Kategorie

Twarde kompetencje a sukces organizacji

UNIT4 POLSKA sp. z o.o.
ekspert z zakresu HRM
Twarde kompetencje pracowników. /Fot. Fotolia
Twarde kompetencje pracowników. /Fot. Fotolia
Twarde kompetencje jako konkretne i mierzalne są najważniejsze w boju o wymarzoną posadę. Kompetencje miękkie również są bardzo ważne, ale nie da się ich ocenić ani porównać. Jak łatwo, świadomie i efektywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników?

Krzysztof Sołowski, Starszy Konsultant HR w UNIT4 TETA sp. z o.o.

Na konkurencyjnym rynku pracy jedną z najważniejszych ról odgrywają kompetencje. Dzięki nim kandydaci zdobywają przewagę nad rywalami w boju o wymarzoną posadę. Kompetencje można podzielić na dwie zasadnicze kategorie – miękkie i twarde. Kompetencje miękkie, czyli umiejętności osobiste i interpersonalne są ważne, ale niewymierne – trudno je ocenić i porównać. Twarde wręcz przeciwnie – są konkretne i mierzalne. Umiejętne zarządzanie wiedzą czy doświadczeniem pracowników przyniesie wymierne korzyści ekonomiczne całej organizacji. Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach, warto skorzystać z dedykowanych narzędzi informatycznych, dzięki którym organizacje mogą łatwo, świadomie i efektywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników.

Kompetencje pracowników HR - RAPORT cz. 1

Nie tylko intuicja

Reklama

Wydaje się, że ocenianie umiejętności twardych w organizacjach jest dziś powszechnie praktykowane. Już na etapie rekrutacji kandydaci o pożądanych umiejętnościach mają największe szanse na zatrudnienie. Następnie pracownikom przydzielane są obowiązki zgodnie z ich kompetencjami. Bardzo często jednak te działania są prowadzone intuicyjnie, bez poparcia danymi czy analizami.

Nasza intuicja czasami może nas zwodzić. By wspomóc jej działanie, warto zaopatrzyć się w profesjonalne rozwiązania informatyczne dla HR, pozwalające w łatwy sposób zbudować katalog kompetencji zarówno miękkich, jak i twardych oraz pozwalające przypisać je do stanowiska lub indywidualnie do pracownika. Badanie kompetencji twardych może być wykonywane okresowo i stanowić materiał wykorzystywany do badania potrzeb szkoleniowych czy luk kompetencyjnych w zakresie umiejętności pracowników. Proces oceny umiejętności twardych można wesprzeć poprzez wdrożenie w organizacji platformy do samoobsługi pracowniczej, z poziomu której pracownicy i menadżerowie mogą m.in. uzupełniać profile kompetencyjne po zakończonym projekcie, potrzeby szkoleniowe w celu zwiększania  umiejętności, śledzić swoje postępy oraz regularnie sprawdzać wyniki pracy. Narzędzie dedykowane jest pracownikom, menadżerom, PM, osobom zarządzającym, działom HR i zarządzania zasobami ludzkimi. Dodatkowo możliwe jest wykorzystanie narzędzia do elektronicznych testów wiedzy dzięki, któremu możemy badać poziom kompetencji twardych wykorzystując dedykowane do tego testy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Systematyczna analiza kompetencji pracowników

Bardzo pomocna w ocenie i zarządzaniu umiejętnościami pracowników jest tzw. „macierz oceny kompetencji”. Pozwala ona na przedstawienie kwalifikacji pracowników w przejrzysty, porównywalny matematycznie sposób. Dzięki niej łatwiej zbudować zespół wyszukując pracowników o określonych kompetencjach, przydzielić pracownika do zadań, które wykona najlepiej, oraz wychwycić jego luki kompetencyjne. Pomaga zaplanować szkolenia tak, aby efektywnie wspierać rozwój każdego pracownika.

Aby rozwiązanie przynosiło jak największe korzyści należy pamiętać o jego stałej aktualizacji. Ewaluację kompetencji najlepiej przeprowadzać cyklicznie – miesięcznie lub kwartalnie. Natomiast w projektach może być wykonywana na koniec etapów zarządczych. Pozwala to na efektywniejsze zarządzanie i wykorzystywanie kompetencji pracowników.

Program Rozwoju Kompetencji zamiast Programu Kierunków Zamawianych

Twarde korzyści

Reklama

Wdrożenie systemu zarządzania kompetencjami twardymi przekłada się bezpośrednio na obniżenie kosztów działalności organizacji – pozwala wewnętrznie szkolić pracowników i podnosić ich kompetencje, dzięki czemu nie musimy zwiększać zatrudnienia i nie ponosimy strat z powodu błędów dokonanych przez niewykwalifikowanych pracowników. Jest to narzędzie, które nie powoduje negatywnych skojarzeń jak np. cykliczna ocena pracownicza, a także  znacznie poprawia jakość pracy.

Zarządzanie kompetencjami zwiększa również decyzyjność, np. w sytuacji gdy brakuje nam osób wykwalifikowanych w danym obszarze, łatwiej nam podjąć decyzje, czy należy zwiększyć zatrudnienie, czy np. zdecydować się na outsourcing.

Co więcej, nawet szeregowi pracownicy mogą dokonywać aktualizacji swoich kompetencji twardych, a także dokonywać ich samooceny w ramach okresowej oceny umiejętności pracownika. Profile pracowników mogą być udostępnione do wglądu innych, dzięki czemu np. pozostałe działy mogą znaleźć osobę o kompetencjach, których aktualnie potrzebują przy danym projekcie.

Kompetencje miękkie zamiast twardych - raport PARP

Z życia wzięte

By nie operować jedynie teorią, pochylmy się nad konkretnym przykładem. Wytworzenie guzików do koszuli jest zapewne czynnością niedrogą i prostą w obsłudze nawet przez niedoświadczonego pracownika. Co innego, gdy w grę wchodzą specjalistyczne produkty, których wartość przekracza koszt tysięcy koszul. Na przykład: części do silników samolotowych.

Typowy samolot pasażerski składa się mniej więcej z 6 milionów części. Nie mamy danych dotyczących samych silników, ale można się domyślić, że części składające się na silnik samolotu będziemy liczyć w setkach tysięcy. Jedna część silnika wykonana przez operatora maszyny CNC kosztuje około 2500 dolarów. Wobec powyższego nie dziwią już ceny całych silników, które dochodzą do 10 mln dolarów. Nie dziwi również fakt, że kontrola jakości w fabrykach produkujących takie elementy stanowi jeden z najważniejszych i najbardziej rygorystycznych punktów procesu produkcyjnego. Umiejętności każdego pracownika są na wagę złota, a w ich szkolenie inwestuje się czas i pieniądze. Inaczej mówiąc, każdy dostawca silników samolotowych poświęca wiele środków na wypracowanie twardych kompetencji. Oczywiście, ocena umiejętności poszczególnych pracowników nie opiera się na intuicji czy prywatnej ocenie starszych stażem. Wynika ona z wymiernych wskaźników, pokazuje korelację pomiędzy liczbą bubli, a poziomem kompetencji. W efekcie pozwala optymalnie zaplanować produkcję i zapewnić jej ciągłość.

Podsumowując, wdrożenie profesjonalnego systemu do zarządzania kompetencjami twardymi pracowników może prowadzić do uzyskania wielu korzyści – zarówno dla organizacji, jak i jej pracowników. Z jednej strony umożliwia on zaplanowanie kompleksowego planu doskonalenia pracowniczego, co podnosi kompetencje i motywację pracowników. Z drugiej pozwala na ograniczenie lub nawet wyeliminowanie problemu utraty wartościowych pracowników na rzecz konkurencji, co z kolei wiąże się z znacznymi oszczędnościami dla organizacji.

Testy psychometryczne w rekrutacji - jak je wprowadzać?

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą czyli z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych.

    Emerytura bez podatku – tabela

    Emerytura bez podatku - tabela z kwotą netto w 2021 r. i po zmianach w 2022 r. wskazuje, ile emeryt otrzyma na rękę po podwyżce.

    Pracownik oczekuje elastyczności zatrudnienia

    Elastyczność zatrudnienia - tego oczekuje pracownik od miejsca pracy.

    Pracownicy ocenili sytuację w zakładach pracy [BADANIE]

    Sytuacja w zakładach pracy została oceniona przez pracowników. Jakie są wyniki badania CBOS?

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - projekt ustawy

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - komisje sejmowe pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy. Projekt reguluje zasady tworzenia, organizowania i działania kas w zakładach pracy.

    Pracownicy PIP z dodatkowym urlopem wypoczynkowym

    Dodatkowy urlop wypoczynkowy zostanie przyznany niektórym pracownikom PIP. Ile dni?

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. - ponowne przeliczenie

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. będą ponownie przeliczone. Takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. - projekt

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Co się zmieni?

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 - stanowisko PIP

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 są celowe i zasadne, lecz mają charakter dobrowolny. To oficjalne stanowisko PIP na temat szczepień pracowników.

    Pracownik niepełnosprawny - zwolnienie lekarskie, czas pracy

    Pracownik niepełnosprawny - jakie ma uprawnienia? Jakie są zasady przebywania na zwolnieniu lekarskim? Jaki jest wymiar czasu pracy pracownika niepełnosprawnego? Co z urlopem wypoczynkowym?

    5 korzyści z audytu wynagrodzeń

    Audyt wynagrodzeń przynosi liczne korzyści. Poniższy artykuł omawia 5 najważniejszych z nich.

    Badania do celów sanitarno-epidemiologicznych

    Badania sanitarno-epidemiologiczne to dodatkowa weryfikacja zdrowotna wymagana do pracy, przy wykonywaniu której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

    Reforma rynku pracy w Polsce

    Reforma rynku pracy w Polsce jest częścią Krajowego Planu Odbudowy. Jakie zmiany zakłada nowy model polityki zatrudnienia?

    Zakaz noszenia hidżabu w miejscu pracy - wyrok TSUE

    Hidżab w miejscu pracy - pod pewnymi warunkami można wprowadzić zakaz noszenia hidżabu w pracy. Tak zdecydował TSUE w swoim wyroku. Krytykuje go Prezydent Turcji.

    Ile osób odbiera telefony służbowe na urlopie?

    Telefon służbowy na urlopie? Ile osób odbiera je podczas urlopowego wypoczynku?

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - czerwiec i II kwartał 2021

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - ile wyniosło w czerwcu i II kwartale 2021 r.? GUS podaje kwoty.

    Niedziela handlowa - sierpień 2021

    Niedziela handlowa - sierpień 2021 ma aż 5 niedziel. Czy 1 sierpnia, 8 sierpnia, 15 sierpnia, 22 sierpnia lub 29 sierpnia to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?

    Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?

    Nowy pracownik zdalny może mieć wiele trudności z wdrożeniem się do pracy w nowej firmie. Jak mu pomóc?

    Zapisanie nowego pracownika do PPK - 90 dni zatrudnienia

    Zapisanie nowego pracownika do PPK wymaga 90 dni zatrudnienia. Co wlicza się do tego okresu według ustawy o PPK?

    Praca podczas upałów – zalecenia PIP

    Praca podczas upałów - jakie są zalecenie PIP? Po pierwsze, pracodawca zapewnia zimne napoje. Po drugie, wentylację i klimatyzację w pomieszczeniach pracy. PIP zaleca także skracanie czasu pracy.

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu w gastronomii - Niemcy

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu to rozwiązanie dla sektora gastronomii w Niemczech. Czy to pomoże na niedobory kadrowe?