazuje rozwiązania umożliwiające skuteczne przeniesienie wiedzy ze szkolenia do codzienności w pracy, w taki sposób by połączyć kontynuację uczenia się z bieżącymi obowiązkami zawodowymi. Krok po kroku pokazuje jak zbudować efektywne środowisko uczenia się w firmie, uwzględniające specyfikę danej organizacji.

Learns

Książka „LEarNS - stwórz efektywny system uczenia się w miejscu pracy”

Autor: Marcin Żółtak

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Monitorowanie pracy zdalnej. Czy dopuszczalna jest aplikacja monitorująca ekran pracownika?

    Czy aplikacja monitorująca ekran pracownika w trakcie wykonywania przez niego obowiązków służbowych będzie dopuszczalna w świetle nowych przepisów o pracy zdalnej?

    Czy będzie podwójna waloryzacja świadczenia pielęgnacyjnego w 2023 r.?

    Czy w 2023 r. będzie podwójna waloryzacja świadczenia pielęgnacyjnego, tak jak ma miejsce podwójna waloryzacja minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej, w styczniu i w lipcu 2023 r. Sprawa trafiła do rządu.

    Płatne szkolenia dla pracowników

    Kto finansuje szkolenia pracowników? Czy szkolenia dla pracowników mają się odbywać w czasie ich pracy? Jakie zmiany zostały wprowadzone do KP co do szkoleń?

    O czym pracodawca musi poinformować zatrudnionych? Zmiany KP

    Nowelizacja Kodeksu pracy nakłada na pracodawców nowe obowiązki informacyjne. Na co zwrócić szczególną uwagę?

    Kontrola trzeźwości pracowników 2023 – przywilej czy paraliż dla pracodawcy?

    Ustawodawca w 2023 roku nie zwalnia tempa. Po raz kolejny pracodawców i pracowników działów kadrowo-płacowych stawia przed szeregiem wyzwań. Choć obowiązki dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a co za tym idzie -  możliwość kontroli trzeźwości pracowników przy uzasadnionym podejrzeniu, nie są nam obce, to nowelizacja przepisów Kodeksu Pracy w tym zakresie, powoduje powstanie wielu pytań i wątpliwości. Jak nowe regulacje umożliwiające pracodawcom przeprowadzanie prewencyjnej kontroli trzeźwości wyglądają w praktyce? Odpowiedź na to pytanie postaram się przybliżyć w dalszej części tego artykułu. 

    Praca zdalna. Co mają do powiedzenia związki zawodowe

    Praca zdalna może być wykonywana zgodnie z zasadami ustalonymi u danego pracodawcy. Pracodawca nie ma w tym zakresie pełnej swobody. W celu ustalenia zasad wykonywania pracy zdalnej powinien porozumieć się z działającymi u niego organizacjami związkowymi. Jaką rolę mają do odegrania związki zawodowe w procesie ustalania zasad wykonywania pracy zdalnej? Co stanie się, kiedy pracodawca nie dojdzie do porozumienia ze związkowcami? Jak zasady pracy zdalnej ma ustalić pracodawca, u którego nie ma związków zawodowych?

    13-stki - wypłata już od kwietnia 2023

    Kiedy wypłata 13-stek? Ile wynosi 13-stka w 2023 r.? Komu przysługuje dodatkowe roczne świadczenie? Jakie są zasady wypłaty 13-stek? 

    Kawa z INFORLEX: Zmiany w prawie pracy 2023

    Zapraszamy na kolejne BEZPŁATNE spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX. Spotkanie odbędzie się 4 kwietnia 2023 r. o godz. 9.00. Porozmawiamy o rewolucyjnych zmianach w prawie pracy 2023. Spotkanie poprowadzi ekspert Paweł Ziółkowski. 

    Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami

    Czym jest świadczenie wspierające? Kto będzie uprawniony do świadczenia wspierającego? W jakiej wysokości będzie przyznawane świadczenie wspierające? To nowa propozycja ustawy rządowej - jaki będzie jej finał? Czy do niedawna protestujący rodzice w sejmie z osobami z niepełnosprawnościami będą usatysfakcjonowani takimi rozwiązaniami?

    Jak negocjować podwyżkę z szefem. Lista porad

    Negocjowanie podwyżki nie zawsze się udaje ale można zastosować się do kliku prostych porad, aby zwiększyć szansę na sukces.

    Wniosek do pracodawcy o pracę na stałe. Co znaczy w praktyce?

    Nowelizacja Kodeksu pracy ustanowiła nową konstrukcję – wniosek do pracodawcy o umowę o pracę na czas nieokreślony.

    Dłuższy urlop rodzicielski - zmiany w KP

    Nowe zasady i wymiar urlopu rodzicielskiego. W prawie pracy zaszły spore zmiany. Przykładowo rodzice, którzy posiadają zaświadczenie stwierdzające ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu - też mają prawo do urlopu rodzicielskiego. 

    Jak zostać masażystą? Czy kurs masażu wystarczy?

    Jak zostać masażystą – czy wystarczy ukończenie kursu masażu? Praca masażysty wymaga nie tylko odpowiedniego przygotowania merytorycznego, ale i praktycznego. Chcąc pracować w tym zawodzie, należy posiadać odpowiednie kwalifikacje, potwierdzone dyplomem bądź certyfikatem. Jak zdobyć zawód? Kiedy można otworzyć gabinet masażu?

    Roszczenia ze stosunku pracy. Jak długo można dochodzić zapłaty wynagrodzenia

    Przedawnienie roszczeń ze stosunku pracy uregulowane jest przepisami Kodeksu pracy. Określają one skutki przedawnienia, terminy, po upływie których roszczenia przedawniają się, a także okoliczności, które przedawnienie przerywają lub zawieszają. Na czym polega przedawnienie roszczeń? Kiedy przedawniają się roszczenia ze stosunku pracy?

    Wypowiedzenie umowy o pracę - zmiany

    Nowelizacja Kodeksu pracy wdrażająca tzw. dyrektywę rodzicielską oraz work-life balance zmodyfikuje zasady wypowiadania umowy o pracę. Co się zmieni?

    Dodatkowe przerwy w pracy - dla kogo? Ważna zmiana w KP

    Do jakich przerw ma prawo pracownik? Jakie przerwy występują w KP i w innych ustawach? Czy pracownicy z niepełnosprawnościami mają prawo do dodatkowej przerwy? Czy pracując przed komputerem pracownicy mają prawo do dodatkowej przerwy?

    Nowe obowiązki informacyjne pracodawcy

    Nowelizacja Kodeksu pracy wdrażająca tzw. dyrektywę rodzicielską oraz work-life balance zmodyfikuje obowiązki informacyjne pracodawcy względem pracownika. Co się zmieni?

    Zwolnienie od pracy - 2 dni albo 16 godzin - nowość w KP

    Do KP zostały dodane przepisy, których jeszcze nie było - zwolnienie od pracy - 2 dni albo 16 godzin - ale 50% płatne. W jakich sytuacjach przysługuje zwolnienie od pracy? Czym jest zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kto oprócz pracowników ma prawo do takiego zwolnienia? Jak i kiedy złożyć wniosek?

    Przerwy w pracy. Będziemy pracować krócej

    Przerwy w pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy wprowadza również zmiany dotyczące przerw, jakie należą się pracownikowi w ciągu dnia pracy. Kiedy przysługują przerwy w pracy? Jaka jest ich długość? Od czego zależą przerwy w pracy?

    Praca zdalna a miejsce wykonywania pracy. Co mówią przepisy?

    Praca zdalna a miejsce wykonywania pracy. Czy pracodawca może w przepisach wewnętrznych ograniczyć miejsce pracy zdalnej tylko do terytorium Polski lub tylko do wskazanego przez pracownika adresu zamieszkania

    Większa ochrona pracownika przed zwolnieniem - zmiana w KP

    Wskutek dużej nowelizacji Kodeksu Pracy pracownicy zyskali większą ochroną przed rozwiązaniem umowy o pracę. W jakich sytuacjach będzie przysługiwała ta ochrona?

    Work-life balance w Kodeksie pracy

    Prezydent Andrzej Duda 24 marca podpisał nowelizację Kodeksu pracy. Wdraża ona dwie unijne dyrektywy - tzw. dyrektywę rodzicielską oraz work-life balance. Na czym polegają zmiany? Czy to rewolucja?

    Elastyczna organizacja pracy - nowość w KP

    Czym jest elastyczna organizacja pracy? Dla kogo elastyczna organizacja pracy? Jaki wniosek złożyć aby mieć elastyczną organizację pracy? Czy pracodawca musi się zgodzić na elastyczną organizację pracy? Duże zmiany w KP już niedługo wejdą w życie.

    Umowy na czas określony - duże zmiany od 2023 r.

    W umowie o pracę zawartej na czas określony zaszły spore zmiany - wręcz rewolucyjne. Umowy te są nagminnie wykorzystywane i pracownicy świadczą pracę na ich podstawie maksymalnie długo jak się da. Pracodawcy unikają umów na czas nieokreślony. Najważniejszą zmianą jest to, że pracodawca rozwiązując taką umowę za wypowiedzeniem będzie musiał podać przyczynę swojej decyzji i skonsultować ją ze związkami. Jakie są inne zmiany? Poniżej najważniejsze informacje.

    Wykaz zmian w KP na kwiecień 2023 r. - jest podpis Prezydenta RP

    Prezydent RP w dniu 23 marca 2023 r. podpisał ustawę z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks Pracy oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa). Ustawa wprowadza bardzo ważne zmiany w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zmianami, dalej: KP). Jakie uprawnienia zyskają pracownicy, a jakie obowiązki będą mieli pracodawcy już od kwietnia 2023 r.?