Kategorie

Kiedy korzystać z testów kompetencji?

Małgorzata Kwiatkowska
Małgorzata Kwiatkowska
Firma handlowa, która dynamicznie się rozwija, chce zatrudnić przedstawicieli handlowych w różnych regionach. Firma preferuje osoby młode, bez doświadczenia zawodowego lub z niewielkim, chce bowiem zainwestować w ich rozwój, szkolić i rozwijać. Ponadto w firmie pojawił się wakat na stanowisku regionalnego kierownika sprzedaży w dwóch różnych regionach. Firma chciałaby dać szansę pracownikom wewnątrz firmy i dokonać awansu kogoś z obecnych pracowników w obszarze sprzedaży. Jak dokonać dobrego wyboru i z jakiego narzędzia skorzystać, aby dokonać weryfikacji ich kompetencji?

Powyższa sytuacja jest idealnym przykładem możliwości wykorzystania testów do oceny kompetencji kadry specjalistycznej i menedżerskiej celem dokonania właściwej decyzji rekrutacyjnej oraz weryfikacji kompetencji. Zacznijmy od przedstawicieli handlowych.

Decyzją firmy, na ww. stanowisko będą rozpatrywane osoby bez doświadczenia zawodowego lub te z niewielkim doświadczeniem. A zatem również bez większych sukcesów i osiągnięć zawodowych. Wywiad kompetencyjny, zazwyczaj stosowany i sprawdzony przy rekrutacji na tego typu stanowiska, w tym wypadku może okazać się niewystarczający; opiera się bowiem na ocenie i weryfikacji dotychczasowych doświadczeń i zakresu odpowiedzialności osoby badanej ze szczególnym uwzględnieniem jej osiągnięć i sukcesów zawodowych. W tym wypadku jest to niemożliwe, a zatem wywiad w dużej mierze będzie koncentrował się na poznaniu umiejętności, cech i tendencji osobowych kandydatów i poznaniu ich mocnych i słabych stron.

Określenie potencjału

Niestety, podczas wywiadu nie zbadamy dogłębnie pewnych tendencji i cech, które są kluczowe dla odniesienia sukcesu na stanowisku przedstawiciela handlowego. Testy kompetencji szybko i z wysokim prawdopodobieństwem weryfikują, czy i w jakim natężeniu pożądana cecha/umiejętność/kompetencja występuje u osoby badanej. W przypadku osób w obszarze sprzedaży testy potrafią zweryfikować tak ważne obszary, jak: poziom energii, czyli tendencję do utrzymywania stałego tempa działania w realizacji zadań (konsekwencja), samodzielność, czyli umiejętność podejmowania niezależnych działań i decyzji, czy asertywność. Potrafią zweryfikować potencjał uczenia się, czyli określić, jak szybko osoba badana będzie wchodziła w nowe zadania i jakie będzie jej tempo uczenia się. Takie określenie potencjału i prognozowanie zachowania i efektywności jest szczególnie ważne w przypadku osób bez doświadczenia, tak jak w wyżej wymienionym przypadku, ale nie tylko. Również w sytuacji, kiedy nie jesteśmy pewni co do natężenia określonej cechy (np. w zakresie behawioralnym), możemy zweryfikować to testem psychometrycznym. Co więcej, w przypadku niektórych testów możemy określić, w jakiej dziedzinie osoba badana chciałaby się rozwijać w dłuższej perspektywie i czy ma ku temu predyspozycje.


Reklama

Czy można zatrudnić na stanowisku przedstawiciela handlowego kogoś, kto nie jest zorientowany na cel, ma niską energię działania i docelowo nie chce pracować w sprzedaży? Czy można zatrudnić kogoś do obsługi klienta, kto nie jest empatyczny i kto nie lubi pracy z ludźmi?

Istnieją testy kompetencji, które pozwalają określić stopień dopasowania do stanowiska. W przypadku takich testów tworzymy profil matrycowy, do którego następnie porównujemy osoby badane. Testy takie pozwalają określić natężenie danej cechy na skali i dają możliwość porównania osób badanych. Pozwalają również określić, które obszary wymagają szkolenia i dalszego rozwoju, czyli stanowią wskazówki i porady coachingowe dla przełożonych.

Umiejętności menedżerskie

Reklama

Przejdźmy teraz do kwestii awansu na stanowisko regionalnego kierownika sprzedaży. Firma postanowiła, że nie będzie rekrutowała na powyższe stanowisko osoby z zewnątrz, ale raczej chciałaby dać szansę objęcia tego stanowiska komuś z wewnątrz organizacji. Firma uznała, że jest to dobry pomysł, ponieważ osoby pracujące w sprzedaży są długo związane z firmą, znają bardzo dobrze kulturę organizacji i że w obszarze sprzedaży zdecydowanie są osoby, które mogłyby objąć ww. funkcję drogą awansu wewnętrznego.

Firma ma kilka „typów” – osób, które mają dobre wyniki, są skuteczne i efektywne, są związane z firmą i klientami firmy od wielu lat. Te osoby, choć skuteczne i efektywne, pracowały jednak wyłącznie na stanowiskach samodzielnych, tak więc kwestią, która rodzi największe obawy, są umiejętności menedżerskie osób, które obejmą nowe stanowisko. Czy będą potrafiły skutecznie zarządzać podległym zespołem? Czy będą odpowiednio motywować zespół? Czy w odpowiedni sposób będą komunikować i przekazywać informacje? Czy będą potrafiły dokonać analizy, opracować i zrealizować budżet sprzedaży w swoim regionie?

Kompetencje werbalne i behawioralne

I tutaj ponownie z pomocą przychodzą testy kompetencji. Potrafią bowiem ocenić umiejętności analityczne niezbędne do dokonywania obliczeń i wyciągania wniosków (co w przypadku osób odpowiedzialnych za realizację budżetu sprzedaży jest niezwykle istotne). Potrafią ocenić kompetencje w zakresie werbalnym, niezwykle istotne z punktu widzenia skutecznej komunikacji. W zakresie cech behawioralnych testy psychometryczne pomagają sprawdzić obecność i natężenie przykładowo takich cech, jak: wspieranie i orientację na ludzi (co jest szczególnie istotne przy stanowiskach menedżerskich), umiejętności społeczne (łatwość wchodzenia i budowania pozytywnych relacji z innymi), decyzyjność czy samodzielność. We wspomnianym przypadku awansu na regionalnego kierownika sprzedaży testy kompetencji mogą być istotne z punktu widzenia prognozowania, czy osoba, która ma być awansowana, ma pożądane cechy menedżerskie. Tym samym pozwalają odpowiedzieć na pytania:

  • czy ta osoba będzie potrafiła delegować zadania i egzekwować ich wykonanie?
  • czy będzie wsparciem dla swojego zespołu?
  • czy będzie samodzielna i zdecydowana w działaniu i czy tego samego będzie wymagała od swojego zespołu?
  • czy będzie potrafiła motywować zespół?
  • czy będzie potrafiła słuchać i skutecznie komunikować się ze swoim zespołem?

Dodatkowo wspomniany wcześniej obszar zainteresowań zawodowych, który weryfikują niektóre testy kompetencji, pozwala oszacować, który obszar jest dla osoby badanej istotny z punktu widzenia jej rozwoju zawodowego w dłuższym czasie. Pozwalają również stwierdzić, czy preferencje osoby badanej w tym zakresie pokrywają się z wymaganiami i oczekiwaniami organizacji. Jeżeli bowiem osoba, która ma kierować zespołem, ma niskie wyniki na skalach umiejętności społecznych czy orientacji na ludzi, raczej mało prawdopodobne jest, aby była efektywnym i skutecznym menedżerem i zdobyła uznanie wśród członków swojego zespołu.

Aby testy kompetencji dobrze spełniły swoją rolę i okazały się efektywne, niezwykle istotne jest określenie celu badania i ustalenie, co chcemy zweryfikować. Zdarza się bowiem, że nawet w przypadku tego samego stanowiska w różnych organizacjach istnieje inny model kompetencji i cech pożądanych/kluczowych dla danej funkcji, a natężenie danej cechy może być również inne.

Ocena 360 stopni

Warto dodać, że ocena pracowników ma służyć podniesieniu ich efektywności, doskonaleniu i rozwoju ich kompetencji, a w ostatecznym rozrachunku ma służyć osiąganiu jak najlepszych wyników w kontekście finansowym. Warto więc szczególnie przy ocenie i weryfikacji kadry menedżerskiej i liderów w organizacji zdecydować się na testy, które dadzą nam kompleksowe i rzetelne wyniki – taką kompleksową informację w przypadku tej grupy zawodowej dostarczy chociażby popularna i sprawdzona ocena 360 stopni. Metoda ta analizuje kilkadziesiąt kluczowych umiejętności w ramach kilku uniwersalnych kompetencji menedżerskich i przywódczych. Poza kompleksową oceną liderów w organizacji metoda ta pozwala na zdefiniowanie słabych stron i obszarów, które wymagają dalszego rozwoju i doskonalenia.

Zdecydowaną zaletą większości testów kompetencji jest to, że ich wyniki otrzymujemy niemalże zaraz po badaniu, z wyjątkiem metody 360 stopni, która jest nieco bardziej czasochłonna ze względu chociażby na liczbę osób biorących udział w badaniu.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń, umowa o pracę

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń pozwala obliczyć dla umowy o pracę wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne w 2022 r.

    Lista obecności a ewidencja czasu pracy – różnice

    Lista obecności pracowników - czy jest obowiązkowa? Czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Jakie informacje można zamieścić w tych dokumentach kadrowych? Czy można prowadzić je w elektroniczny sposób? Wyjaśniamy w artykule.

    Pracodawca dyskryminuje pracownika - co można zrobić?

    Dyskryminacja w pracy - kiedy można mówić o nierównym traktowaniu pracowników? Co można zrobić, kiedy pracodawca dyskryminuje pracownika?

    Wpłaty do PPK także od wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia

    Wpłaty do PPK nalicza się także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Czy nalicza się je od nagrody stanowiącej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe? Jeśli tak, to w jakiej wysokości procentowej?

    Ile wynosi najniższa krajowa?

    Najniższa krajowa w 2021 i 2022 r. - ile wynosi brutto i netto? Jaka jest stawka godzinowa? Oto kalkulator wynagrodzeń.

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?

    Prezeska, prawniczka, psycholożka - kobiety o feminatywach

    Feminatywy - jakim językiem pisane są oferty pracy? Jak kobiety oceniają żeńskie nazwy stanowisk, np. prezeska, prawniczka, psycholożka? Oto wyniki badania.

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS otrzymują wsparcie z ZUS. Mogą liczyć na postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Do kiedy można składać wnioski?

    Minimalna płaca w 2022 r. brutto netto

    Minimalna płaca w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?