REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Twarde kompetencje a sukces organizacji

UNIT4 POLSKA sp. z o.o.
ekspert z zakresu HRM
Twarde kompetencje pracowników. /Fot. Fotolia
Twarde kompetencje pracowników. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Twarde kompetencje jako konkretne i mierzalne są najważniejsze w boju o wymarzoną posadę. Kompetencje miękkie również są bardzo ważne, ale nie da się ich ocenić ani porównać. Jak łatwo, świadomie i efektywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników?

Krzysztof Sołowski, Starszy Konsultant HR w UNIT4 TETA sp. z o.o.

REKLAMA

Autopromocja

Na konkurencyjnym rynku pracy jedną z najważniejszych ról odgrywają kompetencje. Dzięki nim kandydaci zdobywają przewagę nad rywalami w boju o wymarzoną posadę. Kompetencje można podzielić na dwie zasadnicze kategorie – miękkie i twarde. Kompetencje miękkie, czyli umiejętności osobiste i interpersonalne są ważne, ale niewymierne – trudno je ocenić i porównać. Twarde wręcz przeciwnie – są konkretne i mierzalne. Umiejętne zarządzanie wiedzą czy doświadczeniem pracowników przyniesie wymierne korzyści ekonomiczne całej organizacji. Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach, warto skorzystać z dedykowanych narzędzi informatycznych, dzięki którym organizacje mogą łatwo, świadomie i efektywnie podnosić kwalifikacje swoich pracowników.

Kompetencje pracowników HR - RAPORT cz. 1

Nie tylko intuicja

Wydaje się, że ocenianie umiejętności twardych w organizacjach jest dziś powszechnie praktykowane. Już na etapie rekrutacji kandydaci o pożądanych umiejętnościach mają największe szanse na zatrudnienie. Następnie pracownikom przydzielane są obowiązki zgodnie z ich kompetencjami. Bardzo często jednak te działania są prowadzone intuicyjnie, bez poparcia danymi czy analizami.

Nasza intuicja czasami może nas zwodzić. By wspomóc jej działanie, warto zaopatrzyć się w profesjonalne rozwiązania informatyczne dla HR, pozwalające w łatwy sposób zbudować katalog kompetencji zarówno miękkich, jak i twardych oraz pozwalające przypisać je do stanowiska lub indywidualnie do pracownika. Badanie kompetencji twardych może być wykonywane okresowo i stanowić materiał wykorzystywany do badania potrzeb szkoleniowych czy luk kompetencyjnych w zakresie umiejętności pracowników. Proces oceny umiejętności twardych można wesprzeć poprzez wdrożenie w organizacji platformy do samoobsługi pracowniczej, z poziomu której pracownicy i menadżerowie mogą m.in. uzupełniać profile kompetencyjne po zakończonym projekcie, potrzeby szkoleniowe w celu zwiększania  umiejętności, śledzić swoje postępy oraz regularnie sprawdzać wyniki pracy. Narzędzie dedykowane jest pracownikom, menadżerom, PM, osobom zarządzającym, działom HR i zarządzania zasobami ludzkimi. Dodatkowo możliwe jest wykorzystanie narzędzia do elektronicznych testów wiedzy dzięki, któremu możemy badać poziom kompetencji twardych wykorzystując dedykowane do tego testy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Systematyczna analiza kompetencji pracowników

Bardzo pomocna w ocenie i zarządzaniu umiejętnościami pracowników jest tzw. „macierz oceny kompetencji”. Pozwala ona na przedstawienie kwalifikacji pracowników w przejrzysty, porównywalny matematycznie sposób. Dzięki niej łatwiej zbudować zespół wyszukując pracowników o określonych kompetencjach, przydzielić pracownika do zadań, które wykona najlepiej, oraz wychwycić jego luki kompetencyjne. Pomaga zaplanować szkolenia tak, aby efektywnie wspierać rozwój każdego pracownika.

Aby rozwiązanie przynosiło jak największe korzyści należy pamiętać o jego stałej aktualizacji. Ewaluację kompetencji najlepiej przeprowadzać cyklicznie – miesięcznie lub kwartalnie. Natomiast w projektach może być wykonywana na koniec etapów zarządczych. Pozwala to na efektywniejsze zarządzanie i wykorzystywanie kompetencji pracowników.

Program Rozwoju Kompetencji zamiast Programu Kierunków Zamawianych

Twarde korzyści

Wdrożenie systemu zarządzania kompetencjami twardymi przekłada się bezpośrednio na obniżenie kosztów działalności organizacji – pozwala wewnętrznie szkolić pracowników i podnosić ich kompetencje, dzięki czemu nie musimy zwiększać zatrudnienia i nie ponosimy strat z powodu błędów dokonanych przez niewykwalifikowanych pracowników. Jest to narzędzie, które nie powoduje negatywnych skojarzeń jak np. cykliczna ocena pracownicza, a także  znacznie poprawia jakość pracy.

Zarządzanie kompetencjami zwiększa również decyzyjność, np. w sytuacji gdy brakuje nam osób wykwalifikowanych w danym obszarze, łatwiej nam podjąć decyzje, czy należy zwiększyć zatrudnienie, czy np. zdecydować się na outsourcing.

Co więcej, nawet szeregowi pracownicy mogą dokonywać aktualizacji swoich kompetencji twardych, a także dokonywać ich samooceny w ramach okresowej oceny umiejętności pracownika. Profile pracowników mogą być udostępnione do wglądu innych, dzięki czemu np. pozostałe działy mogą znaleźć osobę o kompetencjach, których aktualnie potrzebują przy danym projekcie.

Kompetencje miękkie zamiast twardych - raport PARP

Z życia wzięte

REKLAMA

By nie operować jedynie teorią, pochylmy się nad konkretnym przykładem. Wytworzenie guzików do koszuli jest zapewne czynnością niedrogą i prostą w obsłudze nawet przez niedoświadczonego pracownika. Co innego, gdy w grę wchodzą specjalistyczne produkty, których wartość przekracza koszt tysięcy koszul. Na przykład: części do silników samolotowych.

Typowy samolot pasażerski składa się mniej więcej z 6 milionów części. Nie mamy danych dotyczących samych silników, ale można się domyślić, że części składające się na silnik samolotu będziemy liczyć w setkach tysięcy. Jedna część silnika wykonana przez operatora maszyny CNC kosztuje około 2500 dolarów. Wobec powyższego nie dziwią już ceny całych silników, które dochodzą do 10 mln dolarów. Nie dziwi również fakt, że kontrola jakości w fabrykach produkujących takie elementy stanowi jeden z najważniejszych i najbardziej rygorystycznych punktów procesu produkcyjnego. Umiejętności każdego pracownika są na wagę złota, a w ich szkolenie inwestuje się czas i pieniądze. Inaczej mówiąc, każdy dostawca silników samolotowych poświęca wiele środków na wypracowanie twardych kompetencji. Oczywiście, ocena umiejętności poszczególnych pracowników nie opiera się na intuicji czy prywatnej ocenie starszych stażem. Wynika ona z wymiernych wskaźników, pokazuje korelację pomiędzy liczbą bubli, a poziomem kompetencji. W efekcie pozwala optymalnie zaplanować produkcję i zapewnić jej ciągłość.

Podsumowując, wdrożenie profesjonalnego systemu do zarządzania kompetencjami twardymi pracowników może prowadzić do uzyskania wielu korzyści – zarówno dla organizacji, jak i jej pracowników. Z jednej strony umożliwia on zaplanowanie kompleksowego planu doskonalenia pracowniczego, co podnosi kompetencje i motywację pracowników. Z drugiej pozwala na ograniczenie lub nawet wyeliminowanie problemu utraty wartościowych pracowników na rzecz konkurencji, co z kolei wiąże się z znacznymi oszczędnościami dla organizacji.

Testy psychometryczne w rekrutacji - jak je wprowadzać?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA